Minkä ikäisenä lapsi saa alkaa mielestänne meikata?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Hanhi
Jokapäiväiseen käyttöön en missään tapauksessa antaisi lupaa vielä ehkä 14 - vuotiaanakaan, tai yrittäisin ainakin keskustella koko meikkaamisen tarpeellisuudesta. Kosmetiikan ylettömässä käytössä piilee kuitenkin riskejäkin, enkä siksi antaisi selkeästi pitkäjänteisesti harkintakyvyttömän teinin tuosta noin vain aloittaa hiuslakan holtitonta suihkimista - se kun edesauttaa esimerkiksi astman puhkeamista.

Teini (ja nykyään varmasti moni lapsikin) ei näe vielä kosmetiikan koko kuvaa, mutta ihan varmasti näkee esimerkkejä sen käytöstä. Silloin olisi varmasti aiheellista keskustella asiasta. Mitä myöhemmäksi kosmetiikan tehokäyttöä onnistuu lykkäämään, sen pienemmät ovat siitä koituvat riskit.
 
vieras
No korvikset saisivat nuo 8v ja 6v halutessaan, mutta eivät ole vielä halunneet/uskaltaneet. Meikata siinä 13-14v. Tuo nyt on musta aika puppua, että meikkaaminen kuuluu perussiisteyteen tms :eek: Mä meikkaan ehkä kerran viikossa.
 
vieras
Mun 6-vuotias tyttö katsoi ihaillen, kun meikkasin viime lauantaina (oltiin lähdössä miehen siskon häihin). Mä siis meikkaan just vaan juhliin, mulla on hyvä iho ja tumman ripset/kulmat joten olen ihan ookoo ilman meikkiäkin. Mutta siis tyttö ihaillen katsoi meikkaamista, ja kysyi sitten, että saako hänkin vähän meikkiä? No me laitettiin sitten sipaisut poskipunaa ja hiukan helmiäistä kulmaluulle, ja voi pojat että neiti oli onnessaan :) Sai vielä laittaa äidin ihan aidot helmetkin kaulaan.

Että meillä saa 6-vuotiaskin kulkea meikissä :D Ei nyt mihinkään eskariin ole noin menossa, me juteltiin siinä laittautumisen ohessa että miksi aikuiset meikkaa ja kerroin, että yleensä meikataan korostaakseen parhaita puolia, ja että luonnollinen meikki on useimmiten se kaikista kaunein, ainakin nuorella iholla. Ja että juhliin mennään hienoimmissa vaatteissa ja silloin on sopivaa laittaa hiuksetkin oikein hienosti ja korostaa kasvojen hienoimpia osia. Lisäksi juteltiin siinä, että tärkeintä on pitää huolta että iho voi hyvin, eli meikkien kanssa ei mennä nukkumaan yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja gh:
lasketteko kynsilakan meikisi?
mä en. lakkailen välillä meidän 2v:n kynsiä, tosin ihan vaan sellaisella helmiäisellä joka ei pahemmin näykään..

Meillä lapsi saa jo tutustua mun meikkipussiin, ja laittaa leikisti puuteria ja poskipunaa. Ehostaminen kuuluu itsestään huolehtimiseen siinä missä kynnenleikkaus ja hiustenpesukin, en näe mitään pahaa siinä että tytöt (ja pojatkin) oppii pienestä pitäen huomioimaan tällasia asioita.

Avainsana onkin jo monen mainitsema Hillitty.
Ehostamisella ei ole mitään tekemistä itsestään huolehtimisen kanssa.
no meillä on sitten asiasta hyvin erilainen näkemys. Mä näen että pidän itsestäni huolta, huolehtimalla hygieniasta, puhtaat ja siistit vaatteet päälle, meikkaamalla ja laittamalla tukan. Koko paketti kuntoon, kun lähden kotoa ulos.

ja juu, meikkaan hillitysti. Hillityllä en tarkoita sitä, etteikö värejä voisi käyttää, tarkoitan sitä että meikataan tilanteeseen sopivasti. Kannattaako hoitajan töihin lähtiessään käyttää puoli tuntia silmämeikin tekoon? laittaako koululainen kouluun lähtiessään huulipunaa, jne.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hanhi:
Jokapäiväiseen käyttöön en missään tapauksessa antaisi lupaa vielä ehkä 14 - vuotiaanakaan, tai yrittäisin ainakin keskustella koko meikkaamisen tarpeellisuudesta. Kosmetiikan ylettömässä käytössä piilee kuitenkin riskejäkin, enkä siksi antaisi selkeästi pitkäjänteisesti harkintakyvyttömän teinin tuosta noin vain aloittaa hiuslakan holtitonta suihkimista - se kun edesauttaa esimerkiksi astman puhkeamista.

Teini (ja nykyään varmasti moni lapsikin) ei näe vielä kosmetiikan koko kuvaa, mutta ihan varmasti näkee esimerkkejä sen käytöstä. Silloin olisi varmasti aiheellista keskustella asiasta. Mitä myöhemmäksi kosmetiikan tehokäyttöä onnistuu lykkäämään, sen pienemmät ovat siitä koituvat riskit.
Peesailen, mielestäni meikit ei kuulu lapsille lainkaan ja 14-15v on vielä lapsi. Meikit on mielestäni aikuisen naisen kaunistautumiseen, toki antaisin 15v välillä kokeilla jotain meikkejä mutta en päivittäiseen käyttöön. Korvikset myös vasta vanhempana.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Ehostamisella ei ole mitään tekemistä itsestään huolehtimisen kanssa.
no meillä on sitten asiasta hyvin erilainen näkemys. Mä näen että pidän itsestäni huolta, huolehtimalla hygieniasta, puhtaat ja siistit vaatteet päälle, meikkaamalla ja laittamalla tukan. Koko paketti kuntoon, kun lähden kotoa ulos.

ja juu, meikkaan hillitysti. Hillityllä en tarkoita sitä, etteikö värejä voisi käyttää, tarkoitan sitä että meikataan tilanteeseen sopivasti. Kannattaako hoitajan töihin lähtiessään käyttää puoli tuntia silmämeikin tekoon? laittaako koululainen kouluun lähtiessään huulipunaa, jne.
Toivottavasti et opeta lapsillesi sitä, että ehostaminen kuuluu itsestään huolehtimiseen ehdottoman tärkeänä osana. Muutenkin kova työ yrittää olla jossain roolissa ja toimia odotusten mukaisesti ja sitten vielä lisänä naamamaalipakko. Itsetunto jos on kohdillaan, ei kärsi siitä, että esim. ei meikkaa.

Minulla on aina paketti kunnossa, olin sitten kotona tai ulkona ;)
 
Tyttö 11v laittaa toisinaan kynsilakkaa ja en näe siinä mitään pahaa, luen enemmänkin samaan kategoriaan korujen käyttämisen kanssa. Tällä hetkellä kynsissään on mustaa lakkaa. Huulikiiltoa (väritöntä ) laittaa joskus juhliin. Muita meikkejä voi niin halutessaan opetella sitten yläasteen puolella ja pikkuhiljaa ja äidin opastuksella, niin ei tarvitse pellemaskissa mennä ihmisten ilmoille.
nimim. kaverit muistaa vieläkin miltä näytin kun olin värjännyt kulmakarvani ruskealla ripsarilla. B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Ehostamisella ei ole mitään tekemistä itsestään huolehtimisen kanssa.
no meillä on sitten asiasta hyvin erilainen näkemys. Mä näen että pidän itsestäni huolta, huolehtimalla hygieniasta, puhtaat ja siistit vaatteet päälle, meikkaamalla ja laittamalla tukan. Koko paketti kuntoon, kun lähden kotoa ulos.

ja juu, meikkaan hillitysti. Hillityllä en tarkoita sitä, etteikö värejä voisi käyttää, tarkoitan sitä että meikataan tilanteeseen sopivasti. Kannattaako hoitajan töihin lähtiessään käyttää puoli tuntia silmämeikin tekoon? laittaako koululainen kouluun lähtiessään huulipunaa, jne.
Toivottavasti et opeta lapsillesi sitä, että ehostaminen kuuluu itsestään huolehtimiseen ehdottoman tärkeänä osana. Muutenkin kova työ yrittää olla jossain roolissa ja toimia odotusten mukaisesti ja sitten vielä lisänä naamamaalipakko. Itsetunto jos on kohdillaan, ei kärsi siitä, että esim. ei meikkaa.

Minulla on aina paketti kunnossa, olin sitten kotona tai ulkona ;)
ei pidä ymmärtää väärin. Sä vedit nyt jostain tuon ehdottoman tärkeän. Meikkipakko, en ole kyllä moisesta ennen kuullutkaan. Koskaan ei ole muakaan pakotettu meikkaamaan, eikä sen puoliin opastettukaan. Teinivuosina sitä taitoa pitikin sitten hakea, niiden nolojenkin kömmähdysten uhalla. Tai niiden kautta...

Siispä opetan ja opastan oman lapseni järkevään meikkien käyttöön, sitten kun hänellä asiaan on kiinnostusta.

 
"eee"
Hassua, että teidän mielestä korvikset on jotenkin "pienempi paha" kuin meikkaaminen.

Itse kokeilin meikkaamista ekan kerran varmaankin neljännellä luokalla, siis 10-vuotiaana - vakituisesti tosin aloin meikata vasta yläasteella. Mutta korvareiät sain ottaa vasta 16-vuotiaana. Olen tästä oman äitini kanssa jokseenkin samaa mieltä. Meikki nyt ei ketään vahingoita, mutta korvia lävistäessä ottaa aina riskin esim. keloideista ja nikkeliallergian syntymisestä.
 
poignant harmaana
Kynnet lakkaan neidillä aina kun itseltäni, jos hän niin haluaa. Ikä 5v. Aina joskus myös tätinsä meikkaa häntä (luomiväriä, poskipunaa, huulikiillettä hillitysti). Olen myös ostanu oman huulikiillon ja luomiväripaletin muksulle, että saa koton leikkiessä meikata jos haluaa, tai sit mä meikkaan. Huolehdin kuitenkin että pesee ne aina naamasta hyvin pois.
Korvakoruja haluais, mutta olen sitä mieltä että vasta sitten kun osaa ne itse huolehtia (puhdistaa yms)
 
Korvikset olen antanut laittaa sitten, kun on älynnyt pyytää. Eli esikoiselle vähän alle 6-vuotiaana, ja tokalle 2,5-vuotiaana.
Tuo kolmas, nykyään 3v., on niitä välillä kysellyt, mutta toistaiseksi taas unohtanut asian...

Kynsilakkaa on laitettu n. 2-vuotiaasta silloin tällöin.

Meikin kanssa katsotaan aikanaan. Itse olin 12 kun aloin kevyesti meikkaamaan kouluun, jotain niillä main saavat nuokin mun puolesta aloittaa jos kiinnostusta on, sen verran valvottuna tietysti, ettei ihan klovnilta näytä.
 
"mie"
Yläasteella meikata. Kevyesti vaalenpunaista huulikiiltoa olen antanut tuon 4-luokkalaisen laittaa. Ja vaaleahkon sävyisiä kynsilakkoja on saanut käyttää.
Korvakorut olisi saanut 9-vuotis lahjaksi, mutta tuli viime hetkellä katumapäälle (reijitys hirvitti)
 
"Vieras"
Kynsilakkaa on laitettu varpaankynsiin jo varmaan 2-vuotiaasta alkaen ja sormiin ehkä 4v. Korviin laitatettiin reijät 5v. kun tyttö oli niitä jo kauan halunnut. Meikkiä saa laittaa kotona ollessaan mutta ei ihmisten ilmoille! Tyttö nyt siis 8v. Katsotaan sitten sitä kouluun meikkaamista kun se on ajankohtaisempaa eli joskus 12v...
 
Meikit ok yläasteella.
Korvis ok, kun lapsi on kouluikäinen.

Kynsilakkaa en koe meikiksi, joskus olen 4-vuotiaalle laittanut pariin sormeen kun on nähnyt mun laittavan itelleni ja pyytänyt että laittaisin hänellekin.
 
Aadanormi
Mun mielestä 12.uotias voi meikata,
ja itse sain korvikset 4vuotiaana,
ja aloin myös meikata 12.vuotiaana !
12.V voi meikata jo ihan hyvin sillä sitten on tavallaan se esi-teini ikä jolloin vähän kuvittelee olevansa teini mutta ei sitten olekkaan vaan siinä 13v on mun mielestä sellanen teini-ikänen! :)
 
juuh
Tyttareni on kayttanut kynsilakkaa varmaan ekaluokkalaisesta ja huulikiiltoa laittanut juhliin jostain 3-4-luokkalaisesta asti. Ripsaria kokeili silloin 6-luokan lopulla ja kouluun sai alkaa meikkaamaan 7-luokalla, isoveljen tyttokaverin opastamana ettei ihan hirviolta nayttaisi. Oikein natit on meikit meidan seiskaluokkalaisella.
 
vierailija
Päteekö nämä samat säännöt poikiinkin? Että pikkulapsena saa sipaisun meikkiä juhliin kun äitikin ja yläasteella meikkaaminen on ihan jees ja korvikset taitaa useimmat hyväksyä jo alle kouluiässä? Vai ajatteletteko että 5-vuotias tyttö voi ottaa vastuun siitä päätöksestä millaisia reikiä hänen kehoonsa tehdään mutta 5-vuotias poika ei?
 

Yhteistyössä