Minkä takia pienituloiset ostelee enemmän kaikkea kallista kuin hyvätuloiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mix"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mix"

Vieras
Mulla on kaveripiirissä lähes poikkeuksetta niin että pienituloiset/sossun varoilla elävät eivät voi mitenkää ostaa lapselleen kuin sitä reimateccia ja huonekalut pitää olla Askosta tai jostain vastaavasta. Sitten ne hyvätuloiset ostelee halvempaa kamaa. Räikein esimerkki siitä on kun yksi kaveri on ollu vuosikausia sossun asiakas ja hänen lapsilla pitää ehdottomasti olla aina reimateccia ja muutkin vaatteet pitää olla merkkivaatteita ja kirppisvaatteita ei voi kuvitellakaan ostavansa. Nyt sai vauvan (niillä on 6 lasta) nii ei kelvannu mun antama tosi hyvässä kunnossa oleva vaunu vaan kävi hakees kalleimmat Emmaljungat mitä löytyy. Sitte toinen kaveri on hyvätuloinen, samoin miehensä, ja heillä on ihan toinen järjestys, käytetty ja halpakin kelpaa. ONko se sitä että köyhän pitää yrittää pönkittää itsetuntoaan sillä että ulkoisesti on viimeisen päälle vai mistä se johtuu? Samoin toinen kaveri ja miehensä ovat pienituloisia ja oon aina ihmetelly että millä rahalla ne ostaa kaiken mitä ostaa, vaihtelevat sohvakalustojakin vähän väliä ja aina kalliita kalusteita. Nyt mies sai potkut nii kaveri paljasti että ovat ostaneet kaiken luotolla ja nyt sitte vaikeuksia maksaa niitä takaisin.

Niin, ei kai tässä mitään pointtia oo mutta ihmettelen vaan tuota juttua.

Itse olen pienituloinen, mutta arvostan kierrätystä yms. Olen huomannut, että aikuisilla, joilla on ollut lapsuuden perheissä taludellisesti tiukkaa, ostelevat löysemmällä kädellä kaikkea heti ensimmäisestä palkastaa lähtien ja vaikka ei isot tulot olekaan, haluavat lapsilleen ostaa näyttävästi kaikkea sellaista, joissa on statusta.

Olen huomannut samaa. Köyhillä ei voi olla esim. halvimpia puhelimia. Jos ei ole oikeasti köyhä, niin siitä ei tule paha olo, vaikka olisikin se kahdeksan vuotta vanha kännykkä. Kun tietää, että sellaisen saisi jos haluaisi.

aika hurja yleistys. niin pitäisihän sinusta köyhien näyttää köyhiltä, vai? eikä heille ole oikeutta valita mitä merkkiä ostaa, sohvista puhumattakaan, muuten, en usko että sossun asiakkailla on varaa reimatecciin ilman että menee luottotiedot aika pian.

No ei se ihan absoluuttisesti voi noin mennä. Niillä pienituloisilla kun ei varmastikaan ole varaa ostaa kaikkea aina kalliina. Toki heilläkin on varaa joko siihen Reimatecciin, tai sitten Askon sohvaan, mutta tuskin ainakaan ihan jatkuvalla syötöllä molempiin. Muutoin he eivät kovin vähävaraisia voi olla...tai sitten luottokortti vinkuu.

Meillä oli Lassieta, kun olin pienituloinen ja nyt kun on rahaa enempi, on lapsilla Reimatecciä ja Tickettiä. Tosin nyt käyn huomattavasti enempi kirppiksillä, kuin mitä kävin pienituloisena. Jotta ei se mulla ainakaan liity rahatilanteeseen.

Mun tuntemillani ihmisillä menee kaikki materiali pitkälti sen mukaan, mihin on varaa. Toimeentulotuella elävillä ei ole Reimatecciä ja hyvätuloisilla on lähestulkoot vain merkkivaatteita. Hyvä kun molempien lapset on puettu, se kuitenkin lienee pääasia.

[QUOTE="öö";23971978]aika hurja yleistys. niin pitäisihän sinusta köyhien näyttää köyhiltä, vai? eikä heille ole oikeutta valita mitä merkkiä ostaa, sohvista puhumattakaan, muuten, en usko että sossun asiakkailla on varaa reimatecciin ilman että menee luottotiedot aika pian.[/QUOTE]

Sitä kun on vuosia kuunnellut, kuinka lapsen kaveri on leveillyt kaikella hienolla..., sossunrahoilla (ja osamaksuilla ennenkuin luottotiedot on menneet) ostettuja pelejä ja vehkeitä, oman lapseni kustannuksella, niin joskus kieltämättä on ottanut korpeen.

hiukka ehkä näin. itsetunnon pönkitys ja yleisesti pinnalliset ihmiset, rikkaat tai köyhät, esittelevät rahojaan oli niitä sitten oikeasti (uusrikkaat) tai ei (köyhät).

ja ihan sivusta, onko asko susta kallis kauppa? :D :D ihan peruskamaa kuten sotka, isku ym.

Usein hinnakkaampi kestää pidempään (on poikkeuksiakin), kannattaako esmes ostaa 20e puhelimia 5 vuodessa vai yks hinnakkaampi 5vuoden välein?
Sama koskee myös lasten vaatteita, kyllä ite satsaan laatuun juurikin kestävyyden ja jälleenmyynti hinnan takia kun ei sitä rahaa ylimääräiseen ole.

edit//en kyl oo sossun asiakas

[QUOTE="öö";23971978]aika hurja yleistys. niin pitäisihän sinusta köyhien näyttää köyhiltä, vai? eikä heille ole oikeutta valita mitä merkkiä ostaa, sohvista puhumattakaan, muuten, en usko että sossun asiakkailla on varaa reimatecciin ilman että menee luottotiedot aika pian.[/QUOTE]
Provo, heh. Me emme ole pienituloisia, mutta näytämme vaatimattomilta ja sohva on käytetty. Ei haittaa yhtään, kun ei siitä tule köyhä olo. Jos tulee, niin menemme vilkaisemaan pankkitiliä, jossa nekin rahat, jotka säästetty edellisistä.

Köyhällä ei ole vara ostaa halpaa :D Oikeasti, ei kannata ostaa mitään halpaa, joka hajoaa saman tien. sitten joutuu ostaa uuden. Halvemmalla pääsee, kun ostaa kerralla kunnollisen. Tosin mä teen kyllä näin nytkin kun ollaan rikkaampia. Mutta tuskin köyhätkään sitä kalleinta ostaa. Ja toisaalta esim reimateciä saa ostettua paljon puoleen hintaan kun sattuu oikeaan aikaan kaupoille.

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;23972001:
Usein hinnakkaampi kestää pidempään (on poikkeuksiakin), kannattaako esmes ostaa 20e puhelimia 5 vuodessa vai yks hinnakkaampi 5vuoden välein?
Eipä niissä kyllä kestossa ole juuri eroa. Ehkä ainakaan jos ei ihan halvinta osta.

Meillä odottaa vintillä pari laadukasta ulkoiluhaalaria jo kolmatta käyttäjää.

Mieluummin katson sitä samaa nättiä ja laadukasta haalaria monen eri lapsen päällä kuin ostaisin sellaisia mitkä eivät silmää miellytä. Äitinä joudun niitä kuitenkin pukemaan ja pesemään monen monta kertaa, niin onhan se kiva, jos on kiva katsella.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;23972039:
Mä en miellä Askoa kovinkaan hyväksi tai laatua myyväksi huonekalukaupaksi. Reimatec ei myöskään ole kallis merkki, tai siis löytyy muutama kalliimpikin merkki.

Mun mielestäni Reimatec on kallis merkki. Toki kalliimpiakin löytyy, mutta mulla ei olis ollut milloinkaan toimeentulotuella eläessäni varaa ostaa 109€ hintaista pukua...se kun on viidesosa kuukauden käteenjäävästä rahasta.

Nykyään se ei tunnu samalla tavalla kalliilta, sillä nyt se 109€ on jos ei nyt sentään kärpäsen pieru, niin ei kuitenkaan taloutta millään muotoa heiluttava summa. Mutta muistissa on vielä ne menneet ajat ja niihin peilaten Reimatec on kallis.

Olen huomannut saman. Me ollaan hyvätuloisia, mutta ei olisi tullut mieleenkään ostaa 900 euron vaunuja uudelle tulokkaalle. Sain kirpputorilta oikein hyvät vaunut. kaikki vauvan vaatteetkin löytyi kirpputorilta tai kavereilta saatuja.

Miksi ostaa uutta kun käytettynä saa yhtä hyvää :) Säästää pitkän pennin ja siksi meillä on säästössäkin paljon rahaa :)

Mä olen todella pienituloonen eikä mulla ainakaan ole rahaa ostaa kaikkea uutena. Meillä on käytettynä saatu kirjahylly, sohva, tietokonepöytä, olkkarinpöytä, likan sänky, keittiönpöytä, tietokone, muoviset pihakalusteet ja jopa grilli on käytetty.

Ei tarvitte vaatteitten olla aina uusia vaan on myös kirpparilta ostetut kelpaa ja aina välillä saadaan yhden tytön vanhoja vaatteita likalle. Ne vaatteet on kyllä kuin uusia! Lisäksi seuraalen nettikauppojen alennuksia jos sattuu löytymään halvalla jotakin.

Uuden kameran haluan koska nykyynen on aivan paska, mutta en sitäkään osta uutena vaan ostan siskon muutaman vuoden vanhan kameran joka toimii hyvin. Puhelimen ostan pian uuden kun nykyynen takkuaa.

Mulla on nykyään uutena ostettu pyörä, mutta hui kamalaa sen on maksanu mun isä! Sitä ennen mulla oli muutaman vuoden vanha käytettynä saatu pyörä, mutta isä halus ostaa alennuksesta mulle uuden pyörän vaikka en edes sellaasta pyytänyt. Likan pyörä on käytetty ja on varmaan 20 vuotta vanha, mutta ihan toimiva pyörä. Kyllä tässä ehtii vielä uudenkin pyörän ostaa kasvavalle lapselle.

Muoks. yhdistelmävaunut ei olleet mitkään kalliit vaan meille kelpas carenan halvat vaunut.

Viimeksi muokattu:
Niin, en tiedä valtakunnallisesti mutta omaan kaveripiiriin on sattunu osumaan tällaisia ihmisiä. Pienituloisten lapset on reimateceissa ja ticketeissä (juu on kalliimpiakin olemassa mutta mun mielestä jos ihminen tienaa max muutaman satasen/kk niin se reimateccikin on suhteessa kyllä kallis) ja perheitten joissa tulot on lähellä kymppitonnia/kk lapsille ostetaan kirppikseltä vaatteet tai jos uutena niin Lassieta tms. Juu ja on Askoa kalliimpiakin mutta suhteutan asian nyt perheiden tuloihin niin se on kallis kun Jyskistä tai kirpparilta sais halvemmalla. Ja sekin on totta että köyhän ei kannata ostaa halpaa, mutta näissä perheissä joita minä tunnen, niitä kalliita laatuvaatteita ei kierrätetä lapselta toiselle koska kaikilla lapsilla pitää olla uudet vaatteet, ei voi käyttää isosiskon tai veljen vanhoja. Ja miksi ostaa laadukas sohva jos sen vaihtaa kerran vuodessa? Jos käteen jää pakollisten menojen jälkeen muutama satanen niin kyllä tuhat euroa maksava sohva on musta kallis, kun sitä sitte maksellaan osissa vuosi jos ei toistakin vuotta.

Olen huomannut saman. Me ollaan hyvätuloisia, mutta ei olisi tullut mieleenkään ostaa 900 euron vaunuja uudelle tulokkaalle. Sain kirpputorilta oikein hyvät vaunut. kaikki vauvan vaatteetkin löytyi kirpputorilta tai kavereilta saatuja.

Miksi ostaa uutta kun käytettynä saa yhtä hyvää :) Säästää pitkän pennin ja siksi meillä on säästössäkin paljon rahaa :)

mielestäni kyse on persoonasta, edelleen, miten ap selittäisi uusrikkaiden ilmiön ja niiden perheiden rahan levittelevisen?

Mun mielestäni Reimatec on kallis merkki. Toki kalliimpiakin löytyy, mutta mulla ei olis ollut milloinkaan toimeentulotuella eläessäni varaa ostaa 109€ hintaista pukua...se kun on viidesosa kuukauden käteenjäävästä rahasta.

Nykyään se ei tunnu samalla tavalla kalliilta, sillä nyt se 109€ on jos ei nyt sentään kärpäsen pieru, niin ei kuitenkaan taloutta millään muotoa heiluttava summa. Mutta muistissa on vielä ne menneet ajat ja niihin peilaten Reimatec on kallis.

Mä ostan aina jämiä aleista :D Siis haalareita ja muitakin lastenvaatteita vaikka olisi varaa ostaa normihinnallakin. Vaan miksipä sitä täyttä hintaa maksamaan jos saa 40 % tai 50 % alennuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;23972001:
Sama koskee myös lasten vaatteita, kyllä ite satsaan laatuun juurikin kestävyyden ja jälleenmyynti hinnan takia kun ei sitä rahaa ylimääräiseen ole.

edit//en kyl oo sossun asiakas

Puhelimien kohdalla itse ajattelen, että ihan tavallinen puhelin on hyvä ja kestää jopa kauemminkin kuin se 300 euron puhelin, jossa kaikenmaailman hienoudet. Mutta jos haluaa statusta, niin ei se tavallinen riitä.

On toki myös niitäkin tavaroita, jotka kannattaa ostaa mielummin laatua, joka kestää kuin pilipali juttuja. Mutta jos haluaa statusta, niin käyttääkö niitä 20 vuotta vai ei?

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;23972162:
Mä ostan aina jämiä aleista :D Siis haalareita ja muitakin lastenvaatteita vaikka olisi varaa ostaa normihinnallakin. Vaan miksipä sitä täyttä hintaa maksamaan jos saa 40 % tai 50 % alennuksella.

Kuin myös. Yhtäkään Reimatecciä en ole täyteen hintaan ostanut, enkä muistaakseni mitään muutakaan ulkopukua. Ticketilläkin on jatkuvasti ale, joten sieltä tulee tilattua aina tasaisin väliajoin.

Meilläkin olisi rahaa ostaa täyteen hintaan, mutta en näe siinä järeä, kun halvemmallakin saa :D

[QUOTE="vieras";23972131]mielestäni kyse on persoonasta, edelleen, miten ap selittäisi uusrikkaiden ilmiön ja niiden perheiden rahan levittelevisen?[/QUOTE]

Mielestäni persoona on se, mikä on vauvassa jo hänen syntyessään, mutta se miten ihminen aikuisena ostelee on enemmänkin kasvatuksesta ja lapsuusperheen rahankäytöstä kiinni.

Yhteistyössä