Minkä verran sinä joit 15-16 vuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja juuh
  • Ensimmäinen viesti
juuh
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen kun oikeastaan kaikki tuomitsee nuoren juomisen, eivät kä ostaisi olutta lapselleen.

Paljonko itse joit tuossa iässä ja kuka osti?

Mä aloitin juomaan 12-13 vuotiaana. Ja jo tuossa 13-14 v. äitini osti minulle pullon. Yleensä se oli Gin lemonia joka oli silloin n. 1994 muotijuomaa nuorilla.
15v. lahjaksi sain äidiltä laatikon nelosolutta. Aina on ostanut mitä olen tarvinnut, myös tupakat. Eikä minusta sen pöllömpää ole tullut.

muutama kalja/lonkero tai pullo helmeilevää mansikkaviiniä (yuk!) taisi mennä kerralla sitä 16-vuotiaasta lähtien, ei joka vikonloppu kuitenkaan... aikuisella iällä katosivatkin sitten kaikki viisaat juomatavat pitkäksi aikaa :(

Mä join ekan kerran yläasteikäisenä, mut ne oli tosi harvinaisia kokeiluja turvallisesti kotioloissa kaverien kans. Sitten lukios alko sellainen hiukan säännöllisempi. Juomat haki aina mun tai jonkun muun täysikäset poikakaverit. Ja kyl tytöt baariinkiin pääsee aika usein jo 15-16v.

"vieras"
Mä join 14-vuotiaana uutena vuotena yhden siiderin ja 16-vuotiaana lasillisen boolia serkun tupareissa. 18-vuotiaana kävin muutaman kerran baarissa, sitten 20-vuotiaana kesällä kavereiden kanssa terassilla join ehkä yhden siiderin viikossa. Sen jälkeen 1-2 kertaa vuodessa muutaman. Kävin kyllä teininä bileissä ja kaupungilla, mutten koskaan juonut alkoholia.

Meillä oli kyllä kotona se kasvatus, että kotona olisi saanut juoda, äiti ja isäpuoli olis hankkineet juomiset, mutta mä oon aina ollut aika kielteinen alkoholin suhteen, kun oon pienestä asti nähnyt miten alkoholi tuhosi meidän perheen ja pilasi kaikki sukujuhlat. Veli ja molemmat siskot on olleet vatsahuuhtelussa. Toinen sisko käytti kerran alkoholia ja vatsahuuhtelun jälkeen ei enää uudelleen maistanut. Toinen sisko huostaanotettiin 13-vuotiaana alkoholinkäytön takia ja nyt 17-vuotiaana on täys juoppo. Veljellä oli lievä alkoholiongelma ja tapasi baarissa naisen, molemmat, sekä veli että tyttöystävänsä, ovat raitistuneet. :D Isä ja avovaimonsa ovat juoppoja.

"Vieras"
Minun vanhempani eivät ikinä ostaneet minulle, enkä olisi kehdannut pyytääkään. Sain tietenkin sitten hankittua sitä muutakin reittiä. Tänä päivänä toivon, että minua oltaisiin enemmän valistettu alkoholista, sekä tupakasta, ja toivon, etten olisi ikinä tullut niitä kokeilleksikaan. Monelta kommellukselta olisin säästynyt, enkä olisi addiktoitunut tupakkaan.

"vierailija"
joskus 15v tuli vuoden aikana pariinkin kertaan kaverin kanssa puokkiin helmeilevä omenaviini juotua...ja huh kun oltiin huppelissa. Varsinaisesti alkon käyttö alkoi vasta täysi-ikäisenä.

"eee"
15-vuotiaana en vielä juonut, lukiossa 16-vuotiaana sitten ehkä muutaman kerran kuussa, ja silloin ihan kunnolla yleensä. Hyvin hoidin koulut ja muut silti, yliopistossa opiskelen nyt. Yläasteella olin vielä aika erakko eikä ollut kauheasti kavereita, lukiossa sain huomattavasti lisää kavereita ja sosiaalistuin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24202106]Ofelian omenaviinipullo tuli silloin tällöin juotua.[/QUOTE]

Niin ja vanhempani eivät ostaneet minulle alkoholia eivätkä hyväksyneet alkoholin käyttöä. Alkoholia ostettiin ystävien isojen sisarusten tai vanhempien ystävien kautta. En aio ostaa alkoholia omille alaikäisille lapsille. Itsekkin olisin voinut aloittaa juomisen paljon paljon myöhemmin. Nykyään en juo juuri koskaan, enkä varsinkaan humalahakuisesti.

Arvioilta 2 kertaa. Yhtenä vappuna kaverin isä osti pari ykkösolutta ja juotiin ne, toisena vappuna saatiin kaverin isosiskon kautta joku valkkaripullo ja herranjestas oltiin päissään. Salaa äidiltä tietenkin, mutta siis minä en tuosa iässä harrastanut alkoholia ton enempää. Täysikäsenä äiti päästi baariin joten sillon vasta...

käytin alkoholia jonkun verran, en joka viikonloppu kuitenkaan. Äiti ei hyväksynyt, enkä kyllä koskaan jäänyt kiinni (tai ainakaan äiti ei oo paljastanut et jäin kiinni )

siltikään en hyväksy teinien alkoholin käyttöä.. ehkä mä vaan oon kasvanut aikuiseksi sen jälkeen, ja ymmärrän paremmin nyt, kuin silloin itse ollessani teini.

alkoton
Yläasteella join reippaasti, ja siihen on tasan tarkkaan vaikuttanut vanhempien oma runsas käyttö. Aikuisena minusta tuli absolutisti enkä tasan tarkkaan aio lapsilleni ostaa yhtään alkoholia, eikä meillä kotona käytä kukaan, mieskin juo juomisensa muualla (harvoin).

Jossain se raja menee
Kyllä minä silloin tällöin, enimmäkseen kai olutta join. Vanhemmat eivät ole ikinä ostaneet mulle mitään ja olis niihin kunnioitus mennyt jos olisivat ostaneet. Nuoren kuuluu rikkoa rajoja ja etsiä niitä, ei aikuisen. Ja aikuisen ei missään nimessä kuulu a. hyväksyä nuoren juomista tai tupakointia ja b. hankkia nuorelle tupakkaa tai alkoholia. Aikuinen vetää ne rajat, vaikka nuori niitä sitten rikkoisikin niin jotain siitä prosessista käteen jää.

Mitään tarvetta juomiselle ei ole kellään, nuorellakaan. Oikeiden valintojen tekemiseen täytyy kannustaa, mutta rakastaa erehdyksistä huolimatta. Mutta huonoja päätöksiä asiallisesti paheksumalla kasvattaa myös nuoren arvostelukykyä. Koskaan en alaikäisenä ole vanhempieni eteen tupakoiden tai humalassa tullut, en rangaistuksen pelossa vaan ihan kunnioituksesta.

Rajat on oltava, nuoret tarvitsevat niitä ihan normaaliin kasvuun ja kehitykseen. Jos niitä ei lähiaikuiset anna, niin sitten niitä täytyy pahimmillaan hakea Suomen Laista. "Kaverivanhemmat" ovat pelkureita.

• Tykkää
Reactions: keppälerttu
"sondersson"
mä join 12-vuotiaana pari pulloa lonkkua silloin tällöin, 13-vuotiaana varmaan jonkun ofelian tms, 14- ja 15-vuotiaana väkevää viiniä pullo, 16-vuotiaana 2 pulloa tai sit tequilaa pullo. 16-vuotiaasta lähtien tuli juotua vähintään pari kertaa viikossa. 17-vuotiaana taidettiin juoda lähinnä kossua.

Mun äiti on ostanu mulle mietoja ja lähellä täysikäisyyttä osti vahvempaakin. About 16-vuotiaasta osti tupakat. Paljon tuli juotua nuorempana, se loppui sitten kun aloin oottaa esikoista 21-vuotiaana.

"vieras"
Tuossa iässä join parin viikon välein tai kerran kuussa, ja ihan kunnon kännit yleensä. Jotain äklöä makeaa viiniä tai kaljaa/siideriä lähinnä. Aloin juoda säännöllisemmin yläasteen alussa.

Vanhemmat eivät ikinä ostaneet mulle alkoholia, mutta kotona sai kyllä aina maistaa kaikkea jos vaan halusi. Vanhemmat käyttivät alkoholia ns. sivistyneesti, siis viiniä oli usein ruoan kanssa, mutta humalassa heitä harvoin näki, paitsi jos oli jotain illanistujaisia. Silloinkaan kukaan ei ollut rähinähumalassa, vaan viihdyin joukossa usein teininäkin koska kaikilla oli hauskaa. Alkoholia ei siis kuitenkaan mulle tarjoiltu yleensä maistiaisia enempää alaikäisenä.

Hyvin menestyin koulussa ja olin kuitenkin ns. kiltti tyttö, vaikka ehkä kavereille esitinkin muuta. Ei tullut alkoholistia musta näillä eväillä, olen sittemmin omaksunut vanhempieni alkoholinkäyttötyylin.

Yhteistyössä