Minkä ikäisen voi jättää yksin ja lähteä dokaamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllähän se 12-vuotias yksin pärjää, mutta on vähän eri juttu olla yksin kotosalla niin, että vanhempien kanssa on sovittu asiat valmiiksi, he ovat tavoitettavissa ja voi olla kaikin puolin turvallisin mielin, kuin odotella kännistä äitiä kotiin ja samalla itku kurkussa pelätä, ettei se tulekaan. Nimimerkillä kokemusta on.

Olen myös 12-vuotiaana viettänyt viikon mökillä ilman sähköjä ja juoksevaa vettä saman ikäisten kaverien kanssa niin, että polttopuutkin sahattiin ja hakattiin itse ja ruoka kokkailtiin trangialla. Se oli huippua ja pärjättiin hyvin, mutta silti ryyppyreissulla olevan äidin kotiin odottelu saman ikäisenä EI ollut kovin jees vaan tuntui älyttömän kurjalta ja turvattomalta. :(

No onneksi en ole sitten ihan aasi kun minusta tuo ei ole normaalia ja olen kyllä huolissani,sekä surullinen :( Mutta tekeekö se sossu mitään/voivatko he edes tehdä mitään? Kuitenkin lapsi "jo" 12v.,vaikka lapsi onkin.
Ei mun mielestä tuon ikäisen pitäisi pelätä että tuleeko äiti,mihin aikaan ja missä kunnossa :(

No minun mielestani tassa asiassa oli huolestuttavampaa se aidin poissaolon syy, kuin lapsen ika.

Riippuu tietysti lapsesta, etta pystyyko ja haluaako olla yksin yota kotona 12-vuotiaana. Kylla itseanikin pelottaisi ja hermostuttaisi, jos oma aiti menisi BAARIIN vetamaan perseet olalle. Varsinkaan kun ei tieda milloin tulee takaisin ja missa kunnossa. Huh huh!

[QUOTE="aloittaja";23319730]No onneksi en ole sitten ihan aasi kun minusta tuo ei ole normaalia ja olen kyllä huolissani,sekä surullinen :( Mutta tekeekö se sossu mitään/voivatko he edes tehdä mitään? Kuitenkin lapsi "jo" 12v.,vaikka lapsi onkin.
Ei mun mielestä tuon ikäisen pitäisi pelätä että tuleeko äiti,mihin aikaan ja missä kunnossa :([/QUOTE]

Jos touhu on jatkuvaa ja sossu saa siitä todisteita, niin kyllä asialle tehdään jotakin. Jos teet lastensuojeluilmootuksen, niin myös lasta haastatellaan. Se onkin sitten eri asia mitä lapsi uskaltaa kertoa.

[QUOTE="aloittaja";23319730]No onneksi en ole sitten ihan aasi kun minusta tuo ei ole normaalia ja olen kyllä huolissani,sekä surullinen :( Mutta tekeekö se sossu mitään/voivatko he edes tehdä mitään? Kuitenkin lapsi "jo" 12v.,vaikka lapsi onkin.
Ei mun mielestä tuon ikäisen pitäisi pelätä että tuleeko äiti,mihin aikaan ja missä kunnossa :([/QUOTE]
Kyllä mun mielestä tuo on lastensuojeluasia, kun ei ole ketään, joka pitäisi siitä lapsesta huolta! Äitihän ei edes vastaa ja vaikka vastaisi, niin ei varmaan olisi kovin tolkuissaan jos tapana on änkyräkännejä vetää. Mitäs sitten, jos lapsella olisi oikea hätä ja äitiä ei voisi vähempää kiinnostaa.

Kamalan paha mieli tulee tuon tytön puolesta. :( On ihan kamalaa olla alkoholistin lapsi ja se jättää kyllä jälkensä. Mua vielä aikuisenakin itkettää, kun muistan sen turvattomuuden tunteen ja huolen äidistä, joita lapsena koin

Nyt luin kunnolla ja ehdottomasti jos arki-iltana on juopottelemassa sanan varsinaisessa merkityksessä ja lapsi oikeasti hädissään ja turvattomuutta kokien ja äitiä kiinni saamatta, niin soitto sosiaaliviranomaisille!

No sitähän ei tietenkään tiedä millä lailla sossu reagoi. Luultavasti tuon ikäisellä jo oma sanakin sanoo jonkun verran. Eräs ystäväni pääsi esiteini-iässä lastenkotiin katseltuaan monet vuodet tuollaista käyttäytymistä, ja hänen kohdallaan oli kuulemma tosiaankin kyse pääsemisestä, sai turvalliset, rauhalliset olot itselleen. :) Kahdentoista, viidentoista ja vaikka seitsemäntoistakin ikävuoden iässä se on vielä tärkeää. Tietenkään huostaanotto ei ole yleensä ensisijainen ls-toimenpide, mutta kyllä sieltä varmasti jollain lailla toimittaisiin.

KYLLÄ ON LASTENSUOJELUASIA! Ei ole normaalia eikä hyväksyttävää että lapsi joutuu olemaan yksin öitä kun äiti käy baarissa tai juo. Ja se että että kotoa löytyy vieraita miehiä on jo turvallisuuskysymys lapsenkin kannalta. Ei se äiti kykene tuntemaan näitä miehiä joita hän kotiinsa tuo baarista ja tiedä vaikka mitä pedofiilejä saattavat olla. Ei ole ensimmäinen kerta maailman historiassa kun alkoholisti/narkkari äiti tuo kotiin miehen joka onkin sitten myöhemmin alkanut iskeä/raiskannut talossa olevan tytön. Olen itse henkilökohtaisesti tavannut ihmisen jolle näin kävi. Se että tyttö soittelee aikuisille ihmisille ja kertoo tilanteestaan on selkeä avunpyyntö. Sinun ei tarvitse kyetä arvioimaan tätä tilannetta sen tarkemmin. Sinun vastuullasi on ottaa yhteyttä lastensuojeluun ja siellä koulutetut ammattilaiset voivat pohtia perheen tilannetta ja mikä on kenellekin parhaaksi.

no kyseessä EI ole mikään lastensuojelullinen hätätilanne, mut kannattaa vaik jutella tutulles, ja vaik ehdottaa et voisit ottaa tytön joskus itelles yökylään?? Tuon ikäisestähän on jo apuakin..

Ja kannattaa soittaa sossuun ja jutella asiasta. Jos vaikka tuttusi saisi "herätyksen" ja muuttaisi toimintatapojaan. Tai sit tyttö saisi mahiksen päästä halutessaan lastenkotiin.

Mut aloittaa voi olemalla se välittävä läheinen.

Samaa mieltä edellä kirjoittajien kanssa että asiasta on tehtävä ilmoitus. Sekin tukee vielä käsitystä, että tyttö on aikaisemmin soittanut jo muulle aikuiselle ihmiselle.
Harmittaa hyvin paljon tytön puolesta ja hävettää äitinsä puolesta, se kun ei vissiin tajua tilannetta. Toivotaan että tytölle koituu parempi tulevaisuus.

V*ttu. Just tuttuni soitti että äiti on mennyt kotiin,mutta on sammunut eteisen lattialle. Hyvä että nyt sentään kotiin meni,mutta kello on kuitenkin kymmenen illalla ja sammunut eteiseen???!!! No,saapahan tyttö nukkua rauhassa yön kun ei miesvieraitakaan tuonut tänä yönä.

[QUOTE="aloittaja";23320157]V*ttu. Just tuttuni soitti että äiti on mennyt kotiin,mutta on sammunut eteisen lattialle. Hyvä että nyt sentään kotiin meni,mutta kello on kuitenkin kymmenen illalla ja sammunut eteiseen???!!! No,saapahan tyttö nukkua rauhassa yön kun ei miesvieraitakaan tuonut tänä yönä.[/QUOTE]

Voi lapsi parka. :(

Miten äiti muuten huolehtii lapsesta? ostaako vaatteita tarpeeksi? Huolehtiiko ruuista? Vahtiiko että käy koulua ja tekee läksyt? Miten huolehti kun lapsi oli pieni? Onko sisaruksia? Minkä ikäinen äiti?

Huh huh. Soittaisin ehdttomasti sossuun. Itse en hyväksy tollasta alkoholin käyttöä minkään ikäisen lapsen nähden. Jos vanhempi oikeasti sammuu lattialle, koska on niin kännissä, niin ei voi olla kenenkään mielestä ok! 12v on lapsi, ja mun mielestäni on selvää, että lapsella on oltava turvallinen aikuinen jatkuvasti tavoitettavissa, oli yö tai päivä.

[QUOTE="aloittaja";23320157]V*ttu. Just tuttuni soitti että äiti on mennyt kotiin,mutta on sammunut eteisen lattialle. Hyvä että nyt sentään kotiin meni,mutta kello on kuitenkin kymmenen illalla ja sammunut eteiseen???!!! No,saapahan tyttö nukkua rauhassa yön kun ei miesvieraitakaan tuonut tänä yönä.[/QUOTE]

Lapsiparka. :(

[QUOTE="kyssä";23320610]Miten äiti muuten huolehtii lapsesta? ostaako vaatteita tarpeeksi? Huolehtiiko ruuista? Vahtiiko että käy koulua ja tekee läksyt? Miten huolehti kun lapsi oli pieni? Onko sisaruksia? Minkä ikäinen äiti?[/QUOTE]

No kyllä se 12v huolehtii itse että läksyt on tehty. Välillä soittaa tutulleni tämä äiti ja sanoo ettei kaapissa ole mitään ruokaa lapselle,voiko tuoda ruokaa/rahaa ruokaan :( Kun lapsi oli pieni niin oli joka viikonloppu ja viikollakin hoidossa eri paikoissa että äiti pääsi juomaan..äiti jo ihan hyvän ikäinen, 37v. Hänellä ei ole muita lapsia, on kyllä yrittänyt monen eri miehen kanssa mutta koskaan ei ole raskaaksi tullut. ONNEKSI.

Mä vaan pelkään että tuleeko mulle ongelmia jos soitan sossuun? Olen kerran ls-ilmoituksen tehnyt,ihan aiheellisen kun tuttuni oli juomassa ja 6kk ikäinen vauva 40 asteen kuumeessa 12 vuotiaan hoitajan kanssa. Tämä 12 vuotias ei ollut koskaan ennen lapsia hoitanut. Äiti kerkesi kotiin kun sossu soitti että tulee aamulla käymään ja sossut uskoi että oli ollut koko yön kotona..mä meinasin saada syytteen valheellisesta ilmotuksesta :o

Mä varmaan ensin puhuisin sen lapsen kanssa. Selittäisin sille, että tilanne ei ole normaali, ja siihen pitää puuttua. Sitten ilmoittaisin lastensuojeluun.
Koita pysyä lapsen tukena, kuten myös tämä toinen ystäväsi.

Itse muistan miltä tuntui jäädä yksin isosiskon ja myöhemmin pikkusisarusten kanssa kotiin kun äiti ja isä lähti kosteita iltoja viettämään...Nyt mulla on omat 16-11v enkä ole yhdenkään baari-illan takia jättänyt lapsiani yksin..aina oon jonkun aikuisen hommannut heille turvaksi.

Mutta mä oonkin pelkuri...

Yhteistyössä