Minkä ikäisen ottaisit mukaan katsomaan vainajaa?

Riippuu lapsesta, vainajasta, kuinka läheinen on ja vainajan kunnosta.

Ukin kuollessa mun nuorin serkku oli 5.5v, ja hän olis halunnu käydä kattoo ukin. Vanhempansa ei päästäny, ja ihmettelin suuresti asiaa sillon. Nyt kun oma on vähän reilu 5v, niin ei tulis kuuloonkaan, että päästäisin omaa lastani tuon ikäisenä katsomaan ketään, oli kyseessä kuka tahansa.

*Muoks* Ukki oli levollisen ja rauhallisen näkönen, niin kun olisi nukkunut, enkä itsekään siltikään käyny katsomassa.
 
En kyllä minkään ikäistä. Oma isäni kuoli 10 vuotta sitten, enkä häntäkään halunnut nähdä vainajana. Olin kyllä sairaalavuoteen äärellä vajaa vuorokausi ennen kuolemaa vielä, en kuoleman hetkellä sattunut olemaan vierellä.
 
myy
Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja xx:
10-12 korkeintaan
Jos saan kysyä niin miksi juuri tuon ikäiset?
Ymmärtää kuoleman jo vähän aikuisen tavoin
Meillä oli kyse siitä, et pappa oli saattohoidossa kotona ja lapset hoiti pappaa (vaipanvaihtoa, ravintoliuoksen laittamista yms) ja kuolema oli luonnollinen jatke sille. Nukkui lasten nähden minun kainaloon. Olen tyytyväinen että sain tarjottua lapsilleni tällaisen. Itse olen aina ollut mukana ruumishuoneella eikä se tila ole mitenkään mukava.
 
Ehkäpä tuon esikouluikäisen veisin jos pyytäisi ja vainaja olisi levollisen näköinen. Isääni en aio lapsia viedä katsomaan, en pysty itsekään. Säilytetään mielummin isästä/papasta se mielikuva mikä viime tapaamisesta jäi, eikä mennä enää katsomaan sairauden kuihduttamaa vainajaa..
 
No mun isä kun kuoli niin käytiin ennen tuhkausta katsomassa 6 ja 7 vuotiaitten sukulaisten kanssa kun pitivät isääni ukkinaan.eikä mitään traumoja heille tulleet,eikä itse tilanteessakaan ollut huomattavissa minkäänlaista ahdistusta/pelkoa..
 
vieras
riippuu monesta seikasta: mihin kuollut, minkä näköinen vainaja on, missä hän on, oliko kovin läheinen lapsille ja onko lapsilla mimmonen elämäntilanne just nyt. kuolema sinäänsähän on luonnollinen, joten katsoisin tapaus- ja tilannekohtaisesti tämän. onko vainajan näkemisestä lapsen kasvulle mitään hyötyä, se olisi varmasti tärkein pohdintani.
 
Jos vainaja on levollisen näköinen niin ottaisin ihan minkäikäisen tahansa jos lapsi ITSE haluaa nähdä. Itse olen ollut 13v mukana katsomassa kun vaarini äiti kuoli sairaalassa eikä se mua mitenkään hirvittänyt.
 
En tiedä..... itse kävin 8 vuotiaana katsomassa pappaani ja muistan edelleen sen tilanteen kuin eilisen ja se kummitteli minua koko lapsuuden ajan. Näin unta papasta makaamassa siellä ruumishuoneella ja näin ne valkeat kasvot mielessäni. Päätin jo silloin, että enää en mene ruumishuoneelle koskaan katsomaan vainajia ja näin en käynyt myöskään omaa isääni katsomassa :|
 
vieras minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
riippuu monesta seikasta: mihin kuollut, minkä näköinen vainaja on, missä hän on, oliko kovin läheinen lapsille ja onko lapsilla mimmonen elämäntilanne just nyt. kuolema sinäänsähän on luonnollinen, joten katsoisin tapaus- ja tilannekohtaisesti tämän. onko vainajan näkemisestä lapsen kasvulle mitään hyötyä, se olisi varmasti tärkein pohdintani.
Minusta hienosti ajateltu. :)
Eikö se hyöty tule lapselle siitä,että ymmärtää kuoleman olevan osa tätä elämää ja aina se ei ole pahaa (kolarit yms) jos kuolema on ns.luonnollinen?
 
vieras
En antaisi lapsen katsoa, en ole itsekään koskaan nähnyt kuollutta. Juuri oli hautajaiset ja oli mahdollisuus nähdä kuollut, en missään nimessä halunnut nähdä. Olen herkkä ja näky takuulla kummittelisi mielessäni loppuelämän, tiedän ihmisiä jotka ovat lapsuudessa viety katsomaan kuollutta ja se on lähestulkoon piinannuut heitä siitä asti. Ei sellaista voi unohtaa.
 
*
Psykologit ovat sitä mieltä, että on ihan hyvä lapsen nähdä kuollut läheinen jos lapsi haluaa. Suruprosessi on helpompi läpi käydä ja lapselle ei jää epätietoisuutta, mitä tapahtui.

http://www.introspekt.fi/artikkelit/lsuru.html
 

Yhteistyössä