Minkä ihmeen takia kotiäitiys on niin aliarvostettua????

höh. tästäkin tulee tappeluketju siitä kellä on raskainta.. mä luulen et kotiäitejä ei arvosteta ihan siks että osa oikeasti kuvittelee et kotiäiti vaan makaa kotona tai pyörii siellä ostarilla. mielikuvat kotiäitiydestä on ihan kummallisia.. noh, toisaalta muistan miten itse ajattelin viel ilman lapsia. eiköhän kummaasakin ole hyvät ja huonot puolensa. olit sit töissä tai kotona. ja se minkälaista se perheen elämä on, määräytyy viel perheen mukaan. jollekin on raskasta olla kotona, jollekin töissä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja ursa:
suomessa tehtiin poliittinen päätös 70-luvulla, että laitetaan naiset töihin ja perustetaan tarhat. ruotsissa sen sijaan otettiin näihin naistentöihin pakolaisia. minusta suomen malli on parempi. yhteiskunta tarttee aikuiset ihmiset töihin, eikä lorvimaan kotona muiden verorahoilla. näin se vaan on. aika aikaa kutakin, minusta äitiysloma on suomessa aivan tarpeeksi pitkä.
Kallimmaksi se päivähoito tulee kuin kh-tuen maksaminen.
Mites se menikään - toistakymmentä lasta ryhmässä ja pari hoitajaa, jotka maksavat palkastaan veroja. Lisäks vanhemmat maksavat hoidosta, käyvät töissä ja maksavat omasta palkastaan veroja. Missä vaiheessa tulee halvemmaks maksaa kh-tukea?


Vanhemmat maksaa maksimissaan sen parisataa kuussa lapsen hoidosta. Luuletko tosiaan, että se kattaa kaikki kulut? Todelliset kulut ovat lähempänä tuhatta euroa, jota yksi lapsi yhteiskunnalle maksaa päivähoidossa. Siksi kunnat usein tarjoavat kh-tuen päälle hoitolisää, koska senkin maksaminen tulee halvemmaksi kuin päivähoito. Ja siitä pienen pienestä kh-tuestakin kotiäidit maksavat veroa - jotta joittenkin mussukoita on varaa hoitaa kunnallisesti. Ihan pari hoitajaa ei päiväkodissa riitä, plus lomat, sijaiset, sairaspäivät yms..

Kannattaisi ottaa asioista selvää, ennen kuin alkaa nimitellä yhteiskunnan eläteiksi. Enemmän elättejä ovat ne, jotka lapsensa hoitoon pistävät.
Älä huoli. Mulla ei oo lapsia ja maksan 2350 euron kuukausipalkastani sinunkin kh-tukeen veroeuroja..
Ajattelepa kuinka paljon maksat veroeuroja muitten lasten päivähoitoon :whistle:
No jos kukaan äiti ei veisi päivähoitoon vaan jäisi kh:n tuelle niin kuka maksais ja kenelle? Riittäsikö miesten verotulot kattamaan julkiset palvelut? Edelleen laskelmista puuttuu työssäkäyvien äitien tuottamat, jäljelle jäävät verotulot päivähoidon kustannuksien vähennyksen jälkeen. Eli olennaista on se, että kh:n tuki + yhteiskunnalta saamatta jäävä verotulo on hurjasti enemmän kuin työssäkäyvän äidin päivähoidossa olevan lapsen aiheuttamat kustannukset. Tää ei voi olla liian korkealentosta matematiikkaa edes kotiäidille.
 
elli
tuskiiin kukaan koti tai työ äiti haluaa potea huonoa omaatuntoa tekemistään ratkaisuista. mielestäni naiset voisivat olla enemmän yhtä rintamaa ja suunnata katse poliittisiin päättäjiin. ylemmällä tasolla asiat ratkaistaan. ei ihme että perheillä menee nykyään vain hunommin, meidän lapset joutuvat vastuun meidän teoista kantamaan.. ME UPEAT NAISET! ÄLKÄÄMME TAPELKO! ymmärrystä..
 
Keittiönoita
Mä mietin lisää syitä .... ennenvanhaan lapset hoidettiin kotona, kun ei muutakaan vaihtoehtoa ollut. Mutta lasten, pyykinpesun ja ruuanlaiton lisäksi äideillä oli usein muutakin hommaa, kuten lehmien lypsäminen, peltotyöt, vaatteiden ompeleminen jne. Sitäpaitsi talossa oli yleensä mummo, joka niiden lasten perään katsoi.... kun oli jo liian vanha osallistuakseen talon muihin töihin. Nykyisin on oikeastaan vain se lasten ja kodin hoito. Sitten voi olla sellainenkin tekijä, että eihän me erityisesti arvosteta sitäkään, että siivoaa oman kotinsa sen sijaan, että palkkaisi siivoojan. Tai laittaa ruokaa sen sijaan, että kävisi päivittäin ravintolassa syömässä. Tavallaan asiat, joita tehdään omassa kodissa oman perheen hyväksi ovat ikäänkuin itsestäänselvyyksiä. Mä imuroin äsken kämpän, mutten tuntenut mitään hienoa siitä, että tein sen itse. Lastenhoito - silloin, kun hoitaa vain omia lapsiaan - varmaan ajatellaan kuuluvaan samaan kategoriaan kuin muutkin kodin hommat. Toisaalta vaikka nämä perinteiset kodin hommat ulkoistaisikin, ei niiden ammattien harjoittajiakaan yhteiskunnassa - jos ajatellaan arvostuksena työstä maksettavaa palkaa - hirveästi arvosteta. Onko siivoojilla hyvät palkat? Tai lastenhoitajilla?

Mä arvostan kotiäitiyttä, mun äitini oli kotiäiti. Arvostan sitä niin paljon, että aikanaan äitini ei tule joutumaan laitoshoitoon, jos mun aikoinaan sairaanhoito-opistossa oppimani taidot riittävät hoitamaan hänet kotona.
 
kotiäiti jo 6v.
Mikäs minä sitten olen,kun olen kotiäiti sekä työnhakija..Eli työkkärin listoilla haen työtä,mutta hoidan silti koko ajan lapsiani kotona,koska hoitopaikat kiven alla ja haluan antaa mahdollisuuden niille,joilla silel nyt akuuttia tarvetta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tundra:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta tunttuu että kotiäitejä sekä työssäkäyviä äitejä arvostetaan yhtä vähän.
Niinpä se taitaa olla. Mutta miksi näin? Onko se taas niin, että naisia ylipäätään aliarvostetaan ja mistäs se taas johtuu? Naiset itsekään eivät arvosta itseään, saatikka toista naista.
No onneksi joku muukin ajattelee samalla tavalla :) Mä en kyllä tiedä mistä tuo johtuu. Jatkuvasti ympäristön painostuksesta saa kokea huono omaatuntoa teki sitten mitä ratkaisuja tahansa. Itse kyllä arvosten niin kotona olevia kuin työssäkäyviäkin äitejä. Tai hmm.. taitaa tuo naisten aliarvostus olla peruja patriarkaalisesta kulttuurista.
 

Yhteistyössä