Viime keväänä minä ostin/sain yhden haalarin 80cm, takin 80cm+housut86cm ja takki/housu-yhdistelmän 86cm. Poika täytti 1v huhtikuun lopussa ja oli pituuskäyrillä vähän yli 0, vähän alle 1.
Haalari oli loistava keväällä ja syksyllä kävi nopeasti pieneksi. nuo muut olivatkin oikean kokoisia koko syksyn. Talvella ollaan jatketty 86cm haalarilla vieläkin, vaikka pituutta on nyt ainakin 88cm. Eli useimmissa malleissa haalari on reilu. Toki vähän vaikuttaa se, onko pituus jaloissa vai selässä (niinkuin meillä). Ja se neuvolasta saatu oma pituuskäyrä on hyvä apu tässä.
Itse ostin nyt kevääksi ja syksyksi 98cm haalari + housut ja takin ja ne on hirvittävän isot housujen osalta... Olin kahden vaiheilla ostanko toisen asun 92cm:nä.
Eli vastauksena on a) huomio eri mallien erot, b) minä ostaisin 86cm, jotta liikkuminen olisi mukavaa myös nyt keväällä (siis oletan, että haalaria käytetään nytkin), c) harkitsisin myös takki/housu-yhdistelmää - se voisi sallia isommankin koon ilman että liikkuminen häiriintyy tai hieman pienissä vaatteissakin pystyy liikkumaan, kun selkä ei kiristä.