Minkä ikäisinä lapset alkaneet mennä itse nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ninaTT

Aktiivinen jäsen
13.09.2007
18 922
0
36
Meillä ei ole koskaan ollut mitään nukkumaanmenoaikoja ja lapsi on tullut syliin kun on ollut väsyny, kertonut ihan sanallisesti, että haluaa sänkyyn tms, mutta tähän asti on aina kuitenkin tarvinnut apuja nukahtamiseen.

Nyt laps on alkanu menee ihan itse sänkyyn ja nukkumaan :) Ja yllätyin, kun mun mielestä hän on vielä niin pieni, vasta 2v4kk. Mutta ei se mitään, kyl tää vaa äidille sopii :D

Kiinnostaisi tietää, että minkäikäisinä muilla lapset alkaneet menemään itse sänkyyn? Siis oma-aloitteisesti ja ilman nukuttamista.

Esikoinen alkoi mennä itsekseen joskus 7v. siis niin että sanoi vaan hyvät yöt.
Kuopus sen sijaan on mennyt aina. Hän sanoo, että väsyttää ja kävelee sänkyynsä. siis jostain 1v alkaen taaperoiästä saakka näin.

Suht tarkkaan samassa iässä kuin sinunkin tyttösi :)

Nukuttanut en varsinaisesti ole koskaan, mutta noin 2 v 3 kk ikäiseksi asti vein lapset sänkyyn, peittelin, ja olin vieressä pari minuuttia kunnes he nukahtivat. Sitten ei tarvinnut enää olla vieressä, eikä itse asiassa saanutkaan olla, kun ajoivat pois :D

Meillä 3 v 2 kk vaikuttaa siltä, että saattaisi piankin olla valmis tuohon - saattaa iltaisin sanoa olevansa väsynyt ja alkaa puhua iltapuuhista (varsinkin iltasadusta) ihan omatoimisesti. Katsotaan nyt... Nukuttaa ei tarvitse, samoin kuin ei tuota 1-vuotiastakaan, molemmat jäävät mielellään unikavereiden kanssa omaan sänkyyn yövalon hämytunnelmaan.

Samoihin aikoihin, välillä on nukutettu/luettu jotakuta tai ollut sellaisia kausia. Tyttö 2v1kk ja menee jo itse joskus nukkumaan, kiipeää itse sänkyynsä tai sammuu sohvalle. :D

Mein tyttö nukku pinniksessä aina 2-vuotiaaksi asti. Joten ei ite mennyt sänkyyn vaan nostettiin sinne ja sinne hän sit nukahti. Sit parivuotiaana sai oman huoneen ja oman sängyn ja on suunnilleen siitä asti ite mennyt iltapesun jälkeen maate :) Musta tuntuu, et tää kuopus on ihan toista maata.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;22463373:
Samoihin aikoihin, välillä on nukutettu/luettu jotakuta tai ollut sellaisia kausia. Tyttö 2v1kk ja menee jo itse joskus nukkumaan, kiipeää itse sänkyynsä tai sammuu sohvalle. :D

Ehkä mun suuri ihmetys johtuu siitä, että tää lapsi on AINA ollut sellanen, että ei nukahda itsekseen ja heräilee tosi herkästi... Kerran, siis vain kerran aikaisemmin, on tyttö sammunut yhdelle sohvalle kun meinasi eka jättää päiväunet välistä, oltiin kaverin luona ja katteli lastenohjelmia superpehmoisella sohvalla ja sit sammu. Muutoin on hoiperrellut luokseni vaikka olis kuinka väsyny.

Sillä tavalla olen pitkään "nukuttanut", että iltamaidot otetaan sohvalla sylissä ja sitten kun on melkein unessa, niin olen vienyt sänkyyn. Siinä vaiheessa laps on todennu "hyvää yötä äiti" silmät jo ummessa ja sitten olen vaa vetänyt peiton päälle ja menny takasin olkkariin. Mutta että ihan itse makaisi sängyssä ja nukahtaisi? :) Uutta!

En ny tarkkaan muista, mutta meillä on aina luettu iltasatu (joskus vieläkin kuopus 8v ekaluokkalainen pyytää lukemaan vaikka on osannu lukea jo useamman vuoden)
Puhua osasivat muutaman sanan kun alkoivat tulla ehtoolla viereen ja sanomaan *hammas ja satu* sit mentiin pesee hampaat ja lukemaan satu ja sit nää jäi nukkumaan.

Ja nuorimman hampaat pestään edelleen kimpassa ;)

ai, meillä ei vielä ekaluokkalainen mene itse nukkumaan. illalla pitää sanoa et iltapalalle ja nukkumaan, kun ei vielä kelloa kunnolla osaa. iltapalan ottaa itse ja hampaat pesee itse. iltasadun luemme vielä, sammutan valot ja laitan oven kiinni kun ei kissaa huoneeseen yöks halua.

Meillä ei ole koskaan varsinaisesti nukutettu. Iltaruoka, pesut, pusut ja hyvät yöt. Suunnilleen samaan aikaan, koska aamulla kun on herätys niin lapsille varmistetaan riittävä uni. Useimmiten 3v nukahtaa muutamassa minuutissa, joskus höpöttelee unilelujensa kanssa pitempäänkinn. Vauvakin ilmoittaa aina suunnilleen samoihin aikoihin väsymyksestä iltaisin.

Juu, meilläkin tuo 6 vuotias haluaa vielä mut viereensä kunnes nukahtaa...
ei toivoakaan, että itekseen jäis.
Mutta mites esim Nina tt:llä se illan kulku menee, jos siinä ei ole sellaista rutiinia? Siis jossain vaiheessa iltapala ja hampaiden pesu, ja sittenkö lapsi vielä leikkii määrittelemättömän ajan, kunnes kävelee sinne sänkyyn, vai miten se menee?

Oliko nyt kyse pelkästään yöunille menosta? Mun reilu 2v menee kyllä päikkäreille melkeen aina omatoimisesti, tulee vaan paijaamaan päätä ja sanoo olevansa väsynyt ja sit menee sänkyyn ihan itsekseen. Yöunille menoon tarvitsee vielä apuja. Iltatoimien ja iltasadun jälkeen jää kyllä sänkyyn ihan rauhassa ja nukahtaa useimmiten n. 15 minuutissa. (joskus jaksaa pulista keskenään tunninkin)

[QUOTE="Iina";22463433]Juu, meilläkin tuo 6 vuotias haluaa vielä mut viereensä kunnes nukahtaa...
ei toivoakaan, että itekseen jäis.
Mutta mites esim Nina tt:llä se illan kulku menee, jos siinä ei ole sellaista rutiinia? Siis jossain vaiheessa iltapala ja hampaiden pesu, ja sittenkö lapsi vielä leikkii määrittelemättömän ajan, kunnes kävelee sinne sänkyyn, vai miten se menee?[/QUOTE]

Iltapalaa syö usein itekseen, mulla ei ole nälkä kun mun mielestä ollaan vasta syöty päivällistä. Pyytää kun ei vielä oikein itse yllä, iltapala usein tyyliin hedelmiä tai jugurttia. Jossakin vaiheessa sen jälkeen ehdotan hampaiden harjausta jotta se tulee tehtyä. Hampaiden harjauksen jälkeen tyttö leikkii, luetaan yhdessä kirjaa, "lukee" itsekseen kirjaa, sammuttelee valoja, siivoaa, käy potalla pari kertaa, riisuu vaatteensa... Sitten tulee syliin, haluaa maitoja, mä saatan sanoa, että kun olet valmis niin voit mennä sänkyyn nukkumaan jottei se jää syliin nukkumaan :P ja sitten toteaa, että valmista tuli, hyvää yötä äiti! Ja menee sänkyyn. Ekana iltana vähän huuteli, että äiti tuutko myös nukkumaan, mä siihen, että "ihan kohta, mulla on vielä kesken" ( :ashamed: :D ) Ja sitten nukahtaa.

[QUOTE="an-nikki";22463468]Oliko nyt kyse pelkästään yöunille menosta? Mun reilu 2v menee kyllä päikkäreille melkeen aina omatoimisesti, tulee vaan paijaamaan päätä ja sanoo olevansa väsynyt ja sit menee sänkyyn ihan itsekseen. Yöunille menoon tarvitsee vielä apuja. Iltatoimien ja iltasadun jälkeen jää kyllä sänkyyn ihan rauhassa ja nukahtaa useimmiten n. 15 minuutissa. (joskus jaksaa pulista keskenään tunninkin)[/QUOTE]

Meillä toistepäin, päiväunille hankalampi nukahtaa vaikka niistä tykkää. Nukahtaa tosi helposti kun olosuhteet ovat "oikeat" mutta ei yhtään tykkää nukkua niitä sängyssä yksin. Nukkuu sitten rattaissa, kantorepussa tai yhdessä mun kanssa sängyssä jos mulla on aikaa nukkua.

Ehkä mun suuri ihmetys johtuu siitä, että tää lapsi on AINA ollut sellanen, että ei nukahda itsekseen ja heräilee tosi herkästi... Kerran, siis vain kerran aikaisemmin, on tyttö sammunut yhdelle sohvalle kun meinasi eka jättää päiväunet välistä, oltiin kaverin luona ja katteli lastenohjelmia superpehmoisella sohvalla ja sit sammu. Muutoin on hoiperrellut luokseni vaikka olis kuinka väsyny.

Sillä tavalla olen pitkään "nukuttanut", että iltamaidot otetaan sohvalla sylissä ja sitten kun on melkein unessa, niin olen vienyt sänkyyn. Siinä vaiheessa laps on todennu "hyvää yötä äiti" silmät jo ummessa ja sitten olen vaa vetänyt peiton päälle ja menny takasin olkkariin. Mutta että ihan itse makaisi sängyssä ja nukahtaisi? :) Uutta!

No meillä on just tuo tyttö ollut myös samanlainen, ei koskaan ole nukahtanut itsekseen aiemmin. Jotenkin tuntuu, että nyt on sellainen isoksi kasvun aika tulossa oikein rytinällä, kuivaksi opetteluineen ja itsenäistymiseen muutenkin. :D

Iltapalaa syö usein itekseen, mulla ei ole nälkä kun mun mielestä ollaan vasta syöty päivällistä. Pyytää kun ei vielä oikein itse yllä, iltapala usein tyyliin hedelmiä tai jugurttia. Jossakin vaiheessa sen jälkeen ehdotan hampaiden harjausta jotta se tulee tehtyä. Hampaiden harjauksen jälkeen tyttö leikkii, luetaan yhdessä kirjaa, "lukee" itsekseen kirjaa, sammuttelee valoja, siivoaa, käy potalla pari kertaa, riisuu vaatteensa... Sitten tulee syliin, haluaa maitoja, mä saatan sanoa, että kun olet valmis niin voit mennä sänkyyn nukkumaan jottei se jää syliin nukkumaan :P ja sitten toteaa, että valmista tuli, hyvää yötä äiti! Ja menee sänkyyn. Ekana iltana vähän huuteli, että äiti tuutko myös nukkumaan, mä siihen, että "ihan kohta, mulla on vielä kesken" ( :ashamed: :D ) Ja sitten nukahtaa.

Laita nyt ihmeessä tikapuut, niin ei tartte siitäkään huolehtia.

Laita nyt ihmeessä tikapuut, niin ei tartte siitäkään huolehtia.

On meillä keittiöjakkara jota ahkerasti käyttää muttei meinaa silläkään yltää =) On ihan tarkoitus, että sitten kun on tarpeeksi iso niin laitetaan sellanen "välipalalaatikko" jääkaappiin josta saa noutaa itsellensä ruokaa jos on nälkä. Lapsen ei tarvitse itsenäistyä yhtään sen nopeampaa kuin haluaa, mutta toisaalta ei ole mitään järkeä tekemällä tehdä lapsesta aikuisesta riippuvaista ;)

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;22463607:

Eks sä oo aikasemmin lukenu että Ninan lapsi tekee itse päätöksensä, jos ei väsytä niin ei tartte mennä nukkumaan.

Oletan nyt kuitenkin että asunto on sen verran lapsiturvallinen että voi yksin jättää, sen keittiöjakkarankin kanssa

Yhteistyössä