Minkä pituisia 11-vuotiaita teillä on?

  • Viestiketjun aloittaja "Maikki"
  • Ensimmäinen viesti
"Maikki"
Meillä eilen oli 5-luokkalaisella terveydenhoitajan tarkastus ja tytön pituus oli 155 cm. Viime tammikuusta pituutta oli tullut 8 cm, ja kuulemma nyt joutuu tarkempiin tutkimuksiin, kun kasvaa "liika nopeaa". Täytyykö tässä nyt huolestua. Kuitenkin vanhemmat ovat 175 cm ja 195 cm. Kai perimälläkin on merkitystä.
 
160 cm.

ap, sun tyttö ei kasva tippaakaan liian nopeasti. lapseni luokalla on monta yli 160 cm tyttöä ja siis viidesluokkalaisia ovat. älä suostu mihinkään tutkimuksiin, tyttösi kasvaa ihan normivauhtia kun hänestä on ilmeisesti pitkä tulossa teidän pituuksien perusteella. lisäksi useilla tytöillä on jo todellakin tuossa vaiheessa kasvupyrähdys.

sano sille terveydenhoitajalle, että tyttöäsi ei tutkita.
 
"Äiti"
Ehkäpä he povaavat tytöstäsi pitkää, koska vanhemmatkin ovat niin pitkiä sen takia haluaisivat lisätutkimuksiin. Kannattaa suostua, koska ainutlaatuinen tilaisuus ja voi jäädä harmittamaan, jos ei suostu. Pidä kuitenkin itse pintasi, koska voihan se pituuden perimä siirtyä tytön ohitsekkin että tytöstä tuleekin lopulta aika paljon teitä lyhyempi siis joku 163cm tai 165cm. Älä ainakaan itse muutu sinisilmäiseksi sen suhteen, että odottaisit automaattisesti tytöstä 170cm pituista vähintään. Muutoin sulla jää huomioimatta monet asiat tytön kasvussa. Muista siis kysellä, että onko menkat alkaneet aika ajoin jos ei vielä niin ainakin kohta, koska tyttö on kasvanut jo aika paljon. Nykyään menkat muutenkin alkaa aikasemmin kuin ennen ja eihän tytöt aina äideilleen niistä kerro.
 
"Äitee"
Oma poika (11v) 154cm. Ompa ihme juttu tuo tutkimuksiin lähettäminen. Itse olin aikoinaan 12v 178cm (josta en enää kasvanut) ja silloin lähetettiin jatkotutkimuksiin. Naapurin 12v poika jo lähes 180cm. Kysypäs uudelleen perusteita..
 
[QUOTE="Äiti";24857912]Ehkäpä he povaavat tytöstäsi pitkää, koska vanhemmatkin ovat niin pitkiä sen takia haluaisivat lisätutkimuksiin. Kannattaa suostua, koska ainutlaatuinen tilaisuus ja voi jäädä harmittamaan, jos ei suostu. Pidä kuitenkin itse pintasi, koska voihan se pituuden perimä siirtyä tytön ohitsekkin että tytöstä tuleekin lopulta aika paljon teitä lyhyempi siis joku 163cm tai 165cm. Älä ainakaan itse muutu sinisilmäiseksi sen suhteen, että odottaisit automaattisesti tytöstä 170cm pituista vähintään. Muutoin sulla jää huomioimatta monet asiat tytön kasvussa. Muista siis kysellä, että onko menkat alkaneet aika ajoin jos ei vielä niin ainakin kohta, koska tyttö on kasvanut jo aika paljon. Nykyään menkat muutenkin alkaa aikasemmin kuin ennen ja eihän tytöt aina äideilleen niistä kerro.[/QUOTE]

öö, en nyt ole ap, mutta en tajunnut sun pointtia yhtään. siis miksi joku tutkiminen olisi ainutlaatuinen tilaisuus... ja siis miksi kuvittelet, että pitkiksi mahdollisesti kasvavia ihmisiä jotenkin tutkittaisiin erityisesti?

miksi kasvuiässä olevan lapsen mieltä pitäisi sekoittaa ja huolestuttaa jollain tutkimisella kun hän on ihan normaalipituinen. hän olisi ihan normaalipituinen 11-vuotias vaikka vanhempansa olisivat kumpikin alle 170.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
öö, en nyt ole ap, mutta en tajunnut sun pointtia yhtään. siis miksi joku tutkiminen olisi ainutlaatuinen tilaisuus... ja siis miksi kuvittelet, että pitkiksi mahdollisesti kasvavia ihmisiä jotenkin tutkittaisiin erityisesti?

miksi kasvuiässä olevan lapsen mieltä pitäisi sekoittaa ja huolestuttaa jollain tutkimisella kun hän on ihan normaalipituinen. hän olisi ihan normaalipituinen 11-vuotias vaikka vanhempansa olisivat kumpikin alle 170.
Riippuu toki lapsen luonteesta miten hän ottaa sen, kun selität että voit mennä tutkimuksiin, mutta älä huolehdi, koska mitään hätää ei ole ja saat kasvaa omalla tahdillasi. Osa voi olla hyvinkin huono omatuntoisia, joten vanhempihan sen päättää kuinka sekottaa lapsensa päätä vai sekoittaako ollenkaan selittämällä niin hyvin ettei lapsi epäile mitään tai sitten jättääkö tutkimukset väliin. Epäilen vain, että myöhemmällä iällä lapsi utelee äidiltään ja harmittelee kuinka hän ei suostunut tutkimuksiin, kun olisi ollut kiva tietää. Toki jokainen ihminen on yksilö ja eihän lapsen omasta mielenkiinnosta voi tietää.
 
"äiti"
voi herraisä, etten ymmärrä näitä jotka tuumaa, että älä vaan mee mihinkään tutkimuksiin :kieh: Näitä kasvuasioita kun ei voi ajatella niin, että verrataan samanikäisten pituuksia keskenään :headwall: JOKAINEN LAPSI kasvaa omaa tahtiaan ja OMALLA KÄYRÄLLÄÄN. Yleensä lapset pysyy siinä omalla käyrällä (ihan sama mikä käyrä!!) aina murrosikään asti jolloin alkaa kasvupyrähdys. JOS lapsen kasvussa tapahtuu todella hurja pyrähdys tai hidastuminen niin, että se pompsahtaa yhtäkkiä ihan toisille käyrille niin se on aihe kasvukontrolliin. Piste.
 
[QUOTE="vieras";24857974]Riippuu toki lapsen luonteesta miten hän ottaa sen, kun selität että voit mennä tutkimuksiin, mutta älä huolehdi, koska mitään hätää ei ole ja saat kasvaa omalla tahdillasi. Osa voi olla hyvinkin huono omatuntoisia, joten vanhempihan sen päättää kuinka sekottaa lapsensa päätä vai sekoittaako ollenkaan selittämällä niin hyvin ettei lapsi epäile mitään tai sitten jättääkö tutkimukset väliin. Epäilen vain, että myöhemmällä iällä lapsi utelee äidiltään ja harmittelee kuinka hän ei suostunut tutkimuksiin, kun olisi ollut kiva tietää. Toki jokainen ihminen on yksilö ja eihän lapsen omasta mielenkiinnosta voi tietää.[/QUOTE]

kerrotko mitä olisi ollut kiva tietää?
 
[QUOTE="vieras";24858008]Ikävä kyllä sitä en osaa sanoa. Ja tuskin lapsi itsekkään osaisi sitä sanoa aikuisena, joten häntäkin varmaan kiinnostaisi tietää, mistä on kyse.[/QUOTE]

ahaa... kiitos vastauksesta.
 
Tuossa tilanteessa kyllä seuraisin hyvin tarkasti lapsen kasvua koska vanhemmat ovat 175 cm ja 195 cm pitkiä. Ei ole kivaa olla tyttö/nainen, jolla on pituutta esimerkiksi 185 cm.
Nykyajan lapset kasvavat usein vanhempiaan (tai oman sukupuolen vanhempaansa) pidemmiksi, joten ap:n tytöstäkin voi tulla vaikka kuinka pitkä.
 
"Sirkkeli"
Mun 12-vuotias tyttö on 150 cm, ja on luokkansa lyhin ilmeisesti. Eiköhän tuo siun tytär ole kuule ihan normipituinen. Mun lapsen vanhempien pituudet on 157,5 cm ja 175 cm.
 
"turha"
Mun mielestä tuo pituus ihan normaali. Meidän 10v, eli nelosluokklainen poika 153cm pitkä ja ei kukaan ole siitä koskaan mitään maininnut. Välillä pituutta tullut muutama cm/vuosi ja välillä 7cm/vuosi. Itekkin aikoinani viides luokkalaisena kasvoin 10cm vuoden aikana ja sen jälkeen muutaman sentin lisää. Siihen kasvu sitten jäikin, nyt olen 164cm pitkä ja ikää 39v.
Mielestäni lisätutkimukset tuon takia ihan turhia.
 
"turha"
Tuossapa vähän tietoa.
http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=659/sprog=4/grp=9/menu=1/
Ja tosiaan mun poikani ei ole edes luokan pisimpiä, taitaa olla "keskiverto" pitkä luokallansa.
 
"vieras"
Tuossa tilanteessa kyllä seuraisin hyvin tarkasti lapsen kasvua koska vanhemmat ovat 175 cm ja 195 cm pitkiä. Ei ole kivaa olla tyttö/nainen, jolla on pituutta esimerkiksi 185 cm.
Nykyajan lapset kasvavat usein vanhempiaan (tai oman sukupuolen vanhempaansa) pidemmiksi, joten ap:n tytöstäkin voi tulla vaikka kuinka pitkä.
Saako pituuskasvun sitten jotenkin pysähtymään?
 
"vieras"
[QUOTE="Maikki";24857872]Meillä eilen oli 5-luokkalaisella terveydenhoitajan tarkastus ja tytön pituus oli 155 cm. Viime tammikuusta pituutta oli tullut 8 cm, ja kuulemma nyt joutuu tarkempiin tutkimuksiin, kun kasvaa "liika nopeaa". Täytyykö tässä nyt huolestua. Kuitenkin vanhemmat ovat 175 cm ja 195 cm. Kai perimälläkin on merkitystä.[/QUOTE]

Kuinka aiempina vuosina on kasvanut?
 

Yhteistyössä