Minä olen niin loppu ja romahdin äsken

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt on pakko olla harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nyt on pakko olla harmaa

Vieras
Kyseessä on lapseni joka on reilu 4-vuotta. Olen niin totaalisen väsynyt välillä lapseeni. Lapsi on aina ollut todella vilkas ja oppi suhteellisen myöhään puhumaan joka on myöskin tuottanut harmaita hiuksia.

Lapsi on aina ollut kova tuhoamaan, heittelemään ja rikkomaan tavaroita. Heittelystä on onneksi päästy eroon.

Lapsi tuhoaa kirjaimellisesti huoneensa (Ja muutenkin taloa). Kaikki lelut, kirjat, pikku pöydän ja tuolit, siis aivan kaiken hän tuhoaa. Lopulta lapsen huoneesta otettiin kaikki muut tavarat pois paitsi sänky, verhot ja matot. Lapsi ei ollut tästä millänsäkkään vaan repi tapetit pois huoneestaan.

Lapsi käy päiväkodissa päivisin ja hänellä on siellä henk. koht. avustaja puheen ja vilkkauden takia. Hoidossa menee nykyisin hyvin ja lapsi on oppinut puhumaan ymmärrettävästi. Hoidossa lapsi ei lyö eikö kiusaa muita lapsia, mutta kotona kiusaa ja puree sisarustaan. Hoidossa lapsi ei myöskään tuhoa mitään.

Tänään sitten oli päivä jolloin lapsi oli kotona koko päivän. Menin tekemään keittiöön ruokaa ja lapset jäi leikkimään lastenhuoneeseen. Sanoin heille että leikkikääs sitten nätisti ja tappelematta. Vielä mitä, kirjat jotka olin unohtanut eilisen illan jäljiltä lastenhuoneen hyllylle, oli revitty tuhannen pil*un päreiksi! Siinä sitten tuli itselleni romahdus ja tuntui etten kerta kaikkiaan enää kestä ko. lasta. Kaikki paine joka minussa oli romahti kerralla ja putosin lattialle itkemään ihan kamalasti. Ne revityt kirjat ei juurikaan harmittaneet minua, vain se kuinka lapsi kaksi minuuttia aikaisemmin lupasi olla rikkomatta mitään.:(

Istuin hetken lattialla kyyneleet poskillani ja pienempi lapsi tuli halaamaan minua ja pyytämään anteeksi. Annoin lapselle tietenkin anteeksi.
Tämä täystuho lapsi juoksi vain karkuun eikä hänellä ollut aikomuksenakaan pyytää anteeksi. Lopulta pistin lapsen siivoamaan kaikki kirjat roskapussiin ja siinä samalla lapsi uhosi olevansa suuttunut minulle.

Lopulta siirryin lattialta olohuoneen nojatuolille istumaan kyyneleitäni pyyhkien. Pienempi lapsi tuli taas luokseni ja sanoi rakastavansa minua, vastasin että minäkin rakastan häntä. Täystuho kuuli tämän ja tuli lähemmäksi minua ja kysyi rakastanko minä häntäkin. Vastaukseni kesti jostain syystä piinaavan kauan ja lapsella alkoi alahuuli väpättämään ja kyyneleet virtaamaan poskilla. Hän toisi kysymystään useasti. Lopulta sain sanotuksi että tietenkin rakastan häntä. Lapsi hyppäsi syliini ja rutisti oikein kovaa ja pyysi vihdoin ja viimein oma-alotteisesti anteeksi.

En tiedä mitä tällä kirjoituksellani haen. En kai mitään. Haluan vain purkaa itseäni ja olen vielä aika tunnekuohussa. Tarkennettakoon vielä sen verran että täystuho ei ole hemmoteltu kakara joka saa tehdä mitä vain.

Tätäkin kirjoittaessani täystuho on kerennyt jo tuhoamaan. Hän oli vikkelänä kerennyt vessaan hakemaan täyden wc-paperi säkin (12kpl) ja kantamaan sen omaan sänkyynsä. Neljä rullaa oli revittynä sängyssä.
Huoh, en vain jaksa tätä jatkuvaa tavaroiden hajottamista.:(

Voimia, on tosi vaativa lapsi. Hyvinhän sinä olet tainnut aina yleensä jaksaa, ei ihme jos hetkittäin on vaikeaa. Hae ihmeessä apua, myös perheen pienemmän lapsen vuoksi. Hänkin ansaitsee hyvän ja terveen kasvuympäristön, joka isomman lapsen käytöksen myötä vaarantuu.

oliskohan aika nyt varata aika perheneuvolaan, mä painiskelen oman kohta 4 vuotiaan kanssa mutta meillä ei noin pahasti ole mennyt tuo. Soita ihmeessä edes neuvolaan ja kysy sieltä.
Koitahan jaksaa, kyllä se aurinko jossain vaiheessa pilkistää esiin :hug:

Voisiko olla sisarkateutta, huomion hakua myös mukana hänen käytöksessään. Oletko kokeillut kehua kovasti, kun hän onnistuu / käyttäytyy hyvin, halata ja kannustaa, antaa ihan omaa aikaa hänellekin ( lukea kirjoja yhdessä tms. mistä hän pitää ). Porkkana toimii joskus. Voimia, vaativa lapsi!

Saako lapsi huomiota vain silloin kun riehuu ja tuhoaa paikkoja? Jos kerran päiväkodissa käyttäytyy kunnolla. Siis ihan tosissaan huomiota, kahdenkeskeistä aikaa molempien vanhempien kanssa.

Aarrgg.. Kyllä mulla olis jo pinna mennyt. Itse ollessani lapsi, äidin itku oli kamalinta mitä saattoi tapahtua. Silloin tiesi, että nyt oli viimeinen pisara. Mieluummin otin tukkapöllöä tai luunapin, sen sijaan että äiti olisi itkenyt.

Mielestäni pieni kuritus ei ole pahitteeksi. Se joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa.

Kiitoksia haleista ja tsemppaamisesta. Nyt tuntuu taas hieman paremmalta.:) Lapsi istuu nyt tässä sylissäni odottaen omaa vuoroaan että pääsee pelaamaan.

Välillä mietityttää että uskallanko ottaa asiaa puheeksi missään. Meidän elämä on yhtä terapioissa ravaamista (puhe-ja toimintaterapia) ja tuntuu että koko ajan joku arvioi lasta.

Voimia ! Mutta voimien lisäksi tarvitsette myös jotain apua. Oletteko käyneet lääkärissä lapsen kanssa, jos hänellä vaikka onkin jokin sellainen ominaisuus tai piirre, mille löytyy nimi ja sen jälkeen keinot auttaa lasta ja koko perhettä ? Itselläni on yksi lapsista lievästi kehitysvammainen ja vaikka aluksi tuntui kaikki tutkimukset ja lääkärikäynnit henkisesti todella rankoilta, oli diagnoosin saaminen lopulta valtava helpotus. Sen jälkeen rupesi saamaan apua ja tukea ihan toisella tavalla.

Kerroit, että lapsella on jo hoidossa oma avustaja. Miten hän on sen saanut ? Ehkä jo olettekin käyneet jossain tutkimuksissa tms. mutta uudestaan yhteys neuvolan kautta eteenpäin. Edes äiti ei jaksa tuollaista ilman tukea ja apua. Tsemppiä ja voimia avun hankkimiseen !

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Aarrgg.. Kyllä mulla olis jo pinna mennyt. Itse ollessani lapsi, äidin itku oli kamalinta mitä saattoi tapahtua. Silloin tiesi, että nyt oli viimeinen pisara. Mieluummin otin tukkapöllöä tai luunapin, sen sijaan että äiti olisi itkenyt.

Mielestäni pieni kuritus ei ole pahitteeksi. Se joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa.

Tuskin kuritus auttaa, ei tosiaan ole hyvä neuvo!

Alkuperäinen kirjoittaja Äärimmäistä huomion hakemista?:
Saako lapsi huomiota vain silloin kun riehuu ja tuhoaa paikkoja? Jos kerran päiväkodissa käyttäytyy kunnolla. Siis ihan tosissaan huomiota, kahdenkeskeistä aikaa molempien vanhempien kanssa.

Saa kyllä huomiota. Hänellä ja isällään on ihan omat jutut joihin muut eivät mene mukaan ja niin myös minulla ja lapsella.
Tuntuu että tämä lapsi tarvitsee koko aikaiseen arkeen niin kamalan tiukat säännöt, että mikä on sallittua ja mikä ei.

meillä samanlaista ei tosin noin pahaa 7v tytön kanssa. hän on repinyt huoneesta tapetit saksilla silppuaa barbien/ponien hiukset/harjat, lelut hajoo, housut konttaa puhki,piirtelee joka paikkaan...jos kysyy miksi teit noin vastauson aina en mä tiedä....säännöt tökkii ja unohtuu aina..vessa jää vetämättä...päivän pari voi mennä ok sit taas...kävin tänään toimintaterapeutin kanssa loppukeskustelua ja kuulin ettei ole mitään ongelmaa millään osaalueella silti tyty käveli vuoden joka kerta tullessaan huoneestaan eteisessä olevaan isoon kaappiin,kaatuilee...on välinpitämätön säännöistä toisten tunteista..tunneskaalat onoikeestaan vain joko iloinen/innokas (aina) tai sit jos kielletään/rangaistaan pettymys jolloin itkee lohduttomasti,makaa maassa ja rimpuilee,polkee jalkaan...nyt sit edessä psykologin kanssa jutustelu missä mennään...miehen kanssa tapellaan harva se päivä rangaistuksista/käytöksestä yms..ollaan melkein erottu ku oli niin rankkaa...nyt sit tänpäivän perusteella kouluissa ongelmia ei ole kotona vain... itse olen miettiny kohtelenko lasta tasa-arvoisesti meillä kun on kolme muuta hänen lisäkseen enkö ole tarpeeksi kannustava,olenko liian tiukka yms...täytyy sanoa et olen kans ihan loppu tätä on tätä mun huolta kestäny yli viisi vuotta ja olen pelänny et hän tuhoaa suhteemme...
ei ollu tarkoitus alunperin ruikuttaa et rankkaa on oli tarkoitus tsempata et koeta jaksaa ja pyydä apua jps vain saat jostain...ehkä tää tilanne lohduttaa sua et et ole yksin jonka kotona tälläistä on...meilläkin on huone pelkistetty, leluja vain yhtä tai kahta lajia muut vintissä ja hauskuus välillä hakusessa. kamalaa kun yhessä lapsessa on enemmän hommaa kuin kolmessa muussa...mä olen kans aika tidoton mitä tulisi tehä kaikki keinot on kokeiltu ja tyttö ei vaan opi....
mut tsemppiä koeta jaksaa...ps hyviä vinkkejä otetaan vastaan:)

Alkuperäinen kirjoittaja voisiko:
Voisiko olla sisarkateutta, huomion hakua myös mukana hänen käytöksessään. Oletko kokeillut kehua kovasti, kun hän onnistuu / käyttäytyy hyvin, halata ja kannustaa, antaa ihan omaa aikaa hänellekin ( lukea kirjoja yhdessä tms. mistä hän pitää ). Porkkana toimii joskus. Voimia, vaativa lapsi!

Saattaa osittain olla. Pienempi oppi nopeampaa puhumaan ja on taitava monessa asiassa jossa isommalla ei vielä maltti riitä. (Esim. muistipelit ja erillaiset tehtävät)

Isompaa on kyllä kehuttu siitä mitä hän jo osaa, mutta pienempi ei. Myöskin jos pienempi "voittaa" muistipelissä tms. Niin isommalle sanotaan että onpas sinulla taitava pikkusisko!
Ei mitään että hyvä "Liisa", ootpas sinä taitava kun joka kerta voitat. Siis ei näin.

Teillä on selkeästi melko vaativa erityislapsi. Senhän jo varmasti tiedättekin, jos lapsella on avustaja tarhassa ja hän käy jos jonkinlaisissa arvioinneissa ym. Ymmärrettävästi olet väsynyt. Kukapa tuossa tilanteessa ei olisi. Mutta kuulostaa siltä että voisit neuvolan tai muun paikan kautta kysyä itsellesi psykologin tms:n kautta toimintaohjeita. Kuulostaa nimittäin aika mahdottomalta, että sanot lapselle, joka tarvitsee avustajaa ja jonka huoneesta on jouduttu tuhoamisvimman kourissa poistamaan kaikki tavarat, että "LEIKKIKÄÄ KILTISTI, ÄLKÄÄ HAJOTTAKO MITÄÄN". Tuossa kohtaa tämä tarina tuntui melkeinpä provolta. Ei kai äiti joka on jo kestänyt kaiken kertomasi, oikeasti odota, että lapsi pystyisi tuollaista kehotusta noudattamaan?????? Eihän teillä mitään ongelmaa edes olisi jos hän siihen pystyisi?????? Taidat itsekin tietää, että kyse on juuri siitä, että lapsi ei kykene hallitsemaan itseään. Ja tulee siihen tarvitsemaan hoitoa. Mutta myös sinä tarvitsisit ohjausta vaikeaan tilanteeseen ja toimimiseen lapsen kanssa. ÄLÄ ODOTA HÄNELTÄ JOTAIN MIHIN HÄN EI ILMISELVÄSTI PYSTY JA SITTEN KIELLÄT HÄNELTÄ VIELÄ ÄIDIN EHDOTTOMAN RAKKAUDEN.

mutta ei välttämättä meillä esim.kun kaikille järkätään kahenkeskeistä aikaa joka päivä kehutaan kun on kiltti tehään kivoja juttuja palkinnoksi...taas sit tietty rangaistaan kun on tuhma...jotkut lapset kai on vain sellaisia et mikään ei riitä...kun on useampi lapsi kuin vain yksi ongelmaksi voi tulla miten rangaista/kaunnustaa lapsia kun kaikki on yksilöitä ja eri jutut tehoo...ettei sitten muiden mielestä joku ole lellikki..vaikeita juttuja

Alkuperäinen kirjoittaja myös väsynyt äiti :
meillä samanlaista ei tosin noin pahaa 7v tytön kanssa. hän on repinyt huoneesta tapetit saksilla silppuaa barbien/ponien hiukset/harjat, lelut hajoo, housut konttaa puhki,piirtelee joka paikkaan...jos kysyy miksi teit noin vastauson aina en mä tiedä....säännöt tökkii ja unohtuu aina..vessa jää vetämättä...päivän pari voi mennä ok sit taas...kävin tänään toimintaterapeutin kanssa loppukeskustelua ja kuulin ettei ole mitään ongelmaa millään osaalueella silti tyty käveli vuoden joka kerta tullessaan huoneestaan eteisessä olevaan isoon kaappiin,kaatuilee...on välinpitämätön säännöistä toisten tunteista..tunneskaalat onoikeestaan vain joko iloinen/innokas (aina) tai sit jos kielletään/rangaistaan pettymys jolloin itkee lohduttomasti,makaa maassa ja rimpuilee,polkee jalkaan...nyt sit edessä psykologin kanssa jutustelu missä mennään...miehen kanssa tapellaan harva se päivä rangaistuksista/käytöksestä yms..ollaan melkein erottu ku oli niin rankkaa...nyt sit tänpäivän perusteella kouluissa ongelmia ei ole kotona vain... itse olen miettiny kohtelenko lasta tasa-arvoisesti meillä kun on kolme muuta hänen lisäkseen enkö ole tarpeeksi kannustava,olenko liian tiukka yms...täytyy sanoa et olen kans ihan loppu tätä on tätä mun huolta kestäny yli viisi vuotta ja olen pelänny et hän tuhoaa suhteemme...
ei ollu tarkoitus alunperin ruikuttaa et rankkaa on oli tarkoitus tsempata et koeta jaksaa ja pyydä apua jps vain saat jostain...ehkä tää tilanne lohduttaa sua et et ole yksin jonka kotona tälläistä on...meilläkin on huone pelkistetty, leluja vain yhtä tai kahta lajia muut vintissä ja hauskuus välillä hakusessa. kamalaa kun yhessä lapsessa on enemmän hommaa kuin kolmessa muussa...mä olen kans aika tidoton mitä tulisi tehä kaikki keinot on kokeiltu ja tyttö ei vaan opi....
mut tsemppiä koeta jaksaa...ps hyviä vinkkejä otetaan vastaan:)

Pelottavan tuttua tekstiä!
Kovasti voimia myös Sinulle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Teillä on selkeästi melko vaativa erityislapsi. Senhän jo varmasti tiedättekin, jos lapsella on avustaja tarhassa ja hän käy jos jonkinlaisissa arvioinneissa ym. Ymmärrettävästi olet väsynyt. Kukapa tuossa tilanteessa ei olisi. Mutta kuulostaa siltä että voisit neuvolan tai muun paikan kautta kysyä itsellesi psykologin tms:n kautta toimintaohjeita. Kuulostaa nimittäin aika mahdottomalta, että sanot lapselle, joka tarvitsee avustajaa ja jonka huoneesta on jouduttu tuhoamisvimman kourissa poistamaan kaikki tavarat, että "LEIKKIKÄÄ KILTISTI, ÄLKÄÄ HAJOTTAKO MITÄÄN". Tuossa kohtaa tämä tarina tuntui melkeinpä provolta. Ei kai äiti joka on jo kestänyt kaiken kertomasi, oikeasti odota, että lapsi pystyisi tuollaista kehotusta noudattamaan?????? Eihän teillä mitään ongelmaa edes olisi jos hän siihen pystyisi?????? Taidat itsekin tietää, että kyse on juuri siitä, että lapsi ei kykene hallitsemaan itseään. Ja tulee siihen tarvitsemaan hoitoa. Mutta myös sinä tarvitsisit ohjausta vaikeaan tilanteeseen ja toimimiseen lapsen kanssa. ÄLÄ ODOTA HÄNELTÄ JOTAIN MIHIN HÄN EI ILMISELVÄSTI PYSTY JA SITTEN KIELLÄT HÄNELTÄ VIELÄ ÄIDIN EHDOTTOMAN RAKKAUDEN.

Kiitos viestistäsi. Tässä tuli paljon sellaisia näkökantoja asiaan joita itse en enää ole ymmärtänyt ajatella kaiken tämän keskellä.

kiitos mä olen niin tyytyväinen et nyt vihdoin rattaat pyörii ja päästään perheneuvolaan toivottavasti jossa sit asiantuntijat....mä kun tappelin neuvolalääkärin kanssa toiminta/fysioterapeutin arviointeihin pääsystä kun hän oli sitä mieltä ettei ongelmaa ole tyttö kun jaksaa olla kiltisti ohjatuissa tilanteissa(koulu,kerho,kylä)että ongelmana on että mä olen väsynyt äiti...ja mä kun olen vain olu huolissani lapsen tulevaisuudesta ja iso huoli oli että miten koulussa lähtee sujumaan tyty kun oli ihan holtiton onneksi hän on nyt pärjänny hyvin..kun saisi vain meidän arjen sujumaan ettei tarvitsisi tapella miehen kanssa ja olla väsyny kieltoihinja pohdintoihin mitä pystyisi kokeilemaan ...tiedän että tytön ongelmat on pieniä verrattuna monen muun mutta meidän perheessä hän terrorisoi arkea ja 4vuotias poika on ruvennu jo kopioimaan käytöstä:(tytöllä on kaupassa sitä että hän varastelee karkkia irtokakkihyllystä jossei häntä kyttää koko ajan, yhtenä päivänä hän leikki sytkärillä, laittoi paperinpaljoja patterin väliin niin et käry vain nousi...vaarallisiaja kamalia juttuja ja kamalaa kuulla et ongelmat ovat vain kotona..ymmärtäisin jos olisi alkoholismia/huumeongelmaa/väkivaltaa kotona mut kun ei ole rakastava perhe jossa on sääntöjä kannustamista puuhailua yhessä kieltoja rangaistuksia sekä palkitsemista..olen suruissani ja hämmentynyt....

Yhteistyössä