Minkä ikäiselle on "sopivaa" hankkia kännykkä?

Toisen ketjun innoittamana haluaisin aloittaa tällaisen kyselyn..

Oma mielipiteeni on, että miksi esim. 7 vuotiaalle ei voisi hankkia kännykkää? Miksi ajatellaan, että kännykkä on vain pahasta eikä oteta huomioon mitä hyvää kehitys on meille tuonut tullessaan?
Ajatelkaa, tavoitamme lapsemme esimerkiksi koulusta päästyään. Tai jos joudumme lähtemään töihin aikaisemmin (ennen kuin lapsi lähtee kouluun) niin miten helppoa on vielä soittaa ja varmistaa että lapsi on lähtenyt ajoissa matkaan!

Entäpä kyläilyt kavereiden luona vaikka koulusta suoraan, miten kätevää kun voi asioista soitella?

Nämä nyt oli pieniä esimerkkejä mutta tiedustelsin muiden mielipiteitä?

"vieras"
varmaan sen ikäisenä kun osaa ensimmäisen kerran laitetta itsenäisesti käyttää... mua kiinnostaa perinteidenvaalijoiden perustelut sille, miksei lapsi saisi käyttää puhelinta joka liikkuu mukana? onko niillä, jotka kieltävät lapsiltaan matkapuhelimen vielä kotona lankapuhelin?

niinkuin tuossa toisessa ketjussa laitoin, niin mun mielestä nykyään kännykkä on lähes ehdoton lapsella joka on edes hetkiä yksin kotona, koska nykyään ei ole kotipuhelinta mistä voisi soittaa jos hätä tulee, niinkuin silloin oli kun me ollaan oltu lapsia. Samoin kavereilla ei ole kotinumeroa johon soittaa jos lapsi on mennyt kaverille suoraan koulusta tms.

meillä ainakin
koululainen saa oman puhelimen jo turvallisuussyistä. miksei hyödyntäisi uutta teknologiaa vain siksi ettei sitä "minun lapsuudessani kyllä ollut"?

muiden mielipiteistä ei aina kannata välittää.

"vieras"
Meillä lapsi menee iltapäiväkerhoon, josta hänet töiden jälkeen haetaan.
Kotona on lankapuhelin ja vanhemmilla kännykät.

Itse en toivoisi 7-v vielä joutuvan tähän "ainatavoitettavuuden" stressiin, jos viikonloppuisin puhelin alkaa soimaan jo ennen klo 10... naapuristossa on leikkikavereita ilman kännykkääkin.

[QUOTE="vieras";24112826]Meillä lapsi menee iltapäiväkerhoon, josta hänet töiden jälkeen haetaan.
Kotona on lankapuhelin ja vanhemmilla kännykät.

Itse en toivoisi 7-v vielä joutuvan tähän "ainatavoitettavuuden" stressiin, jos viikonloppuisin puhelin alkaa soimaan jo ennen klo 10... naapuristossa on leikkikavereita ilman kännykkääkin.[/QUOTE]

meillä on sovittu että numeroa ei anneta kavereille eli lapsen numero on ainoastaan meillä vanhemmilla ja muutamilla muilla sukulaisilla.

"vieras"
Enemmän pienet kouluikäiset lapset oli ennen yksinään kotona lankapuhelimen varassa kuin nykyään kännykän varassa. Meillä ainakin ollut vain hyviä puolia kännyn haninnassa 7-vuotiaalle. Soitan kun tarttee tulla kotiin jne.

"noh"
Oman kännykän esikoinen sai seitsemänvuotiaana koulukyyditysten vuoksi. Hänen piti lähteä itse pysäkiltä ja tulla tyhjään kotiin. Sitä ennen käytti "kotikännykkää", eli puhelinta joka pysyi kotona ja jolla pikavalintojen ansiosta pystyi soittamaan vanhemmille ja isovanhemmille. Sama puhelin ja prepaid liittymä on nyt pienempien käytössä.

Saanko kysyä miksi eskarilainen joutuu olemaan jo yksin kotona :O
Toki saat kysyä. Ei joudu olemaan yksin kotona vaan harjoitellaan yksinoloa. Eli mä käyn esim. postilaatikolla, johon on matkaa 360m suuntaansa ja esikoinen jää hetkeksi kotiin.

Muoks. ja samalla tietenkin alkaa myös harjoittelemaan sitä kännyn käyttöäkin.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Saanko kysyä miksi eskarilainen joutuu olemaan jo yksin kotona :O
eikö tuossa lukenut harjoittelemaan? Ihan hyvä vaan jos voi harjoitella pieniä hetkiä ettei tarvitse olla koulun alkaessa sormi suussa. Meillä eskari oli 15-30min yksinän kotona harvakseltaan ja mielellään.

Enemmän ihmettelen sitä, että yhtäkkiä sinä syksynä kun koulu alkaa, pitäisi toisten lasten olla esim. valmis lähtemään yksin kotoa kouluun. Mielummin pienissä erissä ja lapsen kypsyyden mukaan kuin yhtäkkiä rytinällä kauheasti vastuuta.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";24112826]
Itse en toivoisi 7-v vielä joutuvan tähän "ainatavoitettavuuden" stressiin, jos viikonloppuisin puhelin alkaa soimaan jo ennen klo 10... naapuristossa on leikkikavereita ilman kännykkääkin.[/QUOTE]

Kännykän saa kiinni :). Meillä tytön luuri on usein kiinni vapaa-aamuina, ja kännykästä huolimatta enemmistö lähellä asuvista kavereista tulee wanhanaikaisesti ovelle kolkuttelemaan.

"tuikku"
Ekaluokkalaiselle ostettiin. Yhdessä sovittuja sääntöjä puhelimenkäytöstä on mm. lapsi kysyy luvan soittaa / viestittää, ei anna numeroaan eteenpäin ilman lupaa, puhelin on yöt ja koulupäivät äänettömällä, lähes aina mukana kun liikkuu yksin kotipihan ulkopuolella jne.

Meillä tarpeellinen yhteydenpitoväline, lapsi matkustaa jo yksin aika paljon, ja haluan, että lapsi voi soittaa vaikka linja-autosta kotiin jos tarve vaatii.

Alkuperäinen kirjoittaja Möppöläinen;24112901:
Toki saat kysyä. Ei joudu olemaan yksin kotona vaan harjoitellaan yksinoloa. Eli mä käyn esim. postilaatikolla, johon on matkaa 360m suuntaansa ja esikoinen jää hetkeksi kotiin.

Muoks. ja samalla tietenkin alkaa myös harjoittelemaan sitä kännyn käyttöäkin.
Dodiin mä jo ajattelin että joutuisi olemaan ihan niinkun eskarin päätyttyä siihen asti että aikuiset tulee töistä kotiin! :)

Meillä on kännyn saannin ehtona, että pitää osata lukea. Ja luurilla lähinnä soittelevat äitille, isille, mummolle tai siskolle/veljelle. Jos oon itte iltavuorossa, niin ihan kiva koulupäivän jälkeen kuulla miten meni koulussa (koska oon kotona vasta keskiyöllä). Tai jos lapset on kavereitten kanssa leikkimässä, niin saapi tarvittaessa yhteyden.

Foortti harmaana
Meillä tais esikoinen saada puhelimen vasta tokalla (no en nyt muista), mutta lähti suoraan koulusta kotiin, koska ip:ssä oli käsittämättömän vastuutonta touhua, ja parempi lapsen yksin (mummo lähellä) kotona olla, kun siellä.

Kuopus sen sijaan sai nyt kesällä, ikää äijällä on 7v, MUTTA äärimmäisen liikkuva tapaus, pyöräilee kavereitten kanssa (paras kaveri on 14v) siellä sun täällä ja on diabeetikko, joten MUN mielestä pitää olla ERITTÄIN tavoitettavissa.

Kerran multa lapset hukkuikin täällä, kun yhteen naapuriin lähtivät naapurin lapsen kanssa leikkimään, ja tämä LAPSI päätti, että hei lähdetään sinne ja sinne, mutta sen lapsen vanhemmat ei tienny minne!
Me sitten miehen kanssa pimpotettiin lähes kaikki talot korttelin säteellä läpi.
Pikkasen vatutti. =(
(Siis kiva miettiä, mitä lapsen sokerit on ja missä se on jne jne)
Omituinen perhe, mutta se lapsi onkin ollut ihan pienestä asti yksin pihalla/naapurissa/ties missä ja vanhemmat pois. Ja alun alkaen siis ollut noin 5v...
En nykyään mielellään lapsia sinne päästäkkään, koska valvonta on mitätöntä.

"Nina"
Me ollaan ostettu lapsille kännykkä, kun ovat menneet kouluun. Ei tietenkään mitään älypuhelinta tai kosketusnäyttöä, sellanen peruspuhelin jolla helppo soittaa ja laittaa tekstareita :) ja muistappas sitten toi saldoraja, meille tuli melkein sadan euron lasku, kun 7v. tyttö oli harjotellut äitille soittamista. En kyllä tiedä, että miten niin oli tapahtunut, koska tärkeimmät numerot (isi, äiti, isoveli ja mummi) oli valmiina kännyssä, mutta kävipähän niin :O eli tällänen varoituksen sana :D

Mörömamma
Me hankittiin kohta 6v. tytölle kännykkä tänäkesänä :) Onpahan aikaa harjoitella ennenkun koulu alkaa vuoden päästä, ja hänellä kun on vielä diabeteskin niin on tosi tärkeetä saada yhteys kun ollaan vaikka kaupassa ja tyttö kotona :)

"vieras"
tuleekohan tuosta kosketusnäytöstä puhelimessa vuosien varrella samanlainen ikuinen 'soo-soo' kuin kamerasta kun on kyse minkälaisia hienouksia lapsen puhelimessa ei sopisi olla...

"joo"
[QUOTE="Nina";24113062]Me ollaan ostettu lapsille kännykkä, kun ovat menneet kouluun. Ei tietenkään mitään älypuhelinta tai kosketusnäyttöä, sellanen peruspuhelin jolla helppo soittaa ja laittaa tekstareita :) ja muistappas sitten toi saldoraja, meille tuli melkein sadan euron lasku, kun 7v. tyttö oli harjotellut äitille soittamista. En kyllä tiedä, että miten niin oli tapahtunut, koska tärkeimmät numerot (isi, äiti, isoveli ja mummi) oli valmiina kännyssä, mutta kävipähän niin :O eli tällänen varoituksen sana :D[/QUOTE]

Meillä toimii hyvin dna:n "turvaprepaid", jolla voi saldon menon jälkeenkin soittaa kahteen ennalta määritettyyn numeroon.

Yhteistyössä