Minkä ikäisinä teidän lapset on alkaneet puhumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Höps:
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
voiko 1v5kk ikänen osata jo kolmen sanan lauseita? yksi kaukana asuva kaveri jota en oo nähny ku keväällä viimeksi kerto ku soiteltiin, että sen tyttö sanoo kolmen sanan lauseita.

Voi osata 2 sanan mutta ei 3 sanan lauseita.

Jos "auto ajaa wrum wrum" lasketaan lauseeksi, niin tämä tuli meillä 11kk... Seurana oli "kato auto", "äiti anna"... Mutta noin monipuolisempia 3 sanan lauseita tuli vasta 1v7kk.

Kyllä puolessa vuodessa voi alkaa höpöttämään vaikka kuinka paljon. Huoli pois! Meillä alkoi poika sanoa sanoja kesällä, ikää olisko ollut n. 1 v 9 kk. Jo kuukaudessa oppi sanoja ihan järkyttävästi, toisessa kuukaudessa alkoi sanoa pari sanaa peräkkäin ja 2-vuotis neuvolassa puhui kolmen - neljän sanan lauseilla. Nyt ikää 2 v 2 kk ja puhuu hyvin. Osaa taivuttaa sanoja hienosti ja kertoo asioistaan yllättävän monipuolisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelenaPimeä:
Meilläkin tyttö on oppinut puhumaan aika myöhään, nyt 2,5 vuotiaana alkaa sanavarasto olla jo aika hyvä mutta kokonaiset lauseet ovat vielä vähän hakusessa. Tyttö on aina ollut luonteeltaan sellainen "pohtija", miettii asioita rauhassa ennen kuin alkaa tekemään, samalla tavalla kävi kävelemään oppimisen kanssa. Neuvolassa ei olla oltu pahemmin huolissaan, todettiin että jos ei 2,5 vuotiaaksi mennessä ole tullut sanoja niin sitten voidaan laittaa puheterapeutin arvioon. On kuitenkin ymmärtänyt puhetta mainiosti ja muuten kehittynyt mainiosti.

Meillä myös tällainen pohtija -tyttö =). Ikää nyt 1v10kk ja 3 kuukautta sitten ei puhunut vielä mitään. Omaa höpötystä vain. Hyvin on ymmärtänyt puhetta jo pitkään. Nyt on suunnilleen 30 sanaa käytössä ja paljon enemmänkin, jos lasketaan mukaan sanat, jotka "on vähän sinnepäin". Monista sanoista sanoo vaan ekan tavun esim. haarukka on haa. Eli meillä on kolmessa kuukaudessa tapahtunut huima kehitys, olin jo itse vähän huolissani ja käytiin puheterapeutillakin tytön ollessa vajaat 1v9kk. P-terapetti ei nähnyt mitään syytä olla huolissaan, ens keväänä käydään vielä uudestaan kontrollikäynnillä. Joskus oon kuullut että lapsen puhetta pidetään viivästyneenä, jos 2-vuotiaana ei ymmärrä puhetta tai ole aktiivisessa käytössä kymmentä sanaa.

Mulla poika täyttää ihan pian vuoden eikä puhu vielä mitään. Ymmärtää kyllä puhetta, kun pyydän häntä vaikka taputtamaan. Meillä esikoisella oli 1-vuotiaana jo paljon sanoja. Ne on niin yksilöitä! Siskon poika alkoi puhua vasta 3-vuotiaana ja puhui melkein samantien kuten ikätoverinsa.

Yhteistyössä