Minkä verran sinä joit 15-16 vuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja juuh
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";24202297]Tuossa iässä join parin viikon välein tai kerran kuussa, ja ihan kunnon kännit yleensä. Jotain äklöä makeaa viiniä tai kaljaa/siideriä lähinnä. Aloin juoda säännöllisemmin yläasteen alussa.

Vanhemmat eivät ikinä ostaneet mulle alkoholia, mutta kotona sai kyllä aina maistaa kaikkea jos vaan halusi. Vanhemmat käyttivät alkoholia ns. sivistyneesti, siis viiniä oli usein ruoan kanssa, mutta humalassa heitä harvoin näki, paitsi jos oli jotain illanistujaisia. Silloinkaan kukaan ei ollut rähinähumalassa, vaan viihdyin joukossa usein teininäkin koska kaikilla oli hauskaa. Alkoholia ei siis kuitenkaan mulle tarjoiltu yleensä maistiaisia enempää alaikäisenä.

Hyvin menestyin koulussa ja olin kuitenkin ns. kiltti tyttö, vaikka ehkä kavereille esitinkin muuta. Ei tullut alkoholistia musta näillä eväillä, olen sittemmin omaksunut vanhempieni alkoholinkäyttötyylin.[/QUOTE]

Niin ja siis tupakanpolttoa meillä ei hyväksytty lainkaan, kumpikaan vanhemmista ei polttanut eikä olisi tullut kuuloonkaan että olisivat ostaneet tupakkaa mulle. Polttelin teininä aika vähän juodessa, etten olisi haissut kamalasti tupakalle kotiin mennessä.

15-16 vuotiaana join kesäisin n. joka toinen viikko (yleensä viikonloppuisin).. Talvisin ehkä vähän harvemmin...
Perussetti oli 2dl pullo leijonaa tai koskenkorvaa ja pari 0,5l siideriä tai lonkkua pohjiksi tai lantringiksi... (rahaa oli rajallisesti ja piti valita, ostaako kirkkaalle viinalle limukkaa lantringiksi vai askin tupakkaa... Arvatkaa, kumpi voitti?)
Muisti meni usein ja tuli tehtyä vähintäänkin mielenkiintoisia asioita... onneksi kaverin kanssa pidettiin toisistamme huoli niin hyvin kuin suinkin humalaltamme kyettiin eikä jätetty toista sammuneena katuojaan raiskattavaksi ja ryöstettäväksi...

Viinaa haki milloin kukakin... Omat vanhemmat joskus tai täysi-ikäinen kaveri tai kaverin veljen serkun kummin kaima... Miedompia ja tupakkaa ostin itse (olin ikäistäni vanhemman näköinen ja mulla oli rautainen pokka...Kierrettiin kaverin kanssa niin monessa kaupassa, että joku möi... Yleensä khyl myivät jo ekassa tai tokassa paikassa... ja sit oli jotain vakipaikkoja, joista sai lähes aina..)

En todellakaan juonut mitään, tupakointi oli (ja on edelleen) samoin täydellisessä pannassa. Siitä olen kiitollinen, että vanhemmat pitivät hyvin rajat. En edes unissani kuvitellut, että vanhemmat olisivat ostaneet minulle mitään juotavaa.

En kunnioita vähääkään vanhempia, jotka ostavat lapsilleen alkoholia tai tupakkaa. Siinä on aika hurjasti vanhemmuus hukassa.

bud
Tuona ikävälinä olin juonut alkoholia ehkä 5 kertaa, ei siinä tarvinnut kun pari siideriä, niin oli jo hiprakassa. Rajummin join sitten 16-17v kesäisin, joka viikonloppu meni 0.5dl leijona, vanhemmat kaverit osti tai poikaystävä. Usein oltiin isolla kaveriporukalla ja meillä oli oikeasti hauskaa, mulla on ihania muistoja tuolta ajalta. Nykyään (25v) juon kännin ehkä pari-kolme kertaa vuodessa. Talvi voi mennä kokonaankin, etten juo yhtään.

Yhteistyössä