Minkä ikäinen lapsi voi itse päättää mitä syö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onpa kyllä aika vaikea juttu, kun siis ajattelen että oma lapsi nyt ilmoittaisi että ei syö lihaa...mitäs siihen sit sanois. Mä olen kuitenkin aina sanonut sitä että sitä ruokaa sopii syödä mitä tarjotaan, en pyöritä ravintolaa kotonani...

Niinpä. Me ollaan sekasyöjiä ja mä teen sekaruokaa. Jos sitten tyttö vaikka teininä haluaisi ryhtyä kasvissyöjäksi, saisi varmaan kokata itse ruokansa. Ja huolehtia siitä, että saa kaikki tarvitsemat vitamiinit ja hivenaineet. Mutta jos tuo 7-v. päättäisi, ettei syö lihaa, niin se ei kyllä onnistuisi. Hän tietää, että mitä eläintä milloinkin syödään ja hänen mielestään on ihan normaalia, että ihmiset kasvattavat eläimiä ruuaksi. Toivottavasti tuo asia ei hänen mielessään muutu.

Olenko tehnyt jotain väärää kun olen kyllä keronut lapsille että lihaa saadaan lehmistä ja possuista, maitoa lehmistä ja munia kanoilta mutta en ole mennyt yksityiskohtiin ja kertonut tehokasvatuksesta ja teuraskuljetuksista ja massatapoista? Lapset eivät ole tuohon kertomaani reagoineet mitenkään, ts. eivät ole sen pidemmälle edes asiaa ajatelleet. En muista miten itse sain asiasta tietää, meillä kotona oli lehmiä joista jokunen välillä lähti viimeiselle matkalleen. tajusin jossain määrin miksi ja mihin mutta lihaa olen syönyt aina.

Ei sun multa tarvi sitä kysyä, jokainen tyylillään.

Mun lapset kun kysyy että miten se liha siitä possusta tulee niin kyllähän mä kerron. Tosin en minäkään mistään tehokasvatuksista kerro, meillä ostetaan lähilihaa ja paljon riistaa. Tytöt eivät ole ikinä miettineet (vielä) lihan väliinjättämistä mutta poika sitä vuosi sitten mietti tosissaan. Tosin päätyi sitten vielä sekasyöjäksi ja uskon että niin tulee olemaankin koska tykkää lihasta kovasti.

Tekisin vaik voikkareita. En ala muuttamaan yhden takia muidenkin piirakkaa. Onhan muutenkin useinmiten jokunen vaihtoehto allergioiden jne takia. Turhalle nirsolle tarjoan just sitä mitä muillekin, jos ei kelpaa ni olkoon. kyl meilläkin toi kohta 5v pohtii asiaa ja miettii mistä ruoat tulevat ja liha on kuollutta eläintä jne. Toistaseksi syö silti.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Tekisin lapselle voileipiä, jos oikeasti tilanne olisi se, ettette kasvispiirakasta pidä.

Oletko muuten testannut piirakkaa kasvistäytteellä, kun sanoit, ettet oikein siitä välitä, eivätkä lapsesikaan?

terv. pinaatti-feta-piirakka, onko parempaa? :p

[QUOTE="vieras";26885711]Ei syö kalaa. Ja tarkoitus oli tarjota kahvin (lapsille toki maidon tai mehun) kanssa suolaista
piirakkaa makean pullan tms ohessa, joten mitään kasvispihvejä on vähän hölmö alkaa tehdä

Ainoastaan kasvikset kelpaa. Meidän perheessä kukaan ei syö mielellään kasvispiirakkaa.
Aikuiset syö sitä väkisin, jos jossain tarjolla on, lapset eivät huoli, vaikka pakotankin maistamaan
yhden lusikallisen kaikkea.[/QUOTE]

Eli mikä ongelma on sulle tehdä sille lapselle se voileipä??? Sinä se sitä ongelmaa siitä asiasta taidat eniten tehdä.

[QUOTE="vieras";26885711]Ei syö kalaa. Ja tarkoitus oli tarjota kahvin (lapsille toki maidon tai mehun) kanssa suolaista
piirakkaa makean pullan tms ohessa, joten mitään kasvispihvejä on vähän hölmö alkaa tehdä

Ainoastaan kasvikset kelpaa. Meidän perheessä kukaan ei syö mielellään kasvispiirakkaa.
Aikuiset syö sitä väkisin, jos jossain tarjolla on, lapset eivät huoli, vaikka pakotankin maistamaan
yhden lusikallisen kaikkea.[/QUOTE]

No se voikkarihan sopii ihan hyvin tuohon sitten, elä stressaa nuin pienestä jutusta :)

Ei sun multa tarvi sitä kysyä, jokainen tyylillään.

Mun lapset kun kysyy että miten se liha siitä possusta tulee niin kyllähän mä kerron. Tosin en minäkään mistään tehokasvatuksista kerro, meillä ostetaan lähilihaa ja paljon riistaa. Tytöt eivät ole ikinä miettineet (vielä) lihan väliinjättämistä mutta poika sitä vuosi sitten mietti tosissaan. Tosin päätyi sitten vielä sekasyöjäksi ja uskon että niin tulee olemaankin koska tykkää lihasta kovasti.
En varsinaisesti sulta kysynytkään, tuli vaan mieleen sun viestistä niin lainasin ja ymppäsin asiani siihen.

Niin, meillä nuo tosiaan ovat toistaiseksi tyytyneet siihen tietoon mistä eläimestä tarjottava liha on, sen tarkempia tietoja ei ole kyselty. Mutta sekin aika lienee tulossa.

[QUOTE="vieras";26885627]Eli yhtä pientä lasta varten pitäisi tehdä vastaava kasvistarjoilu kuin mitä lihaa sisältävä olisi? en ole koskaan tehnyt mitään kasvisruokaa ja pelkään, että siitä tulee niin pahaa, ettei se kelpaa. Kyseinen lapsi on monen muunkin ruuan suhteen melko epäluuloinen. Siksi tuntuu hölmöltä alkaa tehdä kahta eri piirakkaa.

Olen luullut, että tälläinen eläinten ajatteleminen tulee esiin vasta joskus teini-ikäisenä ja jos meille tulisi teini eli jo melkein aikuinen kylään, asia olisi. mielestäni vähän eri :ashamed:[/QUOTE]

Olisi kyllä ehkä aika jo sun opetella kasvisruokaa tekemään. Ei lihaa edes pidä syödä joka päivä! Ja lapsillekin olisi hyvä oppia nauttimaan myös kasvisruoasta, etteivät sitten ole myöhemmin pulassa, jos nyrpistelevät sille nenäänsä.

Eli mikä ongelma on sulle tehdä sille lapselle se voileipä??? Sinä se sitä ongelmaa siitä asiasta taidat eniten tehdä.

No eihän se ole ongelma, vaan erittäin helppo vaihtoehto mulle. Mutta sitä vaan pohdin, että mitä asiasta ajattelee lapsen vanhemmat tai lapsi itse. En nyt kuitenkaan haluaisi kenenkään tunteita loukata tahallaan.
En vaan kertakaikkiaan tykkää kasvispiirakasta, varsinkaan sellaisesta, jossa on fetaa tai kesäkurpitsaa tai vastaavaa. Loppu piirakka menisi roskiin vierailun jälkeen, koska meillä ei tosiaan kukaan sitä söiti.

Monesti tuntuu aikuisilla kasvisruokailijoilla olevan niin, että olettavat saavansa kasvisvaihtoehdon, Silti he eivät tarjoa lihansyöjille lihavaihtoehtoa, jos lihansyöjä tulee heille kylään, vaan olettavat, että kaikki syövät sitä heidän ruokaansa.

miten olisi kasvis dippi? eli porkkanaa kukkakaalia kurkkua ja vaikka omenaa paloina ja lohkoina ja siihen kaveriksi dippi kastike? ei ole mielestäni iso vaiva ja aika moni tuoreesta tykkää??

Olisi kyllä ehkä aika jo sun opetella kasvisruokaa tekemään. Ei lihaa edes pidä syödä joka päivä! Ja lapsillekin olisi hyvä oppia nauttimaan myös kasvisruoasta, etteivät sitten ole myöhemmin pulassa, jos nyrpistelevät sille nenäänsä.

Miksi pitäisi? Kyllä meillä syödään paljon kasviksia sen liharuuan ohessa. Salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, juureksia. Hedelmiäkin paljon. Miksi siis pitäisi jättää liha kokonaan pois? Usein laitan esim porkkanaa ruuan joukkoon, mutta pelkästä porkkanasta en ruokaa tee. Joo joo kasvisruoka on muutakin kuin pelkkää porkkanaa.

[QUOTE="vieras";26885774]No eihän se ole ongelma, vaan erittäin helppo vaihtoehto mulle. Mutta sitä vaan pohdin, että mitä asiasta ajattelee lapsen vanhemmat tai lapsi itse. En nyt kuitenkaan haluaisi kenenkään tunteita loukata tahallaan.
En vaan kertakaikkiaan tykkää kasvispiirakasta, varsinkaan sellaisesta, jossa on fetaa tai kesäkurpitsaa tai vastaavaa. Loppu piirakka menisi roskiin vierailun jälkeen, koska meillä ei tosiaan kukaan sitä söiti.

Monesti tuntuu aikuisilla kasvisruokailijoilla olevan niin, että olettavat saavansa kasvisvaihtoehdon, Silti he eivät tarjoa lihansyöjille lihavaihtoehtoa, jos lihansyöjä tulee heille kylään, vaan olettavat, että kaikki syövät sitä heidän ruokaansa.[/QUOTE]

Se johtuu siitä että sekasyöjät syövät niin lihaa että kasviksia mutta kasvissyöjät vain kasviksia.

Sulla nyt ihme periaate-vänkäystä. Hyväksy että on tiedostavia lapsia ja hyväksy että se on teidän perheen ongelma jos kasvisruokaa ette voi syödä.

[QUOTE="vieras";26885774]

Monesti tuntuu aikuisilla kasvisruokailijoilla olevan niin, että olettavat saavansa kasvisvaihtoehdon, Silti he eivät tarjoa lihansyöjille lihavaihtoehtoa, jos lihansyöjä tulee heille kylään, vaan olettavat, että kaikki syövät sitä heidän ruokaansa.[/QUOTE]

Not again... Oikeasti, he, jotka syövät lihaa ja kasviksia, ovat sekasyöjiä, eivät lihansyöjiä. He voivat yhdellä aterialla syödä lihaa ja kasviksia, tai olla syömättä jompaakumpaa, ja se on täysin fine. Kasvissyöjä ei syö lihaa, hän voi syödä aterialla vain kasviksia. Vai haluatko vääntää tästä enemmänkin?

[QUOTE="vieras";26885792]Miksi pitäisi? Kyllä meillä syödään paljon kasviksia sen liharuuan ohessa. Salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, juureksia. Hedelmiäkin paljon. Miksi siis pitäisi jättää liha kokonaan pois? Usein laitan esim porkkanaa ruuan joukkoon, mutta pelkästä porkkanasta en ruokaa tee. Joo joo kasvisruoka on muutakin kuin pelkkää porkkanaa.[/QUOTE]

No ihan vaikka siksi, että suomalaiset syövät ihan liikaa lihaa. Se on epäterveellistä.

[QUOTE="vieras";26885774]

Harvoin olen tavannut sekasyöjää joka ei syö kasviksia. Joten voisi olettaa että kyläpaikassa huomioidaan kasvissyönti koska kasvikset yleensä kuuluu sekasyöjänkin ruokavalioon. Sen sijaan kasvissyöjänä on vähän hankala kokata jotain lihasta koska liha on täysin tuntematon ruoka-aine ja aiheuttaa jonkinlaista pahoinvointia jos joutuisi käsittelemään sellaista.

Ostaisin pussillisen karjalanpiirakoita ja tarjoaisin niitä voin ja juuston kera. Yleensäkään lapset eivät tykkää jauheliha- tai kasvispiiraista, joten siksi tarjoan yleensä karjalanpiirakoita kaikille vaihtoehtona.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Se johtuu siitä että sekasyöjät syövät niin lihaa että kasviksia mutta kasvissyöjät vain kasviksia.

Sulla nyt ihme periaate-vänkäystä. Hyväksy että on tiedostavia lapsia ja hyväksy että se on teidän perheen ongelma jos kasvisruokaa ette voi syödä.

et tainnut ihan ymmärtää mun pointtia. yhtä hyvin kasvisruokailija voi valmistaa vieraalleen liahruokaa ja olla itse syömättä sitä, jos kerra SEKAsyöjänkin pitää tehdä väkisin kasvisruokaa ja olla itse syömättä sitä

[QUOTE="vieras";26885848]et tainnut ihan ymmärtää mun pointtia. yhtä hyvin kasvisruokailija voi valmistaa vieraalleen liahruokaa ja olla itse syömättä sitä, jos kerra SEKAsyöjänkin pitää tehdä väkisin kasvisruokaa ja olla itse syömättä sitä[/QUOTE]

Sekasyöjä harvemmin jättää syömättä sitä kasvisruokaa. Sitä juuri selitin siinä kun sanoin että se on teidän ongelmanne jos ette kasvisruokaa syö. ;)

[QUOTE="vieras";26885848]et tainnut ihan ymmärtää mun pointtia. yhtä hyvin kasvisruokailija voi valmistaa vieraalleen liahruokaa ja olla itse syömättä sitä, jos kerra SEKAsyöjänkin pitää tehdä väkisin kasvisruokaa ja olla itse syömättä sitä[/QUOTE]

Sä et tässä pointtia ymmärrä: kasvissyöjällä ei ole mitään syytä tehdä liharuokaa (paremminkin hänellä on hyvät syyt olla tekemättä, jos syy kasvissyönnille on eettinen tai ekologinen) vieraalle, koska se vieras kykenee syömään kasvisruokaa, syöhän se vieras joka päivä kasviksia kotonaankin.

[QUOTE="äiti";26885834]tee feta-parsa-piirakka, saatatte yllättyä kaikki positiivisesti.[/QUOTE]

Kuten jo kerroin, meidän perhe ei tykkää sellaisesta. Emme syö pelkkää lihaa, vaan paljon kasviksia myös, mutta en edelleenkään osaa leipoa maukasta kasvispiirakkaa. Syömme mieluummin kasvikset tuoreena. Esim lapsille keitetty porkkana on ihan kauhistus, raasteena tai kokonaisena raakana söisivät vaikka kuinka paljon. Välillä tungen porkkanaa raasteena salaa johonkin laatikkoruokaan ja siinä se menee, mutta mitään parsapiirakkaan en todellakaan leivo, enkä varsinkaa syö.

Yhteistyössä