Minkä ikäisenä teillä on lapset olleet vaipattomia ja etenkin yökuivia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta vaipaton lapsi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta vaipaton lapsi?

Vieras
Esikoinen on nyt 4v. ja juuri äskettäin oppinut yökuivaksi ja päiväkuivaksi oppi 3-vuotiaana, kun taas kuopus täyttää kohta 2 ja on ollut yökuiva jo toista kuukautta ainakin, tosin on meillä vielä yövaippa kuitenkin käytössä, sillä jos herää aamuisin omaa tahtiaan, niin silloin pissat tulee kyllä vaippaan, kun taas niinä aamuina kun minä joudun herättämään lapsen, niin pissat tulee pottaan. Päiväkuiva lapsi on päiväkodissa, kun siellä käydään tiuhaan potalla, mutta kotona ei, sillä lapsi ei itse osaa vielä ilmoittaa milloin hätä on. Kakat tulee vielä vaippaan.

Esikoinen ei tuossa 2 vuoden iässä edes suostunut menemään lähellekään pottaa ja nuorempi taas on ihan ihastunut tuohon pottaan pissimisestä :)

No esikoinen oli päiväkuiva vasta 3v7kk iässä, sitä ennen oli aika hysteerinen suhtautuminen mm. pottaan, joten ei viitsitty asiasta tehdä numeroa. Meni omalla painollaan. Yökuiva ei ole vieläkään, eikä tarvitsekaan. 4v8kk nyt.

Kuopus 1v8kk, ei päivä- tai yökuiva, menee varmaan vähän vähemmän aikaa kuin esikoisella, mutta tuskin vielä lähiaikoina näköpiirissä tuo muutos.

Esikoinen oli päivä- ja yökuiva 1-vuotiaana, loput kolme välillä 1,5v-2,5v. Meillä on kaikki lapset ollut ensin yökuivia ja sen jälkeen vasta onnistunut päivälläkin potan muistaminen. Uskon vanhan kansan uskomukseen, jotta lapsi ei pissi sikeässä unessa. Eli jos lapsi nukkuu hyvin ja sikeästi, niin pysyy sen ajan kuivana, pissi tulee nukkuessa vain levottoman tai herkän unen aikana.

Esikoinen oli päivä- ja yökuiva 1-vuotiaana, loput kolme välillä 1,5v-2,5v. Meillä on kaikki lapset ollut ensin yökuivia ja sen jälkeen vasta onnistunut päivälläkin potan muistaminen. Uskon vanhan kansan uskomukseen, jotta lapsi ei pissi sikeässä unessa. Eli jos lapsi nukkuu hyvin ja sikeästi, niin pysyy sen ajan kuivana, pissi tulee nukkuessa vain levottoman tai herkän unen aikana.

Aijaa?

Tuon perusteella pitäis sit huolestua tuon kuopuksen unista kun vaippa ei koskaan ole kuiva aamulla...

Miten olet noin pienen kanssa käytännössä tuon kuivaksi opettelun tehnyt, kun ei varmaan potalle vielä itse öisin pääse jos tulisi hätä?

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Esikoinen (tyttö) päivä- ja yökuiva 2 veenä ja toka lapsi (poika) oppi sisäkuivaksi kolmen kieppeillä ja yökuivaksi lähempänä neljää, vaikka pojalle tulee vielä vahinkoja yöllä toisinaan, noin kuukauden välein..

esikoinen oli 1,5v täysin yö- ja päiväkuiva.
nuorimmainen oli 2v päiväkuiva mutta vieläkin käytetään vaippaa yöllä, ikää 3v.
eli riippuu täysin lapsesta.
kaverin 1v oli jo täysin vaipaton kun taas heidän 5v oli yövaippa.

3 v, yökuivuutta odottelen poika pissii ihan hirveästi yöllä...tänä yönä sänky jo 04 lainehti ku univaippa oli tullut yli ...zzzzzzzzzzzzzzz (pyjama pants 4-7 years käytössä)

Esikoinen päiväkuiva 1v6kk jätti ite vaipan pois ja yövaippa oli kuiva pitkän aikaa ennenku lopetettiin sen käyttö 1v8kk.
Toka päiväkuiva 2v2kk yövaippa vielä käytössä 3v6kk aamupissa tulee vaippaan ei ehi pissalle. Jos herätän pojan ja vien samantien vessaan vaippa on kuiva... mitäköhän tollekkaan voi tehdä?
Kolmonen nyt 1v9kk eikä mitään toivoa potalle, istuu 2sekunttia ja lähtee pois. Päiväunivaippa kuiva joten periaatteessa valmis pottailemaan mutta kun ei malta niin ei malta... kerkeehän tuo

Esikoinen yökuiva 1,5 v ja päiväkuiva pari kuukautta myöhemmin.

Itse en usko tuohon vanhan kansan juttuun. Itse olin yökastelija ja "kuiva" olin vasta reilu kymmenvuotiaana. Itsellä iso syy oli, että nukuin niin sikeästi. Hälytyspatjasta ei ollut apua, kun itse en siihen herännyt, muut kylläkin. Nukuin niin sikeästi, etten herännyt vessahätään. Ja tuon olen ymmärtänyt olevan yski syy yökasteluun (hormonitoiminta tietenkin tärkein).

Esikoinen oli päiväkuiva 2 v ja yökuiva 2,5 v. Tuolloin 2,5 v ikäisenä kyllä oli vaippa yöllä märkä, jos vaipan laittoi, mutta jos ei laittanut, niin ei tullut myöskään pissi sänkyyn. Eli minä kyllä suosin sitä tekniikkaa, että vuorataan sänky kusialustalla ja jos tulee pissa sänkyyn, niin sitten tulee ja sitten siivotaan. Parempi sekin kuin se, että vaippa yöksi. Kyllä se lapsi äkkiä oppii, että ei ole enää vaippaa, mihin lirauttaa.

Esikoinen (tyttö) oppi sekä päivä- että yökuivaksi tasan 2-vuotiaana Kuopus (poika) oppi päiväkuivaksi 2 v 1 kk ikäisenä, mutta öisin käyttää edelleen vaippaa nyt 3,5-vuotiaana.

Tyttö oli päiväkuiva 2v3kk, oppi yhtäkkiä päivässä.. Samaan aikaan melkein yökuiva, vaippaa tosin käytetään edelleen (kun en jaksaisi pestä pyykkiä, noin kerran viikossa on vaipassa tavaraa). Päiväunilla ja päiväsaikaan ei siis vaippaa ole, tyttö nyt 2,5v. Ei osaa vielä ilmoittaa hädästään, käytetään edelleen "kellon mukaan" vessassa.

[QUOTE="joku";27175242]Meidän tyttö oli päiväunikuiva 1v4kk ikäisenä, yökuiva 1v9kk iässä ja päiväkuiva vähän reilu 2 vuotiaana (niin että itse osaa imoittaa hädästään).[/QUOTE]

Ihan samoin meillä. Pojalla meni pari kuukautta kauemmin.

Nyt pottailen ahkerasti 10 kk pojan kanssa. Välillä vaippa on aamulla kuiva, välillä joudun yölläkin vaihtamaan.

Paljon riippuu myös lapsen herkkyydestä sietää kosteutta, "hienoperseet" oppivat helpommin, kun inhoavat niin tunnetta, että tulee housuun.

Huolestuisin vasta sitten, jos 3v vielä säännöllisesti tarvitsee vaippaa. Päiväkuiva ainakin tulisi 3v:n olla. t:nimim. päiväkodin täti

poika: päiväkuiva 2v, yökuiva siitä viikon päästä
poika: päiväkuiva vajaa 2v, yökuiva 2v
tyttö: päiväkuiva 1,5v, yökuiva 3v
poika: päiväkuiva 2v, yökuiva 4v
poika: päiväkuiva 3v, yökuiva 4v
tyttö: päiväkuiva 1v8kk, yökuiva 2v

poika 2,5 v kun oppi samalla yö ja päiväkuivaksi.. nelisen kertaa pissannu sänkyyn ja ikää nyt 4w.

rupes itse ilmoittamaan millon pääsee pissa ja millon ei..

mun mielestä o järkyttävää kun joillain 4 vuotiaillakin on vielä vaippa ja jotku luttuuttaa vielä tuttiakin.

Päiväkuiva pari kuukautta yli kaksi vuotiaana ja kahden viikon sisään myös yökuiva. Jonku kerran jouduin petivaatteet pesemään, mutta lapsi oppi kyllä tuosta äkkiä, että nukkuessa ei pissitä.

Yhteistyössä