Minkä ikäinen on nuorin lapsi jonka tiedät oppineen lukemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän entisessä naapurissa oli tyttö, joka oppi lukeen just ennen 4v. synttäriä.
Vanhemmat eivät tykänneet yhtään...just samoista syistä ku mjuutkin ovat tässä maininneet.

Omista esikoinen oppi just kun meni eskariin eli 6v. ja kuopus 3,5v ei tod. osaa edes kirjaimia :D
Mutta osaa se laskea kymmeneen :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Miks ihmeessä niille lapsille pitää opettaa lukutaitoa ja kirjaimia jo taaperosta alkaen? Lapsuus lapsuutena

Tiedän yhden äidin,joka kertoi lapsen ollessa 1v,että katsopas vaan,niin heidän lapsi osaa lukea ja kirjoittaa jo 3v.Ja kyllä he sitä harjoittelevatkin,lapsi on nyt 2v,joten en tiiä oppiiko aikaisin ;).Itse en harjoittelemalla harjoittele lasten kanssa,kerron kun kysyvät.Molemmat ovat alkaneet kysellä kirjaimia 3v iässä.Mutta en aio kyllä kotona mitään lukemis-ja kirjoitus-koulua pitää,sen ehtii sitten koulussakin!Jos omillaan oppivat ennen kouluikää niin sitten on niin.

siskoni oppi 5v lukemaan. 4v hän opi yhden satukirjan ulkoa ja alkoi sitten ihna itse tutkimaan kirjaimia ja näin oppi lukemaan.
Mä oon siskoa melkei 2v vanhempi ja ite opin vasta ekalla lukemaan, sisko siis osas jo lukea ennen mua

Miks ihmeessä niille lapsille pitää opettaa lukutaitoa ja kirjaimia jo taaperosta alkaen? Lapsuus lapsuutena

Aina ei opeteta. Tämäkin pikkupoika oppi ihan itsenäisesti lukemaan. Äitinsä huomasi että lapsi osaa lukea yksittäisiä sanoja sieltä ja täältä. Ja kirjoittamisenkin oppi ihan itsestään. Heillä oli magneettikirjaimia jääkaapin ovessa ja yhtenä päivänä niistä kirjaimista oli muodostettu sana "uutiset". Sen jälkeen sanoja alkoi kehkeytyä lisää. Tämä lapsi on erittäin tiedonhaluinen ja hänen jokainen kehitysaskeleensa on hänen omasta tahdostaan. Lukemaan, kirjoittamaan tai vaikkapa opettelemaan autojen merkkejä ja katujen nimiä häntä ei olla koskaan opetettu. Lapsi vaan ihan aidosti ja oikeasti on nämä kaikki itsekseen oppinut. Aika harva 1,5-vuotias varmaan oppisi lukemaan vaikka miten yrittäisi opettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Aina ei opeteta. Tämäkin pikkupoika oppi ihan itsenäisesti lukemaan. Äitinsä huomasi että lapsi osaa lukea yksittäisiä sanoja sieltä ja täältä. Ja kirjoittamisenkin oppi ihan itsestään. Heillä oli magneettikirjaimia jääkaapin ovessa ja yhtenä päivänä niistä kirjaimista oli muodostettu sana "uutiset". Sen jälkeen sanoja alkoi kehkeytyä lisää. Tämä lapsi on erittäin tiedonhaluinen ja hänen jokainen kehitysaskeleensa on hänen omasta tahdostaan. Lukemaan, kirjoittamaan tai vaikkapa opettelemaan autojen merkkejä ja katujen nimiä häntä ei olla koskaan opetettu. Lapsi vaan ihan aidosti ja oikeasti on nämä kaikki itsekseen oppinut. Aika harva 1,5-vuotias varmaan oppisi lukemaan vaikka miten yrittäisi opettaa.

1.5-vuotias ei ihan oikeasti pysty vielä lukemaan. Hän voi osata useita sanoja tunnistaa ja jopa kirjoittaa ulkomuistista. Jos lapsella on erinomainen näkömuisti hän pystyy kerran sanan nähtyään jäljentämään sen. Tällöin valitettavasti saattaa olla kyse autismista, jolloin jokin muu kehityksen alue on häiriintynyt. Mutta toki valokuvamuisti voi ilmetä vain erityispiirteenäkin.

Tiedän pari perhettä, jossa lapsia on opetettu jo alle kaksivuotiaasta lukemaan ja kirjoittamaan, tunnistamaan numeroita, olemaan tietokoneella jne. No, seurauksena on valitettavasti pikkuvanhoja lapsia, jotka eroavat muista ikäisistään niin paljon, että heidän on vaikea ystävystyä, koska heitä pidetään niin erilaisina ja varmaan kokevat itsekin olevansa niin erilaisia. Ei hyvä. Niin, eivät nämä lapset kuitenkaan ole oppineet vielä kaksivuotiana lukemaan, mutta muuten oppineet niin paljon älyllisiä juttuja, että ikätoverit ovat aivan eri maailmassa. Lasten pitää saada olla lapsia eikä mitään opetettavia simpansseja!

Oma lapseni on oppinut kirjaimet kaksivuotiaana (sekä isot että pienet), kun oli niin kiinnostunut niistä. Mutta emme ole tietoisesti häntä opettaneet emmekä toivo, että hän toviin vielä lukemaan edes oppikaan (valmiudet saattavat jo tällä 3-vuotiaalla olla, mutta ei mielestämme ole mitään kiirettä).

Mun siskonpoika osasi aakkoset reilun vuoden ikäisenä, lukemaan oppi kolmevuotiaana. Oli aika hassua kun esim. ruokapöydässä luki maitopurkin tekstejä suomeksi ja ruotsiksi. Kävi ekan ja tokan luokan yhdessä vuodessa. Mielnkiinnolla odotan mitä pojasta isona tulee.

Lapsi oppii lukemaan jos on tarpeeksi kiinnostunut siitä, turha syyttää vanhempia aikaisista oppijoista. Siskonpojallani on erittäin hyvä näkömuisti, on oppinut esim. soittaa pianolla biisejä netistä soittoa kattomalla. Ei saa lokeroida lapsia. Jtkat lapset nyt vaan on ikäistään kehittyneempiä joillakon alueilla. Kummipojallani on kyllä ystäviä jne joten oppimisestaan ei ole ollut mitään haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nellaa:
tv:stä tuli yks päivä ohjelma, jossa yksi lääkäri kertoi luoneensa ohjelman jonka avulla lapsi oppii hyvin varhaisessa iässä lukemaan, se aloitetaan 6kk:n vanhana ja pitäisi jo 9kk:n iässä osata lukea kuulemma B)

Heh, heh. Että lapsi osaa lukea ennenkuin puhua :))

Meillä kaksi, jotka alkaneet lukemaan neljä vuotiaina (lähempänä viittä kuin neljää). Ja tosiaankin haasteellista vanhemmille, kun lukee kaikki tv:n tekstit silmänräpäyksessä, samoin lehtien lööpit jopa uutiset. Lukivat kaikkea minkä käsiinsä saivat, ruokapöydässä maitopurkin kylkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Minusta ei ole hienoa, että pieni lapsi oppii lukemaan. Lööpit sun muu paska hyppii silmille...

Toisaalta aukeaa ihan uusi maailma lasten kirjallisuudesta, ei ole riippuvainen siitä ehtiikö äiskä tulla lukemaan.

Meillä 3,5v osaa kirjaimet ja numerot, kirjoittaa kirjaimia hyvin ja tavoittelee sanojen kirjoitusta. Kyselee kovasti miten joku asia kirjoitetaan, mutta ei osaa vielä lukea. Kun seuraan hänen piirustustuokiotaan sivusta, huomaa, että lukemaan oppiminen tulee tapahtumaan aivan pian.

Tyttö on ollut aina todella kiinnostunut kirjoista ja piirtämisestä, emme ole opettaneet tai painostaneet. Hän on myös ikätasoaan taitavampi piirtäjä.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä mieltä tästä? :
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200803177383314_uu.shtml

Niin siis toi poikahan tunnisti yli sata sanaa 1.5vuotiaana, ei osannut lukea. Tuossa vaan yritetty taas hakea oikein raflaava juttu. Eikä jutusta nyt oikein käynyt ilmi osaako oikeasti lukea ja kirjoittaa vai tunnistaako sanoja ja osaako vain toistaa näkemiänsä sanoja.

Muuten tulee mieleen, että menisin pojan kanssa ulos potkimaan palloa ja laittaisin nuo tietokoneet pannaan. Minusta tietokone ei kuulu tuon ikäisille ollenkaan. MIkä kiire vanhemmilla on tehdä lapsitaan pikkuaikuisia.

Tunnen yhden pojan joka kaksi vuotiaana meillä kylässä ollessaan luki mehupurkin kyljestä kaiken mitä siinä luki, hitaasti ja tankaten, mutta kuitenkin. Ja siitä pojasta kasvoi maailman pikkuvanhin ja ärsyttävin lapsi/teini ja myöhemmin aikuinen.. Huh. Itse opin 4v:na, luin satuja.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelijaäiti-69:
Alkuperäinen kirjoittaja Minjaana:
Mun poika osasi alta kolmenvuoden kaikki kirjaimet, nyt kolmivuotiaana tietää myös pienet kirjaimet ja osaa kirjoittaa tietokoneella aika paljon sanoja jotka kokee itselleen tärkeiksi. Osaa myös mennä haluamilleen sivuille googlen kautta

Näin meilläkin, kaikkia kirjaimia ei vain vielä osaa luetella, mutta muuten menee isot ja pienet kirjaimet sekä numerot ja tosiaan tuo tietsikan käyttö on hallinnassa hyvin.

Vähän ohi aiheen, mutta onko teidän mielestänne todellakin hienoa, että 3-v. osaa itse mennä koneella eri sivuille??

Alkuperäinen kirjoittaja ks:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Minusta ei ole hienoa, että pieni lapsi oppii lukemaan. Lööpit sun muu paska hyppii silmille...

Toisaalta aukeaa ihan uusi maailma lasten kirjallisuudesta, ei ole riippuvainen siitä ehtiikö äiskä tulla lukemaan.

Mutta kauppaan ei ole asiaa, kuin säkki päässä ;)

Mun poika oppi lukemaan just kun oli täyttänyt 5v ja samaan aikaan myös kirjoittamaan. Enkä todellakaan ole opettanut häntä, yks kaks huomasin et hitto poika lukee kun alkoi mulle kakkureseptiä lukemaan :) ihan oma kiinnostus on pojalla ollut. Tosin 1v iässä jo puhui 3 sanan lauseita :)

Yhteistyössä