Minkä ikäisen jättäisit kotiin kauppareissun ajaksi jos lapsi haluaisi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Jtn 7v, ite vihasin yli kaiken lapsena yksin oloa ja en kertonut siitä äidille! Itkin aina ja pelkäsin jokaista ääntä, en todella ollut valmis olemaan yksin edes silloin eka luokalla. Omalle lapselle järjestäisin jotenkin sen, ettei tarvitsisi olla yksin vielä siinä iässä
 
vierailijaaaa
Jtn 7v, ite vihasin yli kaiken lapsena yksin oloa ja en kertonut siitä äidille! Itkin aina ja pelkäsin jokaista ääntä, en todella ollut valmis olemaan yksin edes silloin eka luokalla. Omalle lapselle järjestäisin jotenkin sen, ettei tarvitsisi olla yksin vielä siinä iässä
Mutta muistathan kohdata lapsesi yksilönä, erilaisena ihmisenä kuin sinä. Ettet liikaa takerru siihen mitä sinä olit ja mitä sinä tunsit lapsena.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
vierailijatttt
Mutta muistathan kohdata lapsesi yksilönä, erilaisena ihmisenä kuin sinä. Ettet liikaa takerru siihen mitä sinä olit ja mitä sinä tunsit lapsena.
5juuri näin. Aivan liian moni kasvattaa lastaan omien kokemusten kautta unohtaen että kyseessä on täysin eri ihminen ja erilaisella luonteella varustettu. Lapsi ei ole vanhemma suora kopio, se on aina muistettava.

Siksi paras tietäjä tähän on lapsen vanhemmat jota lapsensa tuntee. Ei mammapalsta, ei mll eikä mikään muukaan taho...
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Yh.äriäiti
Heti jätän kun on järkeä riittävästi päässä. Onneksi yksinhuoltajat on siitä hyvässä asemassa etteivät voi paapoa lasta pilalle. Ei yksinkertaisesti jaksaisi arkea jos kaikesta pitäisi olla huolissaan. Kakaroista kasvaa omatoimisia.
 
Riippuu tietenkin kauppareissusta. Eri asia kipaista saman talon alakerrassa kivijalkapuodissa hakemaan unohtunut maitopurkki kuin kävellä vaikka kahden kilometrin päähän ostamaan viikonlopun ostokset. Ja riippuu tietysti myös lapsesta. Ja ehkä sitä yksin oloa ei kannata aloittaa kauppareissusta vaan katsoa porrastetusti, miten lapsi pärjää ensin lyhyemmän ajan itsekseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Esikoinen jäi omasta tahdostaan yksin kauppareissun ajaksi kesällä ennen ekaluokan aloittamista, eli 7-vuotiaana. Aikaisemmin ei olisi onnistunut, koska hän pelkäsi kovasti yksin olemista. Pienempi lapsi jäi 5-vuotiaana joskus hetkeksi katsomaan Pikku Kakkosta, kun kävin saattelemassa kouluun esikoista, joka ei uskaltanut mennä sinne yksin.
 
Minä en ollut valmis vielä ekallakaan ja hirveää oli olla yksin. Siksi ollaan edetty lasta kuunnellen,hän ei vaikuta olevan samaa sorttia ja osaa kyllä sanoa mikä yksinolo on ollut ja on ok hänelle. 5v jäi sen verran että kipasin roskat pihalle tai hain autosta tavaraa. Ja siitä laajentaen harjoituksia.
 
Meillä on 6-vuotias syksyllä kouluun menevä ollu kauppareissuja ja veljensä harjoitusten ajan yksin kotona. Kännykän käyttö luonaa ja futiskentällekin on kotoa lyhyt matka, pääsee siihen nopeesti kävellen.

Mahataudissa ollessaan oli myös 5-vuotias hänen kanssaan kotona nopeen kauppareissun ajan, mutta tää nuorempi on nii vilkas tapaus, eikä hänestä aina tiedä mitä keksii niin en vois kuvitellakaan jättävän häntä yksin kotiin, mutta lapset on yksilöitä ja veljensä ois hyvin voinu olla jo tuon ikäisenä yksin sen kauppareissun ajan jos olis halunnut.
 
vier ailija
Eskari iässä.

Sitten kun ovat itse halunneet/suostuneet ja kun ovat itse saaneet ulko-oven auki. Meidän lukko oli aikaisemmin hiukan jäykkä. Naapureissa sukulaisia joten hätätapauksessa apua olisi saanut helposti.
 
Pin
Yksikään 5v ei tarvitse omaa puhelinta. Mutta sitähän sinä et taida koskaan tulla tajuamaan.
Siis onko siitä jotain haittaa sitten? Aika kiva olisi saada soittaa "ihan omasta puhelimesta" ukille jne. En koe, että se olisi mitenkään haitallista, kiva myös ihan varuilta pitää mukana jos vaikka naapurilla käymässä, tuossahan nuo kuitenkin pyörivät.

Tuntuu vähän yhtä hölmöltä, kuin perustelisi sitä miksi annan lapseni joskus katsoa telkkua, sekin lienee haitallisempaa...
Kyse kun ei ole mistään haitallisesta asiasta, etenkin jos kohta tässä vuoden sisällä alan käydä vaikka lähikaupassa nopeasti, hyvä vaan jos on joku puhelin täällä ihan varmuuden vuoksi jo valmiiksi. Eipähän tarvitse miettiä kun osaa jo valmiiksi käyttää.
 
vierailija
5juuri näin. Aivan liian moni kasvattaa lastaan omien kokemusten kautta unohtaen että kyseessä on täysin eri ihminen ja erilaisella luonteella varustettu. Lapsi ei ole vanhemma suora kopio, se on aina muistettava.

Siksi paras tietäjä tähän on lapsen vanhemmat jota lapsensa tuntee. Ei mammapalsta, ei mll eikä mikään muukaan taho...
Mutta eihän Happygirlin tapauksessa hänen vanhempansa häntä tunteneet, kun jättivät yksin ja häntä se pelotti ja itketti. Tottakai me vanhemmat kasvatamme lapsia oman kokemus- ja arvomaailman pohjalta.

Meillä sai ekaluokkalaisena kokeilla esikoinen pieniä aikoja yksinoloa ekaluokan alkaessa, vieläkään ei pitkiä aikoja yksin kotona vietä. On siis menossa nyt kakkoselle. Mikään kiire lapsen liialliseen itsenäistämiseen ei ole.
 
hyvin voi
4v voi kättää kyl jo kotiin hetkeksi aikaa. Meillä poika nyt neljä ja on ollut muutaman kerran yksin tuollaisen 10-15min. Itse olen käynyt hakee lähikaupasta esim pari maitoo tai margariinin.
Meil ei tahdo lähteä ja sanoo,et haluaa jäädä ja pärjää kyllä. Katsonut silloin Junioria telkasta ja kerrattu mijin ei saa koskea ja mihin ei saa lähteä.

Itse olen ollut 6v kun olen mennyt bussillä yksin kaupunkiin ja bussilla takas
 
vierailija
Vanhempi voi myös itse luoda sen yksinolon pelottavaksi lapselle, jos liikaa oman kokemuksen pohjalta vain kasvattaa. Siksi kannattaa tiedostaa se, ettei automaattisesti toimi samalla tavalla miten itse on lapsena kokenut. Meillä vanhin likka pelkäsi tokalla yksinoloa aamuisin eikä puhettakaan, että olisi ekalla ollut yksin kotona. Toiseksi vanhin halusi ehdottomasti tulla ykkösellä suoraan kotiin eikä ip:hen. Halusi jäädä muutenkin kotiin, jos lähdettiin kauppaan. Nyt kolmas lapsi haluaa kanssa olla yksin kotona jos lähden kauppaan. Siksi heitä kannattaa kuunnella, eikä vain olettaa että se on pelottavaa. 5v haluaisi jäädä kotiin, mutta vielä en ole uskaltanut jättää. Varmasti uskaltaisi olla, mutta en tiedä osaisilo toimia jos jotain sattuisi.
 
vierailija
Siis onko siitä jotain haittaa sitten? Aika kiva olisi saada soittaa "ihan omasta puhelimesta" ukille jne. En koe, että se olisi mitenkään haitallista, kiva myös ihan varuilta pitää mukana jos vaikka naapurilla käymässä, tuossahan nuo kuitenkin pyörivät.

Tuntuu vähän yhtä hölmöltä, kuin perustelisi sitä miksi annan lapseni joskus katsoa telkkua, sekin lienee haitallisempaa...
Kyse kun ei ole mistään haitallisesta asiasta, etenkin jos kohta tässä vuoden sisällä alan käydä vaikka lähikaupassa nopeasti, hyvä vaan jos on joku puhelin täällä ihan varmuuden vuoksi jo valmiiksi. Eipähän tarvitse miettiä kun osaa jo valmiiksi käyttää.
Joissain maissa suositus on, että lapset eivät käyttäisi kännykkää kännykkäsäteilyn vuoksi.
 
vierailija
6v ollut pari kertaa n.10min yksin kattomassa piirrettyä. Kovasti tahtoisi kauppareissujen ajaksikin yksin jäädä mutta en ole vielä tohtinut jättää kun matkoihin menee jo puoli tuntia. Ehkä tossa eskari vuoden aikana jo uskaltaa jättää.
 
vierailija
Meidän esikoinen on 5, eikä ole kyllä koskaan pyytänyt saada jäädä yksin. Ovat 3-vuotiaan siskon kanssa kuin paita ja peppu, joten tämä lienee ajankohtaista vasta kun tuo keskimmäinen on 5 tai 6 ja hänet voi jättää kaveriksi. Meiltä tosin on ihan lähimpäänkin Siwaan yli 7km, joten pakko noita on kai teini-ikään saakka roikottaa mukana jos ihan kunnon ruokaostoksille halajaa tuonne kylille saakka... :D
 
vierailija
4v voi kättää kyl jo kotiin hetkeksi aikaa. Meillä poika nyt neljä ja on ollut muutaman kerran yksin tuollaisen 10-15min. Itse olen käynyt hakee lähikaupasta esim pari maitoo tai margariinin.
Meil ei tahdo lähteä ja sanoo,et haluaa jäädä ja pärjää kyllä. Katsonut silloin Junioria telkasta ja kerrattu mijin ei saa koskea ja mihin ei saa lähteä.

Itse olen ollut 6v kun olen mennyt bussillä yksin kaupunkiin ja bussilla takas
Omalla mittapuulla tuo 4- vuotiaan yksin jättäminen on heitteillejättö. 4-vuotias voi keksiä mitä vaan ja 15 minuutin hengettömänä olon jälkeen elvyttäminen voi olla turhaa.
 
vierailija
samoin meillä:) 6v on jo järkeä päässä sen verran että voisin jättää yksin mutta hänpä haluaa seurata pikkusiskoaan kaikkialle ja myös auttaa ostosten keräilyssä ja kassahihnalle nostelussa ja pakkaamisessa ja purkamisessa eli kauppareissut ovat meillä normiarkea yhdessä..
.
 

Yhteistyössä