Minkä ikänen lapsesi oli kuivaksi opettelun alkaessa? minkä ikäsenä oppi kuivaksi? jos ei vielä oo oppinu, niin missä vaiheessa oppiminen on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmen äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kolmen äippä

Vieras
Vanhemman pojan kanssa alotus reilu 1v ja päiväkuivaksi oppi 2v1kk. Yövaippa jäi 3v3kk. Tytönki kanssa yritettiin alottaa reilu 1v, mutta tyttöä ei kiinnostanu yhtään. Yritettiin monesti ja vaikka millä keinoilla, mutta ei onnistunu. Välillä opettelu oli kokonaan tauolla. Vasta vähä vaille 3v kiinnostu potalla käynnistä. Päiväkuivaksi oppi 3v9kk iässä. Nyt 4v7kk ja yövaippaa tarttee vielä. Myös pienemmän pojan kanssa alotettiin reilu 1v. Nyt 1v11kk ja on päiväkuiva.

on aloitettu meillä heti kun oppivat istumaan, eli n 6-7kk iässä pottaillen. Toinen poika oppi ilman päivävaippojan olemaan n 1v7kk iässä ja toinen 1v11kk iässä.

Meillä esikoinen oppi kerta heitolla kuivaksi ja samalla lähti yövaippa pois ja ikää oli tuolloin 2v2kk.Kakkonen 2v on nyt kuiva päivisin mutta yöllä on vielä vaippa.Esikoisen kanssa aloitettiin tuo homma tyyliin 1v mutta sillä ei ollut mitään kiinnostusta joten jätettiin se homma suosiolla myöhemmäksi.

pikkasen ennen 2 vuotta aloin istuttaa potalla ja kesä meni harjoitellessa,ei ollut valmis vielä.Siirreettiin seuraavaan kesään eli 3v jätettiin vaippa kokonaan päiviksi pois,päiväunilla oli vielä.Oppi päiväkuivaksi ja potalle noin viikossa ja pikkuhiljaa jätettiin päiväunivaippa pois.Päivä ja yökuivaksi oppi kokonaan noin 3kuukaudessa ja nyt siis 3,5 vuotiaan atäysin kuiva ja herää yöllä itse vessaan.

Meidän keskimmäinen on 2v 6kk eikä yrityksistämme huolimatta ole päiväkuiva. Ei lähelläkään sitä. Odotan ihmettä, että jonain päivänä se onnistuu :whistle:
Esikoiselta jäi vaipat muistaakseni 2v 3kk.

Kateellisena katselen kuvia, kun joidenkin alle vuoden ikäiset istuvat potalla :)

Pottailu on aloitettu kummallakin puolen vuoden iässä. Lisäksi kuopuksella käyettiin kestovaippoja. Esikko oppi kokonaan kuivaksi 2v iässä ja kuopus reilun vuoden iässä.

Kuopuksella tuli tosin taantumista hieman sen takia, että lastenhoitaja ei jaksanut käyttää pissalla, vaan laittoi aina vaipan. No se meni onneksi helposti ohi.

oottekos kuullut sellaista, että on normaalimpaa että kolme vee käyttää vaippaa kuin se että ei käyttäisi? mikä kiire kuivaksi opettelussa?
itellä esikoinen oppi päiväkuivaksi 2veenä, yövaippa jääköön pois kun kuivia alkavat olemaan...

Vähän vaille 2v aloitettiin kunnolla, sitä ennen jo kävi potalla syömisten jälkeen. Parissa viikossa oppi menemään pissalle ajoissa, mutta sitten alkoi parin kuukauden taantuma (kakkahädä tunnisti ajoissa ) ja sen jälkeen oppi taas itse menemään ajoissa potalle. Yövaippaa ei vielä edes yritetä ottaa pois.

Alkuperäinen kirjoittaja huh heijaa:
oottekos kuullut sellaista, että on normaalimpaa että kolme vee käyttää vaippaa kuin se että ei käyttäisi? mikä kiire kuivaksi opettelussa?
itellä esikoinen oppi päiväkuivaksi 2veenä, yövaippa jääköön pois kun kuivia alkavat olemaan...

Paljon vanhemmista kiinni kuinka haluaa opettaa ja perheen tilanteesta.
Mielestäni on helppoa kun 1vee ja 2vee käy ittekseen potalla eikä tarvi vaippoja vaihtaa. Myöskin säästyy vaippojen ostelusta.
Ja rutiinit selkeempiä ilman vaippaa.
Ja kun kotiäitinä olen niin haluan panostaa lapsiin täysillä :heart:

Mun mielestä kannattaa edetä ihan lapsen omaan tahtiin. Jollei onnistu niin siirtää myöhemmäksi.
Meillä on mennyt kivuttomasti kun nauttineet olla ilman vaippaa ja ottanu mallia toisesta. 1v4kk ainakin huutaa pääpunasena kun vaippaa yrittää laittaa ja ottaa itte pois heti kun saa paikalleen.

2v4kk poika on EVVK vaiheessa. Potalle tai pöntölle ei suostu, kun on ilman vaippaa niin pissaa lattialle tai hakee vaipan ja puettaa sen päällensä. Syksyllä oli jo ihan hyvä vaihe, jolloin halusi käydä korokkeen kans pöntön edessä seisomassa, mutta ei koskaan sattunut tulemaan pissa just silloin niin innostus laantui. Potalle tuo ei ole koskaan oikein suostunut kuin hetkeksi istahtamaan. No, kevät ja kesä kun tulee niin pistetään matot pois ja vaipat piiloon ;)

esikoinen oppi kuivaksi 2v 8kk iässä kun itse vihdoin ilmoitti hädästään. toki hoidossa istui potalla kuin muutkin mutta ei sinne mitään aikaiseksi saanut. yö vaippa jäi pois tasan vuotta myöhemmin.
pikkukakkonen nyt 1v 9kk ja istuu potalla nanosekunnin mutta ei sinne koskaan ole mitään aikaiseksi saanut.

Pottaan tutustuminen alotettiin 1v synttäripäivänä pojan haluumaan tahtiin. (sai potan synttärilahjaks). Nyt 1½v on harvoja vahinkoja lukuun ottamat kokonaan kuiva. Öisin ja pitemmil reissuil on viel kaiken varalt vaippa. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Mielestäni on helppoa kun 1vee ja 2vee käy ittekseen potalla eikä tarvi vaippoja vaihtaa. Myöskin säästyy vaippojen ostelusta.
Ja rutiinit selkeempiä ilman vaippaa.
Ja kun kotiäitinä olen niin haluan panostaa lapsiin täysillä :heart:

No kerroppas sitten mulle pari hyvää opetusvinkkiä tätä kuopusta ajatellen!! Ehkä mä oon jonkun keinon jättänut kokeilematta.... Olen ehkä tyhmästi uskonut lapsentahtisuuteen tässäkin, sekä siihen että pojilla kestää kauemmin oppia kuivaksi kuin tytöillä. Mutta eipä mulla mitään ongelmaa tästä ole ja ehdinpähän panostaa näihin lapsiini jossain muussa kuin yhden "pakkopotattamisessa".

Kyllä tuo kuivana oleminen on kiinni fysiologisesta kehityksestä. Pitää osata pidättää pissaa ja tunnistaa hätä. Ei se ole kysymys pelkästään ovatko vanhemmat "hyviä". Toki rytmillä saa lapsia pysymään kuivana vaipatta, vaikka esim hätää ei osaa tunnistaa. Mutta mun mielestä lapsi ei ole silloin vielä kuiva, oikeasti

Jotkut ovat onnellisia siitä, että homma onnistuu ennen 2-vuotta, mutta ei se niin kaikilla lapsilla mene.

Poika alootti käymään pöntöllä 2-vuotiaana ja samantien oppi päiväkuivaksi.Tosin joskus teitty vahinko sattuu.Nyt hän on 2v2kk. Tyttö on 1v1kk enkä ole opettanut potalle ollenkaan.

Isommat oppivat molemmat n.2v ja risat ensin päivä-sitten yökuivaksi.

No onhan se vaipallisuus yleisempää, kun nykyään on niin imukykyset vaipat eikä vanhemmilla viitseliäisyyttä. Normaalia on mun mielestä se, että lapsi joka osaa istua, kävellä ja viestittää tarpeistaan käy potalla.

Meillä poika 1v7kk on alottanu pottailun 7kk iässä, lähes alusta asti säännöllisenä. Helposti tottu ja aina on mielellään menny. Nyt harjotellaan pikkareiden kanssa eli on tihennetty pottailukäyntejä... (neuvolan terkkarikin sano, että olis pöhköä jättää herkkyysi hyödyntämättä, kun pojalla kiinnostusta itsenäistymiseen ja kuivaks opetteluun näkyy olevan) Vahinkoja tulee, mut vähitellen oppii muistamaan, että kohta mennään tai pyytämään itte. Päikkärivaippa on yleensä kuiva, yövaipasta ei ilmeisesti olla pääsemässä vielä toviin.

Esikoinen: aloteltiin pottaharjottelut noin 10kk iässä. Päiväkuivaksi oppi 1v5kk. Yökuivaksi 2v1kk.
Toinen: harjottelut noin 1v1kk ja oppi päiväkuivaksi alle kuukaudessa. Yökuivaksi noin 1v11kk.
Kolmas: on nyt 1v4kk ja täysin päiväkuiva ja menee itse vessaan potalle kun hätä tuloo,mutta yöllä vielä toistaiseksi vaippa käytössä. Tavoitteena kahden viikon sisällä saada yövaippa pois käytöstä. Saas nähdä miten käy.

hihii tuon toisen kuivaksi oppiminen. :D :D :D :D tokihan 1v4kk ikänen saa näppärästi kaikenlaiset housut alas, ja menee ilman apua paikassa ku paikassa vessaan, eikä tietty satu yhen yhtä vahinkoa. :D :D :D :D nooh ehkäpä joku uskoo sua. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:

No onhan se vaipallisuus yleisempää, kun nykyään on niin imukykyset vaipat eikä vanhemmilla viitseliäisyyttä. Normaalia on mun mielestä se, että lapsi joka osaa istua, kävellä ja viestittää tarpeistaan käy potalla.

Meillä poika 1v7kk on alottanu pottailun 7kk iässä, lähes alusta asti säännöllisenä. Helposti tottu ja aina on mielellään menny. Nyt harjotellaan pikkareiden kanssa eli on tihennetty pottailukäyntejä... (neuvolan terkkarikin sano, että olis pöhköä jättää herkkyysi hyödyntämättä, kun pojalla kiinnostusta itsenäistymiseen ja kuivaks opetteluun näkyy olevan) Vahinkoja tulee, mut vähitellen oppii muistamaan, että kohta mennään tai pyytämään itte. Päikkärivaippa on yleensä kuiva, yövaipasta ei ilmeisesti olla pääsemässä vielä toviin.

Eli sun käsitys normaaliuteen perustuu yhden lapsen varaan? Voihan sisarusparvessakin olla vaihtelua vaikka samallalailla kaikille tehtäs.
Pitäsköhän tolle teipata potta takapuoleen että oisin kyllin viitseliäs?

Ennen 2 vuotis synttäreitä päiväkuiva ja kuiva päiväunilla.
3 vuotis synttäreiden jälkeen jäi yövaippa pois.

Potta ollu esillä siitä asti kun oppi istumaan kunnolla n. 10kk.
Ekat pissat teki 1 vuotiaana pottaan. Kotona oltu aina paljon ilman vaippaa, aluksi tuli pissoja lattialle ja housuun. Kesällä kun poika oli 1v9kk niin oli ulkona ilman vaippaa.

Esikoinen aloitti 10 tekemään pottaan kakan. Täysin kuivaksi pääsi 2 vuoden ja 4 kk iässä.

Kuopus aloitti pottailun vasta 2,5 vuoden iässä ja "oppi" kahdessa viikossa täysin kuivaksi.

Yhteistyössä