Minkä ikänen lapsesi oli kuivaksi opettelun alkaessa? minkä ikäsenä oppi kuivaksi? jos ei vielä oo oppinu, niin missä vaiheessa oppiminen on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmen äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Tietoa:
Alkuperäinen kirjoittaja Tietoa :
Milloin lapsi on valmis potalle? Mitä valmiuksia hänellä tulee silloin olla?

Kuivaksi oppiminen on yksilöllistä, toinen oppii aikaisemmin kuin toinen. Noin yhden vuoden ikään asti virtsaaminen on tiedostamatonta, joten pottaharjoittelu onkin hyvä aloittaa vasta 1,5 - 2 vuoden iässä. Tuolloin lapsi alkaa jo ymmärtää, miksi potalla istutaan.

Liian varhain aloitettu pottakasvatus voi olla jopa haitallista, sillä lapsi ei ole vielä "pottakypsä". Hänellä voi olla kehityksessään vielä käymättä tärkeitä vaiheita läpi.

Tuo on vanhentunutta tietoa 1960-luvulta.

Vauvan luonnollinen tapa hoitaa asiansa on äitinsä avustamana jonnekin muualle kun vaippaan. Kuivaksi opettelun voi aloittaa milloin tahansa kunhan ei pakota tai rankaise.

Ei tosiaan oo 1960-luvulta vaan ihan nykytietoa!

Lisäys kopioimaani..

Teksti: Inka Töyrylä
Kuvat: Pia Holm

Piltti-piiri nro 02 / 2007

Tieto on vanhentunutta ;) Vaikka se olis kirjoitettu uudelleen eilen.

Suosittelen ottamaan selvää vessahätäviestinnästä! Suurin osa maailman lapsista ei käytä vaippaa laisinkaan. Vasta viimeisen 100 vuoden aikans on länsimaissa yleistynyt tapa opettaa lapsi pissimään ja kakkimaan (imukykyisiin) housuihinsa.

Ei oo vanhentunutta.

Jos joku lapsi puhuu sujuvasti 1.5v:nä, niin silti on ihan ok että tasan 2v tulee vain muutama sana. (eikä syy ole kuitenkaan laiskoissa vanhemmissa, jotka eivät lapsille satuja lue)

Jos lapsi ei osaa 2v:nä ajaa kolmipyörällä, hiihtää, hyppiä tasajalkaa tai tehdä kuperkeikkaa, niin onko sekin vanhempien vika :laugh:

Listaan voisi sitten pistää myös mukista juomisen, itse syömisen myös 1v alkaen, että paineita mammoille tulee vähän enemmän. Kyllä niitäkin lapsia on, jotka tähän pystyvät.

n. 10kk iässä alkoi käymään potalla pissalla ja kakalla. Ei siis aina mutta sinne alkoi saalista kertyä. Nyt tyttö 1v2kk ja monesti vaippa kuiva kun ollaan menossa sitä vaihtamaan ja käy sitten potalla. Kerran ollut jopa niin että ensimmäinen märkä vaippa tuli vasta illalla. Päikkäreiltä herännyt nyt muutamia kertoja kuivana. Yövaippa tietenkin vielä yleensä ihan märkä. Ei meillä kiirettä kuivaksi oppimisen kanssa ole, mutta hyvin tuo näyttää sujuvan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Esikoinen: aloteltiin pottaharjottelut noin 10kk iässä. Päiväkuivaksi oppi 1v5kk. Yökuivaksi 2v1kk.
Toinen: harjottelut noin 1v1kk ja oppi päiväkuivaksi alle kuukaudessa. Yökuivaksi noin 1v11kk.
Kolmas: on nyt 1v4kk ja täysin päiväkuiva ja menee itse vessaan potalle kun hätä tuloo,mutta yöllä vielä toistaiseksi vaippa käytössä. Tavoitteena kahden viikon sisällä saada yövaippa pois käytöstä. Saas nähdä miten käy.

hihii tuon toisen kuivaksi oppiminen. :D :D :D :D tokihan 1v4kk ikänen saa näppärästi kaikenlaiset housut alas, ja menee ilman apua paikassa ku paikassa vessaan, eikä tietty satu yhen yhtä vahinkoa. :D :D :D :D nooh ehkäpä joku uskoo sua. =)

ÖÖÖ..kyllä meillä neiti on itse riisuuntunut alle yksi-vuotiaasta joten saa kyllä helposti housunsa riisuttua vaikkei kuivaksi ole vielä oppinutkaan. nyt on 1,5v eikä enää bodykaan estä häntä nakuilemasta vaan saa jo nepparitkin auki.. :) esikoinen on 3,5v ja on vasta nyt oppinut yksin käymään vessassa, kuiva on toki ollut 2-vuotiaasta (myös yöllä)

Alkuperäinen kirjoittaja Mää:
Alkuperäinen kirjoittaja Tietoa:
Alkuperäinen kirjoittaja Tietoa :
Milloin lapsi on valmis potalle? Mitä valmiuksia hänellä tulee silloin olla?

Kuivaksi oppiminen on yksilöllistä, toinen oppii aikaisemmin kuin toinen. Noin yhden vuoden ikään asti virtsaaminen on tiedostamatonta, joten pottaharjoittelu onkin hyvä aloittaa vasta 1,5 - 2 vuoden iässä. Tuolloin lapsi alkaa jo ymmärtää, miksi potalla istutaan.

Liian varhain aloitettu pottakasvatus voi olla jopa haitallista, sillä lapsi ei ole vielä "pottakypsä". Hänellä voi olla kehityksessään vielä käymättä tärkeitä vaiheita läpi.

Tuo on vanhentunutta tietoa 1960-luvulta.

Vauvan luonnollinen tapa hoitaa asiansa on äitinsä avustamana jonnekin muualle kun vaippaan. Kuivaksi opettelun voi aloittaa milloin tahansa kunhan ei pakota tai rankaise.

Ei tosiaan oo 1960-luvulta vaan ihan nykytietoa!

Lisäys kopioimaani..

Teksti: Inka Töyrylä
Kuvat: Pia Holm

Piltti-piiri nro 02 / 2007

Tieto on vanhentunutta ;) Vaikka se olis kirjoitettu uudelleen eilen.

Suosittelen ottamaan selvää vessahätäviestinnästä! Suurin osa maailman lapsista ei käytä vaippaa laisinkaan. Vasta viimeisen 100 vuoden aikans on länsimaissa yleistynyt tapa opettaa lapsi pissimään ja kakkimaan (imukykyisiin) housuihinsa.

Ei oo vanhentunutta.

:laugh:

Sä siis väität ihan tosissas että nisäkkään kehitykselle on haitallista käyttäytyä lajityypillisesti?

Edelleenki, tää, että opetetaan lapset ulostamaan itsensä päälle on aika uus juttu. Haitallisempaa se on että lapsi ulostaa ja pissii huosuihinsa pari vuotta, kun tarpeista huolehtiminen heti syntymästä asti vaikka välillä tulis huti...

6 kk ikäisestä rupesin istuttamaan potalle, 11 kk ikäisenä osas sanoa että pissa tai kakka vauvakielellä. Kestoja käytetään edelleen, ikää neidillä on 1v 3kk. Vaippa on usein kuitenkin kuiva, öisinkin.

Pottailu aloitettiin heti kun alkoi istumaan eli n. 6kk ikäisenä. Päiväkuiva 1v 6kk, yökuiva 2v 2kk. Oli jo n. 1v 1kk monia päiviä kuiva hetkettäin. Riippui hyvin pitkälle omasta innosta viedä potalle. Yökuivanakin oli pitkään ennen kuin me vanhemmat tajuttiin, että turhaan sitä vaippaa pitää öisin, ku muutenkin on kuiva. Nyt lapsi 2v 5kk ja menee yöllä itse potalle, jos tulee hätä, ennen herätti hädän tullessaan.

Tuota... Miksi lapsen pitäisi osata riisua ja pukea päälle ihan itse ollakseen kuiva?

Nyanssieroja toki. Mä en pidä lastani kuivana, koska hän ei itse sinne vessaan mene ilman että minä kysyn tai sinne raahaan. Se että tunnistan paskan vääntämisen tai rytmillä hänet pidän kuivana ei kuitenkaan ole vielä se tavoitetaso meillä ("olla kuiva omaehtoisesti"). Haluan, että voin mennä kauppaan ilman että lapsella on vaippaa ja lapsi kertoo tarvittaessa että on pissahätä ja meillä on vielä aikaa löytää vapaa vessa rauhassa + vielä jonottaakin siihen.

Tuota... Miksi lapsen pitäisi osata riisua ja pukea päälle ihan itse ollakseen kuiva?

Osaisko joku vastata?? Mitä haittaa siitä on, että äiti vähän jeesaa jos sillä tavalla on kuiva? Eikö aikuinen ole "kuiva" jos hän on esimerkiksi liikuntarajoitteinen ja tarvitsee jonkun verran apua päästäkseen vessaan...?

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Nyanssieroja toki. Mä en pidä lastani kuivana, koska hän ei itse sinne vessaan mene ilman että minä kysyn tai sinne raahaan. Se että tunnistan paskan vääntämisen tai rytmillä hänet pidän kuivana ei kuitenkaan ole vielä se tavoitetaso meillä ("olla kuiva omaehtoisesti"). Haluan, että voin mennä kauppaan ilman että lapsella on vaippaa ja lapsi kertoo tarvittaessa että on pissahätä ja meillä on vielä aikaa löytää vapaa vessa rauhassa + vielä jonottaakin siihen.

Ok, mäkin ajattelisin, että lapsi on kuiva siinä vaiheessa kun luotettavasti kertoo hädästään ajoissa. Ei siis rytmityksen avulla (tosin silloin tällöin muistutus ei mun mielestä ole rytmittämistä) eikä väkisin raahaamalla.

Esikoista aloin potattaa n.9kk, aina unien ja ruuan jälkeen ja useinhan "saalistakin" tuli, päiväkuiva tyttö oli kuitenkin vasta 2v2kk, yövaippa tais olla lähemmäs 3v. Kakkosta en mitenkään erityisesti treenannu potalle, isosiskon mallista kaiketi oppi 2v3kk n. viikossa sekä päivä että yökuivaksi (näillä tytöillä ikäeroa 2v)
Kolmonen 2v7kk on myöskin aloittanut pottatreenit 9kk ikäisenä, edelleenkin vois sanoa, että täysin vaipoissa, silloin tällöin suostuu pissaamaan potalle, mut ei vaan suostu olemaan ilman vaippaa! Kesällä yritetään uudella innolla
Ja kuopus 10kk istuu potalla silloin tällöin, mut on äskettäin oppinu kävelemään, niin eipä kauaa malta istuskella

Tyttö nyt 1v3kk joten opettelu ei oo vielä ajankohtanen. 1,5-2v oo hyvä ikä kokeilla joko pottatreenit onnistuu. Jos ei tyttö oo valmis vielä sillon, niin sitte siirretään myöhemmäksi.

Olin ihan ihmeissäni kun odotin viidettä lasta ja menin neuvolaan. Sielä neuvolantäti sanoi että kun on kokemusta lapsista paljon ja pottailut on tuttua ja osaa erottaa vauvan itkun ja ns tekoitkun niin kannattaa kokeilla vaipattomuutta syntymästä lähtien.
Synnytyksen jälkeen sanoin kätilölle ettei saa laittaa vaippaa. Kaikki mennyt hyvin päivisin. Öisin ainoastaan vaippa ollut käytössä. Ekan kuukauden aikana alkoi oppimaan. Ekat viikot harjottelua ja paljon vanhinkoja. SUOSITTELEN.

Alkuperäinen kirjoittaja viisi x äiti:
Olin ihan ihmeissäni kun odotin viidettä lasta ja menin neuvolaan. Sielä neuvolantäti sanoi että kun on kokemusta lapsista paljon ja pottailut on tuttua ja osaa erottaa vauvan itkun ja ns tekoitkun niin kannattaa kokeilla vaipattomuutta syntymästä lähtien.
Synnytyksen jälkeen sanoin kätilölle ettei saa laittaa vaippaa. Kaikki mennyt hyvin päivisin. Öisin ainoastaan vaippa ollut käytössä. Ekan kuukauden aikana alkoi oppimaan. Ekat viikot harjottelua ja paljon vanhinkoja. SUOSITTELEN.

Suosittelen myös! :)

Tosin mä aloitin ihan esikoisellani ja kyllä tulee muuten olemaan helpompaa seuraavan kanssa. Harjoitellu vähän väliä siskon uusimman tulokkaan kanssa, on niin paljon helpompaa kun ekalla kerralla omani kanssa nyt kun on kokemusta.

Tosin mä aloitin ihan esikoisellani ja kyllä tulee muuten olemaan helpompaa seuraavan kanssa. Harjoitellu vähän väliä siskon uusimman tulokkaan kanssa, on niin paljon helpompaa kun ekalla kerralla omani kanssa nyt kun on kokemusta.

Onko teillä myös miehet mukana tässä vai jääkö kaikki teidän harteillenne? Eli kun menette omille menoillenne, niin pistetäänkö lapselle vaippa päälle?

Onko teillä myös miehet mukana tässä vai jääkö kaikki teidän harteillenne? Eli kun menette omille menoillenne, niin pistetäänkö lapselle vaippa päälle?

Mies on mukana. Ei vaippaa muulloin kun öisin.
Tosin käyn kerran kuukaudessa itse jossain jos sitäkään. Imetän 2h välein säännöllisesti ja siitä ei lipsuta.

Ei oo miestä :)

Mutta tunnen monia perheitä joissa on mies ja sekin on mukana; yleensä tosin vasta pienen totuttelun jälkeen.

Esikoinen on käynyt potalla pikkasen alta 1 vuotiaasta. Pottailut meni välillä tosi hyvin ja välillä tosi huonosti. Oli päiviä, että poika pissasi kastelukannusta sohvaan ja omaan kenkäänsä ja välillä päiviä että pissa (ja kakka) tuli pottaan ihan täysin. Nyt on ikää 3 vuotta, käy pöntöllä pissalla sujuvasti päivisin, mutta kakkaamiseen vaatii vaipan. Samoin yövaippa on vielä käytössä. Tuo kakkavaippa on vähän ongelmallinen mutta en ole "pakottanu" olemaan ilman vaippaa silloin.

Kuopus on kohta 2 vuotta ja vasta nyt on suostunu istumaan potalle. Olemme käyttäneet tytyä potalla noin 7 kk ikäisestä lähtien, alussa meni ihan ok, mutta tuossa vuosikkaana rupes itkemään ja huutamaan kun potalle yritti laittaa niin jätettiin aina hetkeksi potta rauhaan ja yritettiin jonkun ajan päästä uudelleen. Nyt siis tosiaan istuu jo potalla ihan suosiolla, vielä ei olla mitään sinne saatu.

Meillä ei ole lapset pissanneet silloin kun yleensä kehoitetaan pissattamaan eli esim. unien ja ruuan jälkeen. Tai sitten ovat pissanneet just tasan silloin kun ovat heränneet :)

Esikoinen on käynyt potalla pikkasen alta 1 vuotiaasta. Pottailut meni välillä tosi hyvin ja välillä tosi huonosti. Oli päiviä, että poika pissasi kastelukannusta sohvaan ja omaan kenkäänsä ja välillä päiviä että pissa (ja kakka) tuli pottaan ihan täysin. Nyt on ikää 3 vuotta, käy pöntöllä pissalla sujuvasti päivisin, mutta kakkaamiseen vaatii vaipan. Samoin yövaippa on vielä käytössä. Tuo kakkavaippa on vähän ongelmallinen mutta en ole "pakottanu" olemaan ilman vaippaa silloin.

Kuopus on kohta 2 vuotta ja vasta nyt on suostunu istumaan potalle. Olemme käyttäneet tytyä potalla noin 7 kk ikäisestä lähtien, alussa meni ihan ok, mutta tuossa vuosikkaana rupes itkemään ja huutamaan kun potalle yritti laittaa niin jätettiin aina hetkeksi potta rauhaan ja yritettiin jonkun ajan päästä uudelleen. Nyt siis tosiaan istuu jo potalla ihan suosiolla, vielä ei olla mitään sinne saatu.

Meillä ei ole lapset pissanneet silloin kun yleensä kehoitetaan pissattamaan eli esim. unien ja ruuan jälkeen. Tai sitten ovat pissanneet just tasan silloin kun ovat heränneet :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pienen tytön äippä:
Tyttö nyt 1v3kk joten opettelu ei oo vielä ajankohtanen. 1,5-2v oo hyvä ikä kokeilla joko pottatreenit onnistuu. Jos ei tyttö oo valmis vielä sillon, niin sitte siirretään myöhemmäksi.

Mitä nuorempana alottaa sitä helpommin tulee tuloksia. Viimesin vinkki neuvolasta. meillä tyttö 10kk. Ilman vaippaa oltu 2kk.

Vanhempien kokemattomuutta ja ei viitsi nähdä vaivaa ottaa alle 1 vuotiaalta tai vähän yli 1 vuotiaalta vaippaa pois.
Neuvolan mukaan kaikki 1 vuotiaat on valmiita potalle. Heti kuulemma kun osaa istua.
Pissaamista ei voi tiedostaa jollei opettele ja kannusta.
Miksei teidän 2 vuotiaat ole kävelytuolissa ja kanneta 24/7 sylissä? huh.

Alkuperäinen kirjoittaja kokemattomuutta?:
Vanhempien kokemattomuutta ja ei viitsi nähdä vaivaa ottaa alle 1 vuotiaalta tai vähän yli 1 vuotiaalta vaippaa pois.
Neuvolan mukaan kaikki 1 vuotiaat on valmiita potalle. Heti kuulemma kun osaa istua.
Pissaamista ei voi tiedostaa jollei opettele ja kannusta.
Miksei teidän 2 vuotiaat ole kävelytuolissa ja kanneta 24/7 sylissä? huh.

Neuvolassa käskettiin alottaa aikasintaan 1,5v.

Yhteistyössä