Minkä ikäisinä lapsenne oppi kuiviksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tyttö oppi kun päätin että en osta teippivaippoja, sillä up&got loppuneet kaupasta. Ikää hänellä oli silloin 1v 8kk. Kahden tunnin välein potalle, jotain tuli aina. Seuraavana päivänä meni jo itse. Yökuiva oli ollut jo kuukauden, kaksi aiemmin. Tasan kaksi kertaa on tullut pissat sänkyyn kun lopetettiin vaippojen käyttö, toisella kertaa lapsi oli oksennustaudissa ja toisella kertaa kuumekouristeli.

Päiväkuiva 1v 10kk poika, nyt vieläkin yövaippa 2v 8kk. Ihan omaa laiskuutta, kieltäydyn heräämästä öisin pissalleKIN, kun tuo pentu nukkuu vieläkin niin luvattoman huonosti... Sitten kun nukkuu paremmin :O

[QUOTE="Vieras";29124340]Ihan järjetöntä alkaa pottaharjoituksia 6kk-ikäiselle tekemään! Sen ajan kyn voi käyttää muuhunkin lapsen kanssa touhuiluun kuin potan ympärillä oleiluun. Jokainen lapsi on kuiva jos tunnin välein viedään potalle mutta oikeasti kuiva lapsi käy siellä potalla itse. Meillä alkoi käydä itse 2v6kk iässä, kuukaus siitä kun otettiin vaippa pois. Melkein heti otettiin myös yövaippa pois.[/QUOTE]

Kun siitä omasta vauvasta huomasi, koska meinaa pissa tai kakka tulla niin helppohan se oli potalle laittaa.
Ei meillä mitenkään ollut tarkoitus saada lasta nopeasti pois vaipoista.

Ja tosiaan vaipat jäi vallan pois 1v 9kk iässä. Sen jälkeen on tullut kerran pissa yöllä sänkyyn (oksennustaudin aikana), päivällä ei pissavahinkoja lainkaan. Ja tyttö on nyt eskarilainen.

Eikä mun tarvinnut tuota vaippojen pois jäämisen jälkeen vessasta muistutella, ihan on itse käynyt asioillaan.

Toiset vauvat oppii aikaisin lähtemään liikkeelle, puhumaan yms. Jokuset taas oppii aikaisin vaipattomiksi. Mitä sitten? Jokainen lapsi on kuitenkin ihana juuri omanlaisenaan =)

[QUOTE="Veera";29124433]Kun siitä omasta vauvasta huomasi, koska meinaa pissa tai kakka tulla niin helppohan se oli potalle laittaa.
Ei meillä mitenkään ollut tarkoitus saada lasta nopeasti pois vaipoista.

Ja tosiaan vaipat jäi vallan pois 1v 9kk iässä. Sen jälkeen on tullut kerran pissa yöllä sänkyyn (oksennustaudin aikana), päivällä ei pissavahinkoja lainkaan. Ja tyttö on nyt eskarilainen.

Eikä mun tarvinnut tuota vaippojen pois jäämisen jälkeen vessasta muistutella, ihan on itse käynyt asioillaan.

Toiset vauvat oppii aikaisin lähtemään liikkeelle, puhumaan yms. Jokuset taas oppii aikaisin vaipattomiksi. Mitä sitten? Jokainen lapsi on kuitenkin ihana juuri omanlaisenaan =)[/QUOTE]

Meillä poika oli parikuisesta vauvasta saakka yökuiva, ja pissa tuli kun otti aamulla vaipan pois. Mekin "potatettiin" vauvaa koska mitään järkeähän ei olisi ollut pissattaa vaippaan kun se pissa tuli aamulla heti kun pippeli sai "tuuletusta". Pissatimme siis lavuaariin tai sylissä istuen pottaan, ja sitten kun oppi istumaan niin aamupissat istuen pottaan. Ei sen pienenä potatuksen tartte olla sen isompi juttu.

[QUOTE="kkk";29121338]tätä ei usko kukaan, tuskin itsekään uskot[/QUOTE]

Mitä tässä on uskomatonta?

Päiväkodissa työskelleenä olen törmännyt lapsiin, jotka ovat 1½ vuotiaina kuivia, samoin kuin 3v. vaippapeppuihin. Ihan yhtä normaalia kummatkin. Ja se, että yövaippa olisi kuiva, ei ainakaan omillani ole mitenkään ihmeellistä. Jos ehtii potalle heti heräämisen jälkeen, voi samaa vaippaa pitää vielä aamupäivän.

Omani ovat oppineet kuivaksi n. 2 vuotiaina, toinen vähän alle, kun on vasta syksyllä syntynyt ja kesä on ollut hyvä aika opetella.

Kaikki oppii omaan tahtiinsa, ei kannata vertailla toisiin.

Esikoisen kanssa stressasin kamalasti näistä kuivuusasioista ja varsinkin tuosta yökastelusta, tunsin itseni huonoksi äidiksi kun en saanut poikaa kuivaksi. Seuraavien lapsien kans en halunnut stressata asiasta yhtään ja koitin tarkkailla lasta itseään koska olisi valmiutta oppia ja lakkasin vertailemasta muihin.

Kyllä se siitä alkaa sujumaan!

Nuorimmainen lapsi 2v11kk ei vielä kaksi kuukautta sitten suostunut pottalle ja nyt on päiväkuiva ja menee oma-alotteisesti pottalle ja tämä tapahtui reilussa viikossa.

Meillä pojat oppineet päiväkuiviksi 2v , lähes 3v ja taas 2vuotiaana. Isommat 4 ja 6v ovat edelleen yövaipoissa ja pissanneet pienenä tosi paljon öisin, kuivat yöt on molemmilla edelleen hyvin harvassa. 2v just oppinut päiväkuivaks ja yritän nyt tosissaan haistella pojan oloja jos jollain keinolla sen sais yökuivaks samalla, niinku monet muutkin.. Kolme isoa yökastelijaa tuntuis jo siltä et me aikuset tehää jotain väärin..

Itse sain tästä taas varmuutta etten ihan paska mutsi olekaan vaikken neitiä ole saanut edes päiväkuivaksi vielä vaikka ensi kuussa tulee 3v täyteen. Huonohkolla menestyksellä on pottailtu enemmän ja vähemmän 1v synttäreistä saakka, mutta hädin tuskin olen tyttöä saanut potalle/pöntölle istumaan, viimeiseen vuoteen ei edes pottaan tullut kertaakaan mitään ennenkuin kolmisen viikkoa sitten jätettiin vaipat kertaheitolla pois.

Kaksi päivää pissi housuihin, sänkyyn, sohvalle jne eikä märkä peppu paljoa haittaa. Ahkerasti käytiin potalla (lahjomalla sain potalle istumaan) mutta mitään ei sinne saatu. Kolmantena päivänä saatiin vihdoin ensimmäiset pissat pottaan. Nyt käyttää päikkäreillä ja yöllä vaippaa (ja reissuissa), mutta erityisesti päikkäreillä siitä ei juuri hyötyä ole kun ottaa vaipan pois ja pissii pitkin sänkyä tai jos on kakka tullut niin levittää sen kakan pitkin huonetta (ei auta potta huoneessa eikä mikään) Käyn jatkuvasti katsomassa ettei ehtisi touhuamaan, mutta ehtii vaan.. Paljon on pissoja saatu pottaan toki jo (toisina päivänä tulee kaikki housuun, toisina pissaa pottaan joka kerta, pöntöllekin satunnaisesti..) Tietää kyllä varsin hyvin minne sen pissan kuuluisi tulla, tuntuu että huomiota hakee tmv tuolla housuun pissimisellä tai sitten uhmaa. (Meillä on 8vk ikäinen vauva + muutto 4vk sitten että huonohko sauma tälle kieltämättä..) kehuukin itsekin itseään kovasti kun on sen pissan pottaan saanut ja on hurjan innoissaan, mutta puolen tunnin päästä on taas joku paikka märkänä.

Nyt on saanut su ja ma omaa aikaa niin äitin kuin isinkin kanssa niin josko se olisi auttanut vai mikä kun tuli hienosti tänään viidet pissat potalle/pönttöön, (parit vaippaan) eikä yksiäkään housuun! Hieman valoa tunnelin päässä. Kääntöpuolena sain käydä päikkärivaipat laittamassa kolmesti takaisin päälle, mutta ei kerinnyt sentään pissimään sänkyyn. Saatiin me silti lakanat vaihtaa nyt illalla kun oli sänky täynnä kakkaa taas 10min sen jälkeen kun vietiin nukkumaan. Eiköhän tuo joskus kuitenkin kuivaksi pääse, vaikeuksien kautta voittoon niinhän sitä sanotaan. Tällä hetkellä pyykkivuoreen hautautuneena on kyllä välillä hyvin vaikea pysyä positiivisella mielellä..

[QUOTE="Vieras";29124340]Ihan järjetöntä alkaa pottaharjoituksia 6kk-ikäiselle tekemään! Sen ajan kyn voi käyttää muuhunkin lapsen kanssa touhuiluun kuin potan ympärillä oleiluun. Jokainen lapsi on kuiva jos tunnin välein viedään potalle mutta oikeasti kuiva lapsi käy siellä potalla itse. Meillä alkoi käydä itse 2v6kk iässä, kuukaus siitä kun otettiin vaippa pois. Melkein heti otettiin myös yövaippa pois.[/QUOTE]

Meillä alettiin pottailee puolivuotiaana. Ei ne kyllä mitään kauheita tunninväleinpottaistutuksia ollut, vaan aamulla kun oli heräilty, niin siinä vaiheessa istuttiin pari minuuttia potalla, tytöllä tuli säännöllisesti aamuisin kakka ja pissa tuon heräämisen jälkeen ja hauskaa se tuntu olevan lapsellekkin, kun sai tehtyä ne pottaan. Ja harvoin oli enään vaipassa pissaa yön jälkeen, vaikka lotkotti tissiä vielä öisin.

Jossain vaiheessa sitten lisättiin ruokailun jälkeen pottailua kun oppi lapsesta näkemään milloin se hätä on. Kyllä meillä lapsi osas sitten n. 1 vuotiaana ilmottaa (vaikka puhua ei vielä pahemmin osannut) milloin pissa tai kakka tulee. n 1.7 kk iässä jätettiin päivä että yö vaippa pois.

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
Minä väitän, että harva oppii kuivaksi ilman, että vanhempi siihen jotenkin panostaa. Siksi olenkin huolestunut ilmiöstä, jossa odotellaan ja odotellaan, että lapsi olisi kypsä edes käymään potalla. Koska vaipat tuntuvat kuivilta litimärkinä, isotkaan lapset eivät välitä siitä, vaikka pissaavat sinne vielä kolme vuotiainakin.

On jotenkin surkuhupaisaa, kun kolme vuotiaatkin pissaavat surutta vaippoihinsa. Ilman minkäänlaista halua mennä vessaan. Kehitysviivästeiset ovat tietenkin eri asia.

Minä väitän, että harva oppii kuivaksi ilman, että vanhempi siihen jotenkin panostaa. Siksi olenkin huolestunut ilmiöstä, jossa odotellaan ja odotellaan, että lapsi olisi kypsä edes käymään potalla. Koska vaipat tuntuvat kuivilta litimärkinä, isotkaan lapset eivät välitä siitä, vaikka pissaavat sinne vielä kolme vuotiainakin.

On jotenkin surkuhupaisaa, kun kolme vuotiaatkin pissaavat surutta vaippoihinsa. Ilman minkäänlaista halua mennä vessaan. Kehitysviivästeiset ovat tietenkin eri asia.

Tässä on varmaan ainakin osa totuutta. Aika selkeästi on tullut huomattua ero kestovaippoja käyttävien (eli ei märkänäkin ihan kuivilta tuntuvien) lasten ja kertisvaippailevien lasten kuivaksi oppimisessa: kestovaippailevat oppii usein nopeemmin olemaan vaipatta. Jonkin verran asiaan vaikuttaa sekin, että ne kestoilevien lasten vanhemmat enemmän kiinnittää huomiota siihen ulostamiseen, koska vaipat on heillekin isompi vaiva kuin kertakäyttöisiä käyttäville, ja kannustavat varmaan lapsiaan nopeammin sinne potalle.

Tässä on varmaan ainakin osa totuutta. Aika selkeästi on tullut huomattua ero kestovaippoja käyttävien (eli ei märkänäkin ihan kuivilta tuntuvien) lasten ja kertisvaippailevien lasten kuivaksi oppimisessa: kestovaippailevat oppii usein nopeemmin olemaan vaipatta. Jonkin verran asiaan vaikuttaa sekin, että ne kestoilevien lasten vanhemmat enemmän kiinnittää huomiota siihen ulostamiseen, koska vaipat on heillekin isompi vaiva kuin kertakäyttöisiä käyttäville, ja kannustavat varmaan lapsiaan nopeammin sinne potalle.

Osittain uskon asian olevan näin. Olen itse osakestoillut kahden lapsen kanssa ja opettanut heidät tekemään kakat pottaan puolivuotiaasta alkaen. Joku vaisto on vain minulle sanonut, että nyt tuota vauvaa kakattaa, ja aika pienestä nuo ovat osanneet pidättää kakkaa. Ikinä eivät ole levitelleet kakkapotan sisältöä tms. kun kakat ovat olleet niin arkinen juttu.

Mutta yökuivuus on sitten asia erikseen. Alusta saakka täyskestoillut ystäväni siirtyi vähän aikaa kertakäyttöisiin, kun ei löytynyt enää yövaippaa, joka pitäisi kolmevuotiaan yöpissat ja jota ihokin kestäisi.

[QUOTE="noo";29128183]Meillä alettiin pottailee puolivuotiaana. Ei ne kyllä mitään kauheita tunninväleinpottaistutuksia ollut, vaan aamulla kun oli heräilty, niin siinä vaiheessa istuttiin pari minuuttia potalla, tytöllä tuli säännöllisesti aamuisin kakka ja pissa tuon heräämisen jälkeen ja hauskaa se tuntu olevan lapsellekkin, kun sai tehtyä ne pottaan. Ja harvoin oli enään vaipassa pissaa yön jälkeen, vaikka lotkotti tissiä vielä öisin.

Jossain vaiheessa sitten lisättiin ruokailun jälkeen pottailua kun oppi lapsesta näkemään milloin se hätä on. Kyllä meillä lapsi osas sitten n. 1 vuotiaana ilmottaa (vaikka puhua ei vielä pahemmin osannut) milloin pissa tai kakka tulee. n 1.7 kk iässä jätettiin päivä että yö vaippa pois.[/QUOTE]

Eli sulla meni 1v1kk lapsen pottailuharkkoihin, meillä siihen meni viikko :)

Ja btw niille, jotka täällä surkuttelevat ettei lapsi ole vielä yökuiva: 50% 3-vuotiaista käyttää vielä ajoittain vaippaa. Meidän lapsi oppi päiväkuivaksi 2,5v-ikäisenä ja yövaippa jätettiin siitä kuukauden päästä kun oli jo pitkään ollut aamulla kuiva. Viikko tosiaan meni pottailuharkoissa :)

Yhteistyössä