Minkä ikäisenä lapsi on noin 100cm ja/tai 18kg?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Essi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Essi:
Meidän tyttö on 2,5v ja tänään neuvolassa mitattiin 100cm ja 18kg. Terveydenhoitaja sanoi, että on iso. Jäi sitten vaivaamaan, että minkäs ikäisenä lapsi yleensä on noissa mitoissa?

Meidän typykkä oli 5v 102cm ja 18.5kg.

5 v tyttö 106 cm ja 16,5 kg. 100 cm raja meni vasta yli 4 v rikki. -1 -käyrillä ja pituuden ja painon suhde -10 %.

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=631/sprog=4/grp=9/menu=1/ näet keskimääräisyydet. Eli keskivertotyttö on sen 18 kg jossain 4 ja 5 vuoden välillä ja 100 cm 3 ja 4 vuoden välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
5 v tyttö 106 cm ja 16,5 kg. 100 cm raja meni vasta yli 4 v rikki. -1 -käyrillä ja pituuden ja painon suhde -10 %.

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=631/sprog=4/grp=9/menu=1/ näet keskimääräisyydet. Eli keskivertotyttö on sen 18 kg jossain 4 ja 5 vuoden välillä ja 100 cm 3 ja 4 vuoden välillä.

Niin, eli ap:n tytöllä on pituutta reilusti ikäisiinsä nähden mutta painoa sitäkin reippaammin. Th:n kommentti voi johtua myös siitä että on paino lähtenyt esim. puolen vuoden sisällä reilusti noousuun. Tuon ikäisenähän ne karkit ym. tulee kuvioihin mukaan, hyväkin kommentoida siksi ajoissa noista..

hänen lapsensa on normaalikokoinen ja painoi 18kg + pituutta oli 100cm vasta 7-vuotiaana ja heidän perheessään ei annettu karkkia koskaan. Sanoi, että lapselle ei saa antaa karkkia eikä mitään herkkuja ennen kouluikää (ei siis vain me vaan yleisesti). Vihjaili siis, että tyttö kasvaa sokerilla sekä pituutta että painoa!! No, ei meillä annetakaan herkkuja kuin kerran (tai joskus kaksi) viikossa (pannaria, pieni karkkirasia tai tikkari tms.). Mutta minkäs teet jos lapsi kasvaa. On meillä naapurissa 6-vuotias tyttö joka on 110cm ja 15kg... MUTTA minun (ja muiden jotka on lapsemme nähneet) mielestä meidän tyttö on ihan hoikka/normaali, ei yhtään lihava.

No 100 cm meidän muksut on ollu varmaan joskus noin neljä vuotiaina, 18 kiloa esikoinen oli varmaan ekalle mennessään ja tuo nyt 4 vuotias taitaa painaa noin 14 kiloa, eli 100 cm ja 18 kiloa on tullu aika eri aikaan täyteen, 100 senttisinä on painoa ollu alle 15 kiloa ja 18 kiloisena painoa jo liki 120 senttiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On meillä naapurissa 6-vuotias tyttö joka on 110cm ja 15kg... MUTTA minun (ja muiden jotka on lapsemme nähneet) mielestä meidän tyttö on ihan hoikka/normaali, ei yhtään lihava.

No sehän on hyvä et sun ja muiden mielestä tyttösi on hoikka. Piutpaut joillekin taulukoille.

Pituudesta voin sanoa sen että se on tosi tylsää kun lapsi on ikäistään pidempi, mulla on nyt 10 vuotias jolla on pituutta 158cm ja joka paikassa arvioidaan noin 13-15 vuotiaaksi, ja 15 v kun on vähän erimaailmassa kuin 10v :(

eskarissa oli jo päätä pidempi toisia, ja näyttää tietty vielä paljon pidemmältä kun on tosi hoikkaa sorttia (eli painaa nyt 30 kg)

Meidän tyttö on 2,5v ja tänään neuvolassa mitattiin 100cm ja 18kg. Terveydenhoitaja sanoi, että on iso. Jäi sitten vaivaamaan, että minkäs ikäisenä lapsi yleensä on noissa mitoissa?

3v oli 105cm ja 18kg.

meillä 3-vuotiaana
1. tyttö 102,7cm ja 16,6kg
2. tyttö 95,5cm ja 13,4kg
3. tyttö 95,5cm ja 13,6kg

Ja tuo vanhin on aina mennyt pituudessa +2 käyrällä :) Ja nuo nuoremmat siellä 0 ja 1 välissä :)

hänen lapsensa on normaalikokoinen ja painoi 18kg + pituutta oli 100cm vasta 7-vuotiaana

Metrin mittainen 7 v lapsi ei kyllä oo normaalikokoinen, vaan ikäisekseen tosi lyhyt.

100 cm & 18 kg lapsi kuulostaa minun korviini hieman pullealta, muttei lihavalta. Sellaiselta taaperonpyöreältä :)

Meillä ovat olleet 100 cm 5 vuotiaana, kyseessä siis sekä esikko että keskimmäinen ja kuopus

18 kg on mennyt rikki esikolla 6.5 vuotiaana, keskimmäinen painoi 18.7 kg 8.5 vuotiaana ja kuopus on miltei 6 v mutta painaa n 16-17 kg

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
hänen lapsensa on normaalikokoinen ja painoi 18kg + pituutta oli 100cm vasta 7-vuotiaana

Metrin mittainen 7 v lapsi ei kyllä oo normaalikokoinen, vaan ikäisekseen tosi lyhyt.

100 cm & 18 kg lapsi kuulostaa minun korviini hieman pullealta, muttei lihavalta. Sellaiselta taaperonpyöreältä :)

Mä en ole ollekaan selvillä noista normaalimitoista. Tuo terkkari oli joku sijainen, joka oli tosi ärhäkkä tarttumaan joka asiaan ja hän toisteli miten omat lapset on normaaleja ja miten he on kehittyneet. Vertasi minun tyttöäni omiin lapsiinsa. Kotona aloin miettiä että onkohan asia tosiaan näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Mä en ole ollekaan selvillä noista normaalimitoista. Tuo terkkari oli joku sijainen, joka oli tosi ärhäkkä tarttumaan joka asiaan ja hän toisteli miten omat lapset on normaaleja ja miten he on kehittyneet. Vertasi minun tyttöäni omiin lapsiinsa. Kotona aloin miettiä että onkohan asia tosiaan näin.

100cm 7v ei todellakaan ole normaalikokoinen vaan huomattavankin lyhyt. Meidän 100cm 5v on myös lyhyt ikäisekseen, down-lasten keskikäyrällä kasvaa mutta kaikki terveet ikätoverit on pidempiä.

Tuo 4v ja 103,5cm tyttö taas on ainakin ruotsalaisten käyrien mukaan keskimittainen.

Meillä oli 4-v neuvolassa 104cm ja 16kg, vieläkään ei paina 18 kiloa (kohta 5v)

Yhteistyössä