Vauva koko ajan kaipaa huomiota

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä 4,5kk ikäinen neiti on alkanut vaatia huomiota aivan koko ajan. Osaa kääntyä selältä mahalleen ja aina sen tekeekin lattialla ollessaan. Ja kohta alkaa huuto kun ei "osaa" kääntyä takaisin (osasi sen kyllä aiemmin, nykyään ei enää ole tehnyt itse ) tai sitten se huuto on vain halua päästä eteenpäin ja kun se ei vielä onnistu. Nytkin istuu sitterissä tuossa vieressä leikkien lelullaan. Heiluttelee sitä kovasti ja heittää lattialle ja alkaa ininä ja lopuksi itku kun lelu on poissa. Sitten kun antaa lelun niin on taas tyytyväinen. Kauhee huomion haku, vaikka olemme kyllä tytön kanssa tosi paljon, että ei liian vähällä huomiolla ole ollut. Milloin oppii olemaan edes hiukan itsenäinen?

Siinä 20-vuotiaana ;) Ei vaan, on meilläkin ollut vauvoina aika huomionkipeitä. Ja kyllä mäkin päättelin, että just tuossa iässä vauvoja harmittaa, kun ei osaa taitoja, joita jo aavistaa olevan tulossa. Ehkäpä se kävelemään oppiminen helpottaa, tai jo konttaamaan oppiminen. Mutta kaikesta huomiosta ja seurustelusta lapsi kyllä kehittyy. Koitahan jaksella . :wave:

Meillä taas lapsi viihtyi vielä tuossa vaiheessa tosi kivasti itsekseen. Joskus 8-10kk paikkeilla ei olisi edes vessaan päästänyt ja kovasti haluaa huomiota vieläkin, vaikka on jo 1,5-vuotta. Tässä sitä odotellaan, että malttaisi jo hetken leikkiä itsekseen...Tosin mä en ole koskaan aivan koko ajan ollut sitä huomiota antamassa. Joskus on joutunut sitten itkemäänkin jonkun aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Varmaan rippikoulussa jo pärjää ilman äitiä. Miksi noin pienen pitäisi osata olla itsenäisesti, kysyn vaan.

En mä tarkoita, että pitäisi muuten olla itsenäinen todellakaan. Mutta, että jos joskus hetken viihtyisi itsekseen lattialla niin voisi tehdä jotain kotihommiakin rauhassa.

Varmaan rippikoulussa jo pärjää ilman äitiä. Miksi noin pienen pitäisi osata olla itsenäisesti, kysyn vaan.

Toi "itsenäinen" on varmaan vähän huono sananavalinta. Mutta onhan se loputon seuranhalu hiukka hankalaakin, kun pitäisi muutakin saada tehtyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Liinastina:

Toi "itsenäinen" on varmaan vähän huono sananavalinta. Mutta onhan se loputon seuranhalu hiukka hankalaakin, kun pitäisi muutakin saada tehtyä.

Joo, se oli ehkä hiukan huono sanavalinta :)

TUohan on ihan normaalia käytöstä vauvalla. Sitä varten vauvalla on vanhemmat, että he tyydyttävät vauvan tarpeet. Esikoisen kanssa se on vielä helppoa. Kun lapsia on useita, vauvan tarpeisiin vastaaminen ei aina heti onnistu. Minäkin kysyn samaa kuin muutama muu, miksi vauvan pitäisi olla "itsenäinen"???

Juuh, tuttua. Kun poika on valveilla, niin hyvä jos saa syötyä. Tai yleensä istun lattialla sitterin edessä syömässä ja pidän samalla seuraa =) seuraneitinä olo ei sinällään haittaa, kivahan pojan kanssa on puuhailla, mutta se on ongelmallista, että lapsi nukkuu päivisin liian vähän ja on sitten kiukkuinen. Siihen kitinään ei auta edes seuranpito.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

En mä tarkoita, että pitäisi muuten olla itsenäinen todellakaan. Mutta, että jos joskus hetken viihtyisi itsekseen lattialla niin voisi tehdä jotain kotihommiakin rauhassa.

Mä olen vanhanaikanen ja julma, mutta mä totuttaisin pitämään lattialla vaikka huutaisikin. Ei tietenkään mitään kamalia aikoja. Mutta mä uskon siihen, että vauva tottuisi tällä tavalla olemaan hieman enemmän itsekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
TUohan on ihan normaalia käytöstä vauvalla. Sitä varten vauvalla on vanhemmat, että he tyydyttävät vauvan tarpeet. Esikoisen kanssa se on vielä helppoa. Kun lapsia on useita, vauvan tarpeisiin vastaaminen ei aina heti onnistu. Minäkin kysyn samaa kuin muutama muu, miksi vauvan pitäisi olla "itsenäinen"???

Lue ylempää kun vastasin jo tähän itsenäisyys kysymykseen...Sanavalintani oli hiukan väärä, anteeksi. Eli en tarkoita, muuta kuin sitä, että lapsi viihtyisi edes hetken aikaa itsekseen lattialla niin saan hoidettua kotihommia.

Lue ylempää kun vastasin jo tähän itsenäisyys kysymykseen...Sanavalintani oli hiukan väärä, anteeksi. Eli en tarkoita, muuta kuin sitä, että lapsi viihtyisi edes hetken aikaa itsekseen lattialla niin saan hoidettua kotihommia.

no mä teen kotihommat silloin kun lapsi nukkuu..ulkona..

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:

Mä olen vanhanaikanen ja julma, mutta mä totuttaisin pitämään lattialla vaikka huutaisikin. Ei tietenkään mitään kamalia aikoja. Mutta mä uskon siihen, että vauva tottuisi tällä tavalla olemaan hieman enemmän itsekseen.

Kun olemme yrittäneetkin, mutta ei. Huuto vaan jatkuu. Ensin se on kitinää, ininää ja sitten voimistuu ja lopuksi kunnon itkua ja en mä sitä halua kuunnella kun toinen ihna selvästi kaipaa huomiota. Välillä vain on pakko, että saa tehtyä jonkin kotiaskareen.

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:

no mä teen kotihommat silloin kun lapsi nukkuu..ulkona..

Tottakai mäkin, mutta kun välillä vaan on juttuja joita tekee silloin kun lapsi on hereillä. Vaikka soittaa virastoon soittoaikana tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:

Ai kamala tuli mieleen, että neuvolasta neuvottiin juuri tuota. Että mun piti mennä oven ulkopuolelle kurkkimaan. Voin kertoa, että kuopus huusi niin, et pelkäsin sen rajahtävän. Sitten voi keksiä jotain kikkoja, joilla helpottaa omia hommiansa. Esikoisen (joka halusi katkeamattoman katse- ja puhekontaktin) otin keittiöön rattaisiin viereeni.

Tee sille leikkikaveri!

Ai 4,5kk vauvalle...jospa en nyt heti kuitenkaan :D Antaahan lapsen olla yksin vauva ensin ja jos sitten myöhemmin miettisi uudelleen tuota asiaa. Tosin emme tiedä teemmekö enää toista, sen näkee sitten joskus.

No onpa neuvolasta kamalia ohjeita annettu. Vauvahan menee tuosta ihan paniikkiin eikä muuta opi, kuin että hänestä ei välitetä.

Vauva kuuluu syliin ja vanhemman lähelle, hanki vaikka rintareppu tai kantoliina, niin kädet pysyy vapaana. Tai opettele tekemään asioita yhdellä kädellä.

"Vauva kuuluu syliin ja vanhemman lähelle, hanki vaikka rintareppu tai kantoliina, niin kädet pysyy vapaana. Tai opettele tekemään asioita yhdellä kädellä."
Tuossa on hyvä neuvo. Kyllä puhelimessa voi puhua vaikka vauva on sylissä. Paljon asioita voi tehdä vauvan kanssa tai yksinkertaisesti jättää tekemättä. Huudattamista voi toki kokeilla, mutta veikkaisin että lattiasta tulee pelottava paikka ja siellä oleminen itkettää aina.
Ja vauva vaistoaa äidin haluavan tehdä nyt jotain, ja haluaa juuri silloin huomiota.

minäkin suosittelisin opettelemaan jonkun itelle sopivan kantotyylin.Ite tykkään enemmän liinasta mutta pääseehän repullakin alkuun.Vauvan "vaatimukset" ei tunnu niin loputtomilta kun saa tehtyä rauhassa (eli vauva kantopelissä mukana) normaalit kotihommat.Eivät kasaannu niin pahasti...

Tottahan se on että kun vauvan kanssa odottaa "sitä sopivaa hetkeä" että saisi jonkun homman tehtyä niin sitä hetkeä ei tunnu tulevan koskaan.Liinan avulla meillä mentiin ne hankalimmat 4-8kk kitkutellen. Sitten vauva oppi "leikkimään " ja liikkumaan enemmän ja alkoi viihtymään paremmin myös lattialla touhuten.

Muina keinoina meilläkin on ollu käytössä mm.rattaat sisällä eli vauva makoilee tai istuu rattaissa seuraamassa perheen touhuja.Joskus myös sitterissä.

Yhteistyössä