Minkä takia lapsille VALEHDELLAAN, että joulupukki on olemassa - vaikka se on satuhahmo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Siis onhan se Joulupukki olemassa vaikkakaan ei sellaisena hahmona minkälaisen kuvan saduista saa.
Mutta eikös se Lapin Santa Park ole ihan oikea huvipuisto tms. missä on joulupukki?

ei se Sonta Parkissa se Joulupukki istu vaan siellä Joulupukin Kammarissa, Pajakylässään =)

ja tuo Sonta (anteeksi siis SAnta) Parkkihan on menossa nurin joten....

ja kyllä se joulupukki on olemassa! mie en suostu lapsellein valehtelemaan ettei oo olemassa. nih! :xmas:

Ei ole´menossa nurin, vaan myyty uudelle omistajalle, joka pistää hommat taas pyörimään.

Alkuperäinen kirjoittaja pettynyt :
Itse en ymmärrä sitä että pelotellaan joulupukilla "ole kiltisti tai pukki ei tuo lahjoja".. "pukki sitten tuo" jne. jne.
Miksei voi kertoa lapsille, että joulupukki on satuhahmo, niinkuin aku ankka? Minkä takia uskotellaan vuosia, että on pukki oikeasti olemassa??

miltä sinusta ois lapsena tuntunu jos vanhempasi oisivat sanoneet sinulle että ei oo mitään pukkia!?
annetaan lasten uskoa niin kauan ku uskovat! :/

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Siis onhan se Joulupukki olemassa vaikkakaan ei sellaisena hahmona minkälaisen kuvan saduista saa.
Mutta eikös se Lapin Santa Park ole ihan oikea huvipuisto tms. missä on joulupukki?

ei se Sonta Parkissa se Joulupukki istu vaan siellä Joulupukin Kammarissa, Pajakylässään =)

ja kyllä se joulupukki on olemassa! mie en suostu lapsellein valehtelemaan ettei oo olemassa. nih! :xmas:

Ei ole´menossa nurin, vaan myyty uudelle omistajalle, joka pistää hommat taas pyörimään.

pistää hommat pyörimään? hah, senku näkis... se on tähän mennessä tuottanu vaan tappiota koko sontapurkki....

:headwall: :headwall: Voi kiesus miten pienestä on jollain elämä kiinni... Kerro sinä sitten itse lapsille mitä haluat.... minä ainakin annan lasteni kokea saman joulun taian ja ihanuuden ku olen itse lapsena kokenut kun olen uskonut joulupukkiin ja toisaalta uskon siihen vieläkin.... Ei kukaan ole vielä pystynyt todistamaan sitäkään etteikö pukkia ihan oikeesti olisi olemassa!

Itselleni on jäänyt ihanat muistot pukkiin uskomisen johdosta, kyllä minä ainakin ennen kouluikää tajusin ihan itse että pukkia ei olemassa ole enkä mitään kiusauskokemusta uskoni johdosta ole joutunut kokemaan.

Mikä olikaan ihanampaa lapsena kuin pukille lahjalistan väsäys, miettiminen että mitä pukki tekee kesällä, se jännitys aattona ennen kuin pukki tulee...minusta elämässä on ihan liian vähän mitään satumaista ja jännittävää..haluan ainakin lapselleni tarjota sen saman mitä olen itse saanut kokea...jos lapsi uskoo vielä kouluiässäkin niin enköhän sitten jotenkin hienovaraisesti asioiden oikean laidan hänelle tuo ilmi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
No kyllä tuossa lahjojen annossakin on uskonnollista perää... Vai eikö kukaan muista niitä kolmea itämaan tietäjää jotka toivat Jeesukselle lahjoja?? Satua vai ei...?? Sen saa kukin itse tykönään miettiä! Me ollaan jopa niin uunoja että meillä käy pukki ja vielä juhlitaan sitä Jeesuksen syntymääkin!

Jouluna on lahjottu perhettä ja ystäviä myös pakana-aikoina, kauan ennen kristinuskoa....

Mistäs muuten ne pakanat, kauan ennen Jeesusta ovat keksineet joulua viettää???

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyllä tuossa lahjojen annossakin on uskonnollista perää... Vai eikö kukaan muista niitä kolmea itämaan tietäjää jotka toivat Jeesukselle lahjoja?? Satua vai ei...?? Sen saa kukin itse tykönään miettiä! Me ollaan jopa niin uunoja että meillä käy pukki ja vielä juhlitaan sitä Jeesuksen syntymääkin!

Jouluna on lahjottu perhettä ja ystäviä myös pakana-aikoina, kauan ennen kristinuskoa....

Mistäs muuten ne pakanat, kauan ennen Jeesusta ovat keksineet joulua viettää???

kristin uskon juhlat on sijoitettu vanhojen pakana juhlien päälle, korvaamaan vanhat juhlat. Näin yritettiin estää pakanajuhlien vietto ja muuttamaan juhlat kristillisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja pettynyt :
Itse en ymmärrä sitä että pelotellaan joulupukilla "ole kiltisti tai pukki ei tuo lahjoja".. "pukki sitten tuo" jne. jne.
Miksei voi kertoa lapsille, että joulupukki on satuhahmo, niinkuin aku ankka? Minkä takia uskotellaan vuosia, että on pukki oikeasti olemassa??

:o mutta Joulupukkihan on olemassa!

Alkuperäinen kirjoittaja Rania:
02734_1pieni.jpg

Minä uskon vanhanajan harmaaseen joulupukkiin, joka ei hohotellut..joka oli hieman pelottavakin. Semmoinen meillä on käynyt näihin päiviin asti. Pukin tullessa aikuisetkin on hiljaa ja kunnolla.

Näin meilläkin ja minulle tämä on se ainoa oikea joulupukki. Miten ihanaa onkaan seurata sitä lasten jännitystä ja täpinää mikä siihen pukin odotukseen ja vierailuun liittyy.

meillä ei lapsille pukkia opeteta, tässä muutama syy:

-isän kulttuurissa sitä ei ole
-jos tarkkoja ollaan niin ei minunkaan
-se on monella se vaihe ja tunnelman luoja, meillä tunnelma tulee muutenkin ja lasten jännitystä saa seurata jo sillä kun lahjoja alkaa kuusen alle tulla jo aaton aattona ja avataan vasta 25.12

mutta se vain on meillä, ei minulla ole sitä vastaan että muilla pukki on.. meille se on ohjelmista tuttu satuhahmo ja meillä lahjat saadaan kummeilta, vanhemmilta, isovanhemmilta, jne

jokainen tyylillään ja ei siinä ole väärää jos opettaa että pukki on tai jos ei.

mussa on meidän perheellä tonttua ja pukkia tarpeeksi :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Siis mitä vit...????? Eikö joulupukkia ole olemassa???? :o :o :o :o :o :o :o

on se pakko olla. ainakin kolme kertaa olen pajassaankin Napapiirillä nähnyt. Ja kerran tiesi että kakkonen kiusaa pikkusiskoa ja sen että nuorimmaiselle ei silloin kaikki ruoka maistunut.
Mutta kotona en ole nähnyt enää vuosikymmeniin, kun eihän se joka paikkaan ehdi vaikka porot kulkeekin niin kamalan nopeasti.
ja vaikka meillä nuorin uskoi vielä 7 v ja nyt ei usko, niin ei se maailmaa kaada eikä ole edes horjuttanut. sadut on kivoja.
katsottehan te monet jotakin salkkareita ja keskustelette niistä aivan totena täällä palstalla. Tai uskotte jokaiseen seiskapäivän juttuun.

Valehdellaan lapselle jeesuksesta ja jumalastakin...niin ja monet aikuisetkin menevät vipuun... ;)

onko se että joku ei ole jotakin nähnyt ja kokenut todiste siitä että ei ole. vai onko näin että voi olla, kun kukaan ei ole voinut todistaa ettei olisi.
siis nuo kaksi joulupukkia vanhempaakin tapausta (vai kuinka vanha pukki on? yli 2000 v???)

Pitääpä tulla kommentoimaan.. Siis, mun puolesta jokainen uskokoon ja kertokoon lapsilleen pukista ihan miten haluaa. Meillä lapselle joulupukki on satuolento, eikä pukki meillä käy vaan lahjat saadaan rakkailta ihmisiltä, ja niistä myös kiitetään joulun jälkeen!

Ei tuo ole meillä joulun iloa ja jännitystä ja tunnelmaa pilannu, meillä luetaan kyllä tonttusatuja(ihan samoin kuin keijusatujakin ym) ja ne on vaan satuja.. Mut se mikä ärsyttää on se, kun meilläkin lähipiirissä on näitä "lapselle joulu on yhtä kuin joulupukki"-ihmisiä. Sitten meidän lapselle vuodesta toiseen lässytetään "tuleeko pukki, pukki tuo lahjat" jne..grrr..
Meidän pieni sit kattoo aikuisia ihan ihmeissään ja sanoo ettei pukkia ole ja aikuiset sit et öö...eikä sano mitään. Jos omilleen haluu uskotella pukin olemassaolon, NIIN eikö silti vois kunnioittaa muiden erilaista näkemystä eikä tuputtaa valheita toisen lapselle. Meillä ainakin lapsi kysyy et miks tuo valehteli pukista tai vastaavaa..! Niin, ja rauhoitukseksi niille jotka uskoo, mein lapselle on selitetty et jotkut uskoo ja muille lapsille ei tarvitse mennä sanomaan et pukkia ei ole, et joistakin on kiva kuvitella "olemattomia" vaikka se ei meillä olekkaan tapana.

pistää hommat pyörimään? hah, senku näkis... se on tähän mennessä tuottanu vaan tappiota koko sontapurkki....

Kyllä tämä kaveri pistää hommat taas toimimaan, ihan varma olen siitä. =)

Minä en ole sanonut, että joulupukki on olemassa, meillä esikoinen hyvin pienenä sanoi, että hän tietää, että joulupukki on satuolento. Joten miksipä minä mitään muuta väittäisin? Onneksi jouluilo ei ole joulupukista riippuvaista. Minua ei häiritse, että toiset kertovat joulupukista eri tavalla kuin minä, enkä usko, että lapselle koituu korjaamatonta vahinkoa, vaikka joutuisikin sitten joskus pettymään tässä pukkiasiassal.

kyllä vaan jumalastakin kerrotaan satuja ja uskotellaan sen olemassa oloon,ja eikö kirkko ole jumalan santa park? olen sanonut lapsilleni, että joulupukki on satuhahmo, johon saa uskoa. Toinen uskoo joulupukkiin ja toinen jumalaan.

No kun minä uskoin, että se on olemassa. Vieläkään en tosin ole ihan varma, etteikö olisi. Mistä sen voi varmuudella tietää, ettei sitä ole? Mutta sen minä tiedän aivan varmasti, ettei yksikään ihminen ole haikaran eikä Pyhän Hengen tuote, vaan naisen ja miehen toiminnan tulos.

Joulupukkihan ON olemassa, vaikka sitten satuhahmona. Aikuisenakin pidän siitä, että pukki on osa joulua. Sitä en tosin kannata, että lapselle kovin pitkään uskotellaan pukin tekevän ja antavan lahjat, korkeintaan jakavan niitä.

Itse olen ihan luontevasti tajunnut pukkijutut pienenä (ilman mitään suuria pettymyksiä), vaikkei kukaan olekaan tullut kertomaan ettei pukkia ole olemassa. Nuorin pikkuveli totesi parivuotiaana (kun isoveli oli pukkina) korrektisti vasta pukin lähdettyä "se oli Kalle".

Mun mielestä lapset kyllä itse tajuaa jossain vaiheessa mikä on totta ja mikä satua. En pidä valehteluna joulupukista puhumista, kyllä meillä puhutaan peikoista, keijuista, tontuista, muumeista, halinalleista ja möröistäkin...

Tyttö kyseli eräänä päivänä Ruotsin presidentistä ja kerroin, että Ruotsissa onkin kuningas ja kuningatar ja prinsessoja. Tyttö hihkaisi innoissaan siihen "Niin, ja keijuja!!!" Enpä viitsinyt ruveta oikaisemaan että ei keijuja ole olemassa, ne on vaan satua kun toinen ihan innoissaan oivalsi että siellähän ne keijut tietysti asuu prinsessojen kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
Pitääpä tulla kommentoimaan.. Siis, mun puolesta jokainen uskokoon ja kertokoon lapsilleen pukista ihan miten haluaa. Meillä lapselle joulupukki on satuolento, eikä pukki meillä käy vaan lahjat saadaan rakkailta ihmisiltä, ja niistä myös kiitetään joulun jälkeen!

Ei tuo ole meillä joulun iloa ja jännitystä ja tunnelmaa pilannu, meillä luetaan kyllä tonttusatuja(ihan samoin kuin keijusatujakin ym) ja ne on vaan satuja.. Mut se mikä ärsyttää on se, kun meilläkin lähipiirissä on näitä "lapselle joulu on yhtä kuin joulupukki"-ihmisiä. Sitten meidän lapselle vuodesta toiseen lässytetään "tuleeko pukki, pukki tuo lahjat" jne..grrr..
Meidän pieni sit kattoo aikuisia ihan ihmeissään ja sanoo ettei pukkia ole ja aikuiset sit et öö...eikä sano mitään. Jos omilleen haluu uskotella pukin olemassaolon, NIIN eikö silti vois kunnioittaa muiden erilaista näkemystä eikä tuputtaa valheita toisen lapselle. Meillä ainakin lapsi kysyy et miks tuo valehteli pukista tai vastaavaa..! Niin, ja rauhoitukseksi niille jotka uskoo, mein lapselle on selitetty et jotkut uskoo ja muille lapsille ei tarvitse mennä sanomaan et pukkia ei ole, et joistakin on kiva kuvitella "olemattomia" vaikka se ei meillä olekkaan tapana.

Juuri näin meilläkin.

Yhteistyössä