Minkä ikäinen on sinusta AIVAN liian nuori äidiksi?

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
hölmö
Alkuperäinen kirjoittaja migreenikko:
Alle 20v joilla ei ole kuin peruskoulu käyty,musta kannattaa ensin hankkia ammatti millä pystyy elättämään lapsen ja sitten vasta lapsi.
Ei niitä lapsia ammatilla elätetä vaan rahalla ja rakkaudella.

sopuli
Meillä asuu naapurissa perhe jossa äiti oli 18v. saadessaan lapsen. Ihan liian nuori, nyt lapsi on parivuotias ja kyllä huomaa että vanhemmuus ihan hukassa :(
Toki uskon että moni sen ikäinen pärjää paljon paremmin.
Itse toivoisin että jokainen äidiksi tuleva olisi edes sen 18v. eli saavuttanut täysi-ikäisyyden.
Jos on liian nuori saamaan ajokortin, on myös liian nuori saamaan lapsen :/

mie
15 v ja sitä nuoremmat, tietysti. Vaikka kuinka olisi jo menkat siinä iässä, elimistö ei kuitenkaan ole vielä fyysisesti aikuistunut loppuun saakka, vaan kasvaa ja kehittyy vielä. Muutenkin kun ajattelee sen ikäisen mielenmaisemaa ja ajatuksia, ei silloin vielä tarvitsisi joutua aikuisten maailmaan...

Minä ajattelen siltä kantilta, että alle 15-vuotias on mielestäni liian nuori olemaan sukupuoliyhteydessä ja alle 13-vuotias on todellakin aivan liian nuori siihen, joten kumpikin on myös liian nuori äidiksi. Mutta jos kuitenkin on raskaaksi tullut, niin sitten ei voi sanoa kenenkään puolesta, että on liian nuori. Abortti on jollekin hyvä ratkaisu, toiselle se ei ole. Minä en voi sitä päättää. Soisin muutenkin, että lapsia saisivat täysi-ikäiset ihmiset siinä vaiheessa, kun ovat niin tahtoneet. Kaikenlaisia muitakin tapauksia on maailma ollut pullollaan aina ja tulee olemaan ja mukaan mahtuu onnellisia tarinoita kuin myös onnettomia.

IhanaValo
Hmm..aika vaikea..Ehkäpä -->15v. Tai 16v.
On tietty joitakin,jotka pärjää tuonkin ikäisenä äitinä mut esim.itselleni olis ollut kamala shokki tulla raskaaksi tuon ikäisenä.
Yhden tapauksen tiedän,joka sai lapsensa 16-ja 17v. (Siis kaksi lasta) Hän ei ollut valmis,liekkö ollut painostamista reippaasti vanhempien poikaystävien taholta vai mitä lie,mutta hällä oli jäänyt "nuoruus" elämättä ja sen huomas sitten :/
Itekkin olin useemmin kuin kerran hällä lapsenvahtina,kun oli pakko päästä juomaan.

vieras
Mun sukulainen 17v odottaa vauvaa. Jutut on tasoa, ihquu kun oltiin bailaa viikonloppuna ja tupakka palaa läpi odotusajan. Riippuu kyllä täysin henkilöstä minkä ikäinen on kypsä äidiksi. Tämä sukulainen tuskin vuodessa (siis et olis 18v) muuttuis niin paljon, et voisin sanoa hänen kohdaltaan, et 18v olis kypsä äiti. Sanoisin siis alle 20v...

vieras
Tähän on oikeastaan kaksi eri vastausta. Eli kuinka nuorelle hyväksyisin iän perusteella abortin, jos vahinko sattuisi, ja toisaalta, kuinka vanha on oikeasti hyvässä iässä tullakseen äidiksi.

Ekaan kysymykseen en tiedä ihan vastausta, koska en ihmisen kehitystä, lantion kasvua jne tunne niin hyvin, mutta sanoisin, että alle 14 ymmärtäisin, jos vanhemmat painostavat aborttiin.

Mutta hyvänä ikänä tulla äidiksi pitäisin jonkin verran yli 20, jotta olisi itse aikuistunut, vähän koulujakin käynyt, työkokemusta takana, ja hyvä vakituinen kestävä parisuhde. Ja asunut puolisonsa kanssa muutaman vuoden yhdessä ihan rauhassa.

Alle 15. Voin hyvinkin kuvitella 15v äidin, joka selviää ihan hyvin, mutta jostain syystä en osaa sen nuorempaa kuvitella äitinä; liian lapsi. Semmonen 15v on kuitenkin usein enemmän nuori aikuinen kun lapsi, sitä nuorempi on enemmän lapsi vielä.

En siis kuitenkaan piudä mitenkään suositeltavana, että alle 18v alkaa lapsia tekemään, mutta vasta alle 15 vuotiaalle sanoisin ihan suoraan, että tee abortti, ikään vedoten.

Mä oon sitä mieltä et alle 20-vuotiaana ei tulis tehdä lapsia et saa sitä elämän kokemusta ennen kun lapsia alkaa tehdä. Olis kyllä vaikea kuvitella et olisin itse ollut esim. 16-vuotiaana raskaana! Mut nyt on pakko herätellä kysymystä että kuinkahan moni näistä teiniraskauksista on oikeasti vahinkoja...? Tunnen pari kaveria jotka ovat jälkeen päin myöntäneet että "vahingot" ovat ollet tahallisia ja tapa pitää poikaystävä itsellään tosin hyvin ja huonoin tapauksin. Ja mielestäni ei voi sanoa että lapsi on vahonko jos otetaan tietoisia riskejä suojauksen kanssa esim. siskoni harrasti keskeytttyä ja hups miten kävi kaikista varotteluista huolimatta. Myös yksi kaveri tuli aikoinaan raskaaksi kun eivät jaksaneet hakea kortsua ja "sehän oli vaan yksi kerta ilman". Jos teinit eivät osaa huolehtia ehkäsystä niin eivät kyllä lapsistakaan... Tuntuu vaan kauhealta katsoa kun abortteja tehdään (tosin ei mulla ole mitään niitä vastaan) vaan sen vuoksi ettei jaksettu huolehtia ehkäsystä. Koska jos ehkäsy pettäs oikeasti siihen tahtiin mitä väitetään niin eihän kenenkään kantsis sitä käyttää, etenkään teinien kun ei kerran toimi :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja migreenikko:
Alle 20v joilla ei ole kuin peruskoulu käyty,musta kannattaa ensin hankkia ammatti millä pystyy elättämään lapsen ja sitten vasta lapsi.
Siis ensiksi pitäis hankkia se unelmien työpaikka ja sitten se pitäis jättää...? Mä olen mieluummin kotona ja opiskelen osa-aikaisesti ja panostan uraan myöhemmin kun että palaisin heti kokoaikaisesti töihin vanhempainvapaan loputtua.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alle 15. Voin hyvinkin kuvitella 15v äidin, joka selviää ihan hyvin, mutta jostain syystä en osaa sen nuorempaa kuvitella äitinä; liian lapsi. Semmonen 15v on kuitenkin usein enemmän nuori aikuinen kun lapsi, sitä nuorempi on enemmän lapsi vielä.

En siis kuitenkaan piudä mitenkään suositeltavana, että alle 18v alkaa lapsia tekemään, mutta vasta alle 15 vuotiaalle sanoisin ihan suoraan, että tee abortti, ikään vedoten.
Vai nuori aikuinen 15v :LOL: :LOL: ei ainakaan mun 15v :LOL:

fanni
sehän riippuu täysin henkilöstä, kuka on valmis ja kuka ei. tiedän 18 vuotiaan äidin, jolla on jo kaksi lasta ja hyvin hän osaa lapsensa hoitaa, sai esikoisen 16 vuotiaana. tiedän myös äidin joka sai lapsensa 16 vuotiaana ja ei todellakaan ollut valmis äidiksi. jos ei osaa edes itse ruokaa laittaa, tai kotitöitä tehdä niin miten sitä lasta osaisi hoitaa. pitäisi ehdottomasti olla jo elämän kokemusta, ennen kuin alkaa lapsia tekemään. kun saa oman lapsen, pitäisi ainakin se napanuora omaan äitiin olla jo katkaistu.

Yhteistyössä