Onko teidän 8 ja 4 vuotiaat koko ajan "toistensa kimpussa" kun teette koko perheellä jotain? tätä uusperheessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "turhautunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"turhautunut"

Vieras
Kertokaa mulle onko tämä normaalia: (uusperhe kyseessä)

Kun teemme koko perheellä jotain, oli kauppareissu, uintireissu, tai yleensä olemista niin meidän 8 ja 4 vuotiaat ovat vähän väliä sättimässä toisiaan,valittaavat toistensa tekemisistä ja vertaavat kun tuo nyt nuin niin minäkin sitten (isompi tätä huomattavasti enemmän). Koko ajan saa olla sanomassa että ovat kunnolla. Pienempi paljon reippaampi ja iloisempi lapsi kun on vain itseään pienemmän sisaruksen kanssa yhteisissä menoissa.

Isompi löytää melkein joka asiasta valittamisen aihetta, ja lähtee esim. kauppareissulle ilman napinaa vain jos sieltä saa jotain spesiaalia. aina kun joku kiva homma loppuu niin kyselee jo seuraavan perään tai valitus alkaa. Kiinnittää pienimpiinkin asioihin huomiota mitä pienempi tekee, milloin ärsyttää ihan vain vieressä oleminen tai sitten joku leikki mitä ei jaksa kuunnella. Pomottaa ja ei tunnu tajuavan että muidenkin mielipiteitä täytyy kuunnella. Jos komentaa niin katsoo naama väärinpäin ja usein tuijottaa muualle, tai sitten jos hermo menee useasti toistuvan huonon käytöksen jälkeen ja korotetaan ääntä niin rupeaa itkemään. ja syy on aina muissa. leikkii vain pienemmän kanssa, ei ole hakeudu oman ikäiseen seuraan kuin vain harvoin.

pienemmälle ei ole muuta kun mustasukkaisuudesta johtuva kiukuttelu ja pienemmän estelyä (vauva myös perheessä). huomiota hakee jos on liian kauan omillaan. Positiivinen ja sanoo iloisia huomioita. auttelee jopa omatoimisestikin. mutta rooli muuttuu täysin kun on isomman kanssa, leikkivät hyvin joskus, mutta selkeästi purkaa vanhempiin kun ei ole saanut meiltä yhtään huomiota leikkiessään koko ajan isomman kanssa. kun olemme porukalla jossain niin pienempi jää isomman varjoon kun kaikki energia menee hänelle jutteluun ja valittamisen kuunteluun. sitten alkaa pienempikin riehua.

usein turhauttaa kun tuntuu että perheessä on kaksi leikki-ikäistä vaikka toinen on jo kahdeksanvuotta. järki sanoo että sen ikäisen pitäisi osata käyttäytyä paremmin kun monta vuotta nuoremman.

Uskon että itse jaksan pienemmän metkut paremmin koska voin komentaa häntä niin kuin parhaaksi näen tai näyttää hermostumiseni luonnollisesti. Vanhemman kohdalla ärsyttää yhtä paljon mutta pitää olla varovaisempi. En voi näyttää hermostumistani samallalailla vaikka kummallekin olisi aihetta. se tekee tilanteesta vielä epämiellyttävämmän. "varpaillaan omassa kodissa"

en ole biologinen vanhempi. minusta meillä on se ongelma että lapsen biologinen vanhempi tässä kodissa ei anna tarpeeksi huomiota vanhemmalle. Minulla on jo pitkään ollut uupunut olo jo pelkästään omien hoitamisesta niin olisi kohtuutonta ettei lapsen omat vanhemmat olisi ensisijaisesti vastuussa lapsen huomioimisesta. Minulla on ollut jo pidempään hankaluuksia jakaa aikaa biologisten lasten kanssa ja ovat kärsineetkin väsymyksestäni. siksi koen että minun ei kannata ottaa enempää vastuuta.

annan kehuja ja rutistan, ja komennan mutta tuo komentaminen on niin luonnotonta kun pitää varoa hermostumasta samallalailla kun omalle, vaikka samoin ärsyttäisi. oikein kuristaa olla kun huomaan jakavani vinkkejä mitä tilanteelle pitäisi tehdä täällä muttei niitä sitten oteta käyttöön. vanhempi oirehtii selkeästi sitä ettei saa täällä huomioita tarpeeksi mutta koen että ensin isä hoitaa velvollisuutensa ja sitten kun mulla on voimat palautunut niin otan lisää vastuuta, ei niin että isä jatkaa samaan malliin ja mä jaan kaiken aikani kolmelle.

lapsi arki yllätti vaativuudellaan kun äidiksi tulin, mutta helpompaa se on silloin kun on vain pienemmät paikalla. Itsekin olen yllättynyt miten pienempien kanssa voi olla helpompaa... jaksaa eritavalla kun tietää että jos tulee se päivä että hermo on tiukemmassa niin voi olla luonnollisesti eikä tarvitse varoa omassa kodissa. valittamisen ja tyytymättömyyden kuunteleminen vähän väliä on myös aika uuvuttavaa, uskon että on kasvatuksesta kiinni. lasta kun ei voi alkaa kasvattamaan oikein vasta kouluiässä.....

Miksi raahaatte 8-vuotiasta mukana kauppareissuilla? Kyllähän tuonikäinen jo pärjää useamman tunnin itsekseenkin. Olen huomannut, että meillä nuo koululaiset ovat itse rasituksia, jos heitä väkisin otetaan mukaan minnekään. 8-vuotias ei varmaan kauheasti saa 4-vuotiaaan kanssa touhaamisesta irti. ettehän lasta pakota olemaan pienemmän vahtina jatkuvasti?

[QUOTE="kolmen äiti";28678169]Miksi raahaatte 8-vuotiasta mukana kauppareissuilla? Kyllähän tuonikäinen jo pärjää useamman tunnin itsekseenkin. Olen huomannut, että meillä nuo koululaiset ovat itse rasituksia, jos heitä väkisin otetaan mukaan minnekään. 8-vuotias ei varmaan kauheasti saa 4-vuotiaaan kanssa touhaamisesta irti. ettehän lasta pakota olemaan pienemmän vahtina jatkuvasti?[/QUOTE]

mies kysyy isommalta aina että haluaako hän lähteä mukaan, ja hän haluaa. sitten alkaa se valitus ja sama show lasten välillä. mies ei halua jättää vanhinta kotiin jos ei itse halua jäädä. innolla aina lähtee ja melko pian alkaa narina. ja pienempi menee myös paljon hankalammaksi kun isompi on mukana.

Vanhempi leikkii omasta tahdostaan neljävuotiaan kanssa, on omassa rauhassaan aina kun haluaa. ei ole kyse vahtimisesta. se minua huolestuttaa kun leikkii meillä ollessaan vain pienemmän kanssa tai pelaa yksin. mies ei myöskään leiki lasten kanssa, ulkoilee vain ja sielläkin ovat aika omissa touhuissaan. Antaa huomiota pienemmille kun isompi ei ole paikalla, kun antaa heille kaikille huomiota yhtä aikaa, niin menee tappeluksi helposti.

mutta edelleen uskon että vanhemmat rupesivat kasvattamaan vanhimpaa tietyissä asioissa liian myöhään, vasta sitten kun muita lapsia rupesi tulemaan. ei häneltä vaadita vieläkään kunnolla ikäisensä asioita, ja rangaistuksia ei tule iän mukaan, vaan samat mitä pienemmälle.

[QUOTE="turhautunut";28678256]mies kysyy isommalta aina että haluaako hän lähteä mukaan, ja hän haluaa.
[/QUOTE]

Ok. ensimmäisessä viestissä vain kirjoitit, että lähtee kauppareissulle ilman napinaa vain jos sieltä saa jotain spesiaalia. Siitä tuli käsitys, että pitää houkutella mukaan ja lähtee vastentahtoisesti.

Tässä tapauksessa minä ilmoittaisin, että on tervetulluit mukaan vain, jos osaa käyttäytyä. Ja ilmoittaisin jo kotona, ettei mitään erikoisjuttuja olla ostamssa. tuonikäinen kyllä ymmärtää asian, jos on selkeästi kotona sovittu.

[QUOTE="turhautunut";28678133]tuo komentaminen on niin luonnotonta kun pitää varoa hermostumasta samallalailla kun omalle, vaikka samoin ärsyttäisi. [/QUOTE]

Miksi?
Minä ainakin kurmutan ihan samalla tavalla miehen poikia kuin omaani, jos tarve sen vaatii. En tosiaan koe, että tarvitsisi "varoa". Jos asutte samassa kodissa, ilman muuta komennat kuin omiasi.

Ja totta: isompien lasten kanssa on hankalampaa kuin pienten.

[QUOTE="vieras";28678303]Ok. ensimmäisessä viestissä vain kirjoitit, että lähtee kauppareissulle ilman napinaa vain jos sieltä saa jotain spesiaalia. Siitä tuli käsitys, että pitää houkutella mukaan ja lähtee vastentahtoisesti.

Tässä tapauksessa minä ilmoittaisin, että on tervetulluit mukaan vain, jos osaa käyttäytyä. Ja ilmoittaisin jo kotona, ettei mitään erikoisjuttuja olla ostamssa. tuonikäinen kyllä ymmärtää asian, jos on selkeästi kotona sovittu.[/QUOTE]

juu ollaan kerrottu etukäteen ettei mitään tule, sit menee naama mutrulle ja vielä pari kertaa valitetaan...ja mies jaksaa vaan kerta toisensa jälkeen selittää ei tule tänään mitään. mitään sen kummempaa hermostumista.

Meillä 6 ja 8-vuotiaat ovat "aina" toistensa kimpussa ja sama tilanne tuntuu olevan naapureillakin.

Ihan riippumatta siitä, onko kyseessä uusperhe vai ei. Sama ilmiö kyllä näkyi töissäkin kun vielä lasten parissa työskentelin.

Yhteistyössä