Minkä ikäiset pyyhkii itse takamuksen vessassa käynnin jälkeen? (pitkä vuodatus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä poika täytti toukokuussa 5v. Jo viime keväänä aloin hänelle puhumaan että pitäis alkaa opettelemaan pyyhkimistä. Ei halunnut edes yrittää. Aika ajoin aina muistutin että kokeilee ite pyyhkiä ja minä sit tarkistan.

Oltiin sitten lapsen ja äitini kanssa kaupassa. Äitini osti lapselle hänen kauan kinuaman angry birds lelun (hinta useampi kymppi) . Sanoin sitten ennen kassaa että en anna lelua lapselle ennenkuin oppii pyyhkimään.

Yhtenä syynä tuohon "kiristykseen" se että meillä on 5 muutakin lasta joille mummo ei ostanut mitään. Ja noin kallis lelu käy jo synttäri tms lahjasta.

Nyt sitten poika innoissaan aina ite pyyhkinyt ensin ja huutaa tarkistamaan. Ja melkein joka kerran (raukka) sanoo et osaan jo. Ei nyt vielä muutamassa päivässä täysin osaa mutta eiköhän tässä parin viikon sisään opi.

No äidin kommentti oli ettei tuon ikäisen vielä tarvi osata pyyhkiä. Äiti on th lasten neuvolassa joten jäin suu auki katsomaan.
No tässä sitten kaverin kanssa juttelin. Ja hän sano että heillä on opeteltu pyyhkimään vasta vähän ennen eskaria. Ja kun tässä mietin noita lapsen samanikäisiä kavereita niin ei kukaan osaa pyyhkiä.

Eli vaadinko lapselta liikaa? Toisaalta 5 muuta lasta todellakin oppineet pyyhkimään paljon ennen eskaria ja hieman olen ihmetellyt kavereita jotka sit olleet hankaluuksissa kun eskari alkamassa ja lapsi ei ole osannut pyyhkiä.

No yleensä se eskari on viimesin aika opetella. Eivät kaikki 6v osaa ja eskarivuosi on aikaa sitä varten. Omani on 4v 9kk ja ajoittain haluaa itse pyyhkiä ja aikunen tarkistaa. En käske lasta opettelemaan, alussa ollaan jo ja kyl se siitä alkaa sujua.

Meillä poika täytti juuri 6. v. Ei pyyhi vielä, vaikka aina sanotaan siitä. Yhden kerran olen nähnyt hänet yrittämässä. Tosin, hän on erityislapsi (autistiset piirteet). Jatkamme sitkeää harjoittelua, jotta oppisi edes ennen kuin menee kouluun.

Tuli vaan sellanen olo itelle et vaadin liikaa tuolta lapselta. Kun ei omaa kiinnostusta ollut ennen tuota lelun ostoa. Minusta kuitenkin oppis kyllä ihan kohtuu ajassa nyt kun vaan jaksaa innostaa asiaan.

meillä hyvissä ajoin 6-vuotispäivää puhuttiin, että kun täyttää 6, niin täytyy itse pyyhkiä. Kun tämä päivä tuli, niin todettiin vaan, että lähtien pyyhkit sitten itse. Hyvin on sujunut, ei edes pyydä enää pyyhkimään.

opetteli 5veenä ennen kun eskari alkoi (täytti siis 6v. loppuvuodesta). Ei ole mielestäni liian nuori 5-6v. on hyvä ikä ja miksei aikasemminkin jos lapsella halua löytyy.

4-5 v mielestäni ikä jolloin taito pitäisi opetella, vaikka sitten palkkion avulla (aina ei kannatta odottaa sitä omaa halua, laiska lapsi saattaa haluta vielä 10 vuotiaana vanhemman pyyhkimään), miksei aikaisemminkin jos halua löytyy...

[QUOTE="a p";26892215]Tuli vaan sellanen olo itelle et vaadin liikaa tuolta lapselta. Kun ei omaa kiinnostusta ollut ennen tuota lelun ostoa. Minusta kuitenkin oppis kyllä ihan kohtuu ajassa nyt kun vaan jaksaa innostaa asiaan.[/QUOTE]

Eikö tuo nyt jo riitä, että pyyhkii niin hyvin kuin osaa? Siis tässä vaiheessa. Ilmeisesti ei eskariin ole vielä menossa? Sielläkään ei vielä tartte osata, tädit auttaa, mutta silloin on hyvä opetella, jos ei ennestään osaa. Meillä 7v. yhä pyytää tarkistamaan isomalla asialla käynnin jälkeen pyyhinnän - jos siis ollaan kotona. Eskarissa ja koulussa moni lapsi ei mielellään käy edes kuin pissalla.

Eli mun mielipide: ihan hyvä ikä 5v. on harjoitella, monet aloittaa sen eskarinkin silloin. Mutta täydellistä osaamista ei vielä mielestäni kannata vaatia. Meilläkin lähinnä siksi on jäänyt tuo tarkistus, että äidin mielestä aina ei ole hyvin pyyhitty se, mikä lapsen mielestä on.

siis täh!!!meillä toi ipana huus pyyhkimaan 2v-2v10kk sen jälkeen itse pyyhkiny kaikki hädät ja ei ees halua ketään vessaan mukaan..en mä ole ees miettiny et ois mahdollista ettei jotkut 4-5vt pyyhi itse..no okei meillä tuo ipana nyt muutenkin on hyvin oma aloitteinen ja edellä aikaansa,mut ei tosiaan tullu ees mieleen et muut tuon ikäset kun mun lapsi(nyt 4v) tartteis hirveesti apua..kyllä meilä tarhassakin suurin osa siellä samassa ryhmässä käyvät itsekseen vessassa,toki pari pienempää tarvitsee apua mutta noi 3,5-4veet ni kyllä itse hoitaa asiansa..

Täällä eskari on koulun yhteydessä ja vain yksi opettaja yli kymmenelle lapselle + avustaja osa-aikaisesti paikalla. Joten luulen et sillä opettajalla on muutakin tekemistä kuin hypätä pyyhkimässä lasten takamuksia.

Riittää todellakin että nyt opettelu vaiheessa pyyhkii niin hyvin kuin osaa ja minä tarkistan. Ja kun aikansa harjoittelee niin tarkistamista ei enää tarvi.. Mutta se että sain tuolla lelulla lapsen motivoitua harjoittelemaan asiaa. Kun onhan se ollu helpompaa huutaa aina äiti pyyhkimään. Ja sekin että isä ei kelpaa. Isoja sisaruksia en ole pyytänyt asiaa tekemään vaikka monet tuntuu sitäkin tekevän.

Mutta olen siis yllättynyt kuinka myöhäisessä vaiheessa suurin osa alkaa edes harjoitella. En vois kuvitellakaan että kävisin vielä ekaluokkalaisen takamuksen pyyhkimässä. Ja olis kyllä tuo ekaluokkalainenkin nolona.

4-5v olisi hyvä opetella mielestäni. Meillä tuttujen perheessä tosin pyyhitään vielä 8-vuotiaalta pyllyä.. Ja 10-vuotiaalta pyyhittiin, mutta kun täytti 11 joku aika sitten niin on kuulemma halunnut nyt opetella itse pyyhkimään. Mun mielestä toi on jo aivan älytöntä...

[QUOTE="fiina";26893612]ai mä pesasen 7vuotiaan pyllyn käsisuihkulla kakan jälkeen... ite ku pyyhkii niin aina sitä kakkaa johonkin jää... jos ei muualle niin pakaran poskelle.[/QUOTE]

Näin mäkin teen, poika menee nyt kouluun. Ei kakkaa muualla kuin kotona. Pitää alkaa opetella pyyhkimistä. En vain tajua kuka voi olla pesemättä käsisuihkulla kakan jälkeen, yök.

Mun 5-vuotiaalla on niin paha ummetus, että viikon välein kakkaa tuskan kanssa, eikä koskaan muualla kuin kotona. En ole vielä tajunnut vaatia pyyhkimistä, kun se kakkaaminenkin on niin vaikeaa. Viime viikolla lapsi valehteli, että kakka tuli ja hän pyyhki itse ja veti pöntön, vaikka kuulin kyllä että ei vetänyt. Siksikin haluan pyyhkiä että tarkistan, että se kakka varmasti tuli ja näen "koostumuksen", että tiedän antaa tarvittavat lääkkeet.

Yhteistyössä