Minkä ikäisen lapsen ei enää "pitäisi" leikkiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kunhan mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Leikköön niin pitkään kun hyvältä tuntuu. Mä leikin vieläkin, koko mun työnikin on yhtä leikkimistä. Leikin myös lapseni kanssa paljon ja nautin siitä ihan itsekkin.

Yläasteella vielä jollain tapaa leikittiin barbeilla (ommeltiin vaatteita ja puettiin) ja Luojalle kiitos kymmenen vuotta nuoremmista siskoista :D

minusta 14 vuotiaan PITÄÄ vielä leikkiä. Aikuinen - voi jessus, sitä kyllä saa olla. Mutta lapsuus. Se on niin lyhyt pätkä. Nykymaailma vaan ei tue tätä, valitettavasti. Ja syy tuskin on lapsissa...

itekkin leikin ihan yksinään barbeilla viellä 14v. omien sisarusten kanssa leikin mielelläni kun mahdollisuuden saan koska se on minun mielestä kivaa :) ikää jo 24v

Yhteiskunta antaa leikkiä ikuisesti jos on mies. eli antaa pelata joukkuepeljä, pleikkaria jne. ajaa kovaa autolla ampua soft... mitä se on.

sitten on vanhuksille alettu tehdä ulkomailla leikkipuistoja. minusta kaikkien pitäisi saada leikkiä niin kauan kuin haluaa.

Mä leikin kans vielä seiskalla nukeilla :o ja olin aivan ihmeissään ku muut samanikäiset eivät leikkineet enään. Legoja rakentelin kans. Ja voin sanoa että ihan fiksu aikuinen minusta on tullut ja toimeen tuleva hyvässä ammatissa oleva ihminen ja äiti. Mä en vois kuvitellaakkaan että kieltäisin lapsia leikkimästä jos haluavat leikkiä.

Muistan kerran tilanteen ku rakensin lumilinnaa pienempien sisarusten kans. olin ehkä kutosella silloin. Naapruin saman ikäinen tyttö tyli pihallemme. Oli juuri käyny partusirra ja saanu muodikkaimman kampauksen mitä silloin leikattiin. Uusimat levikset kaupasta. Ja tuumas minulle -onhan toi nyt vähän noloo. Lakki päässä ja rakentaa majaa.

kyllä mäkin leikin naapurin 4 vuotta nuoremman tytön kanssa pehmoleluilla 14v:nä. ja pikkusiskon poneilla vähän itekseenkin :D melko terve musta on tullu ja vieläkin pystyn pojan kanssa rakentelemaan leegoilla tuskastumatta. ikää nyt 23v.

Kun olin kerran kaupassa niin huomasin
Että arviolta 6v ei saanut babyborn nukkea"koska oli liian vanha leikkimään"
Tyttö selitte että sitä voi hoitaa yms. mutta ei. Inhotti tollanen. Oisin voinu äidille sanoa pari sanaa...

No en tiä, kun mä olin 25-30-vuotias, niin mun viisikymppinen mies ei suostunut enää leikkimään mun kanssa vedoten siihen, ettei hän ollut enää leikki-iässä. Mutta siis aikuisten leikit oli kyseessä.

Aikuiset ei todellakaan ole fiksumpia kun lapset ainakaan semmoset jotka vaan tekee töitä joo ne on tärkeitä mutta maailmassa on muutakin ja Ilta-Sanomien kommentti kentässä on hirveesti narsismista käyttäytymistä julkkiksen tekoihin. Toimittajathan ne uutiset tekee eikä se julkkis. Ja lapsien vika muka jos ne sanovat kaupassa jotain noloa se on silleen opetettu kotona. Koulukin on tehty sitä varten että lapsilta loppuu mielikuvitus ja ne alkavat ottamaan vastuuta omasta oppimisesta ja opettelevat vanhoja asioita joita opetettiin 10 vuotta sitten eli ne perus äikän verbit jne. KÄYTTÄKÄÄ LUOVUUTTA

Mun 17-vuotias leikkii vielä, mutta se on erilaista kuin leikki-ikäisenä. Nyt se on enemmänkin järjestelemistä, vaatteiden ompelua ja nuken pukemista. Ei esim syötä nukkea lusikalla, tai kuvittele että nukke itkee ja pitää lohduttaa, eikä vaihda vaippoja.
Nukkekodissa järjestelee paljon, tekee uusia tavaroita ja tekee tarinoita asukkaiden arjesta.

Olen itse 14-vuotias tyttö ja leikin kaverini kanssa hahmoja. En leluilla. Pidän itseäni outona ja hulluna aina silloin tällöin, koska kukaan muu ei tee näin enää. En ehkä osaa päästää irti vielä, mutta uskon, että jossain vaiheessa jokaisella leikkiminen saa jonkinlaisen lopetuksen, kun se ei enää itseä kiinnosta. Ainakin toivon, koska en halua vielä 20-vuotiaana leikkiä olevani joku tyyppi jossain maailmassa.

Olen itse 14-vuotias tyttö ja leikin kaverini kanssa hahmoja. En leluilla. Pidän itseäni outona ja hulluna aina silloin tällöin, koska kukaan muu ei tee näin enää. En ehkä osaa päästää irti vielä, mutta uskon, että jossain vaiheessa jokaisella leikkiminen saa jonkinlaisen lopetuksen, kun se ei enää itseä kiinnosta. Ainakin toivon, koska en halua vielä 20-vuotiaana leikkiä olevani joku tyyppi jossain maailmassa.
Lapsi on terve kun se leikkii. Sama koskee muuten myös aikuisia. Vain lelut vaihtuvat (usein, mutta ei aina).

Tämähän kuulostaa ihan larppaamiselta :b ja sitä kyllä harrastaa monen ikäiset. Itsekin kyllä 14-vuotiaana leikin kuvitteluleikkejä itsekseni (olin esim. Pokemon kouluttaja), samoin videopelit voisi luokitella tähän, monessa niissäkin ollaan joku hahmo jossain maailmassa. Leikkikää ihmeessä niin kauan kuin huvittaa.

Yhteistyössä