Minkä pituisia 11-vuotiaita teillä on?

• Viestiketjun aloittaja "Maikki"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
meidän viidesluokkalainen pääsee tarkkailuun, koska kasvu on tyssännyt, kirjoittelinkin tästä tänne yksi päivä.. eli on ollut kouluun mennessä 135 ja nyt viidesluokkalaisena, melkein 11v on 147cm.... minä, äiti, olen pitkä naiseksi, 184cm, mutta isä 172cm. katotaan katotaan...

"mie"
Itse olin 12-vuotiaana 176cm ja jouduin/pääsin tutkimuksiin. Kasvuhormonitasoja ja jotain muuta katsottiin (en enää muista niin tarkkaan) ja arvioitiin, että en kasva yli 180cm, joten syytä toimenpiteisiin ei ole. Nykyään olen 179cm

Oma 10-vuotias vain 140cm.

Mutta jos tosiaan arvioitaisiin, että tytöstä kasvaa "ihan kauhean pitkä", niin hormoneilla pituuskasvua pystytään hidastamaan.

Khimaira
Miksi ihmeessä nopsaan kasvavaa lasta pitää tutkia? Mitä hänestä tutkitaan ja pysäytetäänkö kasvaminen jollain? Seuraamisen ilosta seuraaminen ei ole oikein perusteltua..

Mun poika ( täyttää tammikuussa 6-v) on nyt himpun vajaa 130cm, eikä ole ollut mitään vihjettä mistään seurannasta tai tutkimuksista. Miksi pitäiskään olla..?

"Titta"
Olen ymmärtänyt jostain, että tyttöjen pituuskasvuun puututaan, jos näyttää siltä, että tytöstä kasvaa selvästi yli 180cm
Ap:n tytön pituus ei mielestäni tosiaankaan anna syytä huoleen. On ihan tavallista, että tuon ikäisellä tytöllä on pyrähdys pituuskasvussa. Saattaa olla, että hän kasvaa enää pari vuotta.

"..."
Meidän on 149-150 cm ja 39 kg. Hänellä on kyllä jopa 163 cm pitkä kaveri, joten tuo 155 on ihan normi.. Ja tuo 163 cm on kasvanut vuodessa 11 cm! Ja on kulemma ihan normia pituuskasvuvaiheessa:) Joten..

Asiasta tietävä
Poika kohta 11 v. pituus 142, lyhyehkö.
Jos lapsi kasvaa liian nopeaa, voi olla häikkää kilpirauhasessa tai kasvuhormonitasoissa ( aivolisäke ). Tottakai kannattaa mennä tutkimuksiin kaiken varalta vaikka todennäköisesti, sanoisin jopa hyvin todennäköisesti, kyse on perimästä koska olette kovin pitkiä te vanhemmat.

Meidän 5. lk tyttö on 161 cm pitkä, eilen fysioterapeutti mittasi. Marraskuussa oli muistaakseni terveystarkastuksessa pituutta 157 cm. Meillä on kaikki 3 tyttöä olleet luokkansa pisimpiä. Nyt vanhin on 7 lk. Saa nähdä kuinka pitkiä heistä tulee. Tosin itsekkin olin ala-asteella luokan pisimpiä eli kasvoin myös nopeasti määrämittaani. Itse olen juuri naisten keskimittaa hipova eli nafti 165 cm.

Yhteistyössä