Minkä verran teidän 2-3-vuotiaat taaperot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liianpaljonko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liianpaljonko

Vieras
- kiinnittää huomiota erilaisiin ääniin, esim. minkä verran häiritsevät tai vievät huomiota tekemisestä esim. keskeyttävät leikin

- tarvitseeko lapsen vaatteista esim. alushousuista ottaa pesuohjelappuset pois, koska ei voi muuten niitä pitää

- minkä verran leikkivät itsekseen (tämä niiden lasten kohdalla, joilla ei sisaruksia) tai vaativat vanhempien läsnäoloa leikkeihin

Poika on nyt 5v.
- ei oo ikinä tarttenu ottaa pesulappui vaatteista pois
- ainut ääni joka leikkejä häiritsee on tietyt mainokset ja traktorin tai aura-auton tai hälytysajoneuvojen äänet pihalta
- 3v leikki huoneessaan pitkiäkin aikoja itsekseen,joillakin leluilla sai leikkiä olkkarissakin.

Nyt kun on jo 5v niin leikkisi omassa huoneessaan yksikseen vaikka koko päivän...

Alkuperäinen kirjoittaja liianpaljonko:
- kiinnittää huomiota erilaisiin ääniin, esim. minkä verran häiritsevät tai vievät huomiota tekemisestä esim. keskeyttävät leikin

- tarvitseeko lapsen vaatteista esim. alushousuista ottaa pesuohjelappuset pois, koska ei voi muuten niitä pitää

- minkä verran leikkivät itsekseen (tämä niiden lasten kohdalla, joilla ei sisaruksia) tai vaativat vanhempien läsnäoloa leikkeihin

Mua kiinnostaa että mitä haet kysymyksilläsi takaa? Kerrotko?

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja liianpaljonko:

Mua kiinnostaa että mitä haet kysymyksilläsi takaa? Kerrotko?

Veikkaisin, että aistiyliherkkyyden rajaa koettaa hakea?

2 v. 8 kk

-kiinnittää huomiota tarkasti oikeastaan kaikkiin ääniin ja kysyy, mikä se oli. Mutta ei huomioi sitten sen enempää, eikä pelkää oikeastaan mitään ääniä.

- en ole ottanut mistään vaatteista lappuja pois

-leikkii satunnaisesti itsekseen omassa huoneessaan.Yleensä haluaa että olen mukana jollain tavalla, vähintään pitää jutella vaikka tekisin omia hommia. Jos teen ruokaa tai siivoan, osaa jo olla itsekseen. Sekin on kyllä ollut työn takana, mutta lapselle on mennyt perille, että äiti ei voi koko ajan olla leikkimässä.

No nyt on selvästi tullut pelkokausi, eli oudot äänet pelottavat. Jos joku esim. kolahtaa kovin, tulee kyllä mun tai jonkun muun luo kiireen vilkkaa. Ja pelkää esim. naapurin moottorikelkka, eli se ääni haittaa vaikka tietää mikä se on.

Laput ja yms saa olla vaatteissa, ei oo niistä valittanut. No sukat täytyy olla hyvin, muten ei voi mitään tehdä - mut niin se olis mullakin.

EI LEIKI! Tosi vähän, ehkä aamuisin jonkun verran. Muutoin pyytelee jatkuvasti mukaansa. ja ei auta että laittais leikin alkuun tms. No, siinäkin edistystä, aatonaattona leikki jonkun aikaa omassa huoneessaan, kävi silti noin 100 kertaa hakemassa olohuoneesta - missä me vanhemmat istuttiin - jotain; "unohtu".... ois voinut rastin piirtää seinään tuosta illasta.

2-vuotias ei kiinnitä huomiota kauheesti ääniin, koska on tottunut jatkuvaan älämölöön johtuen isoveljestä. En ota pois pesuohjelappusia mistään, mutta meillä onkin vaippa vielä.... (just täytti 2 vasta). Jossain ne pesuohjelaput on kovempia, ihan aikuisenkin mielestä :)

Ja leikkii itsekseen, kun mä oon vähän sellainen äiti, että mun mielestä äidin tehtävä ei oo leikkiä lasten kanssa (askartelen kyllä ja liikun jne, mutta enpä varsinaisesti leiki).

- kova, odottamaton ääni vie huomion, samoin joku tuttu lastenohjelman tai muuten tuttu musiikki tmv.
- pesulappuja ei tarvitse irrottaa
- tyttö leikkii pitkiäkin toveja omineen olohuoneen lattialla kaikenlaisilla "örkeillä" välillä, joskus ei sitten leiki sekunttiakaan yksin

Tyttö täyttää helmikuussa 3v.

3v

kiinnittää joka pikkuääneenkin huomionsa. Ja hyvä niin.

pesulaput saa olla

leikkii joitakin hetkiä yksin, ehkä paremmin silloin kun on mun kanssa. isäänsä pyytää enemmän leikkiin mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja rga:
[

Veikkaisin, että aistiyliherkkyyden rajaa koettaa hakea?

Joo no sitä mäkin veikkasin, mut olisi silti kiinnostanut tietää enemmän.

aistiyliherkkyys mm. ns. hakusessa

Meillä on aistihäiriöinen lapsi, aloittaa toimintaterapian vuoden alusta. Ollut monia erityisiä piirteitä, joissa näkynyt, ihan vauvasta asti. Vauvana ei halunnut olla ihokontaktissa kuten yleensä lapset, ei halunnut imeä rintaa, sai vain raivareita jos yrittikin, lyhythihaiset paidat eivät joskus kelvanneet, hermostui lopulta kun vain nyki hihoja alas, jokaiset uudet kengät ja ulkovaatteet on pitänyt aluksi itkeä ja inhota, maitoa täytyy edelleen lämmittää, jääkaappikylmänä ei kelpaa ja vaikka mitä. Väsyy kauppakeskuksen valoissa ja äänissä, keinut, kiipeämiset, pyörimiset ym. ilmeisesti tuntuvat voimakkaammin ja pelottavat jne. jne.

Meillä taas autistisuutta ja tiettyihin ääniin reagointi jossain vaiheessa enemmänkin niin, ettei mitään noteerausta. Yli- ja alikeskittymistä yms.

Sitä vielä, että jokaisella lapsella on oma kombinaationsa noissa aistiasioissa, ei voi sanoa mitään tiettyjä piirteitä, jotka kuvaisivat, vaihtelevat siis hyvinkin paljon.

Meillä häiritsee äänet aika herkästi keskittymistä. Kuten myös nukkumista.

Ei oo pesulappuja tarvinnu ottaa pois.

Tosi vähän leikkii itsekseen, vaatii leikkikaverin melkeimpä aina joka tietysti kotona on useimmiten äiti tai isä. Esim. legoilu on kivaa niin kauan kun äiti on mukana mutta jos äiti häippäsee ruuan laittoon niin muksu lopettaa leikin ja tulee perässä. pian 2v.

Nyt 5-v:
- pari vuotiaana ikäisenä pelkäsi joitain ääniä.
- laput täytyy aina leikata ja ratkoa pois.
- on aina leikkinyt itsekseen, muutoin kyllä huominkipeä.

Ei ole aistiyliherkkä, hiukan neuroottinen vain. ( :

3v 3kk kiinnittää huomiota ääniin; esim naapurista kuuluviin kolinoihin ja tuuleen, ym muuhun "epämääräiseen" (pelottavaan), pesulaput vaatteissa häiritsevät erittäin paljon, aina valittaa niistä ja on jouduttu poistamaan. Leikkii vaihtelevasti itsekseen, pikkuautoilla jaksaa leikkiä pitkiäkin aikoja yksin, mutta silloinkin aina vanhemman pitää välillä "tervehtiä" ja "heipattaa" autoilijoita.

Poika 2v7kk:
Huomioi oudot äänet ja toisaalta myös jotkut tutut äänet, jolloin keskeyttää tekemisen. Esim. siskon kiukutteluitkusta huolimatta pystyy leikkimään, mutta jos sisko alkaa itkea unilta herätessä, poika kyllä tulee heti kertomaan. Aika usein säpsähtää ja kysyy: mikä se oli? Jos esim. ulkona menee auto tai jos kuulee musiikkia tms. Pelkää vieraissa paikoissa kovia ääniä ja esim. imuria, vaikka kotona se on mieluisa.

Pesulaput ei häiritse ollenkaan.

Leikkii itsekseen jopa alle puoli tuntia, etenkin jos taustalla pyörii joku tuttu lastenohjelma ja itse touhuilen keittiössä. Usein leikkiminen on sitä, että käy 5min välein hakemassa äitiä kaveriksi tai juttelemassa jotain.

Yhteistyössä