Minkä ikäiselle vauvalle soseita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tytti-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ninaTT:Mulla on pari tuttua jotka on antaneet lapsilleen pelkkää sormiruokaa.Hyvin on aina mennyt ja lapset kasvaneet tosi hienosti.Mun siskontyttö on aina syönyt itse,mitään soseita ei ole koskaan syönyt.Hyvin sormiruokinta varmasti menee. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
En mä ainakaan sitä tarkottanut. Vaan sitä että sun kirjoituksesta paistaa läpi se että sä olet vahvasti päättänyt toimia niin (eli sormiruokintaa harjoittaa). Mutta kun ei sitä voi etukäteen tietää et minkälainen se pieni vauva on. Voihan olla, et vauva kelpuuttaa sen sormiruuan, sehän on sitten vain sun onni ja hyvä juttu, mut sit voi olla myös niin ettei teillä tuu sormiruuat kyseeseenkään. Ethän sä voi olla antamatta toiselle esim. sitä perunaa vain sen takia jos ei se vauva sitä satu ottamaan. Käytäntö näyttää, mikä on se teidän tapa toimia. Mulle henk.koht on se ja sama miten sä ruokit lastasi, on meilläkin ollu käytössä sekä että.

Minä tahtoisin nähdä lapsen jolle ei kelpaa sormiruoka. Leikki on lapsen työtä ja terve lapsi ottaa käteensä kaiken edessään olevan ja terve lapsi työntää sen suuhunsa myös. Siihen sormiruokinta perustuu. En voi uskoa näkemättä että tässä maailmassa on lapsi, joka ei huoli sormiruokaa.

Voi että, meille olisit voinut tulla katsomaan aikoinaan tuota meidän nyt 5v täyttävää kakkosta, siinä oli lapsi jolle ei olisi voinutkaan ajatella sormiruokaa herkän oksennusrefleksin vuoksi. Ja jolta hampaidenpesukin on vasta kuluneen vuoden aikana alkanut onnistua oksentamatta. Ja silti tuo poika on terve (kun viittasit että terve lapsi ottaa käteensä ja työntää suuhunsa, kaikkeahan tuo suuhunsa työnsi joo mutta se suuhuntyöntäminen ei tarkoita sitä että se tavara menis mahaan asti, harmillisen monta kertaa ne löydökset löytyi matolta :whistle: )

Eikö sormiruokailu sotke kamalasti? :whistle:
Siis jos naperolle antaa vaikka syöttötuoliin puoliksi keitetyn porkkanan niin luulisin että 95% porkkanansta on lattialla, seinillä, vaatteilla, hiuksissa...
Soseilla mennään mutta kiinnostaa kyllä kokeilla sormiruokaakin (kylpypäivinä) :D

Ja ap:n kysymykseen 3,5kk aloitettiin kasvissoseilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Siis jos naperolle antaa vaikka syöttötuoliin puoliksi keitetyn porkkanan niin luulisin että 95% porkkanansta on lattialla, seinillä, vaatteilla, hiuksissa...
Soseilla mennään mutta kiinnostaa kyllä kokeilla sormiruokaakin (kylpypäivinä) :D

Tottakai sotkee.Mutta kyllä meillä vauva sotkee myös soseita syödessään.Tyttö kohta 9kk ja jos annan maissinaksun käteen,niin sotkuhan siitä tulee,mutta sitten siivotaan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
No kerro mulle nyt, miten monipuolisesti syövä lapsi on jotenkin riskialttiimpi saamaan allergioita ja kärsimään puutostiloista kun keskimääräinen laps?

Miten lapsi voi olla monipuolisesti syövä, jos sormiruoka ei vaan mene alas ja jatkatte pelkällä maidolla, jos siis et millään voi lapselle ruokaa soseuttaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mä en usko, että tullaan koskaan harrastamaan soseita kovinkaan paljoa... Tää saa alkaa syömään ihan oikeata ruokaa siinä 6 kk kieppeillä, sitä ennenannan sen maistaa sormenpäästä mitä mulla nyt sattuu lautasella olemaan.

Mun mielestä se, että oikein syöttää lapselle muuta ku äm ennen 6 kk on

Siis arvelit ihan syöttää perunankin isoina palasina 6kk ikäiselle?

Jos on tarpeeks jauhoista (pehmeää ) perunaa... Jos ei oo, nii sit ei syödä perunaa.

Tästä saa kyllä sellaisen kuvan, että jollei lapsi syö paloina tai haukkaa saa olla ilman, soseuttaa kun ei voi.

No voi saada sellaisen kuvan jos sellaisen kuvan haluaa. Jos kuitenkin lukee mitä mä oikeasti kirjoitan, huomaa, että en aio lasta nälässä pitää... Jos ei perunaa voida turvallisesti syödä ilman soseutusta alusta, niin on vaikka kuinka monta muuta ruokaa mitä voi. Jos mun laps jostain syystä ei pysty täyttämään tarpeitaan sormiruoalla ja maidolla, niin tietenkin tehdään jotain toisin.

No kerro mulle nyt, miten monipuolisesti syövä lapsi on jotenkin riskialttiimpi saamaan allergioita ja kärsimään puutostiloista kun keskimääräinen laps?

Miten lapsi voi olla monipuolisesti syövä, jos sormiruoka ei vaan mene alas ja jatkatte pelkällä maidolla, jos siis et millään voi lapselle ruokaa soseuttaa?

LUKEKAA, LUKEKAA, LUKEKAA. En jaksa kokoajan toistaa samoja asioita. ÄRH.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mä en usko, että tullaan koskaan harrastamaan soseita kovinkaan paljoa... Tää saa alkaa syömään ihan oikeata ruokaa siinä 6 kk kieppeillä, sitä ennenannan sen maistaa sormenpäästä mitä mulla nyt sattuu lautasella olemaan.

Mun mielestä se, että oikein syöttää lapselle muuta ku äm ennen 6 kk on

Siis arvelit ihan syöttää perunankin isoina palasina 6kk ikäiselle?

Jos on tarpeeks jauhoista (pehmeää ) perunaa... Jos ei oo, nii sit ei syödä perunaa.

Tästä saa kyllä sellaisen kuvan, että jollei lapsi syö paloina tai haukkaa saa olla ilman, soseuttaa kun ei voi.

No voi saada sellaisen kuvan jos sellaisen kuvan haluaa. Jos kuitenkin lukee mitä mä oikeasti kirjoitan, huomaa, että en aio lasta nälässä pitää... Jos ei perunaa voida turvallisesti syödä ilman soseutusta alusta, niin on vaikka kuinka monta muuta ruokaa mitä voi. Jos mun laps jostain syystä ei pysty täyttämään tarpeitaan sormiruoalla ja maidolla, niin tietenkin tehdään jotain toisin.

Ja mitäs jos mikään muukaan ruoka ei mene alas paloina?

Säkin voisit lukaista, että mitä olet kirjoittanut...

ei helvetti. tää on aina tätä kun joku äiti kertoo jostain mitä on ajatellut kokeilla ja mitä pitää itse fiksun ja järkevän kuuloisena niin se heti teilataan ja latistetaan. ei jumankekka tää on hauska palsta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Voi että, meille olisit voinut tulla katsomaan aikoinaan tuota meidän nyt 5v täyttävää kakkosta, siinä oli lapsi jolle ei olisi voinutkaan ajatella sormiruokaa herkän oksennusrefleksin vuoksi. Ja jolta hampaidenpesukin on vasta kuluneen vuoden aikana alkanut onnistua oksentamatta. Ja silti tuo poika on terve (kun viittasit että terve lapsi ottaa käteensä ja työntää suuhunsa, kaikkeahan tuo suuhunsa työnsi joo mutta se suuhuntyöntäminen ei tarkoita sitä että se tavara menis mahaan asti, harmillisen monta kertaa ne löydökset löytyi matolta :whistle: )

Yhdellä amerikkalaisella tutulla oli lapsi, jolla oli oksennusrefleksi todella herkkä. Juuri sen takia tämä laps söi sormin, koska jos joku muu hänen suuhunsa jotain pisti eikä lapsi itse hallinnut tilannetta, tuli oksu. Jos äiti yritti syöttää lusikalla, oli lopputulos oksu, itku ja sotku. Jos lapsi sai syödä itse, meni ehkä jotain alaskin. Rintamaito heilläkin oli pääasiallisena ruokana vähän yli yksivuotiaaksi asti koska lapsi ei voinut kiinteitä paljoa syödä ennen kun refleksi hellitti. Ihan hyvin kuulemma kasvoi!

Alkuperäinen kirjoittaja hih hih:
ei helvetti. tää on aina tätä kun joku äiti kertoo jostain mitä on ajatellut kokeilla ja mitä pitää itse fiksun ja järkevän kuuloisena niin se heti teilataan ja latistetaan. ei jumankekka tää on hauska palsta.

Ei vaan kyseenalaistetaan ja koitetaan takoa päähän, että kaikki ei aina mene todellakaan niin kuin etukäteen suunnittelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:

Tottakai sotkee.Mutta kyllä meillä vauva sotkee myös soseita syödessään.Tyttö kohta 9kk ja jos annan maissinaksun käteen,niin sotkuhan siitä tulee,mutta sitten siivotaan. :D

Banaani on ihan paras mahdollinen mistä saa isoimmat sotkut aikaiseksi, sitä kun hierotaan vähän hiuksiin..ja.. :whistle: Siitäkin hvyä kun jää niin ihanasti vaatteisiin sit ruskeat jäljet :D

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
ninaTT:Mulla on pari tuttua jotka on antaneet lapsilleen pelkkää sormiruokaa.Hyvin on aina mennyt ja lapset kasvaneet tosi hienosti.Mun siskontyttö on aina syönyt itse,mitään soseita ei ole koskaan syönyt.Hyvin sormiruokinta varmasti menee. :)

Hyvä kuulla! Mullakin on kuitenkin vielä vähän epävarmuutta kun tää on vasta ensimmäinen lapsi ja suomessa sormiruokailu on aika uus juttu, joten käytäntöä en näe kovinkaan usein.

Mutta jos sä sanot niin, että jos peruna ei kokonaisena mene alas, niin sitä ei sitten syödä. Ja jos käykin niin, ettei mikään muukaan mene kokonaisena sun lapselle alas. Niin miten siinä tapauksessa pelkkä maito voi olla monipuolista ruokaa yli 6 kk ikäiselle lapselle, jonka kuuluisi jo jotain muutakin ravintoa sen maidon lisäksi saada?

Alkuperäinen kirjoittaja hih hih:

Ei vaan kyseenalaistetaan ja koitetaan takoa päähän, että kaikki ei aina mene todellakaan niin kuin etukäteen suunnittelee.

Hmm.

"Onnea matkaan, sitä tuut tarttee ku lapses kärsii allergioista ja puutostiloista."

"Ei tuommoinen onnistu."

"Meinaatko lasta pitää nälässä?"

Miksi mulle tarttee takoa päähän jotain josta olen jo hyvinkin tietoinen? Mä tiedän, ettei asiat aina mene niin kuin suunnittelen, mutta se ei todellakaan estä mua suunnittelemasta ja kokeilemasta. Jos sä olet niin epävarma ja heikko ihminen ettet kestä sitä, ettei suunnitelmat toteudu, niin älä suunnittele tai yritä yhtikäs mitään erilaista, mutta ei sun tartte olla muita kokoajan tallaamassa sun ajatusmaailmallas.

Mutta jos sä sanot niin, että jos peruna ei kokonaisena mene alas, niin sitä ei sitten syödä. Ja jos käykin niin, ettei mikään muukaan mene kokonaisena sun lapselle alas. Niin miten siinä tapauksessa pelkkä maito voi olla monipuolista ruokaa yli 6 kk ikäiselle lapselle, jonka kuuluisi jo jotain muutakin ravintoa sen maidon lisäksi saada?

Kuten jo tuossa monenmoneen kertaan sanoin: Jos tämä ei onnistu, sitten kokeillaan jotain muuta. Peruna ei kuitenkaan ole se ainoa ruoka, eikä se tärkein.

Kuten jo tuossa monenmoneen kertaan sanoin: Jos tämä ei onnistu, sitten kokeillaan jotain muuta. Peruna ei kuitenkaan ole se ainoa ruoka, eikä se tärkein.

Luitko sä ollenkaan mitä mä tossa kirjoitin äsken? Mä pistin siihen, että mitä jos mikään muukaan ruoka ei mene kokonaisena alas...en mä pelkästä perunasta puhunut.

Luitko sä ollenkaan mitä mä tossa kirjoitin äsken? Mä pistin siihen, että mitä jos mikään muukaan ruoka ei mene kokonaisena alas...en mä pelkästä perunasta puhunut.

LUITKO MITÄ MÄ KIRJOITIN? Mustaan sulle sen kohdan, ehkä älyät.

Jos peruna ei onnistu, kokeillaan porkkanaa. Jos mikään sormiruoka ei onnistu, sit kokeillaan soseita, tarpeen mukaan. Kuten olen jo varmaan kymmenen kertaa sanonut tämän ketjun aikana. Niin kauan kun tyttö on tyytyväinen ja jotain menee alas syödään sormin.

Pitääkö vielä jotain selittää?

Te ette kyllä anna itsestänne yhtään fiksua kuvaa tällä alotuksella...

Nina kenen kanssa meinaan kakkosen tehdä ku eihän sulla ole miestä?
Eihän sitä nyt tuosta vaan

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:

Mulla on yks homokaveri joka sanoi voivansa harkita asiaa parin vuoden päästä, sovittiin, että palaillaan asiaan kun tulee ajankohtaiseksi. Tällä hetkellä tosin on orastava suhteenalku miehen kanssa, joten ehkä tulee ihan parisuhteenkin kautta... Miehiä on maailma pullollaan, eiköhän jostakin löydy ihan kelpo isä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:

Mulla on yks homokaveri joka sanoi voivansa harkita asiaa parin vuoden päästä, sovittiin, että palaillaan asiaan kun tulee ajankohtaiseksi. Tällä hetkellä tosin on orastava suhteenalku miehen kanssa, joten ehkä tulee ihan parisuhteenkin kautta... Miehiä on maailma pullollaan, eiköhän jostakin löydy ihan kelpo isä ;)

aika vastuutonta...

Yhteistyössä