Minkä ikäisinä lapsenne oppi kuiviksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="marianne";29121361]Minä voisin uskoakkin. Minun pojat eivät ole koskaan yöllä kakanneet housuun. Ei vastasyntyneinä eikä isompanakaan. Yöllä vaipat olleet lähes kuivia. Aamuvaipan olen vaihtanut siinä klo:11:00 turhaan lähes kuivaa vaippaa vaihtamaan.[/QUOTE]

No ei kakannu toikaan koskaan housuun yöllä tai muuten unissaan. Edes sillon pikkuvauvana. Pissasi kyllä senki edestä.

Lapsi voi oppia päiväkuivaksi korkeintaan 2v, mutta yleensä kaksi ja puoli - 4vuotiaana. Jos joku väittää lapsen olevan kuiva alle 2vuotiaana, niin puhuu kyllä höpöjä. Meillä oppi reilun 3v iässä.

[QUOTE="Veera";29122822]No höpöhöpö :)
Eiköhän jokainen vanhempi itse tiedä milloin oma lapsi on oppinut kuivaksi.[/QUOTE]

Voihan lapsi olla jo alle 2v "kuiva". Siis sillä tavalla, että aikuinen kyselee tiheään onko hätä, mutta lapsi on oikeasti kuiva vasta sitten kun ei tarvi enää pahemmin kysellä, vaan lapsi hoksaa itse koska on tarve mennä vessaan. Aikuinen voi toki käyttää lasta vessassa, kunhan lapsi ensin itse ilmottaa hädästä.

Voihan lapsi olla jo alle 2v "kuiva". Siis sillä tavalla, että aikuinen kyselee tiheään onko hätä, mutta lapsi on oikeasti kuiva vasta sitten kun ei tarvi enää pahemmin kysellä, vaan lapsi hoksaa itse koska on tarve mennä vessaan. Aikuinen voi toki käyttää lasta vessassa, kunhan lapsi ensin itse ilmottaa hädästä.

Pojalla jäi vaippa pois 1v 11kk. Ensimmäisinä päivinä ilman vaippaa kyselin, että mennäänkö pissalle, mutta sen jälkeen on kyllä ihan itse kertonut milloin on hätä. Nyt on 2v 3kk eikä vahinkoja satu. Tietysti jos ollaan menossa esim. ulos niin ensin käy pissalla koska eihän siihen pieneen rakkoon kovin paljon tavaraa mahdu.

No en minä ainakaan joutunut tytöltä kyselemään onko hätä ja tarviiko mennä vessaan.
Ja vaipat meillä jäi pois 1v 9kk. Ihan itse tyttö meni vessaan potalle kun hätä yllätti.

Pottailu aloitettiin 6 kk:n iässä.

Ainoa lohduttava kommentti oli toi missä 8,5 vuotias oli oppimassa yökuivaksi! En tiedä olenko itse kamalan huono opettaja vai eivätkö lapset vaan ole penaalin terävimpiä kyniä, mutta esikoinen oppi päiväkuivaksi (poika) yli 3,5 vuotiaana ja nyt 5,5 vuotiaanakin yövaippa kastuu joka yö. Keskimmäinen (tyttö) on nyt 3 v 3kk alkanut suostua potalle tai pötölle...

Loppukesästä kokeiltiin, että miten sujuis ilman vaippaa. Lapsi tuolloin 2,5v. Potalla käynyt 1vuotiaasta saakka, tehnyt melkein kaikki kakat sinne, pissit vaippaan. Potatettiin säännöllisesti ruokailujen jälkeen (noin 4 kertaa päivässä, iltapuuron jälkeen ei enää).
Ekana päivänä kastui muutamat housut, tokana ei vissiin yhdetkään. Satunnaisia vahinkoja on tullut. Lähinnä, kun on ollut jotain liian kivaa tekemistä eikä ole malttanut mennä potalle. Sanoisin silti, että oppi päiväkuivaksi samantien, kun asiaa kokeiltiin ekan kerran. Yövaippa on vielä käytössä (2v8kk) ja tulee kyllä tarpeeseen vielä tovin.

Meillä oppi poika ja tyttö kokonaan kuiviksi 1v 9kk, siis jätettiin myös yövaippa pois! Nyt kolmonen 1v 7kk ja hän harjoittelee kuivaksi tuloa. Mutta veikkaan että menee 2v synttäreille et hän on täysin kuiva. :)

Meillä nuo kaikki ovat olleet kuivia siinä kolmen vuoden kieppeissä. Yövaipatkin ovat jääneet muutamassa viikossa siitä, että ovat olleet päiväkuivia.

Tuon päiväkuivuuden rajat sitten on eri ihmisillä hyvin erilaiset, joidenkin lapsilla vaan sattuu vahinkoja päivittäin, monella vielä useamman kerran päivässä :laugh: Itse en tuollaista vielä päiväkuivaksi kutsuisi. Itse pidän rajana sitä, että kerran viikkoon vielä voi vahinko sattua ja osaa itse pyytää/mennä sinne hädälleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29122753:
Onko pakko hommata ollenkaan pottaa vai pärjäkö sillä pöntön supistaja renkaalla hyvin?

Riippuu ihan lapsesta, jotkut tykkää istua mieluummin siellä pöntöllä, mutta toiset kammoavat sitä ja käyttävät pottaa kauan.

[QUOTE="vieras";29124272]
Tuon päiväkuivuuden rajat sitten on eri ihmisillä hyvin erilaiset, joidenkin lapsilla vaan sattuu vahinkoja päivittäin, monella vielä useamman kerran päivässä :laugh: Itse en tuollaista vielä päiväkuivaksi kutsuisi. Itse pidän rajana sitä, että kerran viikkoon vielä voi vahinko sattua ja osaa itse pyytää/mennä sinne hädälleen.[/QUOTE]

Näin :)

Aika masentava galluppi meille, joiden lapset eivät edes suostu istumaan potalle, vaikka pottailua on vaihtelevalla menestyksellä harjoiteltu vuoden iästä lähtien, kesällä kokeiltiin vaipattomuutta pikkuhousujen kanssa, mutta ensimmäisen pissan jälkeen lapsi ei ollut moksiskaan housuun tulleista pissoista.
Laps on nyt 2v8kk ja kertoi isälleen viikonloppuna, ettei vielä osaa käydä potalla. Ymmärtää kyllä että pitäis potalla tai pytyllä käydä, mutta syystä taikka toisesta ei tahdo sitä tehdä...

Ihan järjetöntä alkaa pottaharjoituksia 6kk-ikäiselle tekemään! Sen ajan kyn voi käyttää muuhunkin lapsen kanssa touhuiluun kuin potan ympärillä oleiluun. Jokainen lapsi on kuiva jos tunnin välein viedään potalle mutta oikeasti kuiva lapsi käy siellä potalla itse. Meillä alkoi käydä itse 2v6kk iässä, kuukaus siitä kun otettiin vaippa pois. Melkein heti otettiin myös yövaippa pois.

[QUOTE="vieras";29124313]Aika masentava galluppi meille, joiden lapset eivät edes suostu istumaan potalle, vaikka pottailua on vaihtelevalla menestyksellä harjoiteltu vuoden iästä lähtien, kesällä kokeiltiin vaipattomuutta pikkuhousujen kanssa, mutta ensimmäisen pissan jälkeen lapsi ei ollut moksiskaan housuun tulleista pissoista.
Laps on nyt 2v8kk ja kertoi isälleen viikonloppuna, ettei vielä osaa käydä potalla. Ymmärtää kyllä että pitäis potalla tai pytyllä käydä, mutta syystä taikka toisesta ei tahdo sitä tehdä...[/QUOTE]

Meillä tyttö ei suostunut myöskään millään menemään potalle, vaikka selvästi jo tiesi hätänsä. Kesällä kun juoksenteli muutenkin melkein alasti, en suostunut enää laittamaan vaippaa. Tyttö ei vieläkään halunnut potalle, mutta meillä onnistui kesäaikaan näin: sai juosta ulos puskan juurelle kyykkypissalle, ja sai käydä sisällä kylppärin viemärissä pissalla. Sitten kun oli jonkun viikon harrastanut tuota "villi-ihmismeininkiä", uskaltautui myös kiipeämään ITSE pöntölle korokerenkaan avulla (itsenäisyys on kauheen tärkeätä tuolle tytölle, rasittavuuteen asti) ja kävi sitten siinä vähän aikaa pöntöllä. Sen jälkeen jostain kumman syystä alkoi se pottakin kelvata, kun sitä ei ollut tyrkytetty ollenkaan. Nyt pääasiassa pottailee, joskus käy itse pöntöllä. Ei käytä pienennysrengasta, koska ei itse siihen pääse kiipeämään (eikä anna nostaa), vaan itse kannattelee käsillä itseään siinä pöntön reunalla ja varpaat korokepallilla.

Isänsä ja äitinsä on samanlaisia jästipäitä, mitään ei voi tehdä silloin jos joku käskee vaanite pitää saada päättää :D

[QUOTE="Kolmen äiti";29122970]Ainoa lohduttava kommentti oli toi missä 8,5 vuotias oli oppimassa yökuivaksi! En tiedä olenko itse kamalan huono opettaja vai eivätkö lapset vaan ole penaalin terävimpiä kyniä, mutta esikoinen oppi päiväkuivaksi (poika) yli 3,5 vuotiaana ja nyt 5,5 vuotiaanakin yövaippa kastuu joka yö. Keskimmäinen (tyttö) on nyt 3 v 3kk alkanut suostua potalle tai pötölle...[/QUOTE]

Ei kannata vertailla muihin. Mun mielestä kuivaks oppiminen ei oo mikään kilpailu vaikka jotku niin ajatteleekin. Jokainen oppii silloin kun oppii. Meilläkään ei pottailu oo innostanu ennen kuin lähempänä 3-v synttäreitä tai sit on menty suoraan pöntölle.

Yhteistyössä