Minkä ikäisen ottaisit mukaan katsomaan vainajaa?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja LevotonTulppaani:
Mikä kuolemassa ja kuolleessa ihmisessä pelottaa?
mulla ainakaan ei ole. Itse pidän kuolemista hyvinkin luonnollisena tapahtumana, ja jos en nyt ihan sitä odota niin ainakin ole hyvin sinut sen asian kanssa :)

En ole vaan koskaan kokenut tarvetta nähdä vainajaa. Ja minusta moni on kertonutkin sen mitä itsekin pelkään, että jäisi pinnalle muisto siitä kuoresta, sitä en halua ollenkaan.

ps. en itse toivo, että minuakaan tullaan katsomaan kuolleena juuri tuosta syystä. Mutta se ei ole minun päätettävissä.

Minulle ei ainakaan käynyt noin. Yleensä ruumis on hyvin levollisen näköinen. Minua harmittaa kun en mummoani päässyt syksyllä hyvästelemään. Hänestä jäi vuosien sairastelun riuduttamat kasvot mieleen, mielummin näkisin tyhjän levollisen kuoren viimeisenä muistona.

Sielu on jatkanut matkaa ja elämän ikuisuus hulmahtaa mieleen...
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja LevotonTulppaani:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja LevotonTulppaani:
Mikä kuolemassa ja kuolleessa ihmisessä pelottaa?
mulla ainakaan ei ole. Itse pidän kuolemista hyvinkin luonnollisena tapahtumana, ja jos en nyt ihan sitä odota niin ainakin ole hyvin sinut sen asian kanssa :)

En ole vaan koskaan kokenut tarvetta nähdä vainajaa. Ja minusta moni on kertonutkin sen mitä itsekin pelkään, että jäisi pinnalle muisto siitä kuoresta, sitä en halua ollenkaan.

ps. en itse toivo, että minuakaan tullaan katsomaan kuolleena juuri tuosta syystä. Mutta se ei ole minun päätettävissä.
Tiedän miltä ruumit yleensä näyttää olen vuosia ollut vanhainkodilla töissä ja noin 20vainajaa laittanut viimeiselle matkalle. Siitä ei ole kyse, meitä on vain niin moneen junaan, ei tässä sen kummempaa ole :)

Minulle ei ainakaan käynyt noin. Yleensä ruumis on hyvin levollisen näköinen. Minua harmittaa kun en mummoani päässyt syksyllä hyvästelemään. Hänestä jäi vuosien sairastelun riuduttamat kasvot mieleen, mielummin näkisin tyhjän levollisen kuoren viimeisenä muistona.

Sielu on jatkanut matkaa ja elämän ikuisuus hulmahtaa mieleen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja sivusta seurannut:
sanoit: eli kohtasit surusi, kohtasit todellisuuden ...... varmaan tosi järkyttävää!
Eikö tuo ole toisen tunteiden VÄHÄTTELYÄ jos mikä?

EI!Se on vaan elämän kylmä totuus!!!Jos kohtaa todellisuuden,se pitää ottaa vastaan,ei sen monimutkasempaa! =)
kommenttiin johon vastasin,ei puhuttu tunteista...miksi mun vieraana pitäisi sitten tunteilla???MITEN mää voin vähätellä TUNTEITA,jos niistä ei ole mulle kerrottu???????????????????
 
Riippuu tosissaan siitä missä kunnossa vainaja on. En aina itsekään halua nähdä enkä ottaisi lasta katsomaan pelottavan näköistä vainajaa.

Omassa työssäni kohtaan kuolemaa ja laitan vainajia, ei siinä mitään ihmeellistä. Yleensä saadaankin laitettua hyvin kauniiksi ja levollisen näköisiksi niin että omaiset ovat hyvin voineet tulla katsomaan isomummua ihan niiden perheen pienempienkin kanssa. Ja tällaisiin tilanteisiin ottaisin kyllä lapset mukaan itsekin.

Mutta sitten on näitä toisenlaisia tapauksia. Omaa itsemurhan tehnyttä pikkuveljeä en edes halunnut nähdä. Sisko, isä ja pappa kävivät katsomassa ja se mitä heiltä kuulin riitti minulle. Ja vielä vähemmän ottaisin lapsia mukaan sellaiseen.
 
Milja
Meillä oli pienin muistakseni 2 vai 3 v kun pappaa käytiin kattomassa arkussa. Munmielestä sillä ei oo mitään ikärajaa. Lapset, jos jotkut osaa kuoleman ottaa luonnollisesti. Paremmin ku aikuiset.
 
En yleensäkään ymmärrä minkä takia sinne pitää kenenkään työntyä ketään kattomaan , ite en käyny kattomassa omia isovanhempia enkä parasta kaveria, enkä aio käydä kattomassa omia vanhempianikaan sitten kun heistä aika jättää. Syystä että haluan muistaa heidät sellaisena kun he olivat vielä kun olivatten hengissä.
 
Ei otettu mukaan 15 vee pikkuveljeä katsomaan siskon miestä. Ei varmaan oikeastaan edes kysytty siltä asiasta :ashamed:

Noita alle 4 vee lapsiakaan ei otettu mukaan vaikka joku psykologi kehottikin. Mielestäni 1,5vee ja 3 vee lapset ovat ihan liian nuoria, kun ei ne kuolleet ihmiset näytä aina niin siisteiltä ja nukkuvilta.
 
Ja keskustelu on ilmeisesti rönsyillyt.

Mulle oli tärkeää nähdä ko mies kuolleena koska en voinut uskoa hänen kuolleen. Se tapahtui niin äkkiä. Olen edelleenkin tyytyväinen päätökseeni. Auttoi minua pääsemään eteenpäin. Siskoni on samoilla linjoilla. Hänen piti saada koskettaa aviomiestään tämän kuoleman jälkeen, varmistuakseen siitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos läheinen ja ruumiin kunto ok niin ei ikärajaa.
Se on vaa niin, että sitä ruumiin kuntoa ei oikein tiedä ennen kun sen näkee. Vaikea kysyä etukäteen. Ja jos on jo siellä tilaisuudessa, niin siinäkö vaiheessa kieltää lapsia menemästä ruumiin luokse?
 
Jaa-a, ite oon oman ukkini nähny kuolleena kun olin kymmenen, ja se oli mielestäni hyvä juttu. Ja varmaan oisin päässy kattomaan paljon nuorempanakin.

Nyt äitiäni en tiedä menenkö kattomaan, kun pelottaa että ruumiin kunto on huonompi kuin luulen ja sit äitini jää muistoihini elämään sellaisena :ashamed: TYttöä en ainakaan ota mukaan, ku ei hänelle siitä mitää hyötyäkään olisi, kun on vielä niin pieni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ja keskustelu on ilmeisesti rönsyillyt.

Mulle oli tärkeää nähdä ko mies kuolleena koska en voinut uskoa hänen kuolleen. Se tapahtui niin äkkiä. Olen edelleenkin tyytyväinen päätökseeni. Auttoi minua pääsemään eteenpäin. Siskoni on samoilla linjoilla. Hänen piti saada koskettaa aviomiestään tämän kuoleman jälkeen, varmistuakseen siitä.
En mä muuta sano kuin että nuo kuolemat ja sen läheisen tukemiset on vaikeita kaikilt osin;( Itse noin 4 vuotta sitten parhaani tein tukeakseni läheistä nuorta ihmistä joka menetti yllättäen läheisensä ja lapsensa isän;(

Muoks. Ehkä se olisi joillekkin joka asian tajuaa hyvä nähdä se ruumiskin??
 
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai kauheeta.---- miksi lapset viedään katsomaan RUUMISTA? Itsekään en pystyisi.
Siks ku kuolema kuuluu osana ihmisen elämään
Mä ymmärrän tuon, mutta en silti olis voinu viedä hyvällä omalla tunnolla 3 veetä kattomaan isäänsä ku hällä oli verta naamalla ja sormet ihan mustuneet jne... :(

Ehkä jos olisi ollu erilainen tapaus, esim vanhus. Silloin se on jotenkin luonnollisempaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai kauheeta.---- miksi lapset viedään katsomaan RUUMISTA? Itsekään en pystyisi.
Siks ku kuolema kuuluu osana ihmisen elämään
Mä ymmärrän tuon, mutta en silti olis voinu viedä hyvällä omalla tunnolla 3 veetä kattomaan isäänsä ku hällä oli verta naamalla ja sormet ihan mustuneet jne... :(

Ehkä jos olisi ollu erilainen tapaus, esim vanhus. Silloin se on jotenkin luonnollisempaa.
Se mikä pitää ruumiista huolta oisi voinut tehdä sille 3 vuotiaalle paremmat näkymät. Mutta ymmärsikö tämä 3v tätä edes?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai kauheeta.---- miksi lapset viedään katsomaan RUUMISTA? Itsekään en pystyisi.
Siks ku kuolema kuuluu osana ihmisen elämään
Mä ymmärrän tuon, mutta en silti olis voinu viedä hyvällä omalla tunnolla 3 veetä kattomaan isäänsä ku hällä oli verta naamalla ja sormet ihan mustuneet jne... :(

Ehkä jos olisi ollu erilainen tapaus, esim vanhus. Silloin se on jotenkin luonnollisempaa.
hyvä pointti, lieneeköhän tuo syynä siihen miksi en vielä itse osaa sanoa haluanko äitini vielä nähdä. Luonnollinen kuolema kun on, niin no, luonnollisempaa kohdatakkin.
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai kauheeta.---- miksi lapset viedään katsomaan RUUMISTA? Itsekään en pystyisi.
Siks ku kuolema kuuluu osana ihmisen elämään
Mä ymmärrän tuon, mutta en silti olis voinu viedä hyvällä omalla tunnolla 3 veetä kattomaan isäänsä ku hällä oli verta naamalla ja sormet ihan mustuneet jne... :(

Ehkä jos olisi ollu erilainen tapaus, esim vanhus. Silloin se on jotenkin luonnollisempaa.
Meillä neiti on päässy katsomaan avatun arkun jolloin mitään veriä ja vastaavaa ei ole ollut, siks kirjotinki siihen omaan ekaani et se on tilanne kohtasta myös.
 
Kaveri löysi siis tämän kuolleena aamusti hein sängystään ja kävivät tietääkseni muutamiin otteisiinkin katsomassa häntä ruumishuoneella. Kuolleen sisko ei aluksi ois tahtonut mutta kävi kuitenkin ja sanoi että se oli hyvä juttu että kävi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai kauheeta.---- miksi lapset viedään katsomaan RUUMISTA? Itsekään en pystyisi.
Siks ku kuolema kuuluu osana ihmisen elämään
Mä ymmärrän tuon, mutta en silti olis voinu viedä hyvällä omalla tunnolla 3 veetä kattomaan isäänsä ku hällä oli verta naamalla ja sormet ihan mustuneet jne... :(

Ehkä jos olisi ollu erilainen tapaus, esim vanhus. Silloin se on jotenkin luonnollisempaa.
Meillä neiti on päässy katsomaan avatun arkun jolloin mitään veriä ja vastaavaa ei ole ollut, siks kirjotinki siihen omaan ekaani et se on tilanne kohtasta myös.
Yleensä ne tuolla putsaa nämä jutut ennenkuin pääsee katsomaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Arla ProBioska:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai kauheeta.---- miksi lapset viedään katsomaan RUUMISTA? Itsekään en pystyisi.
Siks ku kuolema kuuluu osana ihmisen elämään
Mä ymmärrän tuon, mutta en silti olis voinu viedä hyvällä omalla tunnolla 3 veetä kattomaan isäänsä ku hällä oli verta naamalla ja sormet ihan mustuneet jne... :(

Ehkä jos olisi ollu erilainen tapaus, esim vanhus. Silloin se on jotenkin luonnollisempaa.
Se mikä pitää ruumiista huolta oisi voinut tehdä sille 3 vuotiaalle paremmat näkymät. Mutta ymmärsikö tämä 3v tätä edes?
Mä ihmettelin, ettei ruumista sen enempää siistitty. Olis sitä saanu peitellä aika paljon ja putsata tarkkaan, että olisi ollut jotenkin näytettävissä. Ja sitähän ei voinu taas etukäteen tietää...

Tilanne oli myös niin vaikea kaikille meille läsnäoleville, etten usko, että meistä olisi kukaan voinut olla 3 veelle tukena ja turvana pelottavassa tilanteessa. Joten ei otettu mukaan, oli puistossa veljensä kanssa, hyvien hoitajien seurassa.
 

Yhteistyössä