Minkä ikäiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkorasvaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Apteekista saa Eucerin merkkistä aurinkorasvaa, jota saa laittaa 6 kk ikäisestä lähtien. Kaikki Eucerinin rasvat ei käy vaan just se tietty. Käy vaikka lukemassa Eucerinin kotisivuilta. ""Tavallisia"" aurinkorasvoja ei muistaakseni saa laittaa alle 3-v:lle.

Vauvan aurinko suojan tulee olla fysikaalinen ei kemiallinen. Juuri tuossa Eucerin Junior Micropigment Sun Lotion 25 on erittäin tehokkaat fysikaaliset suojat. Käytin sitä Turkin lomallamme 5kk ikäiselle pojalleni ilman haittavaikutuksia. Suositellaan 6kk alkaen, mutta pienempi paha tuo rasva kuin aurinko. Pääsääntöisesti tietenkin suojaus vaatteilla ja varjoilla, mutta kasvot, kädet ja jalkaterät rasvasin niin ei haitannut vaikka välillä auringossa vilahtikin. Sujui äidinkin loma mukavammin kun ei tarvinnut hermoilla asian suhteen.

Alle 2-vuotiaille ei suositella minkäänlaista aurinkorasvaa, ei fysikaaliseen eikä kemialliseen suojaan perustuvaa, vaan vauva tulee pitää poissa auringosta ja suojata tarvittaessa vaatetuksella.

Jaa, mutta mulla maalaisjärki sanoo sen, että ei sitä voi ihan vampyyrinäkään lasta pitää.

Ja myös sen, että kesällä on ihana nauttia. Rannalla voi olla vähän varjoisammassa nakuilemassa. Junior rasvaa voi laittaa varmuudeksi. Itsellä vauva 8kk.

Moi,

kävin just apteekissa ostamassa tytölle 4,5 kk aurinkorasvaa ja kysyin asiasta. Eucerin-merkkisessä pullossa lukee 6kk alkaen. Apteekkari selitti, että tämän ikäiset vauvat tulee pitää poissa auringosta, mutta että poskiin ja käsiin voi kyllä laittaa nim.om. tätä ja jotain muuta rasvaa (en nyt muista sitä merkkiä).

Itsekin olen pähkäillyt, että ei sitä tosiaan voi mitenkään vauvaa kokonaan poissa auringosta kaksi vuotiaaksi asti pitää, jos ulos ylipäänsä menee. Eikä sitä voi kylllä mielestäni ihan sisälläkään koko kesää pitää ;)

Olin kyllä itse asiassa jo ennen apteekkikäyntiä laittanut ihan sipaisut tavallista aurinkorasvaa kasvoille, kun tyttö oli lauantaina rintarepussa. Ihan varmuuden vuoksi. Iho-oireita ei ainakaan tullut.

Vauvan iho on ohut ja kehittymätön ja se läpäisee kemikaalit herkästi. Sen takia kemialliseen reaktioon perustuvia aurinkovoiteita ei alle 2 vuotiaille suositella. Pakkotilanteessa voi käyttää fysikaalisia suojatekijöitä (sinkkipasta, titaanioksidi?) sisältäviä voiteita.

Jokainen saa altistaa oman vauvansa, mille myrkyille tahansa, mutta minä en ainakaan aio kuormittaa omaa 10 kk ikäistäni millään ylimääräisillä kemikaaleilla.

Aloe vera aurinkorasvaa (suojakerroin 30) voi laittaa vauvalle. Tämä on luonnontuote. Aloe veralla on kaikenlaisia geelejä, meillä yhtä käytetään jopa ikeniin kun kutiaa... tämä tosi. Kysy joltain jälleenmyyjältä. Niitä ei kaupasta saa. On kyllä kallista.

Ihotauti- ja syöpälääkäreiden mukaan alle 3v ei saa käyttää minkäänlaisia aurinkovoiteita ei edes fysikaalisia.

Lapsi suojataan pitkähihaisella paidalla, hatulla ja aurinkolaseilla silloin mikäli joudutaan olemaan auringossa. Puolen päivän jälkeen vasta aurinkoon.

Alle 6kk ikäinen pidetään vaunuissa tai ns. kesäpesässä, auringolta ja hyönteisiltä suojassa.

Ai puolen päivän jälkeen kuumimmille tunneille aurinkoon? Joopa joo ;P. Eiköhän se mene niin, että aamu- tai ilta-aurinko on sitä turvallisinta.

Kuinkas pidät lapsella paitaa päällä uimarannalla koko ajan. Se on pian märkä ja sitten pientä kylmää. Ja turha sanoa, että älä vie rannalle. Jos isoveli on rannalla uimassa, niin pikkuveli taapero on varmasti mukana ja haluaa tehdä sitä samaa kuin isotkin. Helppohan se on ainokaista lasta varjellä ""täydellisesti"". Kyllä minä ainakin mieluummin rasvaan lapseni ja annan nauttia kesästä :).

Olethan tietoinen aloe veran mahdollisesta karsinogeenisuudesta? Googlaa vaikka tutkimustietoa. Ihmettelen ihmisten rohkeutta huseerata vauvojen kanssa omin päin aineilla -- vaikka kuinka luonnon sellaisilla -- joista ei sitten tiedetä tarpeeksi.

ei pidä paikkaansa toi, että mitään aurinkorasvaa ei saisi laittaa alle 3-vuotiaalle. ja muuten, auringonsäteet ulottuvat varjoonkin. eikä 30 asteen helteessä voi pientä lasta hikoiluttaa pitkähihaisissa ja -lahkeisissa vaatteissa. järki käteen, kohtuudella auringossa ja kohtuudella sopivaa aurinkorasvaa, niin kesäilo on taattu!

Sä et sitten varmaan ole kesällä kersas kanssa ulkona ollenkaan vai puetko sen kaapuun josta näkyy vain silmänreiät? Voi tulla hiekkalaatikolla vähän kuuma.....

On täällä joillakin ihan hienoja periaatteita mutta harmi vaan kun ne ei käytännössä toimi ollenkaan.

Vaihda lapselle kuiva paita, ilman paitaa ei alle 3v saa olla rannalla eikä muuallakaan. Alle 3 v tuliis pitää varjossa ja suojata hänet vaatteilla, hieman aurinkovoiteita voi käyttää paljaaksi jääville aulueille, mutta ei todellakaan koko iholle.

Pienten ei tarvi tehdä samaa kuin isot!

Tässä tietoa lasten suojaamisesta auringolta. http://www.pharmacal.fi/liitteet/200188.pdf

Ai ilman pitkiä vaatteita ei saa olla esim. varjossa? Höpöhöpö! Auringossa ehkä ei pitkiä aikoja ilman vaatteita. Mutta eiköhän se lämpöhalvauskin ole aika paha juttu...

Ilmeisesti minua neuvoneella ei ole kokemusta pienten kanssa rannalla olosta. Siinä kuule tarvitaan 10 varapaitaa, että se reissu onnistuisi kuiva paita päällä. Paria enempää en viitsi mukanani kantaa rattailla tai fillarilla kun liikenteessä olen. Olen toki tiedostanut että märän voi vaihtaa kuivaan. Kyllä pieni saa pousuta siinä missä isokin! Olisipa aika epäreilua köyttää taapero rattaisiin pitkähihaisessaan kateellisena itkemään, kun isompi nauttii kesästä.

Miksi ihmeessä apteekissa myydään aurinkorasvoja joita saa käyttää mm 6kk:den iästä lähtien? Miksi minulle apteekissa sanottiin myös sellaisesta rasvasta jossa on kemiallinen suoja myös että voi käyttää alle vuoden ikäisellekin? Miten voi päätyä apteekkiin myyntiin tuotteita joita ei kuitenkaan muka saa käyttää vaikka pullon etiketissä niin lukee ja ammatti-ihmiset sanovat että voi käyttää? Ihmettelen kyllä.

no just nii...:lle; Eipä ole lääketieteen tietokanta ei:-) Googlehan on hakukone, jonka avulla löydät sekä relevantteja että vähemmän uskottavia lähteitä. Googlessa itsessään kun ei tuo tieto ""sijaitse"". Vai luotatko mielummin esim. luontaistuotekauppojen ""asiantuntijoihin""? Mielestäni ihan syystä pointtasin siviilirohkeudesta tutkimattomien mömmöjen levittelyssä.

Huomasin aiheeseen liittyvän mielenkiintoisen tekstin, Kuluttajalehdestä 4/2006.

Alle kaksivuotiaalle ei suositella aurinkovoidetta.
-Niiden kemikaalit saattavat imeytyä ihon läpi elimistöön ja aiheuttaa vahinkoa elimille, Suomen Syöpäyhdistyksen ylilääkäri Matti Rautiala sanoo.
Kemikaalit voivat häiritä hormonaalista toimintaa. Asiaa ei ole tutkittu paljon, mutta teoriassa ne voivat aiheuttaa esim. kasvuhäiriöitä.
Lasten iho on ohut, eikä sen luontaiset suojamekanismit ole vielä kehittyneet kuten aikuisilla. Jos alle 2 vuotiaalle kuitenkin laittaa aurinkovoidetta on turvallisinta valita sellainen, jossa on fysikaalinen suoja. Perinteisesti voiteen suoja on kemikaalinen.
Fysikaalisella filtterillä varustetut aurinkovoiteet heijastavat UV-säteitä kuin peili. Niitä valmistavat monet aurinkovoidevalmistajat. Useat lapsille markkinoidut rasvat ovat sellaisia. Asian voi tarkistaa myös tuoteselosteesta: sana sinkkioksidi tai titanioksidi kertoo, että kyseessä on fysikaaliselle suodattimelle varustettu tuote.
Aurinkovoiteisiin liittyy sudenkuoppia. Usein ihmiset uskottelevat, että isoja suojakertoimia käyttämällä on turvassa haitallisilta säteiltä. Todellisuudessa isotkaan suojakertoimet eivät estä UV-säteiden vaikutuksia ihoon, ainoastaan hidastavat niitä.

Loistava artikkeli. Kiitoksia.

Itse pähkäilin juuri, että olenko ostanut fysikaalista suojaa. Kun apteekin ""täti"" oli vähän epävarma mutta suositteli tätä voidetta. Tarkistin juuri ja tässä on tuota, titaanioksidia. Eli on ilmeisesti juuri tuollainen fysikaalinen suoja.

Yhteistyössä