Minkä ikäiselle lapselle juttelette intiimialueiden yksityisyydestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uuu"

Vieras
siis vaikeasti sanottu, mutta milloin siis alatte jutella lapselle, että esim pimppi on alue johon ei muut saa koskea yms. Että lapsi tulisi tietoiseksi, että voi kieltää muita koskemasta vääriin paikkoihin ja että kertoo aina vanhemmille, jos joku yrittää koskea. Mistä tietää milloin näistä asioista on aika jutella ja millälailla olette aloittaneet?

Heti kun on pottailu aloitettu. Ei nostella helmoja, ei riisuta pöksyjä julkisesti, äiti ja isi vain saa koskea ja pestä peppua, ei saisi rapsutella alapäätä jne. Ihan perusjuttuja. Ei uhkaamalla eikä syyllistämällä vaan ihan kepeästi jutellen. Oma esimerkkikin toimii siinä ohella.

No meil kerrottiin 2v että toisen paikkoihin ei kosketa luvatta. Lähinnä siksi kun meitä alko ärsyttää tutkimisinto ja halusi mun tissejä jne räplätä. Mitään namusetiä ei olla vielä mainittu tolle pian 4v.

Neiti oli vajaat 2v kun alettiin tuo ei ole soveliasta yms. Ollaan kerrottu ettei ketään saa sinne koskea paitsi isä ja äiti sekä että itse sinne kosketaan suihkussa tms eikä ikinä ulkona/kaupassa...

No eipä olla kielletty itseään koskettelemasta mutta että sen voi tehdä omassa huoneessaan.
Tyttö 4v. Ei ole tarvinnut erikseen kieltää ettei julkisilla paikoilla saa kun osaavathan nuo muutenkin käyttäytyä kun katsovat vanhemmistaan mallia. :)

Mutta on tarvinnut jo sanoa ettei ulkona riisuta pikkuhousuja tms. kun pitivät nakupirskeitä tuossa aiemmin kesällä. :headwall:

Anteeksi vaan, mutta tuon kakkosen vastaus alkaa olla jo amerikkalaista meininkiä. Että 6-vuotiaalla pitää olla terveystarkastusta varten rintaliivit. Minä en ole raaskinut alle kolmivuotiaalle sanoa että housut pitää pakosti olla jalassa. Kotioloissa en viitsi puuttua isompienkaan rimputteluun, mutta kyllä ne alkavat sitten jo itse huomata. Intimiteetistä olen puhunut sitten, kun pyllyleikit ovat tulleet ajankohtaiseksi. Vieraista alapäähänkoskijoista olen maininnut vasta kouluikää lähestyttäessä. Koululaisten kanssa olen puhunut hyvinkin suoraan, kun ovat tuollaisia avoimia, jotka uskaltavat kysellä ja puhua kaikesta.

Toki riippuu lapsen elinympäristöstä, mihin pitää varautua. Kuinka paljon on hyväksikyttömahdollisuuksia.

Meillä poika kiinnostui omasta ja muiden alapäistä noin kuukausi sitten (ollessaan 1 v. 9 kk ja pari viikkoa päälle) ja silloin aloin kertoa "hipelöinnin" yksityisyydestä ja alapään koskemattomuudesta. Poika otti sen vähän liiankin tosissaan, koska nyt minun pitää yrittää selittää, että äidin on kuitenkin pakko pestä poika alapäätä myöten... :D Joka tapauksessa: kerron jo nyt yksityisalueesta, kun poikani yrittää vaikkapa koskettaa pikkuveljensä pippeliä, tai suihkussa minun alapäätäni. (Luen yksityisalueeksi nänninikin, joiden selitän olevan vain vauvan ruoanlähteitä vähän aikaa ja sitten taas minun yksityisaluettani pimpin lisäksi).

Yhteistyössä