Minkä ikäisen lapsen leikkimistä rupeaisit jo rajoittamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut äiti.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut äiti.

Vieras
Minkä ikäisen lapsen leikkimistä pitäisi ruveta jo rajoittamaan? Entä milloin lapsi on mielestäsi liian vanha leikkimään? Minulla on sellainen ongelma, että 12-vuotias esikoistyttäreni leikkii yhä esim. 4v siskonsa kanssa nukeilla tai jopa ihan yksin pehmoleluilla ja ottaa jopa iltaisin erään pehmolelun viereensä sänkyyn. Siskonsakin kanssa hän leikkii selvästi omasta halustaan, ei siksi että sisko vaatisi häntä mukaan leikkiin. Mitä minun pitäisi tehdä? Mieheni sanoo, että ei kai leikkimisessä ole mitään yläikärajaa, mutta toisaalta tiedän, että tyttäreni luokalla olevista oppilaista ei kukaan enää leiki ja he jopa kiusaavat tytärtäni siitä että tämän huoneessa on yhä leluja esillä. Myös 8v ja 10v poikamme kiusaavat siskoaan koska tämä leikkii eivätkä he leiki enää itse. Kun yritän ottaa tämän asian puheeksi tytön kanssa, hän suuttuu tai sitten hän sanoo leikkivänsä niin vanhaksi asti kuin itse haluaa eikä omien sanojensa mukaan välitä yhtään siitä että häntä kiusataan leikkimisen takia. Pitkääkö teidän mielestä minun vain antaa tytön leikkiä vai estää se, ettei häntä aleta kiusaamaan enenmmän sen takia?

Minusta on hienoa että tyttäresi uskaltaa vielä leikkiä ja olla lapsi tuossa iässä. Nykyään hyvin monet lapset polttavat ja ryyppävät jo tuossa iässä!
Minun mielestä teidän ei tarvitse murehtia, antakaa lapsenne olla lapsi niin kauan kun sitä haluaa olla, etenkin jos tytärtänne ei se kiusaaminen haittaa! :)

Mielestäni on vain hyvä jos osaa leikkiä!

Meillä tyttö 13v. leikkii kyllä vielä, vaikka toisaalta on olevinaan niin kovis 7lk et hu hu...

Anna ihmeessä leikkiä

Anna lapsen olla lapsi! Mitä ihmeen väliä sillä on, mitä muut lapset tekevät jos toista kerran leikityttää? Aikuistuminen on tylsää, joten toivottavasti et enempää puutu asiaan.

Minä leikin siskoni kanssa barbeilla ja paperinukeilla 15-vuotiaaksi asti ja voisin yhä leikkiä!!:) Minusta kertoo että lapsella on mielikuvitusta. Älä vaan kiellä leikkimästä, koska lapsihan tuo vielä on!

Minusta huolestuttavampaa on se että ne sun 8- ja 10vuotiaat EI leiki. Siis kahdeksan vuotias ei leiki?? Miksi?

Anna hyvä ihminen lapsen leikkiä. Eikö se ole päinvastoin hienoa että isompi sisarus viettää aikaa pienempänsä kanssa ja vielä omasta halustaan! Ristussentään..

siis RAJOITTAMAAN leikkimistä??? Haluatko mieluummin tyttäresi vaihtavan pehmolelut kajaaliin ja kaljoitteluun? Niihin juttuihin tuskin on montaa vuotta aikaa, tai toivottavasti on, ellet nyt väkisin ala aikuistaa tyttöä.
Ja mitä tuohon veljien taholta tapahtuvaan kiusaamiseen tulee, niin puutu mieluummin siihen!!!

Kyllä ne sen luokkakaveritkin vielä leikkii, eivät vaan myönnä!

Ja tuonikäiset pojat ne vasta vielä leikkiikin! Mun kolmikymppinen mieskin leikkii vielä, pelaa räiskintäpelejä. Ja jotkut larppaa vielä melkein keski-ikäisenä! Eikö nukkeleikki lopulta ole jonkinlaista larppaamista?

Mites se meni... Lapsi on terve kun leikkii.

Mitä ne 8 ja 10-vuotiaat tekee? Pelaa tietokoneella päivät pitkät? (Sellainen ei ainakaan ole tervettä..)

Ite tykkäsin ainaki 13-vuotiaana vielä leikkiä legoilla, ihan täyttä häkää. :) Ja fiksu teini minusta tuli, eikä ainakaan yhtään vähempää kypsä kuin muut samanikäiset.

Viimeksi muokattu:
Siis täh?

Jos tyttö on ikäisensä oloinen, ei ole tullut noottia koulusta, niin antaisin ihan rauhassa leikkiä kotona.

Ja vaikka tyttö olisi ikäistään lapsellisemman oloinen & koulusta olisi tullut asiaan liittyen palautetta, niin antaisin silti leikkiä, mutta miettisin että pitääköhän lapsen kehitystasoa tutkia.

Yhteistyössä