Minäpäs nyt avaudun teille ongelmistani...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistaa

Vieras
Kiitän, jos jaksat lukea sepustukseni.

Lapsuuteni on ollut melkoisen rankka. Päälliisin puolin ei ole ollut mitään vikaa, ei siis alkoholismia tms. Mutta väkivaltaa sitten senkin edestä, kohdistettuna siis vain ja ainoastaan minuun.

Äitini erosi isästäni, kun olin noin 2 vuotias. Enkä ole hänees saanut sen jälkeen koskaan mitään yhteyttä pitää. Ja sen toisaalta ymmärränkin, koska isäni oli alkoholisti. Kaikki isältäni tulleet kirjeet äitini avasi, enkä saanut niihin vastata. Sitten isä lopetti kokonaan kirjoittamisen... Isäni kuoli kun olin 17 vuotias. Ei se sinällään ollut mikään järkytys, koska enhän tuntenut isää... Mutta nyt aikuisiällä on tullut mieleen usein, että omalla kiinnostuksella isääni kohtaan, olisin saattanut "pelastaa" hänet, ja ehkä hän eläisi vielä, tai sitten ei. Mutta kuitenkin. Pääosin tiedän kuitenkin itsekin, että syytän itseäni turhaan... Mutta välillä mieleni valtaa aina kaipuu, lähinnä siitä, että en koskaan oppinut tuntemaan isääni, koska minun ei annettu.

No, lapsena minua kohtaan on käytetty erilaisia väkivaltaisia keinoja, ikäänkuin halusivat ohjata minua elämään omaa elämää, LAPSENA JO! Äiti ja isäpuoli siis... Kerronpas muutamia esimerkkejä:

Meillä kotona oli pihapiirissa vanha navetta, joka toimi meillä varastona ja siellä oli myös iso arkkupakastin. Jos iltamyöhään täytyi hakea jotain pakastimelta, pimeässä, enkä uskaltanut mennä, niin minut pakotettiin. Haukuttiin, kun en uskaltanut. Sitten oli vaan pakko... Pelkäsin, koska mulle oli kerrottu kaiken maailman kauhutarinoita. Nyt aikuisiällä kuitenkin tajuan, että mitään sellaista ei ole, mitä lapsena luulin, kuten ihmissusia tms... Mutta kuitenkin pimeään yksin meneminen ahdistaa edelleen, ja on minulle suuri kynnys. Lapsuudesta siis johtaa nämä harhat tänne aikuisikäänkin.

Muistan, kun pienenä tyttönä sain kuulla, että rakki tarkoittaa koiraa... En tietenkään tiennyt sen varsinaista käsitystä. Halusin sitten isäpuoleni kanssa leikkiä koiraa (olisinkohan ollut noin 6 vee) ja sanoin isäpuolelleni jotenkuten näin " Sinä voit olla rakki, minä olen sen omistaja". No, sain tästä selkääni... Paljaalle perseelle vyöllä... Ja enhän silloin tietänyt, miksi.. :/ Se vain perusteltiin sillä, että haukuin toista ihmistä rakiksi.

Ukkosesta mulle lapsena kerrottiin ihan kaikki kauhu tarinat, pallosalamasta sen räjähtämiseen jne. No, tottakai pelkäsin. Kerran sitten kovalla ukkosella yksin kotona ollessani juoksin naapuriin, kun näin naapurin tädin ulkona. Isäpuoli tuli kotiin, ja huusi, raivosi, kun en osaa olla yksin kotona, vaan pitää juosta naapuriin kerjuulle... Muistaakseni sain tästäkin selkääni, ainakin arestia.

Kotona yöllä, olisin tahtonut pitää yövaloa, mutta en saanut. Piti kuulemma pystyä nukkumaan ilman valoa. No, se sammutettiin aina kun yritin sen päälle laittaa. Himmeästä valosta siis kyse, jotta ei kyllä häirinnyt muita.

Kerran, en muista edes selkäsaunan syytä, sain niin kovaa perseelleni vyöllä, että kavereiden kanssa sovittu uintiretki kylpylään peruuntui mun osaltani, koska äiti ei voinut päästää, koska takamukseni oli ihan verestävän punainen ja mustelmilla. Se oli kamalaa, kun kaikki muut pääsi! :/

Jos en osannut läksyjä, niistä raivottiin, heiteltiin kirjoilla, tukistettiin... Ties mitä... No, siitä syystä kai en koskaan kiinnostunut enkusta ja matikasta, jotka siis oli ne heikommat aineeni. Yläasteella pääsin molemmat läpi rajaa hipoen. Koskaan ei mua neuvottu missään. Mun olis vaan pitänyt osata.

Mulle on kerrottu, että kun maailmanloppu tulee, haudat aukee. Ja tämä siis ihan pikku tyttönä... En tuolloin tienny mitä se edes tarkoittaa.

Ja paljon, paljon muuta on tapahtunut... Tässä vain murto-osa kaikesta, eikä edes sitäkään.

Ongelma on nyt se, että kaikki tämä on alkanut tulla tänne aikuisikäänkin "kummittelemaan" mieltä. Mulla on kaikki päällisin puolin täydellisesti, mahtavasti. Meillä on ihana, maailman suloisin ja rakkain tyttö, ja me rakastetaan häntä koko sydämestä, enemmän kuin mitään tai ketään muuta. Mulla on ihana aviomies ja ihana koti. Paljon hyviä ystäviä. Mutta sisältä mä tunnen olevani täysin, totaalisen rikki! Pelkään edelleen olla pimeässä yksin. Pelkään edelleen ukkosta, jos joudun olemaan yksin. Matikka ja enkku tuntuu edelleen turhauttavalta, jos yritän niitä vähän itsekseni opiskella. Eikä tää maailmanloppu härdelli auta asiaa yhtään.

Kaiken lisäks, mä oon alkanu näkemään näkyjä. Ja jokin koskettaa mua. En tiedä, onko se kuvitelmaa, vai mitä, todennäköisesti. Mutta se todella vaivaa mieltä. Eräänä yönä tässä, pari viikkoa sitten, kun heräsin, näin selvästi, kuinka vuoteemme reunalla, minun vierellä istui joku. Huitasin hädissäni, ja se oli poissa. Viime yönä heräsin siihen, kun joku ihan selvästi ikäänkuin kutitti kättäni sormista. Tuon jälkeen sain unen kahden tunnin päästä. Ja noiden takia olen ihan äärettömän väsynyt kaiket päivät. Ei noita tosin joka yö tapahdu. Mua pelottaa ihan sikana, että oonko mä sekoamassa.

Miehelle yritin tästä puhua, mutta se vain nauroi. Tai siis vähätteli. Yritti sanoa, ettei täällä ketään ole, ja mä MUKA nään jotain. Ei siis uskonut. Sekään ei auttanut yhtään asiaa, lähinnä vaan pahensi. Tuli tunne, että no on siinä mulla mies. No, en kuitenkaan mitenkään suuttunut, ymmärrän miestäni, onhan tämä uus asia hällekin. Kyllä hän lapsuuden taustani tiesi, mutta ei sitä, että ne on nytkin mielessä, ja vaivaa elämääni.

Nyt mulla on sisältä niin paha olla, että oikein oksettaa. Äitini on NIIN epäonnistunut kasvattaessaan minut. Pikkuveljeni taas ei koskaan ole saanut osakseen minkäänlaista kuria. On saanut kaiken, mitä haluaa ja näin ollen on paljon tasapainoisempi ihmisenä, kuin minä.

Mitä mää teen??? Osaatteko te neuvoa.

Lähinnä yritin purkaa tuntemuksiani tänne, koska kirjoittaminen auttaa. Tässä siis lyhykäisyydessään. Jos alkaisin kaikki asiat tarkkoine yksityiskohtineen tänne kirjoittamaan, ei riittäisi päivä.

Ja kaikille tiedoksi, tämä ei ole provo. Voi kun olisikin.

Kumarran, jos osaat neuvoa minua...

Niin, ja nyt jatkan sen verran, että mieheni tekee vapaaehtoistyönä yövuoroa viikonloppuisin, eikä se auta yhtään, että joudun olemaan yksin aikuisena yöt. Miehen mielestä mä vain keksin nää tarinat, siis ne missä kerron näkeväni näkyjä. Pyysin olemaan hiljaa, ettei satuttaisi. Ja sitten tulikin se pahin. Hän sanoi, ettei tiedä kestääkö tällaista!!! No, en arvosta miestä, joka haluaa jättää, kun vaimolle tulee vähän vaikeuksia. Siinä siis kans asia, mikä nyt vaivaa...

nuo lapsuuden traumat alkavat elämään nyt aikuisiällä. minkä ikäinen olet? en halua pelotella, mutta harhat (näyt yms.) liittyvät skitsofreniaan ja tauti puhkeaa yleensä varhaisessa aikuisiässä. olethan hakenut apua? keskutelu tai muuta apua? voimia ja jaksamista sinulle!

Olet kokenut kovia. Minun nähdäkseni tarvitset terapiaa, jossa puhua pois nämä asiat. Maallikko ei näin rankoissa asioissa oikein osaa auttaa. Hakeudu tk: seen ja pyydä lähetettä mt puolelle. Aika voi auttaa ja tosiaan ulos purkaminen, etteivät jää sisälle ja aiheuta sitä pahaa oloa.
Voimia paljon sinulle ja jaksuja :hug: :heart: Ps. Rukoile, kun pelottaa.

Voi että kuulostaa rankalle. Nyt on hyvä aloittaa terapia ja käydä säännöllisesti juttelemassa ja purkamassa tuntemuksia menneisyydestä! Hae pian apua kun vielä voit!

Nyt antaisin sen neuvon, että mene jonkin ammattilaisen kanssa puhumaan näistä asioista. Sinulla on jäänyt tuo lapsuuden ajan henkinen ja fyysinen pahoinpitely käsittelemättä ja ne eivät mene pois lakaisemalla ne maton alle. Ongelman on kohdattava ja käsiteltävä.

Varmaan tuntui pahalta, kun miehesi noin sanoi, mutta taisi säikähtää. Aika rankkoja asioita tuollaiset ovat, eikä ehkä siis ole toisella kykyä käsitellä tai reagoida niihin, varmaan olisi parempi ammattiauttajan kanssa käsitellä.

Toivottavasti saat keskusteluapua!

Tutustu läheiriippuvuuteen. Niin omituinen sana kuin se onkin, se kuvastaa sekä sinun että äitisi tilaa, mitä todennäköisemmin.
Isäsi oli alkoholisti. Äitisi on luultavasti kärsinyt siitä paljonkin ennen kuin ymmärsi syystä tai toisesta erota. Äitisi seuraavakin mies tuntui olevan jotensakin tunne-elämältään häiriintynyt, niin se usein menee. Joko nainen keräilee alkoholisteja tai sitten se ottaa seuraavaksi jonkun muun katastrofin, mutta jos on läheisriippuvainen, ei vaan osaa normaalia parisuhdetta itselleen vaatia eikä varsinkaan rakentaa.
Vaikka et ole suoraan isäsi juomisesta kärsinyt, et ole siis nähnyt sitä, AAL tai al-anon voisi silti olla sinun paikkasi. Isäsi juominen on sairastuttanut äitisi (tai jos multa kysytään, luultavasti jo joku voimakas ilmiö ennen isääsi, ei aina juominen vaan vaikka narsismi, väkivalta tai joku iso perhesalaisuus kukaan terve ihminen ei ala suhteeseen alkoholistin kanssa) ja sitäkautta sinut.
Melody Betteyn kirja "irti läheisriippuvuudesta" on ihan hyvä, mutta hiukan raskas lukea
Wayne W Dyerin Hyväksy itsesi, uskala elää on kirjoitettu ennen kuin sanaa läheisriippuvuus on keksitty ja on ehkä siksi niin hyvä, siinä puhutaan selkeästi asioista asioina, ilman tuota epämääräistä termiä, joka voi pitää sisällään mitä tahansa mutta puhutaan selkeästi juuri samasta ilmiöstä.
Ja jotenkin sinun tekstistäsi tuli mule voimakkasti mieleen kirja "perhesalaisuudet, vaikenemisesta vapauteen" Se voi auttaa sinua ymmärtämään iteäsi.

Alkuperäinen kirjoittaja lp:
nuo lapsuuden traumat alkavat elämään nyt aikuisiällä. minkä ikäinen olet? en halua pelotella, mutta harhat (näyt yms.) liittyvät skitsofreniaan ja tauti puhkeaa yleensä varhaisessa aikuisiässä. olethan hakenut apua? keskutelu tai muuta apua? voimia ja jaksamista sinulle!

Olen vähän yli 20. Samaa olen miettinyt itsekin. Ja tässä juuri katson terapeuttien puhelinnumeroja. Pakko päästä puhumaan. En mä mikään skitso halua olla :/

Alkuperäinen kirjoittaja Uudi:
Olet kokenut kovia. Minun nähdäkseni tarvitset terapiaa, jossa puhua pois nämä asiat. Maallikko ei näin rankoissa asioissa oikein osaa auttaa. Hakeudu tk: seen ja pyydä lähetettä mt puolelle. Aika voi auttaa ja tosiaan ulos purkaminen, etteivät jää sisälle ja aiheuta sitä pahaa oloa.
Voimia paljon sinulle ja jaksuja :hug: :heart: Ps. Rukoile, kun pelottaa.

Rukoilenkin, usein. Se rauhoittaa mieltä.

Ainoa asia, mikä on tässä vaikeaa, on se, että me asutaan ihan sika pienellä paikkakunnalla, ja täällä lähestulkoon kaikki tuntee toisensa, tai siis ainakin tietää. Ja mun äiti on tk:ssa töissä, joten en todellakaan halua mennä sinne puhumaan jollekin, joka tuntee mun äidin, ja tietää myös minut.

Paljonkohan yksityisellä maksaa nää terapiat? Noin niinku suunnilleen.

omaisellani, nuori aikuinen, on myös ollut harhoja. hänellä ei onneksi ole diagnosoitu skitsofreniaa. mutta kovin ahdistunut ja masentunut hän on. apua hakenut/saanut keskusteluista terapeutin kanssa. uskon, että myös sinä saat apua, kunhan pääset puhumaan. tärkeintä on siis hakea apua ja haluta sitä. voimahalit!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Tutustu läheiriippuvuuteen. Niin omituinen sana kuin se onkin, se kuvastaa sekä sinun että äitisi tilaa, mitä todennäköisemmin.
Isäsi oli alkoholisti. Äitisi on luultavasti kärsinyt siitä paljonkin ennen kuin ymmärsi syystä tai toisesta erota. Äitisi seuraavakin mies tuntui olevan jotensakin tunne-elämältään häiriintynyt, niin se usein menee. Joko nainen keräilee alkoholisteja tai sitten se ottaa seuraavaksi jonkun muun katastrofin, mutta jos on läheisriippuvainen, ei vaan osaa normaalia parisuhdetta itselleen vaatia eikä varsinkaan rakentaa.
Vaikka et ole suoraan isäsi juomisesta kärsinyt, et ole siis nähnyt sitä, AAL tai al-anon voisi silti olla sinun paikkasi. Isäsi juominen on sairastuttanut äitisi (tai jos multa kysytään, luultavasti jo joku voimakas ilmiö ennen isääsi, ei aina juominen vaan vaikka narsismi, väkivalta tai joku iso perhesalaisuus kukaan terve ihminen ei ala suhteeseen alkoholistin kanssa) ja sitäkautta sinut.
Melody Betteyn kirja "irti läheisriippuvuudesta" on ihan hyvä, mutta hiukan raskas lukea
Wayne W Dyerin Hyväksy itsesi, uskala elää on kirjoitettu ennen kuin sanaa läheisriippuvuus on keksitty ja on ehkä siksi niin hyvä, siinä puhutaan selkeästi asioista asioina, ilman tuota epämääräistä termiä, joka voi pitää sisällään mitä tahansa mutta puhutaan selkeästi juuri samasta ilmiöstä.
Ja jotenkin sinun tekstistäsi tuli mule voimakkasti mieleen kirja "perhesalaisuudet, vaikenemisesta vapauteen" Se voi auttaa sinua ymmärtämään iteäsi.

Täytyy tutustua noihin asioihin. Kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja lp:
omaisellani, nuori aikuinen, on myös ollut harhoja. hänellä ei onneksi ole diagnosoitu skitsofreniaa. mutta kovin ahdistunut ja masentunut hän on. apua hakenut/saanut keskusteluista terapeutin kanssa. uskon, että myös sinä saat apua, kunhan pääset puhumaan. tärkeintä on siis hakea apua ja haluta sitä. voimahalit!

Jännän tästä tekee se, että en koe olevani masentunut. Koska elämäni todella on muutoin hyvin. Tyttömme pitää mut raiteilla, ja on jokaisen päivän hymyni. Ahdistunut kyllä olen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:

Mulla maksaa 100 euroa/kerta, mutta vakuutus korvaa sen, jos on vapaaehtoinen sairausvakuutus.

Hitto kun on kallista! Mitäs tuollainen sairausvakuutus maksaa?? Ja kattaako sen millaisen osan tuosta?

Mies sanoo, että ei aleta maksamaan moista summaa, koska mun näkemät näyt ei kuitenkaan häviä sillä, että käyn jollekkin puhumassa :( Meillä siis yhteiset rahat, ja koska mä olen hoitovapaalla, ei multa itseltäni moisia summia löydy...

Mulla maksaa 100 euroa/kerta, mutta vakuutus korvaa sen, jos on vapaaehtoinen sairausvakuutus.

Hitto kun on kallista! Mitäs tuollainen sairausvakuutus maksaa?? Ja kattaako sen millaisen osan tuosta?

Hae yksityiselle psykoteraupeutille. Kela korvaa lääkärintodistuksella osan 2-3 vuoden ajan.

Voimia sulle. Meet sinne tk:hon etkä välitä vaikka äitis onki sielä, hoitajilla ja lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus olemassa et en välttämättä usko että joku menisi heti kertomaan äidilles että tyttäres on täälä sellasella asialla.
Ymmärrän täysin minkälaiset tuntemukset sulla on nytte, itellänikään ei ole ollut mikään herkku lapsuus joten voin vaan aavistaa kuinka paha olo sulla voi olla ja vielä sun pitäis jaksaa olla tyttärelles hyvä äiti. pärjäile ja hae apua ennekun se on liian myöhästä :heart: :heart:

Mies sanoo, että ei aleta maksamaan moista summaa, koska mun näkemät näyt ei kuitenkaan häviä sillä, että käyn jollekkin puhumassa :( Meillä siis yhteiset rahat, ja koska mä olen hoitovapaalla, ei multa itseltäni moisia summia löydy...

Voi ne hävitäkin, kun saat apua ja asiaa käsitellään. Ehkä jokin lääkitys vielä ohessa. Parempi hakea apua nyt, kuin antaa mennä pidemmälle. Sitten on vaikeampi tervehtyä. Harhanäkyjen kanssa ei ole leikkimistä.

Alkuperäinen kirjoittaja SMS87:
Voimia sulle. Meet sinne tk:hon etkä välitä vaikka äitis onki sielä, hoitajilla ja lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus olemassa et en välttämättä usko että joku menisi heti kertomaan äidilles että tyttäres on täälä sellasella asialla.
Ymmärrän täysin minkälaiset tuntemukset sulla on nytte, itellänikään ei ole ollut mikään herkku lapsuus joten voin vaan aavistaa kuinka paha olo sulla voi olla ja vielä sun pitäis jaksaa olla tyttärelles hyvä äiti. pärjäile ja hae apua ennekun se on liian myöhästä :heart: :heart:

Täyttä asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja SMS87:

Joo, en mä uskokaan, että kukaan sitä kertois mun äidille, jos sinne menisin. Mutta mä en tiedä, pystynko puhumaan jollekin, joka on mun äitin kaveri. Ja itsekin olen lähihoitaja, ja tehnyt satunnaista keikkaa tk:hon, joten mutkin tunnetaan siellä jotenkuten. On varmasti vaikea avautua ihmiselle, joka tuntee äitini, ja joka myös tietää minut. Ei ehkä ns. Kehtaa sanoa kaikkea totuutta...

menehän ihmeessä juttelemaan asioistasi ammattihmiselle, niin et masennu.

sairasvakuutuksesta sen verran, että riippuu iästä aika paljon. mulla maksais joku 350? vuosi ja se korvais kaikki lääkäripalkkiot.

Onhan se yleistä, että pienellä paikala varsinkin miehet on vielä aika juntteja avun hakemisen suhteen, mutta ei kai nyt ole niin, että sinunkin miehesi on...hiukan hankala tai ainakin dominoiva?
Kyllä itsestään pitää huolehtia ja puolison on ymmärrettävä, että se on hänenkin etunsa, että kumppani voi hyvin ja hänkin kärsii, jos kumppani voi huonosti.
Sitäpaitsi ne sun näyt tosiaan voi hävitä ja mitä luultavammin häviää sillä!

Yhteistyössä