Minkä ikäinen lapsi voi itse päättää mitä syö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26886458]No sulta ei ainakaan asiallinen vastaaminen näytä onnistuvan sitten millään.[/QUOTE]

Tekisin tottakai kasvisvaihtoehdon. Ei lapsen valinta ansaitse yhtään vähättelyä jos ei aikuisenkaan.

Jos syy olisi "yök en syö" niin sitten saisi olla syömattä, mutta perusteltu "eettinen" valinta ansaitsee arvostusta.

Joo kato, toikin täynnä karseeta kettuilua!!! :xmas:

[QUOTE="vieras";26886732]entä jos lapsen suosima ruokavalio ei ole riittävä, eikä terveellinen? saako hän silloinkin päättää itse mitä hän syö? Jos meidän lapselta kysyis, niin mieluiten hän varmasti söisi öö jääteöä näin kesäaikaan.[/QUOTE]

Lapsi saa noudattaa haluamaansa ruokavaliota kunhan tekee sen monipuolisesti ja terveellisesti. Ruokavalion noudattaminen ei ole sama asia kuin ronklaus (jota esim. meillä ei siedetä yhtään).

Lapsen pakottaminen syömään lihaa on tavattoman vaikeaa. Minä olen jo päälle kolmekymppinen ihminen, enkä ole koskaan elämässäni maistanut esim. lenkki- tai nakkimakkaraa. Ei onnistunut pakottaminen kotona, ei hoidossa, ei koulussa.

Eipä minun lapsuudessani maalla kukaan tarjoillut ikinä mitään vaihtoehtoista, lihasoppaa söin ja jätin lihakökkäreet lautasen reunalle. Mutta nykyään maailman luulisi muutenkin olevan toisenlainen paikka.

Mun mielestä lapsi voi jo 6-vuotiaanakin päättää alkaa kasvissyöjäksi, jos syyt ovat noi mitkä ap.n tuttavan lapsella ovat. Jos oma lapseni alkaisi kasvissyöjäksi niin tukisin häntä asiassa, auttaisin häntä syömään monipuolisesti ja opettaisin parhaani mukaan mistä saa korvaavia ravintoaineita mitä liha sisältää.

Itse olen kasvissyöjä, mutta en yritä tarjota kaikille kasvisvaihtoehtoja, enkä oleta että jokaisessa kyläpaikassa pitäisi tehdä mulle sopivaa ruokaa. (Ja syötän lapselleni lihaa kotona vaikken sitä itse syökään)

Ap.n tilanteessa mä soittaisin tämän lapsen vanhemmille ja kysyisin onko ok tarjota lapselle vaikka niitä voileipiä tai karjalanpiirakoita, TAI tekisin jonkun pienen kasvisvaihtoehdon ja pakkaisin sen kyläilyn lopuksi vanhempien matkaan jos sitä ei kotona tulisi syötyä.

Ihan ihme vänkäystä täällä. Suurin osa kuusivuotiaista ei kuitenkaan syö kahvipöydässä mitään suolaista, mitään feta- tai parsapiiraita varsinkaan, joten ihan turha tehdä asiasta ongelmaa. Lapselle voi tarjoutua tekemään voikkarin ja jos ei kelpaa niin ottaa sitten vain keksiä ja mehua. Eiköhän vanhemmat ole lapsen kotona ruokkineet kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26886893:
Eikö teillä, sekasyöjäperheissä, koskaan syödä pelkkää kasvisruokaa? Ilman lihaa? Meillä syödään usein, lihaa on ehkä 3-4krt viikossa, sekin usein broiskua tai kalaa (itse en syö punaista lihaa, lapseni kyllä syövät). Tekisi hyvää kaikille syödä välillä kasvisruokaa :)

Minäkin laittaisin tarjolle kaikille esim. karjalanpiirakoita tai esim. juustosarvia.

Tätä minäkin ihmettelen. Että vielä tänä päivänä on äitejä, joiden mielestä joka aterialla pitää olla lihaa, tai muuten ruoka on pahaa. :O

Minä pysyisin alkuperäisessä suunnitelmassa. Lapselta voisin kysyä haluaako sitä voileipää, jos ei tarjottavat kelpaa. Monet lapset ovat nirsoja ja jättävät ihan normaalitkin jutut syömättä, kun eivät jostain satu tykkäämään.

Ja meidän lapsista ainoastaan syö karjalanpiirakoiden kanssa munavoita, muille upoaa erinomaisesti ilmankin.

Jos halutaan keskustella kuusivuotiaan kasvissyönnistä ylipäätään niin olennaisinta on mielestäni se, että vanhemmilla on vastuu siitä että lapsi saa riittävästi ravintoaineita. Ei kuusivuotias tiedä eikä hänen kuulukaan tietää miten täyspainoinen ruokavalio koostetaan - onhan se vaikeaa monelle ruokavaliorajoitteiselle aikuisellekin. Lisäksi moni tuonikäinen on vielä luonnostaan valikoiva ja epäluuloinen uusia ruokia kohtaan eli ruokavaliosta tulee äkkiä tosi yksipuolinen jos lapsen joka oikkuun mennään mukaan. Lapsi myös elää hetkessä ja mielitekojensa mukaan, ei hän osaa ajatella että minun olisi nyt hyvä syödä tätä soijarouhekastiketta koska se on minulle terveellistä jos kerran pulla maistuisi niin paljon paremmalta.

Summa summarum: voisin johonkin rajaan asti kunnioittaa lapsen halua kasvissyöntiin mutta vain sillä ehdolla että tämä sitten söisi nirsoamatta tarjotut kasvisruoat ja ottaisi vitamiinit. Jos alkaisi vääntää kättä niistä kasvisruoistakin niin siirtyisin kyllä aika äkkiä syö sitä mitä on tarjolla tai ole kokonaan syömättä - systeemiin ja kehottaisin harkitsemaan asiaa uudestaan sitten kun itse omilla rahoillaan ruokansa ostaa ja ne itse laittaa.

Olet kyllä oikeassa siinä, että noilla taidoilla ei kannata alkaa erillistä kasvisruokaa tekemään. Tuskinpa tuossa ajassa mitään ihme ruokia lapsi muutenkaan tarvii, kun varmaan kotonaan saa normaalisti ruokaa. Vaikka se voileipä tai jonkun ehdottama croissant on ihan hyviä ideoita. Ja jos teillä oli makeita herkkuja muutenkin tarjolla niin kyllähän se kersa pärjää ilman mitään omia vegepiirakoita.

Ihmettelen silti suuresti sitä, että kaikki kasvisruoka on teistä pahaa ja syötte joka aterialla lihaa? Olettepa kummaa sakkia. Luulin, että näitä asenteita löytyy ehkä enää +60-vuotiaissa miehissä.. Jauhelihalla täytettyä piirakkaa en ole varmaan nähnytkään ikiaikoihin, toki en sitä kiistä ettei se voisi olla hyvää. Tomaatti-feta-paprika-piirakka on kanssa tosi hyvää, ihan näin vinkkinä :)

Toki kaikki eivät voi olla häävejä kokkeja, mutta kuulostatte aika ennakkoluuloisilta myös, jos ette ole missään pääseet hyvää kasvisruokaa maistamaan. Lapset tietysti oppivat samat asenteet vanhemmiltaan.

Itse en alkaisi kovin suuritöiseen hommaan yhden ihmisen takia, jos on kerran epävarmaa, kelpaako sille edes mikään tarjottava. Voileipä on ihan ok tai sitten karjalanpiirakka. Jos ei kelpaa niin ei, tuskin se nälkään kuolee.

Mustapekan tomaatti-sipulipiiras

Tuossa on esim yksi tositositosi hyvä piirakka mihin ei tule lihaa :p

Siis oikeasti lihattomiakin suolaisia (ja kaikenlisäksi HYVÄN MAKUISIA) on kyllä olemassa. Tällaisen piirakan etsiminen toki vaatii ehkä hieman vaivannäköä ap:lta.
Mä voisin ihan hyvin tehdä kasvispiirakkaa ihan kaikille. Tai itseasiassa mä kyllä yleensä teen vaan kasvispiirakoita, koska en ole vielä koskaan syönyt yhtäkään oikeasti tosi hyvää lihaisaa piirakkaa :)

[QUOTE="vieras";26886492]entäs jos kukaan muu pöydässä ei tykkää siitä kasvistäytteestä? onko heidän sitten pakko syödä sitä väkisin, jos kasvissyöjänkään ei ole pakko syödä väkisin edes yhtä jauhelihanmurenaa? Mä ymmärrän kyllä, jos aikuinen on ollut vuosia syömättä lihaa ja eteen tuodaan pihvi, niin tuleehan siitä kipeäksi. Mutta nyt ei ole kyse sellaisesta tilanteesta.[/QUOTE]

En mä missään kohdin väittänyt että ap:n pitäisi tehdä kasvisruokaa vaan näin yleisesti vaan totesin että tosi monelle tuntuu olevan ylivoimaista tehdä kasvisruokaa. Siis tuntuu että monen ruuanlaittotaito loppuu siihen jos liha pitää jättää ruuasta pois. En tarkoita että kenenkään pitää väkisin syödä kasvisruokaa vaan pointti on se, että moni lihansyöjä
näyttää luulevan että ilman lihaa ei pysty tekemään monipuolista ruokaa. Kasviksista kuitenkin saa tehtyä tosi monipuolista, paljon monipuolisempaa ja maukkaampaa kuin liharuuista.

• Tykkää
Reactions: kookosta
[QUOTE="kyselijä";26886626]Tuli tästä mieleeni, että saako päiväkodissa kasvisruokaa eettisten syiden takia (ei siis uskonnollisten)?[/QUOTE]

Tampereella saa kyllä kasvisruokaa, mutta vegaanista ei päiväkodissa tarjoilla. Niin, paitsi jos sulla on uskonnollinen syy. Eettiset syyt ei riitä jättää eläinkunnan tuotteita syömättä.
Tosin kaveri on kyllä kertonut, että esim. hänen lapselleen on tarjottu kalakeitto päivänä keittoa, josta kalat on vaan noukittu pois. Ja tämä lapsi on ollut koko elämänsä kasvissyöjä (on siis kyllä maistanu lihaa) ja omaa tosi vahvat mielipiteet mitä tulee lihan syömiseen.

Ja musta tuo on kyllä tosi outoa. Miksi uskonnollinen syy (joka siis perimmiltään on ihan omasta uskomuksista kiinni) on pätevämpi syy kun eettinen syy (joka myös on ihan omksta uskomuksista kiinni)?

Esimerkkinä yllä olevalle kommentilleni: Joulun alla tuttava kysyy: -joko olet ostanut joulukinkun?
-En ole. Me ei syödä lihaa joten ei osteta kinkkuakaan.
-No mitä te sitten jouluna oikein syötte? :headwall:
Niin, eihän siihen perinteisistä jouluruuista jää jäljelle kuin rosolli, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikko, punajuurisalaatti, joululimppu ja voi, riisipuuro, joulutortut, piparit jne. Niin että mitä se kasvissyöjä sitten syö jouluna :D Joskus on tehny mieli kysyä tuon "mitä te sitten oikein syötte jos te ette syö kinkkua"-kyssärin jälkeen että ai teilläkö ei oo joulupöydässä kuin se pelkkä kinkku...

Esimerkkinä yllä olevalle kommentilleni: Joulun alla tuttava kysyy: -joko olet ostanut joulukinkun?
-En ole. Me ei syödä lihaa joten ei osteta kinkkuakaan.
-No mitä te sitten jouluna oikein syötte? :headwall:
Niin, eihän siihen perinteisistä jouluruuista jää jäljelle kuin rosolli, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikko, punajuurisalaatti, joululimppu ja voi, riisipuuro, joulutortut, piparit jne. Niin että mitä se kasvissyöjä sitten syö jouluna :D Joskus on tehny mieli kysyä tuon "mitä te sitten oikein syötte jos te ette syö kinkkua"-kyssärin jälkeen että ai teilläkö ei oo joulupöydässä kuin se pelkkä kinkku...

Mä en kuvittele, että kinkuton perhe jää ilman jouluruokaa, mutta mua alkoi kiinnostaa, että onko teillä mitään "korviketta" kinkulle? :) Mä miellän noi laatikot sellaisiksi lisukkeiksi (vaikka niin kuin perunamuusi :D), joita syödään sen pääruaan (meillä kinkku/lohi/kalkkuna) kaverina. Mä syön jouluna kalaa kinkun tilalla. Arkena voi syödä laatikoita ihan sellaisenaankin, mutta jotenkin joulupöytä on juhlallisempi juttu ja siinä kaipaan kyllä jotain pääruokaa noille laatikoille :)

[QUOTE="vieras";26892652]Mä en kuvittele, että kinkuton perhe jää ilman jouluruokaa, mutta mua alkoi kiinnostaa, että onko teillä mitään "korviketta" kinkulle? :) Mä miellän noi laatikot sellaisiksi lisukkeiksi (vaikka niin kuin perunamuusi :D), joita syödään sen pääruaan (meillä kinkku/lohi/kalkkuna) kaverina. Mä syön jouluna kalaa kinkun tilalla. Arkena voi syödä laatikoita ihan sellaisenaankin, mutta jotenkin joulupöytä on juhlallisempi juttu ja siinä kaipaan kyllä jotain pääruokaa noille laatikoille :)[/QUOTE]

Niin justiin tuota mä tarkoitin. Ihan kuin se kinkku olis se The Juttu joulupöydässä. Itse taas en miellä kinkkua sen juhlallisemmaksi tai paremmaksi ruuaksi kuin porkkanalaatikkoa.

[QUOTE="vieras";26888760]Tätä minäkin ihmettelen. Että vielä tänä päivänä on äitejä, joiden mielestä joka aterialla pitää olla lihaa, tai muuten ruoka on pahaa. :O[/QUOTE]

:wave: Meillä on joka aterialla lihaa, ihan aina. Mun mies ei mitään kasvispäiviä pidä enkä mäkään sellaiseen ryhtyisi.

Täytyykin muokata... Poikkeuksia on ne päivät, kun tyttö ja mies syö ruuaksi herne-, kesä- tai pinaattikeittoa. Silloin ei lihaa ole. Paitsi mulla, joka en syö noita em. ruokia.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä