Minkä ikäiselle lapselle olet antanut xylitol pastilleja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gekkolisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä tyttö nyt 1.5v ja on syönyt xylitol-pastilleja muutaman kuukauden. Purkkaa en tiedä milloin arvais antaa.. Esikoinen oli muistaakseni parin vuoden, kun aloitti sitä syömään.

Alle 1v olen antanut Xylisuusta palasia, ensin neljänneksen ja sitten annosta suurentaen. Noin yksivuotiaasta ovat saaneet kovempia tabletteja eli Xylibonia. Purkkaa vasta yli parivuotiaana, esikoinen nieli purkat pitkään ja maha meni sekaisin, keskimmäinen jätti purkat aina jonnekin muualle kuin roskikseen. Eli tabletit helpompia.

Hieno juttu, aattelin et joko uskallan antaa tolle 1v6kk ikäselle. Ei oikein tykkää tosta hampaiden pesusta, eikä pesutulos aina sit oo järin hyvä, joten lisänä vois olla noi pastillit. Mut meille suuhygienisti sano et vasta yli 2v voi alkaa pastilleja antaan... :o

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Hieno juttu, aattelin et joko uskallan antaa tolle 1v6kk ikäselle. Ei oikein tykkää tosta hampaiden pesusta, eikä pesutulos aina sit oo järin hyvä, joten lisänä vois olla noi pastillit. Mut meille suuhygienisti sano et vasta yli 2v voi alkaa pastilleja antaan... :o

Ohhoh, minä sain hammashoitajalta jo -04 kehoituksen että 9kk ikäiselle voi aloitaa Xylisuun.

hampaanpesu kuuluu kategoriaan: vaikka lapsi ei tykkää, niin ei hän silti määrää. sinähän peset ne hampaat ja sillä siisti. meillä ei ainakaan ole lapsilla ollu sananvaltaa ko asiaan. kävin vielä esikouluiässäkin kerran vkossa itte pesemässä, jotta varmasti edes joskus on puhdasta. ja alle 3 veen hampaat pesen minä, jotta tulos on ok. meillä otetaan xylisuuta syöntien jälkeen.

Meillä poika alkoi saamaan xylisuuta ja katti matikaisen vattupastilleja 1,5v:nä, mutta kait niitä voi antaa ihan siitä asti,kun ekat hampaat tulee (paitsi noi katti matikaiset on aika kovia, joten pienelle parempi on xylisuu).. Purkkaa alkoi syömään vasta pikkuisen ennen 2v:tä. Tykkää molemmista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hampaanpesu kuuluu kategoriaan: vaikka lapsi ei tykkää, niin ei hän silti määrää. sinähän peset ne hampaat ja sillä siisti. meillä ei ainakaan ole lapsilla ollu sananvaltaa ko asiaan. kävin vielä esikouluiässäkin kerran vkossa itte pesemässä, jotta varmasti edes joskus on puhdasta. ja alle 3 veen hampaat pesen minä, jotta tulos on ok. meillä otetaan xylisuuta syöntien jälkeen.

Jos vastaus oli mulle tarkotettu, niin huomasitko kun kerroin, et lapsi ei hampaiden pesusta tykkää, joten ajattelin et pastillit olis pesujen LISÄKSI hyviä syödä?

En todellakaan tingi hampaiden pesusta, mutta tosiaan vastaanpistävän lapsen hampaat on vaikea pestä, enkä voi taata et pesutulos ois aina täydellinen.
Kuitenkaan en pesutilanteesta halua lapselle liian epämiellyttävää tehdä, uskon että jos nyt pistetään vastaan, niin pian siihen ajatukseen kuitenkin sopeudutaan, et hampaat pestään ihan suosiolla. Näin on ollut myös meiän isommilla lapsille aikanaan...

Joten pesu ja pastillit lienee kuitenkin yhdessä paras ratkaisu?

Alkuperäinen kirjoittaja hampaspeikko:
Mikä on xylisuu ja missä myydään? harvasta kaupasta löytää edes pastilleja, purkkaa on kyllä montaa laatua tarjolla.

Tätä: http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/manufacturers_id/86/products_id/1242

Myydään apteekeissa ja joissakin kaupoissa luontaistuotehyllyssä.

Xylibon (tai Katti Matikainen, samaa kuin Xylibon vadelma) -pastilleja on kyllä esim. S-Marketissa tai K-supermarketissa karkkihyllyssä. Joko pahviaskissa tai purkissa. Niin ja K-kaupan Pirkka-apinapastillit ovat samoja kuin banaaninmakuiset Xylibonit.

Yhteistyössä