Minkä ikäisinä lapset alkaneet mennä itse nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22463650]Kun haluat jo itse nukkumaan? Kun pitää herätä aamulla? Kun lapsi ei vielä ymmärrä kelloa?[/QUOTE]

Mä voin mennä nukkumaan ku mua väsyttää.

Lapsen herätän aamulla jos siihen on tarvis.

Kellostako lapsi näkee, että väsyttääkö nyt vai ei?

Kellostako lapsi näkee, että väsyttääkö nyt vai ei?

Ai niin sinun ei koskaan tarvitse nousta aamulla tiettyyn kellonaikaan. Useimmilla ihmisillä kuitenkin on joitakin pakottavia asioita (esim työ), joiden takia pitää herätä aamulla tiettyyn kellonaikaan ja jotta päivästä ei tulisi mahdottoman epämiellyttävä, kannattaa mennä nukkumaan tiettyyn kellonaikaan, vaikkei ihan vielä väsyttäisi ja huvittaisikaan.

Vasta 4-5 vuotiaana. Ja todella harvoin, lähinnä viikonloppuisin ja lomilla, kun saa valvoa pitkään. Arkisin pitää 6-v aina laittaa nukkumaan. Muuten kukkuisi yli puoleen yöhön ja aamulla ei jaksaisi nousta ylös.

[QUOTE="vieras";22463685]Ai niin sinun ei koskaan tarvitse nousta aamulla tiettyyn kellonaikaan. Useimmilla ihmisillä kuitenkin on joitakin pakottavia asioita (esim työ), joiden takia pitää herätä aamulla tiettyyn kellonaikaan ja jotta päivästä ei tulisi mahdottoman epämiellyttävä, kannattaa mennä nukkumaan tiettyyn kellonaikaan, vaikkei ihan vielä väsyttäisi ja huvittaisikaan.[/QUOTE]

Öh? Ai että töitä tekevällä ja opiskelevalla ei olisi mitään aikatauluja :D Näinhän se menee!

Jos on säännöllinen vuorokausirytmi, eli herää jokseenkin samaan aikaan joka aamu, niin sittenhän illalla väsyttää oikeaan aikaan. Eikö? Loistava tapa saada unihäiriö on katsoa kellosta milloin "pitäisi" nukkua ja mennä silloin. Ja jättää oman kehon viestit tulkitsematta.

Minä omalla toiminnallani olen luonut suht säännöllisen rytmin meille. Herätään 8-9 aikoihin, tyttö menee nukkumaan 21-22 kieppeillä illalla. Saa siis 11h yöunta ja sitten päivällä 1-2h päikkäreitä. Mun mielestä ihan sopiva määrä ja mitä tärkeintä, lapsen itsensä mielestä ihan sopiva määrä.

Jos sua ei illalla väsytä ja aamulla heräät pirteänä, niin miksi menisit yhtään aikaisemmin nukkumaan?

Mitenhän tuo olisi, meillä on aina ollut jonkinlaiset nukutusrituaalit, välissä lyhyemmät (lapset sänkyihin, iltarukous ja iltalaulu, halaukset, suukot ja hyvän yöntoivotukset jonka jälkeen ovat nukahteneet itse) ja sittemmin taas pidemmän ja rankemman kaavan mukaan.

Tyttö taisi olla jotain 3,5v suurinpiirtein kun ensimmäisiä kertoja vapaailtana jolloin oli suunniteltu nukutuksia myöhemmäksi tuli itse ilmoittamaan että haluaa jo nukkumaan ja kipitti sänkyyn. Nykyisin tekee sitä aina kun alkaa väsyttämään, jos ei siis muuten olla jo nukkumaan käymässä.

On meillä keittiöjakkara jota ahkerasti käyttää muttei meinaa silläkään yltää =) On ihan tarkoitus, että sitten kun on tarpeeksi iso niin laitetaan sellanen "välipalalaatikko" jääkaappiin josta saa noutaa itsellensä ruokaa jos on nälkä. Lapsen ei tarvitse itsenäistyä yhtään sen nopeampaa kuin haluaa, mutta toisaalta ei ole mitään järkeä tekemällä tehdä lapsesta aikuisesta riippuvaista ;)

Joo hei, hieno idea. On se hyvä kun on lapsella noin fiksu äiti.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meltä löytyy kaksi kolmekymppistä, josta eivät osaa mennä nukkumaan kun nukuttaa, vaan katsovat kellosta. En usko pätkääkään tuohon "omaan rytmiin". Kokeiltu on, ei toimi.

mulla on 10v ja 7v lapset ja edelleen laitetaan ne sänkyyn klo. 21 illalla. annetaan iltasuukot ja halit ja nukkumaan.

ei oo tainneet koskaan mennä itse nukkumaan, paitti kipeenä.

Siinä parivuotiaina.

Nytkin meidän kuopus 3v menee nukkumaan juuri sillä hetkellä kun häntä alkaa väsyttää kun vaikka katsellaan telkkaria. Meidän vanhemmat ovat aloittaneet tän "mä katon vielä tämän ohjelman" joten heille on sanottava että nyt nukkumaan jotta jaksatte herätä.

Mä oon vähän kateellinen kyllä aplle. En ole ikinä sen paremmin tutustunut vaistovanhemmuuteen mutta se näyttää toimivan ainakin teillä. :)

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus: Vielä eivät mene itse nukkumaan, ikää tytöillä 4v1kk, 2v10kk ja 1v. Vanhin kyllä sanoo kun väsyttää mutta vielä peittelen hänetkin sänkyyn.

Kyllä minä tai mieheni meillä edelleen rajat pitää, vaikka talossa jo koululaisia. Juuri ne koululaiset taitaakin olla kovimpia valvojia. Toki saavat mennä aikaisemmin nukkumaan, kuin mitä me sanomme, mutta ei täällä öitä kukuta. Ihan jo koululaisen/päiväkotilaisen perusoikeus saada kunnon yöunet, jotka vanhempien pitää taata. En näe positiivisena tilannetta, jossa lapsi on niin väsynyt, että tulee ehdottelemaan vanhemmille nukkumaanmenoa. Kyllä vanhemman pitäisi se väsy nähdä aiemmin. Toki lapset tietää, että nukkumaanmenoaika lähestyy, mutta raami tulee vanhemmilta. Eikä tämä nyt tarkoita, että mitään massiivista nukutusrumbaakaan pitäisi harrastaa.

[QUOTE="vieras";22464444]Meltä löytyy kaksi kolmekymppistä, josta eivät osaa mennä nukkumaan kun nukuttaa, vaan katsovat kellosta. En usko pätkääkään tuohon "omaan rytmiin". Kokeiltu on, ei toimi.[/QUOTE]
Sama täällä, mutta mietipä, olisiko asiat toisin, jos heti lapsesta asti olisi toimittu ninaTT:n tavalla?

Mun kaksoset ovat pienestä saakka menneet itse nukkumaan, siitä saakka kun osasivat nousta pystyyn porttia vasten (makkarit yläkerrassa, portti siis portaiden edessä), menivät porttia vasten itkua tihrustamaan ja sanoivat "ukkuu, ukkuu..." Oliskohan ikää ollut jonkun 8kk, kun aloittivat tämän nukkumaanpyytämisen.
Sitä aiemminkin menivät kyllä kahdestaan nukkumaan yksin, eivät osanneet rauhoittua jos oltiin miehen kanssa huoneessa.

[QUOTE="Kaksosten äiti";22464624]Mun kaksoset ovat pienestä saakka menneet itse nukkumaan, siitä saakka kun osasivat nousta pystyyn porttia vasten (makkarit yläkerrassa, portti siis portaiden edessä), menivät porttia vasten itkua tihrustamaan ja sanoivat "ukkuu, ukkuu..." Oliskohan ikää ollut jonkun 8kk, kun aloittivat tämän nukkumaanpyytämisen.
Sitä aiemminkin menivät kyllä kahdestaan nukkumaan yksin, eivät osanneet rauhoittua jos oltiin miehen kanssa huoneessa.[/QUOTE]

Meillä kanssa esikoinen on tehnyt aina noin. Eli on itse vaatinut päästä nukkumaan. Silti edelleen käydään 4-vuotias joka ilta peittelemässä sänkyynsä. Haluan antaa lapselleni hyvänyönsuukot ennen unia. Kuopus (vajaa 3v) puolestaan olisi joka ilta vielä jatkamassa leikkejään, mutta viedään silti ajoissa nukkumaan. Eiköhän tässä ole kyse vain aamu- ja iltavirkkuudesta. Meillä esikoinen sitten herää aamutuimaan pirteänä, mutta kuopusta ei meinaisi saada millään ylös.

[QUOTE="vieras";22464598]Sama täällä, mutta mietipä, olisiko asiat toisin, jos heti lapsesta asti olisi toimittu ninaTT:n tavalla?[/QUOTE]

No enpä usko. Oman lapsen nukkumaanmeno aika on määritetty nimenomaan sen mukaan koska häntä alkaa nukuttaa. Valitettavan usein huomaa, että lapsi on jo yliväsynyt, mutta taistelee silti unta vastaan.

[QUOTE="vieras";22464741]No enpä usko. Oman lapsen nukkumaanmeno aika on määritetty nimenomaan sen mukaan koska häntä alkaa nukuttaa. Valitettavan usein huomaa, että lapsi on jo yliväsynyt, mutta taistelee silti unta vastaan.[/QUOTE]

Näin se on meilläkin. Ei se mee vapaaehtosesti ja aikusen laitettava se sänkyyn kun huomaa että on sen tarpeessa. Ja se aika on sunnilleen sama jokailta vaikkei lapsi kelloa tajuakaan.

Vähän reilu puolitoista vuotiaana rupes poika tekemään niin, että tuli sanomaan. Sanoo joko nukkuu tai sänkyy ja kävelee pinniksen luo. Aika tarkalleen samoihin aikoihin tekee niin päivällä ja illalla.

Meillä joskus menevät oma-aloitteisesti nukkumaan ja silloin käy heti mielessä, että onko tulossa kipeäksi? Koululaiset valvoisivat varmaan yli puolenyön, jos me vanhemmat emme nukkumaan patistaisi. Sääntönä meillä on, että kouluiltoina omaan huoneeseen mennään klo 21 ja mielellään sänkyyn asti. Klo 22 valot sammuu, nukutti tai ei, sen jälkeen ei puuhailla huoneessa enää mitään.

Hyvänyön suukot ja halit annetaan puolin ja toisin, jutskaillaankin menneestä päivästä kahden kesken lapsen kanssa. Ja tämä tehdään jokaisen lapsen kohdalla erikseen (lapset 12, 10 ja 9 + vauva).

Öh? Ai että töitä tekevällä ja opiskelevalla ei olisi mitään aikatauluja :D Näinhän se menee!

Jos on säännöllinen vuorokausirytmi, eli herää jokseenkin samaan aikaan joka aamu, niin sittenhän illalla väsyttää oikeaan aikaan. Eikö? Loistava tapa saada unihäiriö on katsoa kellosta milloin "pitäisi" nukkua ja mennä silloin. Ja jättää oman kehon viestit tulkitsematta.

Minä omalla toiminnallani olen luonut suht säännöllisen rytmin meille. Herätään 8-9 aikoihin, tyttö menee nukkumaan 21-22 kieppeillä illalla. Saa siis 11h yöunta ja sitten päivällä 1-2h päikkäreitä. Mun mielestä ihan sopiva määrä ja mitä tärkeintä, lapsen itsensä mielestä ihan sopiva määrä.

Jos sua ei illalla väsytä ja aamulla heräät pirteänä, niin miksi menisit yhtään aikaisemmin nukkumaan?

No itsehän sanoit, että olet kuitenkin joutunut sen rytmin luomaan, eli eihän se ole ihan itsestään tullut. Minun mielestäni on kuitenkin "julmaa" antaa lapsen valvoa yömyöhään ja herättää aamulla aikaisin, vain siksi, ettei saa mennä nukkumaan kellon takia. Ei meillä ainakaan lapset mene itsekseen nukkumaan vaan nukahtavat sitten vaikka ruokapöytään, jos ei heitä ole ajoissa laitettu nukkumaan.

Eikä sillä nukkumaanmenon virkeydellä ole mitään tekemistä sen kanssa, että aamulla olisi virkeänä, kun eihän silloin aamulla voi nukkua niin kauan kuin siltä tuntuu. Jos tänään tuntuu, ettei väsytä vielä puolenyönkään aikaan, en kyllä todellakaan kuvittele, että jaksan nousta aamulla normaaliin aikaan, jos valvonkin pari tuntia pidempään kuin normaalisti. Tiedän tarvitsevani unta x tuntia ja että minun pitää herätä klo y, joten menen nukkumaan kello z. Sehän on vain ennakointia.

Yhteistyössä