Minä haluaisin opiskella lääkäriksi

• Viestiketjun aloittaja tahtoo lääkikseen
  • Ensimmäinen viesti
tahtoo lääkikseen
mutta mietin että onkohan tuo mitenkään mahdollista, kun on 3 pientä lasta ja talolaina. Ja matkaakin on että vois joutua ostamaan toisen auton.
Onko siellä koulussa pitkät päivät? Lasten hoitomaksuthan menee vissiin tulojen mukaan, eli mun tulot menis sitten siihen.

jep
Yliopistossa kaikki luennot ovat vapaaehtoisia, eli käytännössä sinun on pakko käydä vain harjoitustöissä. Käytännössä joillan kursseilla ei ole laisinkaan harjoitustöitä ja joillain kursseilla puolet tunneista voi olla harjoitustöitä. Käytännössä voi olla viikkokin, ettei ole pakko käydä koulussa.

Joo ja lääkikseenhän vaaditaan sit hyvät perselihakset ja paljon älyä&tuuria, että ylipäätään pääsee sisään.

jep
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No tuntuu siltä, että et ihan lääkäriksi ole valmis opiskelemaan :)
Miten sä tällaisen väitteen perustelet?
Ite olen lääkisläisten kans aika paljon opiskeluaikana opiskellut, ja voin sanoa että kyllä ap on varmaan fiksumpi kuin monet siellä. Vanhemmuuskin tuo jo tietyn älyn, mikä niiltä teinitytöiltä ja teinipojilta puuttuu, kun menevät lääkikseen vaan siksi, että saisivat enemmän pesää tai munaa ;)

jep
Ei tarvi olla lukiossa lukenut käsittääkseni yhtään mitään, mutta voi kostautua pääsykokeissa tai myöhemmissä opinnossa. Kemiaa, biokemiaa, fysikkaa ja sen sellaistahan siellä alussa luetaan...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Yliopistossa kaikki luennot ovat vapaaehtoisia, eli käytännössä sinun on pakko käydä vain harjoitustöissä. Käytännössä joillan kursseilla ei ole laisinkaan harjoitustöitä ja joillain kursseilla puolet tunneista voi olla harjoitustöitä. Käytännössä voi olla viikkokin, ettei ole pakko käydä koulussa.

Joo ja lääkikseenhän vaaditaan sit hyvät perselihakset ja paljon älyä&tuuria, että ylipäätään pääsee sisään.
Yliopistossa kyllä useimmilla luennoilla on osallistumispakko, luuletko, että opiskelijat menee käytännönharjoitteluun tuosta vaan?

v

No et oo vissiin lääkistä käynyt? Kyllä siellä on todella paljon läsnäolopakollisia kursseja, esim. matematiikkaa ja kemiaa, joista ei aina edes lääkärintodistuksella olla pois. Luennot on joo vapaaehtoisia, mutta tervetuloa tentteihin, jos et luennolla ole käynyt. Pikkulasten kanssa kotona tulee varmasti luettua useita tuhansia sivuja per tentti.

ap
Ite olen lääkisläisten kans aika paljon opiskeluaikana opiskellut, ja voin sanoa että kyllä ap on varmaan fiksumpi kuin monet siellä. Vanhemmuuskin tuo jo tietyn älyn, mikä niiltä teinitytöiltä ja teinipojilta puuttuu, kun menevät lääkikseen vaan siksi, että saisivat enemmän pesää tai munaa ;)
Oi kiitos sulle kommentista! Kannustava! Palstan tyylihän on teilata kaikki. Mutta minähän nimenomaan mietin vasta että olisko se edes mahdollista, että siksi ehkä kuulostaakin etten ole valmis. Enhän olekaan vielä päätöstä tehnyt.
Minulla on läheisissä lääkäreitä, että tiedän kyllä mistä haaveilen.

vieras
Kyllä sinulla on kanssa hakusessa tuo pieni asia jota älyksi kutsutaan :eek:

jep
Alkuperäinen kirjoittaja v:

No et oo vissiin lääkistä käynyt? Kyllä siellä on todella paljon läsnäolopakollisia kursseja, esim. matematiikkaa ja kemiaa, joista ei aina edes lääkärintodistuksella olla pois. Luennot on joo vapaaehtoisia, mutta tervetuloa tentteihin, jos et luennolla ole käynyt. Pikkulasten kanssa kotona tulee varmasti luettua useita tuhansia sivuja per tentti.
En olekaan lääkistä käynyt, mutta kuten jo tuolla mainitsin, niin yliopiston olen käynyt ja lääkisläisten kanssa samoilla kursseilla istunut. Ja ainakaan niillä kursseilla ei ollut läsnäolopakkoa kuin harjoitustöissä (labrat, laskuharjoitukset jne) ja yleensä se läsnäolopakko ainakin Kuopion yliopistossa käsitti noin 20% kaikista tunneista (yhteenlaskettuna luennot, laskarit, labrat).

Ja kuten sanoin, se tarvii perselilihaksia, jos ei käy luennolla. Tosin mun mielestä yliopiston opettajat on muutenkin niin huonoja lähes poikkeuksetta, että luennoilla käynti on turhaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oi kiitos sulle kommentista! Kannustava! Palstan tyylihän on teilata kaikki. Mutta minähän nimenomaan mietin vasta että olisko se edes mahdollista, että siksi ehkä kuulostaakin etten ole valmis. Enhän olekaan vielä päätöstä tehnyt.
No mikset ole heiltä kysellyt?

Mitään ei ole pakko ollut opiskella lukiossa, että voi hakea Suomessa jatko-opintoihin. Eri asia on sitten se tiukan karsinnan muodostavissa pääsykokeissa pärjääminen. Kannattaa kyllä aivan ehdottomasti ainakin kerrata huolella lukion pitkän matematiikan, fysiikan ja kemian oppeja ennen pääsykoetta. Ja huomioi, että pääsykokeisiin on myös valintakoeteos, joka kannattaa hankkia ajoissa. Suosittelisin myös etsimään käsiin jonkun, joka on päässyt aivan viime vuosien sisällä opiskelemaan lääketiedettä ja juttelemaan hänen kanssa siitä, mitä pääsykokeissa on odotettavissa.

Mahdotonta se ei ole, mutta vaatii kuitenkin aika lailla panostusta. Ja kannattaa huomioida se, että opiskelu lääkäriksi kestää kaikkinensa usein 6-10 vuotta, riippuen vähän minkä erikoisalan lääkäriksi haluat päästä. Tämä voi perheelliselle olla taloudellisesti ja muutenkin aikamoinen satsaus. Toisaalta sulla on jo sen verran ikää ja kokemusta, että mikäli oikeasti tätä haluat ja motivaatio on kohdallaan, niin sehän auttaa jo viemään läpi useamman harmaan kiven.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No mikset ole heiltä kysellyt?
Kyllä varmasti vielä kyselenkin mutta ajattelin ensin kysellä täältä. Ihan jo yleisesti ottaen opiskelusta, kun on jo useampi lapsi, että miten jaksaa ja miten pärjää rahallisesti. Vielä jos olisi vaatimustasoltaan vastaavaa joku opiskellut.

vieras
Mites miehesi tienaa? Riippuu varmaan paljon siitäkin? Lääketieteellisessä en ole opiskellut mutta paljon lääkäreitä tunnen oman työni kautta. Enkä pysty edes kuvittelemaan miten kukaan voisi opiskella päätoimisesti (ja todellakin se on koko ajan kovaa työtä) 6 vuotta kun on pienet lapset.

Höpöhöpö. Ei todellakaan ole kaikki luennot vapaaehtoisia, hyvin harvat kurssit itse asiassa enää ovat. Uskoisin, että lääkiksessä nyt ainakin on oltava paikalla. Pelkällä kirjekurssillako ne lääkärit muuten valmistuisivat :D

kannustaja
Mites miehesi tienaa? Riippuu varmaan paljon siitäkin? Lääketieteellisessä en ole opiskellut mutta paljon lääkäreitä tunnen oman työni kautta. Enkä pysty edes kuvittelemaan miten kukaan voisi opiskella päätoimisesti (ja todellakin se on koko ajan kovaa työtä) 6 vuotta kun on pienet lapset.
Miksei lapset voi olla hoidossa niinkun työssäkäyvilläkin. Voi olla että valmistumisen kans joutuu joustamaan ja opiskeluaika venyy, mut tämä lienee yleistä muillakin aloilla. Kyllä niitä on lääkiksessäkin, jotka saavat lapsia kesken opiskelun, ihan suunnitellustikkin. Kovaa työtä se vaatii mut mikäpä tavoite ei.

Mä kävin lääkiksen, suurimman osan Espanjassa ja täydennyksen Suomessa. Suomessa yliopistolla aika "löysää". Tietyillä kursseilla ja luennoilla läsnäolopakko. Mutta jos ei äo hio pilviä niin kannattaa istua siellä "vapaaehtoisillakin" luennoilla. Niistä saa hyvän pohjan tentteihin ym. Espanjassa ihan erilainen yliopistokuri ja pakollisia luentoja todella paljon. Mutta siltikin sain opintojen aikana kolme lasta. Toki opinnot venyivät mutta espanjalaiseen tapaan en viettänyt pitkiä äityis-/vanhempainlomia vaan tätini hoiti lapsia kun olivat pieniä ja 3v-> menivät päiväko- tiin.

Ei mulla muuta, kuin että tuo on kyllä ihan täyttä höpöhöpöä, että yliopistossa olisi kaikki luennot vapaaehtoisia. Meillä on ollut jopa niin pakollisia luentoja, että sairastuminen lääkärintodistuksella ei oikeuta korvaamaan muulla tavalla, vaan se on sitten tervetuloa seuraavana vuonna paikalle.

Opiskelu lasten kanssa on huomattavasti hankalampaa kuin ilman niitä, pääasiassa siksi, että jos lapset sairastuvat, niin se ei tarkoita sitä, etteikö pakollinen läsnäolo ole sinulle ihan yhtä pakollinen kuin muillekin.

Lisäksi luulen, että lääkäriksi opiskellessa on vähän sama juttu kuin tässä minun tutkinnossa, eli kursseilla on tietty suoritusjärjestys, eli niitä ei voi tehdä niin, että no jätänpä tämän kurssin ensi vuodelle, ja jatkan nyt siitä mistä muutkin kurssitoverini. Voi siis tulla suuria viivästymisiä, mikäli opintoja ei pysty tekemään täydellä teholla.

Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Ei mulla muuta, kuin että tuo on kyllä ihan täyttä höpöhöpöä, että yliopistossa olisi kaikki luennot vapaaehtoisia. Meillä on ollut jopa niin pakollisia luentoja, että sairastuminen lääkärintodistuksella ei oikeuta korvaamaan muulla tavalla, vaan se on sitten tervetuloa seuraavana vuonna paikalle.

Opiskelu lasten kanssa on huomattavasti hankalampaa kuin ilman niitä, pääasiassa siksi, että jos lapset sairastuvat, niin se ei tarkoita sitä, etteikö pakollinen läsnäolo ole sinulle ihan yhtä pakollinen kuin muillekin.

Lisäksi luulen, että lääkäriksi opiskellessa on vähän sama juttu kuin tässä minun tutkinnossa, eli kursseilla on tietty suoritusjärjestys, eli niitä ei voi tehdä niin, että no jätänpä tämän kurssin ensi vuodelle, ja jatkan nyt siitä mistä muutkin kurssitoverini. Voi siis tulla suuria viivästymisiä, mikäli opintoja ei pysty tekemään täydellä teholla.

Mulla juuri tuo viivästytti opintoja kun piti odottaa pahimmillaan vuosi että sain jonkun tietyn kurssin suoritettua.

Lisäyksenä vielä, että itse olen tehnyt kohta 2 lasta tarkoituksella opiskeluaikana. Tämä on vaatinut kahta asiaa: 1. mieheltä joustamista, yksinhuoltajalta se vaatisi hyvät tukiverkot. Lisäksi sen, että 2. mieheni on ollut halukas elättämään minua opiskelujeni ajan. Mieheni tulojen takia en nimittäin kuitenkaan mitään tukia saisi opintotuen lisäksi (joka sattuneesta syystä on minulla muutenkin loppu, kun tämä on toinen tutkintoni), ja pienten lasten äidin olisi aika utopistista käydä opiskelujen lisäksi vielä osapäivätöissäkin, eihän sitä lapsia ehtisi näkemään ikinä.

Numerot siis tarkoittivat, että nämä ovat ne kaksi vaadittua asiaa, ei sitä, että minulla on 1. mies ja 2. mies. :LOL:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kannustaja:
Miksei lapset voi olla hoidossa niinkun työssäkäyvilläkin. Voi olla että valmistumisen kans joutuu joustamaan ja opiskeluaika venyy, mut tämä lienee yleistä muillakin aloilla. Kyllä niitä on lääkiksessäkin, jotka saavat lapsia kesken opiskelun, ihan suunnitellustikkin. Kovaa työtä se vaatii mut mikäpä tavoite ei.
Luuleeko joku oikeasti että lääkiksestä selviää niin kuin työssäkäyvänä eli riittää kun opiskelee 9-17 ja sitten hakee lapset hoidosta ja that's it... tavoite on hieno mutta varmasti vaatii sen että mies hoitaa lapsia _paljon_ javarautuu itse lukemaan öisin ja kaikki viikonloput ja jättämään yöunet vähemmälle. Kai niiden lapsien kanssakin on joskus vietettävä aikaa.

Yhteistyössä