Minkä värisenä näet tämän mekon?

  • Viestiketjun aloittaja niinettäkumpi
  • Ensimmäinen viesti
Mun mies inttää jotain valko-kelta-kultaa ja meille tulee kohta kriisi.
Mä en viitsi noista kriiseillä. Joskus suhteen alussa kerroin miehelle että puunrungot ovat ruskeita eikä vihreitä. Sen jälkeen en oo nähnyt värejä niin kovin merkityksellisinä :D

Sekin on joskus hassua, kun mies jää tuijottamaan jotakuta punapäätä ja sit perästä kysyy multa että oliko sillä oikeasti vihreät hiukset vai näkikö hän taas väärin.
 
kiinnostavaa
Mä en viitsi noista kriiseillä. Joskus suhteen alussa kerroin miehelle että puunrungot ovat ruskeita eikä vihreitä. Sen jälkeen en oo nähnyt värejä niin kovin merkityksellisinä :D

Sekin on joskus hassua, kun mies jää tuijottamaan jotakuta punapäätä ja sit perästä kysyy multa että oliko sillä oikeasti vihreät hiukset vai näkikö hän taas väärin.
Tää värisokeus on kiinnostanu mua aina. Jotenki hassua, että värisokeat pitää niitä "omia" värejään ihan normaaleina. Jotenkin vaan vissiin osaavat erottaa ne eri vihreän sävyt toisistaan, siis oikean vihreän ja sitten punaisen.

Jossain oli joskus kuvia siitä, miten värisokea näkee maailman, mielenkiintoista.

Itselläni menee usein sininen ja vihreä sekaisin. Uunoa pelatessakin on hankalaa jos on vähänkään hämärää, niin en erota että kumpi on kyseessä, vain jos ne on vierekkäin
 
"vihreä"
Mä en viitsi noista kriiseillä. Joskus suhteen alussa kerroin miehelle että puunrungot ovat ruskeita eikä vihreitä. Sen jälkeen en oo nähnyt värejä niin kovin merkityksellisinä :D

Sekin on joskus hassua, kun mies jää tuijottamaan jotakuta punapäätä ja sit perästä kysyy multa että oliko sillä oikeasti vihreät hiukset vai näkikö hän taas väärin.
Joo mullakin on tämmösiä kavereita. Osa ei erota punasta, oranssia ja keltasta ollenkaan toisistaan. Kaikki näyttää kuulemma samalta. Samoin vihreä ja sininen on kuulemma vaikea erottaa toisistaan. Monesti kysyvät minkä värinen jokin on.
 
häähh
Facessa on laitettu valotettuja kuvia millä tuosta on saatu edes JOTENKIN valko/kultainen, mutta itse kyllä näen siltikin vain valottuneen kuvan sinimustasta mekosta.

Mä en nyt tajuu kyl yhtään et miten joku näkee mekon valkoisena :O
 
häääh
Miten saatte siitä valkoisen, tausta on valkoinen ja mekkohan on aivan erivärinen kuin tausta. Kuvankäsittelyyn kun laittaa kuvan ja kopioi värin niin ihan selvästi on kyllä sininen eikä mikään valkoinen.

Tää on kyllä niin outo juttu ettei tosikaan.
 
Pin
Alkuperäinen kirjoittaja häääh;30686464:
Miten saatte siitä valkoisen, tausta on valkoinen ja mekkohan on aivan erivärinen kuin tausta. Kuvankäsittelyyn kun laittaa kuvan ja kopioi värin niin ihan selvästi on kyllä sininen eikä mikään valkoinen.

Tää on kyllä niin outo juttu ettei tosikaan.
No kun kuvissahan valkoinen on joskus silleen varjossa, ettei näy vitivalkoisena vaan sellaisena...äh vaikea selittää. No tiedät että se on valkoinen vaikka kuvassa vähän harmahtava kun on pimeämpi kuva. Sellaisena sen näe. Kultainen osiokin on vähän tumma kulta sävynä. Aluksi tuon värit aaltoili häiritsevästi silmissä ja nyt vain valkoinen ja kulta ihan selkeästi. Sinisenä en pysty näkemään tuota ollenkaan.
 
"hmmm"
Mulla vaihtelee, välillä selvä sini-musta, välillä selvä valko-kulta. Syyn on pakko olla jossain aivoissa. Jotenkin niin että riippuen siitä mitä olet katsonut ennen kuvaa, vaikuttaa jotenkin siihen miten aivot tulkitsee mekon värit.
 
niinettäkumpi
Mulla riippuu värit ihan siitä, missä valaistuksessa, miltä katseluetäisyydeltä ja missä kulmassa katson kuvaa. Ekan kerran katsottuna näin mekon valko-kultaisena mutta näen sen myös sini-mustana.
 
"sommarcat"
Ystävän kanssa katsottiin saman kännykän näytöltä samaa kuvaa, samassa valaistuksessa, vierekkäin samassa huoneessa. Toinen meistä näki sini-mustana ja toinen valko-kultaisena. Ei siis ole kiinni näytön asetuksista tms.
 

Yhteistyössä