minäkö yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja irmeliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

irmeliini

Vieras
minulla ja miehelläni on pieni vauva jota imetän ja annan perunaa ja porkkanaa ja hiukan velliäkin. mieheni on tietokone "hullu" eli koneella ollaan aina kun on mahdollista ja aina kun vaan pääsee. hän iloitsee vauvasta kyllä mutta mielestäni istuu koneen ääressä ihan liikaa. eihän hän voi vauvaa syöttää muuta kun sen vellin eli oon päätoiminen vauvan hoitaja. mies käy päivätöissä ja tietokone alalla (kuinkas muutenkaan!)

ongelma on siinä että haluasisin hänen osallistuvan enemmän vauvan hoitoon ja ottavan minut huomioon niinkuin otan hänet huomioon aina kaikessa mitä teen ja ajattelen mutta ei. eilen illallakin kun vauvalla oli vatsavaivoja ja itki sitä ja olin mielestäni silminnähden väsynyt ja uupunut niin ukko vaan istuu koneella ja kun mainitsen hälle että minäkin haluaisin vähän omaa aikaakin ettei hänelle se oikeus kuulu vaan istuu koneella niin hänpä alkaakin mollaamaan ja kääntää asian päälaellee, "voi voi, herranen aika sentää". ihan kuin se olisi vaan mun vastuulla hoitaa vauvaa, vatsavaivoissa hänkin osaisi auttaa, pitää sylissä ja hieroa vatsaa ja jutella ja muuta. onko liikaa vaadittu että hän hoitaisi vauvaa ja auttaisi samalla minua väsymyksessäni vauvan itkuisuuden takia? onko väärin pyytää miestään tulemaan koneen äärestä pois ja auttamaan vauvan kanssa ja päästämään minut huilaamaan välillä kun hän hoitaa vauvaa? mikä oikeus hällä on suuttua siitä että suutahdan hänen ylenpalttisesta koneella istumisesta?

olenko ihan tyhmä nalkuttava ämmä?!?!

Et ole tyhmä etkä nalkuttava... ämmästä en osaa sanoa =) Ei kun ihan tosissaan, jos miehesi on atk-alalla niin kyllä hän saa siellä töissäkin surffata. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Ja tiedän että niitä koneita pitää räplätä vielä kotonakin mutta kaikella on rajansa. Miksi ette sopisi että on päiviä kun koneella ei olla ollenkaan tai että koneella ollaan kun lapsi nukkuu tms.??

Itse olen atk-asentaja (tosin naisena ne koneet ei niiiiin kovasti kiinnosta) ja kun näiden nörttien kanssa päivät istuu niin tiedän kuinka paljon he viettävät aikaa vapaa aikanaan koneen äärellä, ihan liian kauan. Ja kun kuvioon tulee pieni lapsi pitäisi lapsen mennä edelle. Meillä kotona homma toimii niin että jos haluan mennä nettiin niin menen sitten kun poikamme on mennyt nukkumaan. Mun mies käyttää konetta todella harvoin mutta tulisin hulluksi jos se siellä tunti tolkulla päivittäin istuisi!

Vierota miehesi koneesta, se tekee ihan hyvää!

Et missään nimessä ole nalkuttava ämmä vaan miehesi on itsekäs ja ajattelematon!!! Kyllä pienen vauvan hoito väsyttää kovasti ja on raskasta työtä ja itse olen ainakin sitä mieltä että kun mies on tullut töistä kotiin olisi hoitovastuu pyrittävä jakamaan puoliksi. Miksi miehelläsi olisi yhtään enemmän oikeus tehdä omia juttujaan kun sinullakaan? Monesti vauvan ollessa pieni hoitovastuu jakautuu epätasaisesti sen takia kun nainen imettää, ja ikäänkuin sen varjolla miehet jättävät muutakin vastuuta enemmän naisille, vaikka tosiaan voivat ihan yhtä hyvin juuri esim kanniskella tai pitää sylissä itkevää lasta, vaihtaa vaipat ym. Omista oikeuksistaan kannattaa pitää kiinni, myös sinulla on oikeus hengähdystaukoihin!

Kannattaa puhua asiasta kun parampi hetki. Väsyneenä menee vain riitelyksi ja tulee sanottua rumasti. Voisit keksiä ityselle vaikka jonkin harrastuksen ja vastuuttaa miestäsi osallistumaan muulloinkin vauvan hoitoon. Olette molemmat vauvallenne yhtä tärkeitä.

Täysin samaa mieltä muiden kanssa! Tässä voisi vähän kyseenalaistaa myös miehen arvomaailmaa, kumpi on hänelle tärkeämpää elää elämäänsä tietokoneen kautta sen virtuaalimaailmassa ( joka ei sieltä mihinkään katoa ) vai OMA PERHE ja se lyhyt aika jolloin vauva on pieni ja vaatii paljon hoivaa ja molempia jaksavia vanhempia. Sinulla voi kuitenkin alkaa voimat hiipumaan ja tilanne ei ole silloin hyväksi lapsellekaan. Mielestäni väsynyt äiti ja välinpitämätön isä on aika huono yhtälö.
Jos asioihin ei tule muutosta jo vauvan ollessa pieni niin ei tule jatkokaan varmasti olemaan helpompaa. Myös lapset saavat nämä roolimallit kotoaan ja voimme omalla käyttäytymisellämme myös muokata seuraavan sukupolven roolimalleja ja perheiden sisäistä "tasa-arvoa".
Tietysti miesten työskentely tulee ottaa huomioon eivätkä he voi tietenkään viettää yhtä paljon aikaa lapsen kanssa. Mielestäni kuitenkin lapsen hoitamisessa pitää auttaa ja antaa äidin käydä tuulettumassa esim. harrastusten parissa.

Usein saa lukea tämän kaltaisista ongelmista joissa mies yrittää vetäytyä vastuusta. Niin varmasti usein myös tapahtuu jos me äidit emme pidä puoliamme (= lapsen etu) ja VAADI miestä kantamaan sitä vastuuta joka hänelle myös kuuluu. Yritetään olla vahvoja tämän asian kanssa!

No et tod ole yksin :)

Meillä on toiminut se, että aloitan vaan tyynesti omat hommat, joilloin mies huomaa, että minä en juuri nyt ehdi hoitamaan lasta. Esim silityksen tai kaappien siivoamisen tai ihan mitä vaan, mikä näyttää tärkeältä. Jos vain istun lapsi sylissä, hän miehen putkiaivoilla olettaa, että minulla ei ole muutakaan tekemistä ;)

Jep, hyvä keino, mutta eikö olekin ärsyttävää että itse pitää ryhtyä kotihommiin että saa miehen huomion lapsenhoitoon. Miskei sitä itse voisi joskus hengähtää ja nostaa vaikka jalat sohvalle!!

Yhteistyössä