Minkä ikäiset teillä saa nousta itse ylös aamuisin ennen vanhempia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli onko joidenkin mielestä täällä ihan hyvä jos pikkulapset on ihan useita tunteja joka aamu yksin kun vanhemmat haluaa nukkua?

Mikä on "pikkulapset" ja mikä taas "useita tunteja"?

Mä en uskaltaisi 3-vuotiaan kovin kauan antaa puuhailla yksinään jos me vanhemmat nukuttais. Jonkun aikaa kyllä.

4-vuotias voi jo touhuskella hyvin yksinkin vaikka muutaman tunnin jos osaa ottaa syötävää (meillä ainakin osasi) ja viihtyy yksinään leikkien, katsoen lastenohjelmia jne. Sen ikäinen osaa kyllä herättää myös jos ei enää halua yksin touhuta tai jos tarvitsee jotain.

Mutta en mä nyt näkis että se kauheen kivaa on jos se olisi jokapäiväistä.

Meillä 3 ja 4 tytöt heräävät siinä puoli kuuden kanttiin, ihan aina, viikonloppuisinkin.
Meillä on lisäksi 11 kuinen poika, joka valvottaa vielä öisin ja mä nukun tasan tarkkaan sen ajan mitä poikakin varhain aamusta jos mies on kotona.

Muuten mennään vuoroperiaatteella koska nuorempi likka saisi valtavaa tuhoa aikaan jos hetkeksikin jää valvomatta. Isosisko kyllä tulee kantelemaan jos pienempi häröilee mutta ei aina t. nimim muutaman kerran kissanhiekkoja ja vaippoja joutunut vessanpöntöstä kaivamaan unenpöpperössä kun neiti on niitä sinne tunkenut.

Jos kerron että lapsi heräilee monesti ennen kuutta (ei kuitenkaan aina) ja itse nousen ylös -viimeistään- seitsemältä, niin nyt se onkin ihan useita tunteja yksin joka aamu ... :D Ja olen myös kertonut että meillä on hyvin pieni asunto, se on ihan sama menenkö sohvalle nuokkumaan vai olenko sängyssä, kerta niiden välissä on kaksi metriä. Lapsi saattaa olla seinän takana omassa huoneessa leikkimässä, ihan niinkuin saattaa olla päivisinkin kun minä olen esim. keittiössä. Miksi se on joidenkin mielestä paha juuri aamulla klo. 6, mutta muuten ok? Vai eikö teillä siis 3-vuotiaat saa edes päivisin olla yksin viereisessä huoneessa, tunteeko se silloinkin itsensä hyljätyksi? :O

Ja joo, meillä on vauva joka valvottaa paljon öisin. Päivisin minulla ei lepohetkiä ole juuri koskaan, koska lapset nukkuu eri aikoihin ja esikoinenkin alkanut välillä jättämään päiväunia kokonaan pois. Jos minä aamulla hieman tankkaan energiaa niin ei voi olla maailman suurin rikos. Paitsi tietysti mammapalstalla. ;) Ja helppoahan se on niiden puhua, joiden lapset ei herää klo. 5.30..... ja kuinka moni kotihoidossa oleva muka syö aamupalan klo. 6 tai peräti aiemmin? kyllä meillä syödään aamupala vasta 7-8 maissa.

Ja meidän lapsi ei ole koskaan tunkenut vaippoja pyttyyn tms, joten sen puoleen ei tarvitse meillä huolehtia. Mutta niinkuin sanottu, lapset on erilaisia.

Kuitenkin hyvä kuulla, että suurimman osan mielestä asia on ihan ok ja muutkin tekee näin :D kiitos

Jos kerron että lapsi heräilee monesti ennen kuutta (ei kuitenkaan aina) ja itse nousen ylös -viimeistään- seitsemältä, niin nyt se onkin ihan useita tunteja yksin joka aamu ... :D Ja olen myös kertonut että meillä on hyvin pieni asunto, se on ihan sama menenkö sohvalle nuokkumaan vai olenko sängyssä, kerta niiden välissä on kaksi metriä. Lapsi saattaa olla seinän takana omassa huoneessa leikkimässä, ihan niinkuin saattaa olla päivisinkin kun minä olen esim. keittiössä. Miksi se on joidenkin mielestä paha juuri aamulla klo. 6, mutta muuten ok? Vai eikö teillä siis 3-vuotiaat saa edes päivisin olla yksin viereisessä huoneessa, tunteeko se silloinkin itsensä hyljätyksi? :O

Ja joo, meillä on vauva joka valvottaa paljon öisin. Päivisin minulla ei lepohetkiä ole juuri koskaan, koska lapset nukkuu eri aikoihin ja esikoinenkin alkanut välillä jättämään päiväunia kokonaan pois. Jos minä aamulla hieman tankkaan energiaa niin ei voi olla maailman suurin rikos. Paitsi tietysti mammapalstalla. ;) Ja helppoahan se on niiden puhua, joiden lapset ei herää klo. 5.30..... ja kuinka moni kotihoidossa oleva muka syö aamupalan klo. 6 tai peräti aiemmin? kyllä meillä syödään aamupala vasta 7-8 maissa.

Ja meidän lapsi ei ole koskaan tunkenut vaippoja pyttyyn tms, joten sen puoleen ei tarvitse meillä huolehtia. Mutta niinkuin sanottu, lapset on erilaisia.

Kuitenkin hyvä kuulla, että suurimman osan mielestä asia on ihan ok ja muutkin tekee näin :D kiitos

Kuulostaa erittäin hyvältä ja järkevältä, että nukut kun pystyt.

• Tykkää
Reactions: Oisku ja TiiBii
Se on sitä VANHEMMUUTTA ja AIKUISUUTTA, että lasten synnyttyä heidän tarpeensa laitetaan etusijalle ja omat tulee kakkosena. Nykyään tämä vain tuntuu olevan todella hukassa monelta, niin nuoremmalta kuin vanhemmaltakin näköjään. Lapsesta huolehtiminen vaikka itseä väsyttäisikin, on sitä perusturvallisuuden rakentamista ja rakkauden osoittamista. Sen näyttämistä, että äiti on tässä sun kanssa vaikka vähän väsyttääkin ja tekisi mieli vain nukkua.

On pelkkää itsekkyyttä antaa alle kouluikäisten touhuta aamulla keskenään vain siksi, että "mua nyt vähän väsyttää ja mulla on oikeus nukkua". Sillä lapsellakin on oikeus -oikeus läsnäolevaaan ja välittävään, turvalliseen ilmapiiriin ja vanhempiin, joille se lapsi on ykkönen ja omat tarpeet vasta kakkossijalla.

Ja olen itse muuten "pahempi", saatoin neljäkin kertaa nukkua päiväunet pienemmän kanssa viikossa ja 4v oli sillä aikaa katselemassa piirrettyjä tms, sen lisäksi oli aamusta vähän väliä yksin noin 30-45min. En kyllä pitänyt tuota mitenkään ihanteellisena ja hyvänä aikana, oli se minustakin liikaa, mutta tilanteeseen nähden se oli vaan järkevintä siinä helvetissä kun öisin ei nukuttu ja itkeskelin vain väsymystä. Pysyin ainakin melkein järjissäni tuon avulla.

Ap:n määrää en kyllä pitäisi pahana vaikka ei olisi mitään erityistä syytä sille. Ei tule minkäänlaisia "voi raukkaa" -fiiliksiä lapsen osalta...

[QUOTE="ööh";30735631]"Nousee huolehtimaan aamupesuista". Siis mistä helvetin aamupesuista? :O[/QUOTE]

Ai, eikö teillä harjata hampaita aamulla? Vaippaikäisellä myös pepun pesu kuuluu normaaleihin aamutoimiin tai vaihtoehtoisesti suihku. Ällöä jos pissaisen pepun päälle pitää vetää vaan kalsarit, jos vanhemmat ei ole pesusta huolehtimassa. Eikä vajaa 3-vuotias taatusti pese peppuaan tai harjaa hampaitaan itse, eikä voi myöskään valvomatta jättää suihkuun.

Ai, eikö teillä harjata hampaita aamulla? Vaippaikäisellä myös pepun pesu kuuluu normaaleihin aamutoimiin tai vaihtoehtoisesti suihku. Ällöä jos pissaisen pepun päälle pitää vetää vaan kalsarit, jos vanhemmat ei ole pesusta huolehtimassa. Eikä vajaa 3-vuotias taatusti pese peppuaan tai harjaa hampaitaan itse, eikä voi myöskään valvomatta jättää suihkuun.

Mitä siellä suihkussa sitten käy? Kannattaa varmaan tarkistaa lattiakaivo jos näet omassasi jo hukkumisvaaran...

Huh huh! Vaippaikäisistä en kyllä tiedä, mutta en näe tärkeänä joka aamu klo 5:30 pestä hampaita, eikä vaipattoman tarvitse kuin käydä aamupisulla, jonka osaa itsekin. Yöpuku vaihdetaan vasta seitsemän tienoilla aamulla, samalla kun hoidetaan hampaiden harjaus ja muut aamutoimet.

Jollain taitaa nyt nuttura kiristää vähän liikaa..

Se on sitä VANHEMMUUTTA ja AIKUISUUTTA, että lasten synnyttyä heidän tarpeensa laitetaan etusijalle ja omat tulee kakkosena. Nykyään tämä vain tuntuu olevan todella hukassa monelta, niin nuoremmalta kuin vanhemmaltakin näköjään. Lapsesta huolehtiminen vaikka itseä väsyttäisikin, on sitä perusturvallisuuden rakentamista ja rakkauden osoittamista. Sen näyttämistä, että äiti on tässä sun kanssa vaikka vähän väsyttääkin ja tekisi mieli vain nukkua.

On pelkkää itsekkyyttä antaa alle kouluikäisten touhuta aamulla keskenään vain siksi, että "mua nyt vähän väsyttää ja mulla on oikeus nukkua". Sillä lapsellakin on oikeus -oikeus läsnäolevaaan ja välittävään, turvalliseen ilmapiiriin ja vanhempiin, joille se lapsi on ykkönen ja omat tarpeet vasta kakkossijalla.

Ihan tervettä itsekkyyttä kyllä ja ap:n tapauksessa järkevääkin. Sellainen on ihan hyvä säilyttää vaikka äidiksi/isäksi tulee.

Vau, ihanko itse keksit tuon kaiken? Enpä ookkaan koskaan kuullut hei. :D Mitäköhän se sitten on, että esim. herään 10 krt yössä lasten vuoksi, imetän toista keskellä yötäkin pari tuntia putkeen enkä nuku. Mutta sitä ei varmaan lasketa lasten tarpeiden etusijalle laitoksi. Ainoastaan se 30 min.- 1,5 h aamuisin lasketaan, millään muulla ei ole merkitystä :D

Ja jos ei aamulla klo. 6 ole täysin läsnä, niin sitten ei ole ollenkaan/koskaan/milloinkaan? Tajuatko itse edes kuinka huvittavaa tuo sinun keuhkoominen on? :)

Pin, kiitos. Samaa mieltä, että joissain tilanteissa vain on pakko. Ja onhan se vanhemman jaksaminen ihan pirun tärkeää, ei kukaan voi omia tarpeitaan loputtomiin lykätä. Minäkin olen mennyt jo 3 vuotta vähillä unilla, heräillyt esikoisenkin kanssa monia kertoja yössä, hoitanut kauhukohtauksia jotka saattoi kestää tunnin parikin yössä, heräillyt hänen kanssaan jopa klo. 4 aamulla ylös kun on aina ollut aikainen kukkuja. Joten jos minä voin NYT aamulla nuokkua sängyssä tunnin pidempään ja toinen katselee sen aikana tyytyväisenä kirjojaan tai rakentelee palikoillaan, niin en kyllä osaa kovin huonoa omaatuntoa siitä kokea :)

Harjataan meillä hampaat, mutta ei todellakaan klo 6 kun ei lähdetä töihin eikä päiväkotiin!! Missä maailmassa sä elät? Pepunkin voi ihan hyvin pestä vasta ennen aamupalaa tai sen jälkeen, jos sinne vaippaan nyt on sattunut jotain yöllä tulemaan. Eikä se maailmaa kaada muutenkaan jos ei samantien olla suihkussa kun ollaan sängystä ylös noustu. Voi jestas mitä pingottamista... Yökkärit vaihdetaan vasta aamupalan jälkeen joskus ennen ulkoilua.

Siis sehän tässä kotiäitiydessä hyvää onkin, että aamut voidaan pitää rauhallisina ilman tuollaista turhaa pingottamisia. Tuohon oravanpyörään ehtii kyllä myöhemminkin ja sitä ehtii elää monta vuotta. Mutta teillä varmaan pidetään armeijakuri lomallakin....

Mitä siellä suihkussa sitten käy? Kannattaa varmaan tarkistaa lattiakaivo jos näet omassasi jo hukkumisvaaran...

No ei ehkä hukkumisvaaraa, vaan lähinnä esim. tulvimisvaara. Lapsi voi leluillaan tai muulla tukkia viemärin leikeissään, jos ei yhtään katso perään. Tai jättää veden valumaan, kun poistuu suihkusta. Kyllä meilläkin 3-vuotias oli jo suihkussa yksin sillä tavalla, että välillä käytiin kurkkimassa ja kuulosteltiin viereisessä huoneessa. Muutamat pullot shampoota ja hoitoaineita käytti näistä muutaman minuutin välein tapahtumista tarkistuksista huolimatta autojensa pesuun ja välillä kylppäri olikin sitten yhtä vaahtomerta. Ja tietty harmitti, jos lapsi oli viemäriin ruutannut jonkin kalliin kampaamohoitoaineen. Sitä paitsi lattia on tietty tosi liukas, jos lapsi pesuaineilla lotraa, jolloin lapsi voi liukastua ja lyödä päänsä. Alle 3-vuotias sitä paitsi tarvitsee todennäköisesti apua kuivaamisessa, vaatteiden valitsemisessa ja ehkä pukemisessakin, joten ei vanhempi siinä suihkun aikana kyllä minusta oikein nukkumaan ehdi.

Ei lapsi täysin itsenäisesti suihkukäynneistä selviydy vielä 5-vuotiaanakin, sopivan lämpöisen veden säätämisen kanssa tarvitsee välillä apua ja suihkukäyntien kestoa pitää olla rajoittamassa, ettei lapsi mitään tuntia siellä läträä.

No ei ehkä hukkumisvaaraa, vaan lähinnä esim. tulvimisvaara. Lapsi voi leluillaan tai muulla tukkia viemärin leikeissään, jos ei yhtään katso perään. Tai jättää veden valumaan, kun poistuu suihkusta. Kyllä meilläkin 3-vuotias oli jo suihkussa yksin sillä tavalla, että välillä käytiin kurkkimassa ja kuulosteltiin viereisessä huoneessa. Muutamat pullot shampoota ja hoitoaineita käytti näistä muutaman minuutin välein tapahtumista tarkistuksista huolimatta autojensa pesuun ja välillä kylppäri olikin sitten yhtä vaahtomerta. Ja tietty harmitti, jos lapsi oli viemäriin ruutannut jonkin kalliin kampaamohoitoaineen. Sitä paitsi lattia on tietty tosi liukas, jos lapsi pesuaineilla lotraa, jolloin lapsi voi liukastua ja lyödä päänsä. Alle 3-vuotias sitä paitsi tarvitsee todennäköisesti apua kuivaamisessa, vaatteiden valitsemisessa ja ehkä pukemisessakin, joten ei vanhempi siinä suihkun aikana kyllä minusta oikein nukkumaan ehdi.

Ei lapsi täysin itsenäisesti suihkukäynneistä selviydy vielä 5-vuotiaanakin, sopivan lämpöisen veden säätämisen kanssa tarvitsee välillä apua ja suihkukäyntien kestoa pitää olla rajoittamassa, ettei lapsi mitään tuntia siellä läträä.

No joo luulin, että tarkoitit nimenomaan siinä vieressä kyttäämistä. Ei sitten mitään.

Eli siis lapsen yksin ylösnousu ei ole ongelma siksi että hän tuntisi olonsa hylätyksi tms, vaan siksi että lapsi on pakko - siis aivan pakko- käyttää suihkussa heti kun hän herää. Esim. vaikka klo. 5.30 aamulla?

Aina oppii uutta... minä olen kyllä sen verran paskamutsi, että itseasiassa käydään yhdessä suihkussa illalla ja aamulla pesen lapsen pepun vain lavuaarin yllä, JOS tarve. En yleensä näe mitään tarvetta millekkään aamusuihkuille lapsen kanssa, ei hän yön aikana nyt niin likaiseksi muutu.

Olen ollut lapsesta saakka aamu-uninen ja niin on miehenikin. Meille aamukymppi on jo todella aikainen aamu siinä missä jollekin aamuseiska. Seiskalta vapaaehtoisesti herääminen ei todellakaan onnistu! Aamuneljästä aamukymmeneen on ollut aina syvin unijakso. Muuhun aikaan en nuku koskaan hyvin.

Minusta on hyvä valistaa lapsia siitä, että ihmisillä on erilaisia luonnollisia vuorokausirytmejä ja vireyspiikkejä. Lapsena sain tuntea aina kohtuutonta syyllistämistä laiskaksi yms. kun aamut eivät luonnistuneet. En koskaan sopeutunut aikaisiin kouluherätyksiin jne. Jouduin valvomaan salaa. Miksi muiden vuoksi uhrata itselle luontevin toiminta-aika? Se olisi kuin sielunsa myisi.

Ammatti on pitänyt valita oman rytmin mukaan. Olen aamulla kuin halvaantunut. Pää ei vaan toimi. Lapset ymmärtävät meillä varsin hyvin, että jokainen saa nukkua itselleen parhaan rytmin mukaan. Eivät lapset onneksi enää pieniä olekaan.

Eli siis lapsen yksin ylösnousu ei ole ongelma siksi että hän tuntisi olonsa hylätyksi tms, vaan siksi että lapsi on pakko - siis aivan pakko- käyttää suihkussa heti kun hän herää. Esim. vaikka klo. 5.30 aamulla?

Se oli vastaus siihen, kun joku ihmetteli, että mitkä ihmeen aamupesut. Ja on ne kohtuuajoissa hyvä hoitaa, koska ei oo kiva laittaa puhtaita kalsareita ennen pesua ja hampaat pitäisi harjata hyvissä ajoin ennen aamupalaa. Joo, kyllä mekin ajoituksista joskus luistetaan ja välillä hampaat on harjattu vasta aamupalan jälkeen, mutta yleensä suositusten mukaisesti. Meidän lapsi oli kyllä jo 2-vuotiaasta alkaen yökuiva, joten se pepun pesu ei ollut niin oleellista aamuisin tuossa vaiheessa.

Sinuna minä yrittäisin muuttaa tuota unirytmiä. Ja eikö se mies sitten voi herätä esikoisen kanssa, jos sinä olet yöheräämisten takia väsynyt? Hänhän olikin sitä mieltä, että niin pitää tehdä.

Hylkäämisentunne on minusta suurin huoli kuitenkin. Sinulle on rankkaa tietysti herätä 10 kertaa yössä vauvan takia, mutta ei se esikoinen sitä osaa arvostaa vaan kaipaisi ihan omaa ja yksilöllistä huomiointia. Ja kun aloituksessa kirjoitit, että tuonikäisen lapsen kanssa herääminen olisi joku paapomiskysymys, siitä olen rankasti eri mieltä. Kyllä se paras olisi pienen lapsen kanssa herätä, ehkä kompromisseja joutuu tekemään kun oma jaksaminen on kortilla, mutta ei se mikään ihanne ole, että alle 3-vuotias opettelee itsenäisyyttä puuhaamalla aamut yksinään vanhempien nukkuessa.

Me ollaan varmaan tosi kieroutunut perhe kun meillä ei ole suihkussa leluja. Eikä muutenkan käydä yleensä aamuisin suihkussa, vaan iltaisin. Lapsetkin on hylätty kun saavat viikonloppuaamuisin puuhastella yhdessä, yleensä leikkivät jomman kumman huoneessa keskenään ennen kuin me noustaan miehen kanssa. Yleensä muksut nousee n kasin maissa ja me viimeistään yhdeksältä. Toki makkarin ovi on raollaan ja lapset osaavat tulla kyllä sanoman jos jotain tulee. 5 ja 7 vuotiaita ovat ja näin on menty ehkä 1-1,5 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Curling-äiti?;30734208:
Mä muistan vielä kouluikäisenäkin olleeni tosi surullinen kun jouduin heräämään ja syömään aamiaisen yksin. (vanhemmat olivat lähteneet aikaisin töihin ja isosisarukset koulubussiin). Tää on ihan puhtaasti tunnepuolen juttu, mutta se, että kolmevuotias herää aamulla, ottaa keksejä, pistää telkkarin päälle ja alkaa katsoa lastenohjelmia, musta se on vaan... surullista.

Huh.... Luulin tosiaan olevani nyt ihan kummallinen äiti kun mulle ei ole tullut oikeasti mieleenkään jäädä nukkumaan kun lapset herää. Mutta, meillä lapset on aina herännyt aikaisintaan seitsemältä,yleensä kahdeksalta.

Se oli vastaus siihen, kun joku ihmetteli, että mitkä ihmeen aamupesut. Ja on ne kohtuuajoissa hyvä hoitaa, koska ei oo kiva laittaa puhtaita kalsareita ennen pesua ja hampaat pitäisi harjata hyvissä ajoin ennen aamupalaa. Joo, kyllä mekin ajoituksista joskus luistetaan ja välillä hampaat on harjattu vasta aamupalan jälkeen, mutta yleensä suositusten mukaisesti. Meidän lapsi oli kyllä jo 2-vuotiaasta alkaen yökuiva, joten se pepun pesu ei ollut niin oleellista aamuisin tuossa vaiheessa.

Sinuna minä yrittäisin muuttaa tuota unirytmiä. Ja eikö se mies sitten voi herätä esikoisen kanssa, jos sinä olet yöheräämisten takia väsynyt? Hänhän olikin sitä mieltä, että niin pitää tehdä.

Hylkäämisentunne on minusta suurin huoli kuitenkin. Sinulle on rankkaa tietysti herätä 10 kertaa yössä vauvan takia, mutta ei se esikoinen sitä osaa arvostaa vaan kaipaisi ihan omaa ja yksilöllistä huomiointia. Ja kun aloituksessa kirjoitit, että tuonikäisen lapsen kanssa herääminen olisi joku paapomiskysymys, siitä olen rankasti eri mieltä. Kyllä se paras olisi pienen lapsen kanssa herätä, ehkä kompromisseja joutuu tekemään kun oma jaksaminen on kortilla, mutta ei se mikään ihanne ole, että alle 3-vuotias opettelee itsenäisyyttä puuhaamalla aamut yksinään vanhempien nukkuessa.

No minä vaan olen eri mieltä. Itse en lapsena kokenut tuota hylkäämisenä, enkä koe että omakaan lapsi kokisi.

Ja missä taas on sanottu että esikoinen ei saa omaa ja yksilöllistä huomiota? Ei missään. Sen ei vaan tarvitse tapahtua kello 6 aamulla. Toi on just sitä paapomista ja hihhulointia, että herätään vaikka kello 5 aamulla leikittämään Pirjo-Liisaa kun sitä ei nukuta, vaikka kaikki muut olisivat perheessä kuolemanväsyneitä ja Pirjo-Liisa osaisi mainiosti kasata leegonsa ihan itsekkin tai katselisi tyytyväisenä Muumeja.

Huh.... Luulin tosiaan olevani nyt ihan kummallinen äiti kun mulle ei ole tullut oikeasti mieleenkään jäädä nukkumaan kun lapset herää. Mutta, meillä lapset on aina herännyt aikaisintaan seitsemältä,yleensä kahdeksalta.

Niin, ehkä sullekkin olis tullut asia edes pienesti mieleen, jos lapsesi heräisi jatkuvasti todella aikaisin.

Jos minun lapseni heräisi vasta klo. 7-8, ei omassakaan ylösnousussa olisi minkäänlaista ongelmaa. Herään viimeistään seiskan maissa.

mä en sen jälkeen nukkunut lasten herättyä kun 2 ja 3-vuotiaat mun nukkuessa aamulla lähtivät itsenäisesti pihalle leikkimään ja lukitsivat itsensä ulos :|

Kurja tapaus. Miten sitten noin muuten uskallat käydä edes vessassa, kuunnella musiikkia toisessa huoneessa tms, jos jo tuon ikäiset saa itse ulko-oven auki? Voihan ne läksiä pihalle yölläkin kun sinä nukut :/

Meillä ei saa, ovissa on sellaiset lukkosysteemit ettei lapsi saa niitä auki. Itseasiassa ei saa moni aikuinenkaan, ilman apua :D Monella kaverilla taas on haka ovien yläreunassa.

Yhteistyössä