Minkä ikäiselle olette puhuneet itsenäisyydestä (Suomen )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
ja juhlitte itsenäisyyspäivää?

Itsellä vanhin lapsi on reilu 3 ja kun mainitsin itsenäisyyspäivän, ni siitähän se kyselytulva vasta alkoikin :D Mutta mitä tuon ikäiselle voi itsenäisyydestä kertoa? Kun kysymyksiä tulee kuitenkin tyyliin, Miksi, miksi, miksi, miksi?

Olen mä asiasta puhunut 3v10kk:n ikäiselle esikoiselle, joka halusi tietää, mikä se sellainen itsenäisyyspäivä on. Jatkokysymyksiä tuli muutama, tyyliin että onko Ruotsikin itsenäinen ja että miksi itsenäisyyspäivä ei ole samana päivänä kuin joulu :D

Jaa- eipä ole tullut mieleenkään kertoa mitään vielä, lapset 5,5v ja 3v. Eiköhän se aikanaan tule puheeksi, ja tottakai sitten jos kysymyksiä tulee niin niihin vastaan. Itsenäisyyspäivää meillä ei juhlita muuten kuin minä syön suklaata ja arvostelen linnan juhlien pukuja.

Itsenäisyyspäivää vietetään siksi, että me asumme omassa maassa, jonka asioista saamme päättää itse. Aina näin ei ole ollut, vaan olemme olleet osa jotakin toista maata ja he ovat määränneet meidän asioistamme. Ei kai sitä tuon ikäiselle oikein monimutkaisemmin voi alkaa selittämään...

Viime vuonna 4-vuotiaan kanssa asiasta keskustelitiin. Oli siinä vähän miettimistä miten asian selittää niin, että lapsi siitä jotain tajuaa.

Koska juhlimme itsenäisyyspäivää, katson kyllä asialliseksi, että lapselle jotenkin selitetään, mitä se itsenäisyys tarkoittaa.

En ihan tajua, miten jotkut ei 5-vuotiaan kanssa vielä ole aiheesta puhuneet. Eikö perheissä mitenkään huomioida itsenäisyyspäivää?

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Itsenäisyyspäivää vietetään siksi, että me asumme omassa maassa, jonka asioista saamme päättää itse. Aina näin ei ole ollut, vaan olemme olleet osa jotakin toista maata ja he ovat määränneet meidän asioistamme. Ei kai sitä tuon ikäiselle oikein monimutkaisemmin voi alkaa selittämään...

mutta tuohonkin satelee sitten vähintään 10 miksi-kysymystä :D

Itsenäisyydestä ei juuri kannata puhua, koska Suomen itsenäisyys on todella näennäistä nykyisin. Sodasta ja papan elämästä kylläkin ollaan puhuttu tuon kouluikäisen kanssa paljon. Ja ihmisarvosta.

Olin tänään päiväkodissa lapseni kanssa tutustumassa tulevaan ryhmään ja kyllä siellä hoitajat puhuivat itsenäisyydestä ja siitä miksi itsenäisyyspäivää juhlitaan 1-4 vuotiaille lapsille. Jotenkin siihen tyyliin, että itsenäisyyspäivä on Suomen syntymäpäivä, koska tämä maa Suomi syntyi 92 vuotta sitten kun saimme oman valtion, rahan ja presidentin ja voimme itse täällä päättää asioista. En ihan tarkkaan kaikkea muista... :)

Yhteistyössä