Oonko mä sokeutunut oman lapseni ylipainolle? Minkä kokoisia muiden 3-vuotiaat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulleako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulleako

Vieras
Meillä 3-vuotias tyttö painaa 18kg ja pituutta on 100cm. Lasten painoindeksin mukaan on ylipainoinen, mutta mun mielestä ei näytä lihavalta. Oonko mä jotenkin sokeutunut ja näen lapseni ihan normaalina, vaikka se muiden mielestä näyttää lihavalta? Neuvolassa ei kyllä sanottu muuta kuin että tasaisesti kasvaa ja pitkä on ikäisekseen.

No sen kyllä näen ettei hän mikään sirorakenteinen tyttö ole ja on aika pitkä moniin ikätovereihinsa verrattuna, mutta en oo ajatellut hänen olevan mitenkään lihava, kun ei hällä mitään läskimakkaroita oo, mutta löysin noi kasvukäyrät netistä ja pisti mietityttämään tuo paino. Minkä kokoisia muilla noin 3-vuotiaat?

Käyrille voi viitata kintaalla mutta aika painava on lapsesi ainakin kun mittaria haen minun lapsikartaassani. Meidän 6v on 120 cm ja 20 kg eikä hänellekään alipainosta varoiteltu.

Meillä kaikki menny lievillä pluskäyrillä n. 4-vuotiaaks...sitten kasvupyrähdys ja paino tasottunut kauttaaltaan. Älä ota stressiä, noin pienellä menee ihan normipainoon tuo. Meidän tuon ikäinen lyhyempi, painaa 16,5. Syö hyvin ja liikkuu, se on tärkeintä. Jos tilanne ei tasoitu vuodessa tai parissa, katso uudelleen. :)

Meillä oli tyttö 3-vuotiaana 99cm ja 14,8 kg. On aina ollut hoikka, mutta ei alipainoinen. Hyvin syö.
Toinen pojista 3-vuotiaana 94cm ja painoi 17,4. Vankkarankenteinen ja lihaksikas, mutta ei lihava.

Alkuperäinen kirjoittaja Vastaus ei tietävältä;29620217:
Käyrille voi viitata kintaalla mutta aika painava on lapsesi ainakin kun mittaria haen minun lapsikartaassani. Meidän 6v on 120 cm ja 20 kg eikä hänellekään alipainosta varoiteltu.

Munkin keskimmäinen oli kuusivuotiaana 120cm ja 20kg. Hänen isoveljensä taaseen oli 3vuotiaana 107cm ja 20,5kg...... (6veenä olisikin sitten 134cm/29kg). Poikia ovat molemmat, samat vanhemmat. Eli jos sisarukset ovat jo niin erikokoisia, niin kannataako sitten edes eri perheiten lapsia verrata ;)

Mulla siis tämä esikoinen kasvanut reipasta tahtia aina. Mutta koska hänen oma pituus/painokäyrä on ollut tasainen, niin eipä kukaan ole ollut huolissaan. Lääkäri on aina todennut, että sopusuhtainen poika. Hän on kyllä sellainen pitkäselkäinen ja isopäinen, paino jakautuu tasaisesti (ei pömppömahaa esim.). Mites ap, onko lapsen paino tehnyt harppauksen ylöspäin vai onko tullut tasaisesti? Lapsen ruumiinrakennekin merkitsee paljon.

Vähän tuota lasten painoindeksiä olen ihmetellyt, kun oma poikakin olisi sen mukaan 4-vuotiaana hieman ylipainoinen, vaikka ei siltä näytä eikä neuvolassakaan mitään siihen viittaavaa sanottu. Erityisen kummallista on se, että jos vaihdan sukupuolen tytöksi, lapsi olisikin normaalipainoinen! Kovasti minua ihmetyttää myös se, että kun itse olin 12-vuotiaana 166 cm pitkä ja 63,5 kg painava, olin lasten painoindeksin mukaan selkeästi ylipainoinen ja niin terkka sanoikin (jäänyt hyvin mieleen), vaikka noilla mitoilla aikuinen ei ole edes ihan kovin lähellä ylipainoa.

Mutta kysymykseen vastauksena, poikani oli 3-vuotiaana 103 cm pitkä ja painoi 17,1 kg.

poika oli 100cm ja 16,7 kg , tyttö 97cm ja 14,5kg.
Olin tosi yllättänyt kerran kun yksi puistotuttu kertoi 5v. poikansa olevan ylipainoinen, ei todellakaan näyttänyt siltä, lihaksikas urheilullinen poika.

Meillä 3 v. tyttö oli vasta neuvolassa 89 cm ja 12,5 kg.

Aika tiukkoja on ne käyrät, isompi 6 v. tyttö oli juuri neuvolassa aika lähellä ylipainon rajaa. On 118 cm 24,5 kg, eikä kyllä mun silmällä ole ylipainoinen. Terkan kanssa juttelin vielä pienemmän neuvolassa myöhemmin kun asia jäi vaivaamaan. Ne on varmasti ihan hyviä työkaluja ammattilaisille nuo lasten painoindeksit, mutta suoraan sanoen en vanhempana olisi halunnut niitä nyt tietää. Ei olla miehen kanssa kumpikaan sirorakenteisia jos ei ylipainoisiakaan, joten miten lapsesta kovin sirorakenteista tulisi...

Tietääkö kukaan, miksi poikien pitäisi olla laihempia kuin tyttöjen? Tuntuu nurinkuriselta, meilläkin kun poika on aika lihaksikas ja roteva, tytöt tuntuu olevan yleensä sirompia.

Ero on aika isokin, esim. 6-vuotias tyttö, joka painaa 25,5 kg ja on 120 cm pitkä, on vielä normaalipainoinen (BMI 24,9). Samanikäisen, -pituisen ja -painoisen pojan painoindeksi taas olisi 27,1 eli ihan selvästi ylipainon puolella. Mikä järki tässä on?

Meillä 18,6 kg ja 96 cm. Neuvolassa oltiin huolestaneita lähinnä pituuskasvusta (tippui käyrältä), kontrolli 3,5 vuotiaana ja sitten mahdolliset labra ym. testit. On tuollainen aika tanakka tapaus, mennyt vauvasta asti pluskäyrillä. Terkka kyseli syömisistä ja liikkumisista, mutta perusasiat pitäisi olla kunnossa (ulkoillaan joka päivä, käy uimassa ja jumppakerhossa viikottain, ei syö karkkia, ei juo sokerimehuja, ei sokerimuroja/-jugurtteja jne.) Uskoisin, että teilläkin olisi neuvolassa kyllä sanottu, jos olisi jotain huolestuttavaa.

Uusimmat

Yhteistyössä