Minkä ikänen lapsesi oli kuivaksi opettelun alkaessa? minkä ikäsenä oppi kuivaksi? jos ei vielä oo oppinu, niin missä vaiheessa oppiminen on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmen äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Potta on ollut esillä aina ja jatkuvasti siitä asti, kun esikoinen on osannut istua.

Esikoinen oli 1,5-vuotiaana päiväkuiva, vähän alle 2v. yökuiva.

Keskimmäinen täytti viikko sitten 2v., on nyt muutaman viikon ollut päiväkuiva ja viimeiset 3 yötä on menneet ilman vaippaa.

Pienin on 9kk, eli sen kanssa mennään vielä vaipoissa.

Mun tytöt oppivat kuivaksi n.2 vuotiaina. Eikä montaa kuukautta treenattu ja samantien jäi myös yövaippa pois.Vahinkojakaan ei sen jälkeen paljoa sattunut(muistaakseni ainakaan... ;)
Poika nyt 1.v 8kk ja ei käy potalla muutakuin istuskelemassa vaatteet päällä...
On jo kuukausia sanonut kun kakka tulee,mutta jos laitan potalle niin ei tee mitään ja voi sitten olla vaikka koko päivän kakkaamatta!
No,kun ilmat vähän lämpenee niin annan olla vaipatta kotonakin,ja eiköhän se siitä!

Alkuperäinen kirjoittaja huh heijaa:
oottekos kuullut sellaista, että on normaalimpaa että kolme vee käyttää vaippaa kuin se että ei käyttäisi? mikä kiire kuivaksi opettelussa?
itellä esikoinen oppi päiväkuivaksi 2veenä, yövaippa jääköön pois kun kuivia alkavat olemaan...

Mun mielestä ei oo normaalia et 3vuotiaalla on vaippa, mut se on vaan mun mielipide..

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
oottekos kuullut sellaista, että on normaalimpaa että kolme vee käyttää vaippaa kuin se että ei käyttäisi? mikä kiire kuivaksi opettelussa?
itellä esikoinen oppi päiväkuivaksi 2veenä, yövaippa jääköön pois kun kuivia alkavat olemaan...

Mun mielestä ei oo normaalia et 3vuotiaalla on vaippa, mut se on vaan mun mielipide..

vaippa 3v on ihan normaalia. epänormaalia on se, jos tervettä lasta ei ees yritetä opettaa kuivaksi. en tarkota, että tarttee alottaa vauvana tai istuttaa väkisin potalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Paljon vanhemmista kiinni kuinka haluaa opettaa ja perheen tilanteesta.
Mielestäni on helppoa kun 1vee ja 2vee käy ittekseen potalla eikä tarvi vaippoja vaihtaa. Myöskin säästyy vaippojen ostelusta.
Ja rutiinit selkeempiä ilman vaippaa.
Ja kun kotiäitinä olen niin haluan panostaa lapsiin täysillä :heart:

No kerroppas sitten mulle pari hyvää opetusvinkkiä tätä kuopusta ajatellen!! Ehkä mä oon jonkun keinon jättänut kokeilematta.... Olen ehkä tyhmästi uskonut lapsentahtisuuteen tässäkin, sekä siihen että pojilla kestää kauemmin oppia kuivaksi kuin tytöillä. Mutta eipä mulla mitään ongelmaa tästä ole ja ehdinpähän panostaa näihin lapsiini jossain muussa kuin yhden "pakkopotattamisessa".

Itellä on kolme poikaa. Ei sen tartte olla mitään pakottamista. Meillä ainakin potalla katteltu telkkua, luettu kirjoja, juotu runsaasti että pissa tulis. Ei sitä väkisin kannata tehdä,mutta helpommin ymmärtää jos se tehdään vähän väliä eikä noin kerran kaks päivässä.

Esikoinen oli päiväkuiva 2 vuotiaana. Yövaippa jäi pois vähän ennen 4v. synttäreitä.
Keskimmäinen oppi kertaheitolla molemmat vähän ennen 3v. syntäreitä.
potalla meidän lapset ei oo koskaan suostuneet istumaan tai käyttämään pienentäjää.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:

No onhan se vaipallisuus yleisempää, kun nykyään on niin imukykyset vaipat eikä vanhemmilla viitseliäisyyttä. Normaalia on mun mielestä se, että lapsi joka osaa istua, kävellä ja viestittää tarpeistaan käy potalla.

Meillä poika 1v7kk on alottanu pottailun 7kk iässä, lähes alusta asti säännöllisenä. Helposti tottu ja aina on mielellään menny. Nyt harjotellaan pikkareiden kanssa eli on tihennetty pottailukäyntejä... (neuvolan terkkarikin sano, että olis pöhköä jättää herkkyysi hyödyntämättä, kun pojalla kiinnostusta itsenäistymiseen ja kuivaks opetteluun näkyy olevan) Vahinkoja tulee, mut vähitellen oppii muistamaan, että kohta mennään tai pyytämään itte. Päikkärivaippa on yleensä kuiva, yövaipasta ei ilmeisesti olla pääsemässä vielä toviin.

Eli sun käsitys normaaliuteen perustuu yhden lapsen varaan? Voihan sisarusparvessakin olla vaihtelua vaikka samallalailla kaikille tehtäs.
Pitäsköhän tolle teipata potta takapuoleen että oisin kyllin viitseliäs?

No ei perustu yhteen lapseen... Aikasemmin, kun vaipat ei ollu noin imukykysiä lapset oppi paljon helpommin potalle / pytylle. Sellaset lapset, jotka totutetaan pottaan ajoissa (mikä se ajoissa kenenkin kohdalla sitten on) oppii siihen aikasemmin. Ei meilläkään o koskaan pakotettu, vaan tehty pottailusta kiva juttu ja normaali, säännöllisesti ja useesti päivässä tapahtuva rutiini. Ei siinä sen kummempaa.

Se, minkä aikaa kullakin lapsella menee kuivaks oppimiseen on yksilöllistä. Mun mielestä viimestään vuosikkaana tulis totuttelu alottaa ja edetä sen mukaan miten lapsi on valmis. Paljon se on vanhempien viitsimisestä kiinni... Jaksaako siellä potalla rampata ja vahinkoja siivota, kannustaa ja kehua lasta. Enkä nyt tällä tarkota, että myöhään kuivaks oppineitten lasten vanhempia huonoks leimaisin... Mut harvemmin se yrittämättä onnistuu. Eihän se lapsi sen pottailun päälle ymmärrä, jos sitä ei siihen opeteta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Esikoinen: aloteltiin pottaharjottelut noin 10kk iässä. Päiväkuivaksi oppi 1v5kk. Yökuivaksi 2v1kk.
Toinen: harjottelut noin 1v1kk ja oppi päiväkuivaksi alle kuukaudessa. Yökuivaksi noin 1v11kk.
Kolmas: on nyt 1v4kk ja täysin päiväkuiva ja menee itse vessaan potalle kun hätä tuloo,mutta yöllä vielä toistaiseksi vaippa käytössä. Tavoitteena kahden viikon sisällä saada yövaippa pois käytöstä. Saas nähdä miten käy.

hihii tuon toisen kuivaksi oppiminen. :D :D :D :D tokihan 1v4kk ikänen saa näppärästi kaikenlaiset housut alas, ja menee ilman apua paikassa ku paikassa vessaan, eikä tietty satu yhen yhtä vahinkoa. :D :D :D :D nooh ehkäpä joku uskoo sua. =)

Tietty vahinkoja sattuu,mutta ei usein.
Tavalliset verkkarit ja olohousut saa hyvin alas. Ei tietenkään mitään nappeja tai kireitä. Kotona menee vessaan potalle aina kun hätä. Kylässä laitan kun mennään ja lähdetään pois.
Mun mielestä kaikkien alle 2 vuotiaitten pitäis olla päiväkuivia ja suurimmanosan yökuiviakin.

Vaipat pois vaikka väkisin, muuten on epänormaali!!! apuaaaa tyttö täytti viime viikolla 2v on vielä täysin vaipoissa. Potalla kyllä käy mutta ei tee sinne mitään.

Riippuu millä tavalla tarkoitat normaalimpaa. Yleistä se on, mutta ei mikään hyvä asia.

Kiinassa tytöt ovat kuivia n 9 kk iässä, pojat 11kk. Miun tyttöni on 7 kk ja arvelisin että kesällä jätetään vaipat pois kokonaan.

Esikoinen oppi päiväkuivaksi 2v 5kk ikäisenä, yökuivaksi vasta 5,5 v hälyttimen avulla.
Kuopus on nyt 2v 4kk eikä suostu potalle eikä pöntölle, jos ei ole vaippaa, pissaa ja kakkaa surutta housuun. Ajattelin siirtää koko kuivaksi opettelemistouhun suosiolla kesään.

Alkuperäinen kirjoittaja Työmyyrä:
Pottailu on aloitettu kummallakin puolen vuoden iässä. Lisäksi kuopuksella käyettiin kestovaippoja. Esikko oppi kokonaan kuivaksi 2v iässä ja kuopus reilun vuoden iässä.

Kuopuksella tuli tosin taantumista hieman sen takia, että lastenhoitaja ei jaksanut käyttää pissalla, vaan laittoi aina vaipan. No se meni onneksi helposti ohi.

Voisin peesailla tätä. Kertiksiä käyttänyt esikoinen oppi kuivaksi vähän alle 2-v ja kestoitettu kuopus 1 v 6kk ja yökuivaksi melkein heti perään eli reilusti alle 2-v. Taantuma tuli pariksi viikoksi päiväkodin aloitusvaiheessa, mutta onneksi siitä päästiin melko nopeasti ohi.

Miksi aina oletetaan, et varhain pottaan tutustumisen aloittaneet vanhemmat pakottaa lastansa istumaan siellä? Mä aloitin molepien lasten totuttelun alle vuoden ikäisenä ja koskaan ei tarvinnut pakottaa mitenkään. Ihan vapaaehtoisesti potalla istuskelivat jo pienenä. Se oli osa aamu/iltatoimia samoin kuin vaikka hampaidenpesu. Sama se varmaan on jos lapsen hampaat pestään ekan kerran vasta 2-vuotiaana, niin kai siinä joutuukin jo vähän pakottamaan, jos koko hammasharja on lapselle outo juttu. Meidän molemmat lapset oli päiväkuivia ja toinen yökuivakin jo alle 2-vuotiaana. Sen ikäisinä, kun osa ikätovereista ei ollut vielä kertaakaan pottaa nähnytkään. Minkä minä sille voin, jos "liian pieni" itse pyytää vessaan ja herää yölläkin vaipat jalassa ja tulee herättämään vanhempia päästäkseen pissalle? Olisko pitänyt lapselle sanoa, et pissaa housuihis, koska 2plussan mammojen mielestä olet liian nuori, etkä voi mitenkään itse tiedostaa hätääsi :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Miksi aina oletetaan, et varhain pottaan tutustumisen aloittaneet vanhemmat pakottaa lastansa istumaan siellä? Mä aloitin molepien lasten totuttelun alle vuoden ikäisenä ja koskaan ei tarvinnut pakottaa mitenkään. Ihan vapaaehtoisesti potalla istuskelivat jo pienenä. Se oli osa aamu/iltatoimia samoin kuin vaikka hampaidenpesu. Sama se varmaan on jos lapsen hampaat pestään ekan kerran vasta 2-vuotiaana, niin kai siinä joutuukin jo vähän pakottamaan, jos koko hammasharja on lapselle outo juttu. Meidän molemmat lapset oli päiväkuivia ja toinen yökuivakin jo alle 2-vuotiaana. Sen ikäisinä, kun osa ikätovereista ei ollut vielä kertaakaan pottaa nähnytkään. Minkä minä sille voin, jos "liian pieni" itse pyytää vessaan ja herää yölläkin vaipat jalassa ja tulee herättämään vanhempia päästäkseen pissalle? Olisko pitänyt lapselle sanoa, et pissaa housuihis, koska 2plussan mammojen mielestä olet liian nuori, etkä voi mitenkään itse tiedostaa hätääsi :kieh:

Yllättävää, ettei kukaan kommentoi.

Alkuperäinen kirjoittaja Huh:
Esikoinen: aloteltiin pottaharjottelut noin 10kk iässä. Päiväkuivaksi oppi 1v5kk. Yökuivaksi 2v1kk.
Toinen: harjottelut noin 1v1kk ja oppi päiväkuivaksi alle kuukaudessa. Yökuivaksi noin 1v11kk.
Kolmas: on nyt 1v4kk ja täysin päiväkuiva ja menee itse vessaan potalle kun hätä tuloo,mutta yöllä vielä toistaiseksi vaippa käytössä. Tavoitteena kahden viikon sisällä saada yövaippa pois käytöstä. Saas nähdä miten käy.

hihii tuon toisen kuivaksi oppiminen. :D :D :D :D tokihan 1v4kk ikänen saa näppärästi kaikenlaiset housut alas, ja menee ilman apua paikassa ku paikassa vessaan, eikä tietty satu yhen yhtä vahinkoa. :D :D :D :D nooh ehkäpä joku uskoo sua. =)

Tavalliset verkkarit ja olohousut saa hyvin alas. Ei tietenkään mitään nappeja tai kireitä. Kotona menee vessaan potalle aina kun hätä. Kylässä laitan kun mennään ja lähdetään pois.
Mun mielestä kaikkien alle 2 vuotiaitten pitäis olla päiväkuivia ja suurimmanosan yökuiviakin.

Vaipat pois vaikka väkisin, muuten on epänormaali!!! apuaaaa tyttö täytti viime viikolla 2v on vielä täysin vaipoissa. Potalla kyllä käy mutta ei tee sinne mitään.

Kuka sano että väkisin. Meillä ainakin ottanut mallia isommasta ja ihan itte tahtoneet kans potalle istuskeleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Huh:

Kuka sano että väkisin. Meillä ainakin ottanut mallia isommasta ja ihan itte tahtoneet kans potalle istuskeleen.

Niin mutta ku kaikki EI halua potalle tai pöntölle. Meillä on yritetty alle 1-vuotiaasta, ja nyt 2v3kk eikä edelleenkään suostu.

Isompi tyttö alotti pottailun 2v 10kk iässä, oli kuukaudessa sitten kokonaan vaipaton. Ja mä niin ressasin tostakin :ashamed:

Pienempi oli 1½v kun tuli mun luo ja toets "totaaa", laitoin potalle ja teki pissat, oli 2v ja 1vko kun vaipat jäi kokonaan pois.

vaja 1v aloiteltiin, mutta se sit jäi :ashamed: aloitettiin uudestaan tytön ollessa 1v7kk ja päiväkuivaksi oppi 1v7kk iässä =) Yökuivaksi oppi 1v10kk iässä, yövaippa otettiin kuitenkin pois vasta 2vuotiaana ( varmuuden vuoksi )

Toinen tyttö aloitti pöntöllö käydä ( kannatellen ) 3½kk iässä. Tyttö on nyt n.8kk ja pissat ja kakat tulee pönttöön/pottaan joka kerta kun vie. Voi silti mennä aikaa ennen kuin on kuiva :)

Poika oli 3 kun oppi kuivaksi ja sen jälkeen otettiin valtaisa takapakki ja nyt 4,5v kastelee ajoittain sänkynsä ja housunsa.

Tyttö on 1,5v ja lähes kuiva. Ite ilmoittaa hädästä ja käy potalla, vahinkoja toki sattuu ilman housuja hiihtäessä =)

Esikoinen itse kiinnostui pottailusta alle 1 veenä.
Ja oli päiväkuiva 1,5 veenä ja yövaippa jäi 2 vuotiaana pois.

Kaksoset oli samaten itse kovin kiinnostuneita pottailusta,istuivat vähän väliä ja oli vähän kisaakin kumpi tekee pisut potttaan.... :D
Olivat päivä-ja yökuivia jo 1,5 veenä.

Sitten nämä mun iltatähteni (?) eli tyttö nyt 3,5 vee ja päiväkuiva ollut 2 veestä asti,yövaippa vieläkin....
Poju 1,5 vee ja päiväkuiva aika hyvin,yövaippa aina.

On kovasti lapsen persoonasta kiinni.tuo "hitain" oppija on luonteeltaan totaalisen erilainen kuin nä muut.
Ja lapsen tahtiin.

Joka lapsi on tavallaan ite oppinut,en ole pakottanut mutta tarjonnut mahdollisuuden pottailuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Bouli:
Meillä esikoinen oppi kerta heitolla kuivaksi ja samalla lähti yövaippa pois ja ikää oli tuolloin 2v2kk.

Meillä samalla lailla. Ilman turhia liian aikaisia pottailuja, kerralla lopetti päivävaipat ja neljä päivää myöhemmin ei enää halunnut yövaippa. Ikää oli vajaat 2v. 2kk. Ja kuivana on pysynyt, jos ulkona ei malta ajoissa pyytää pissille saattaa tulla muutama tippa housuun, muuten ei mitään.

Kylläpä tässä tuntee ittensä taas huonoks ja laiskaks äidiks. :/

Meillä kuopus 2,5v ja vasta kolmisen viikkoa sitten jätettiin päivävaippa pois, kohta vois varmaan sanoa että on päiväkuiva. Siis käytetään vaippaa päivisin ainoastaan kauppareissuilla tms. Vahinkoja sattuu harvoin, ja monesti vaippa on kuiva kun kaupoilta tullaan.
Yövaippaa ei jätetä pois ennenkun on alkaa olemaan yön jäljiltä kuiva.

Alkuperäinen kirjoittaja Bouli:
Meillä esikoinen oppi kerta heitolla kuivaksi ja samalla lähti yövaippa pois ja ikää oli tuolloin 2v2kk.

Meillä samalla lailla. Ilman turhia liian aikaisia pottailuja, kerralla lopetti päivävaipat ja neljä päivää myöhemmin ei enää halunnut yövaippa. Ikää oli vajaat 2v. 2kk. Ja kuivana on pysynyt, jos ulkona ei malta ajoissa pyytää pissille saattaa tulla muutama tippa housuun, muuten ei mitään.

:saint: Selitätkö pikkasen?

Yhteistyössä