Annatteko usein xylitol-pastilleja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja älö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suositus sitä ja suositus tätä. Mitä kaikkea tässä pitää antaa ylimääräisenä + ravintolisänä + muuna. Pitäs antaa cde-vitaamian, rela dropseja, ksylitolia, purkkaa, vaikka mitä. Minä en ole antanut mitään yhdellekkään lapsista ja nyt vanhimmat on 20 ja 17 ja pirun terveitä. Mulla on myös iltatähti 5v ja mitään en ole sillekkään antanut. ja terve on ollut.

Taitaa olla markkinamiesten pakkosyöttöä. Tarhassa noi kai pakkosyötettäs, tiedä siitä kun nuorin ei oo tarhassa ollutkaan ja 90-luvulla ei vielä pakkosyötetty.

Mulla itsellä muuten menee vatsa sekasin ksylitolista. Ja samaa on joskus tullut juteltua muutaman muunkin ihmisen kanssa.

[QUOTE="RiinaLiina";23512721]Suositus sitä ja suositus tätä. Mitä kaikkea tässä pitää antaa ylimääräisenä + ravintolisänä + muuna. Pitäs antaa cde-vitaamian, rela dropseja, ksylitolia, purkkaa, vaikka mitä. Minä en ole antanut mitään yhdellekkään lapsista ja nyt vanhimmat on 20 ja 17 ja pirun terveitä. Mulla on myös iltatähti 5v ja mitään en ole sillekkään antanut. ja terve on ollut.

Taitaa olla markkinamiesten pakkosyöttöä. Tarhassa noi kai pakkosyötettäs, tiedä siitä kun nuorin ei oo tarhassa ollutkaan ja 90-luvulla ei vielä pakkosyötetty.

Mulla itsellä muuten menee vatsa sekasin ksylitolista. Ja samaa on joskus tullut juteltua muutaman muunkin ihmisen kanssa.[/QUOTE]

olen usein miettinyt samaa ja uskon, että totuuden siemen on puheissasi.

miten muuten teillä päivähoidossa? Kuuluuko xylitolpastillit tai purkat päivän syöminkeihin?
Mietin vaan, kun edellisessä perhepäivähoitopaikassa tyttö sai pastilleja joka ruoan jälkeen ilmaiseksi ja tässä nykyisessä paikassa pitää ite viedä omat pastillit. Muistelin sitten, että aikoinaan kun töissä olin päiväkodissa, siellä jokainen lapsi sai purkan ruoan jälkeen.

[QUOTE="RiinaLiina";23512721]Suositus sitä ja suositus tätä. Mitä kaikkea tässä pitää antaa ylimääräisenä + ravintolisänä + muuna. Pitäs antaa cde-vitaamian, rela dropseja, ksylitolia, purkkaa, vaikka mitä. Minä en ole antanut mitään yhdellekkään lapsista ja nyt vanhimmat on 20 ja 17 ja pirun terveitä. Mulla on myös iltatähti 5v ja mitään en ole sillekkään antanut. ja terve on ollut.

Mulla itsellä muuten menee vatsa sekasin ksylitolista. Ja samaa on joskus tullut juteltua muutaman muunkin ihmisen kanssa.[/QUOTE]

Mites hampaiden kunto, löytyykö reikiä?

Alkuperäinen kirjoittaja älö;23511438:
Taas luin jonkun tutkimuksen jossa suositeltiin xylitolin käyttöä ja ostin kaksivuotiaallemme näitä xylitol-pastilleja. Jotenkin vaan kauhistuttaa syöttää makeita pastilleja joka ruoan jälkeen vaikka niin kai se ideana onkin..

Joka ruuan jälkeen 2v:lle pastilli ja isommalle purkka. Ja itse pitävät kyllä huolen, ettei vaan unohdu. Eikös se xylitolin idea ole just se, että se otetaan joka aterian jälkeen ja päivittäinen suositus on 5 annosta?

Mullekin kyllä ihan uusi juttu, että pitäis jauhaa joka päivä pastillia tai purkkaa. Kivittäkää, mutta meidän 3-vuotias on saanu tähän mennessä 2 kertaa elämänsä aikana purkkaa ja vissiin yhden pastillin. Itse en ole ikinä syöny purkkaa, tai siis syön ehkä pari tyynyä vuodessa. Olen 30-vuotias eikä ole yhtään reikää hampaissa, muutenkin hyvät hampaat. Mun lapsuudessa mitään pastilleja edes ollu.

[QUOTE="vieras";23512828]Mites hampaiden kunto, löytyykö reikiä?[/QUOTE]

Lapsilla ei ole yhtään reikää! Mutta se nyt johtunee siitä, että molemmilla vanhemmilla on ilmeisesti suht. hyvät hammasgeenit. Mulla on yksi reikä (olen yli 40v) vaikka olen aina syönyt paljon karkkia (toki harjannut hampaat yms. mutta en ole purkkaa käyttänyt). Miehellä reikiä enempi, mut nuoruuden elintavat huomioiden hampaat huippukunnossa. Muissa terveysasioissa ei voi sanoa ainakaan taustojen perusteella mitään kauheen positiivistä. Molempien vanhempien suvuista löytyy jos jonkinlaista vitsausta, osa langennut jo meidän vanhempienkin päälle. Lapset silti olleet terveitä "aina".

Annan 1v11kk lapselle vaihdellen purkkaa tai pastilleja. Purkkaa ottaisi mieluummin, mutta välillä nielee ne ja välillä jemmaa jonnekin "kivaan" paikkaan, niin en aina viitsi (osaa kyllä laittaa roskiinkin tai pyytää, että äiti laittaa, mutta kun aina ei huvita...). Me on annettu noita Pikku-Kakkosen pastilleja tqai sitten ihan tavallista xylitol-prkkaa, ei tarvitse olla erityisesti lapsille tarkoitettua, maistuu silti pojalle hyvin. Aloitettiin pastillit heti kun ilmestyi hampaita, ja purkka sitten pikkuisen myöhemmin, reilun vuoden iässä. Poika on päiväkodissa, ja siellä antavat myös ruokailun jälkeen noita pastilleja.

Kyllä mä uskon, että ovat oikeasti hyväksi hampaille, mutta annan myös siksi, että poika niistä kovasti tykkää. Itsekin olen sellainen, että ruuan jälkeen tekee mieli ottaa jotain ihan pientä makeaa, tähän sopivat oikein hyvin.

miten muuten teillä päivähoidossa? Kuuluuko xylitolpastillit tai purkat päivän syöminkeihin?
Mietin vaan, kun edellisessä perhepäivähoitopaikassa tyttö sai pastilleja joka ruoan jälkeen ilmaiseksi ja tässä nykyisessä paikassa pitää ite viedä omat pastillit. Muistelin sitten, että aikoinaan kun töissä olin päiväkodissa, siellä jokainen lapsi sai purkan ruoan jälkeen.

Meillä päiväkodissa saavat pastillit ja 5€ piti viedä syksyllä "pastillirahaa" tarhaan.

Yhteistyössä