Minkä ikäiseksi asti lapset käy teillä saunassa vastakkaisen sukupuolen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mie"

Vieras
Siis että poika saunassa äidin/siskon tai jonkun muun naisen kanssa? Ja tyttö saunassa isän/veljen tai muun miehen kanssa? Minkä ikäisenä lapsi alkaa yleensä "ujostella" ja lopettaa sen saunomisen vastakkaisen sukupuolen kanssa?

Itse lopetin jopa äidin kanssa käymisen jossain vaiheessa ala-asteella. Äitin ehdotus. Ja koska mulla oli vain veljiä niin kävin aina yksin. Aika törkeetä äidiltä.. Kaverini kävi vielä yläasteellakin äidin ja isän kanssa ja musta se oli tietty silloin hyvin outoa.

Esikoinen lopetti saunailun isäpuolen kanssa joku. 11-12v, toiseks vanhin on 12v eikä ole ite esittänyt kokevansa saunomista porukalla kiusalliseksi, eli käy muiden kanssa. Joskus toki sanunotaan tyttöporukallakin.
Eli mun vastaus: sitten kun lapsi itse kokee ettei halua saunoa vanhempien/ toista sukupuolta olevan vanhemman kanssa

• Tykkää
Reactions: moona81
Luulisin että suurin osa siinä vaiheessa kun alkaa niitä murrosiän merkkejä näkymään. Viidennellä-kuudennella luokalla varmaankin.
Itse käyn oman pojan 8 v kanssa saunassa, mutta miesystävän 9- ja 11-vuotiaiden kanssa en.

No itse taisin olla jotain 9 vuotias kun en enää kehdannut mennä isäni kanssa saunaan. Enkä kyllä voisi kuvitella että menisin enää aikuisenakaan. Ei myöskään mieheni voisi kuvitella menevänsä äitinsä kanssa saunaan.

Ap

Veljeni ja minä saunomme vielä nyt aikuisinakin vanhempien kanssa esimerkiksi mökillä. Tosin murrosikäisenä kävin toisinaan yksinkin saunassa, mutta yhteissauna ei ollut mikään ongelma missään vaiheessa. Nuorempi siskoni lopetti vähän ennen murrosikää saunomisen kummankin vanhemman ja sisarusten kanssa.

Mökillä saunotaan myös ihan sujuvasti veljen uusioperheen lähes teini-ikäisten lasten kanssa.
Persoonasta riippuu. Jos lapsi/nuori haluaa saunoa yksin niin sitten annetaan, jos ei ilmaise haluaan yksin saunomiseen niin saunotaan porukalla.

• Tykkää
Reactions: moona81
[QUOTE="vieras";28516909]Meillä ovat parikymppisiä ja yhä käyvät.

Ainakin oman äidin tai isän arkailu kuulostaisi kyllä aika oudolta.[/QUOTE]

Ei se mitään outoa ole jos ei vastakkaisen sukupuolen kanssa käy saunassa. Yhtä normaalia kuin näin tehdä on olla tekemättä. Ja yleisempäähän tietysti on että vastakkaisen sukupuolen kanssa ei olla alasti (paitsi puolison). Tää on taas tätä että oma tie ja oma mielipide on se oikea.

Yhteistyössä