minkä ikäinen on teidän mielestä liian vanha haalareihin?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Meillä on käytössä sekä haalari, että kaksiosainen. Niin talveksi kuin välikaudeksikin. Tytöllä ikää 4,5v.

Itse työskentelen koulunpuolella eskarissa ja suurimmalla osalla on vielä haalari talvella käytössä. Syksyllä keväällä kaksiosainen suositumpi. Liki Tampereella työskentelen.

"Siili"
[QUOTE="minä";21900641]Minä ostin 2-vuotiaalle takin ja housut. Näyttää paremmalta kuin haalari.[/QUOTE]

Toivottavasti se, että näyttää paremmalta, ei ollut ainoa kriteeri...

Meidän 6-vuotiaalla ollut molemmat jo muutaman vuoden. Päiväkodissa ja pihaleikeissä useimmiten haalari, kun on nopeampi ja helpompi pukea, eikä mene lunta selkään. Mutta kauppareissuilla ja muuten "parempana" vaatteena sekä tietysti vaihtovaatteena haalarin kastuessa / ollessa pesussa takki ja housut.

Mun yli 55v. vanhemmilla on toppahaalarit niin tuskin se ikää katsoo.:whistle:

Voi olla että tietyn ikäinen koululainen ei halua haalareita kun ovat lapsellisia. Muistan itse että2. luokalla piti ostaa 2osainen puku kun muillakin oli.

JONSERED Karhunkantaja
Jos ei taivu housuosaa pukemaan, on liian vanha mihin tahansa asuun.... yleensä siinä 126-vuotiaana.

Äitien päästä tuo hömpötys lähtee, kun aletaan selittää, että on "lapsellista" käyttää mukavaa, järkevää ja toimivaa haalaria. Meidän koulussamme näyttää siltä, että seiskaluokan pissikset eivät käytä haalareita, yläluokkien oppilaat vetävät vaikka pilkkihaalarin päälleen kylmällä.

Jos ei taivu housuosaa pukemaan, on liian vanha mihin tahansa asuun.... yleensä siinä 126-vuotiaana.

Äitien päästä tuo hömpötys lähtee, kun aletaan selittää, että on "lapsellista" käyttää mukavaa, järkevää ja toimivaa haalaria. Meidän koulussamme näyttää siltä, että seiskaluokan pissikset eivät käytä haalareita, yläluokkien oppilaat vetävät vaikka pilkkihaalarin päälleen kylmällä.
:):flower:

[QUOTE="Siili";21901893]Toivottavasti se, että näyttää paremmalta, ei ollut ainoa kriteeri...

Meidän 6-vuotiaalla ollut molemmat jo muutaman vuoden. Päiväkodissa ja pihaleikeissä useimmiten haalari, kun on nopeampi ja helpompi pukea, eikä mene lunta selkään. Mutta kauppareissuilla ja muuten "parempana" vaatteena sekä tietysti vaihtovaatteena haalarin kastuessa / ollessa pesussa takki ja housut.[/QUOTE]

Meillä on ollut 2-vuotiaalla jo takki ja housut käytössä ja pidän ihan urbaanina legendana väitöstä, että lunta menisi selkään. Ei mee, jos on kunnon vermeet. Esim henkselit on ihan käytännölliset olla olemassa.

Onko jollain ihan omakohtaista kokemusta, miten lapsi kastuu ja kärsii 2-osaisessa?

Ps. Ulkonäkö on yksi, mutta myös mitoitus toimii paremmin kaksiosaisissa. Erityisesti jos yläkroppa on isompi kuin alakroppa tai esim selkä pitkä.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
No mun mielestä sellaiselle reilu 1 vuotiaalle, joka lähinnä kävelee pihalla (ei jaksa keskittyä istumaan hiekkalaatikolla ja leikkimään) ja vielä tohon 2 vuotiaaks (ne jotka lähinnä keskittyy kävelemään ja ihmettelemään pihaa itsessään), mä koin, että kaksiosainen on kätevä. Siitä kun sai hyvän kauppatakin matkarattaisiin kulkiessaan. Jalkaan laitettiin muut kuin haalarinhousut, ku lähdettiin ostoskeskuksiin. Pelkässä kokohaalarissa en ois lähteny kauppakeskuksiin autolla (tulis liian kuuma).

Nyt sit päälle 3 vuotiaalle on kokohaalari tossa odottamassa. Ajattelin, että nyt möyrii tuolla eri tavalla, niin ehkä pysyy lämpimämpänä?

Meillä tyttö vielä eka luokalla halusi talveksi haalarin koska se on nopeampi pukea päälle. Suurella osalla luokkakavereistaankin oli vielä haalari. Toka luokalla sitten halusi takin ja housut. Ja sen jälkeen onkin käyty usein keskusteluja miksi ne housutkin täytyy pukea talvella...

[QUOTE="minä";21900641]Minä ostin 2-vuotiaalle takin ja housut. Näyttää paremmalta kuin haalari.[/QUOTE]

Tämä se on hieno peruste...
Toivottavasti lapsesi ei ole päiväkodissa hoidossa, sillä lapsen on niin paljon hankalampi pukea kaksiosainen puku itse kuin haalari ja lumileikeissä haalari toimii niin paljon paremmin.

Joku kysyi, että missä kaupungissa on eskarilaisella haalarit. WTF? Kyllä täällä Espoossa ainakin on suurimmalla osalla lapsista eskarissa vielä haalari, ja niin tulee omallanikin olemaan, siis talvella.

Meillä on aina - jo vauvaiässä - ollut lapsilla kaksiosaisia ulkoilupukuja haalarin lisäksi. Molempi parempi :D, mutta sitähän tässä ei kysytty...

Minusta eskarilaisella voi vielä olla haalari, mutta koululaiselle en sellaista enää ostaisi.

näin
Meidän kohta 4-vuotiaalla on syksyksi vk-haalari. Näytti mun mielestä hassulta noin suurikokoisella (ts. pitkällä mutta hoikalla) lapsella. Haalarilinjalla kuitenkin jatketaan.

"huh"
[QUOTE="vieras";21900557]Eli minkä ikäisellä "pitäisi" olla takki ja housut mieluummin...
Eihän tähän ole ikärajaa, mutta mielipidettä tästä asiasta olis hauska kuulla:)[/QUOTE]

oisko 200 -vuotias.
ja juu, inhoan ja halveksin ap:n kaltaisia ihmisiä, mutat mutta, ketäpä en inhoaisi.

nämä saastat aiheuttavat sen että kohta 5v on murkkuiässä.

En osaa kanssa ikärajaa sanoa. 5v ja 4v:lla on vielä viimevuotiset haalarit tulevana talvena, kenties ostetaan niiden kaksiosaisten kavereiksi vielä haalarit tulevaakin käyttöä varten. Välikausipuvut on taas aina olleet kaksiosaisia. Ihan siis sen mukaan mikä ollaan käätevimmäksi koettu.

Omasta lapsuudesta muistan että vielä pitkälle ala-astetta pidettiin haalareita ja itse sellaisen myös halusin kun se oli mukavampi kuin kaksiosainen.

Eskarilaiselle nyt syksyksi on 2-osainen ja talveksi olen ajatellut sellaista myös. Tosin voisi se toppahaalarikin olla hyvä ulkoiluun, varsinkin jos tulisi yhteä kylmä talvi kuin viime talvi. Mutta siis meillä eskarin aloittanut poika on nyt eka kertaa ilman haalaria, keväällä vielä oli keväthaalari.

"mualainen"
joensuussa varmaan 80% eskarilaisista oli talvella haalari. koululainen käytti myös kotona, ja muutaman kerran myös koulussa.
mutta meillä lieneekin leikki tärkeämpää kuin se että kaikki näkee housun merkin ja yhteen sopivat asusteet.

Meillä on ollut 2-vuotiaalla jo takki ja housut käytössä ja pidän ihan urbaanina legendana väitöstä, että lunta menisi selkään. Ei mee, jos on kunnon vermeet. Esim henkselit on ihan käytännölliset olla olemassa.

Onko jollain ihan omakohtaista kokemusta, miten lapsi kastuu ja kärsii 2-osaisessa?

Ps. Ulkonäkö on yksi, mutta myös mitoitus toimii paremmin kaksiosaisissa. Erityisesti jos yläkroppa on isompi kuin alakroppa tai esim selkä pitkä.
Meillä on ollut sama juttu, eli välikausiasut kaksiosaisena ihan pienestä lähtien. Alunperin juuri siitä syystä että vähän "omituisen malliselle" pojulle oli helpompi löytää noista sopivaa mallia missä ei hihat jääneet pitkiksi.

Eikä mitään i´käviä kokemuksia siitä että selkä olisi kastunut tms vaikka lapsset eivät vielä edes osannete kävellä ja tosissaan ryömivät pitkään maassa. Kätevyyttä noissa lisäsi se että täällä säät ovta mitä ovat, viileä ja lämmin vaihtelee nopeasti ja siksi on ollut kätevää kun on saanut hiostavan takin pois kesken leikkien. Monesti myös haalareiden housut ja vaikka fleese-takki ovat olleet varsin kätevä asuste, paljon parempi mitä koko haalari olisi. kaksiosaisen puvun takki on ollut kätevä napata mukaan kun lähtee vaikka kaupassa käymään, ei tarvi koko pukua pukea.

Kaupunkireissuille, kyläilyille tms on sitten ollut käytössä ns. hienostelutakkeja joiden ei ole tarvinut olla niin laadukkaita, vedenpitäviä jne kuin noiden normaalissa ulkoilussa käytettävien pukujen.

Yhteistyössä