Miltä kuullostaa tälläinen talonrakennusbudjetti?

  • Viestiketjun aloittaja "rakentaja"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27935461:
Mm. pienet ikkunat ja kaiken kaikkiaan tosi tylsän oloinen kaikin puolin. Jos se olisi auto, niin se olisi Dacia Logan tms. "hinnat alkaen" -kottero.
Niin no, meidän talo onkin tuollainen perustalo. Puutalo, laatikkomallinen ja erittäin helpot perustukset. Tosin olohuoneen ikkunat on isommat. Osittain tarkoituksella, osittain rakennusmääräysten takia. Mutta pintoja. koneita, kalusteita muokkaamalla olisi hintaa saanut vielä rutkasti alas päin :)
 
"jur"
Miten teillä muuten toimii toi lämmityssysteemi? Siis onko pelittänyt hyvin?
Meillä on vastaava järjestelmä (tosin eri toimittajalta) ja myös Ecowatti. Vielä vähän hiomista tuossa säädössä, mutta pääosin toimii. Onko ollut millaisia sähkölaskuja teillä? Ecowattihan ei käsittääkseni suoranaisesti lämmitä sitä käyttövettä, vaan pelkästään esilämmittää. Toki lämmittää sen lattiaan menevät sillä takkailmalla/vedellä, riippuen tekniikasta. Oletteko huomanneet esim. sähkönkulutuksessa suuriakin eroja?
Meillä on toiminut hyvin, LVI-urakoitsija sääti kaiken kuntoon marraskuun lopussa, kun laitettiin varsinaisesti taloon lämmöt päälle. Meillä siis ollut lämmöt päällä marraskuun lopusta asti, joten oikeastaan vasta joulukuu on ensimmäinen kokonainen kuukausi, josta voi jotain päätellä. Toki tämä tammikuukin alkaa olla kohta lopuillaan. Mä vastaan tuohon sähkönkulutuskysymykseen, kun mies on tullut kotiin, sillä on ne tunnukset sähköyhtiön sivuille, niin pääsee kulutuksen kurkkaamaan (en tarkalleen muista, mitä mies siitä mulle pari päivää sitten kertoi, muuta kuin että systeemi vaikuttaa pelittävän hyvin). :D
 
"sasa"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27935461:
Mm. pienet ikkunat ja kaiken kaikkiaan tosi tylsän oloinen kaikin puolin. Jos se olisi auto, niin se olisi Dacia Logan tms. "hinnat alkaen" -kottero.
Samaa mieltä. Tuollaiset pikkuikkunat ahdistaisivat tavattomasti jos asumaan joutuisi. Samoin makkarit ovat aika pieniä. Tuohon kaikkeen vielä matala kattokorkeus, niin aargh..
 
"kerttuli"
[QUOTE="sasa";27935542]Samaa mieltä. Tuollaiset pikkuikkunat ahdistaisivat tavattomasti jos asumaan joutuisi. Samoin makkarit ovat aika pieniä. Tuohon kaikkeen vielä matala kattokorkeus, niin aargh..[/QUOTE]

Suurin osa suomalaisista asuu edelleen kerros tai rivitaloissa, voi niitä raukkoja, kun eivät pääse edes ahdistavaan ja pikkuikkunaiseen omakotitaloon ;)
 
fanuts
[QUOTE="vieras";27935523]Yhtä asiaa en tajua: miksi näissä keskusteluissa pitää aina teilata ne ja olla täysin uskomatta niitä, jotka ovat rakentaneet talon halvemmalla kuin itse?[/QUOTE]

Suomalaiset ovat kateellisia. Karu totuus.
 
"a.p"
No miltäs tajoukset näyttävät? Pärjäättekö sillä budjetillanne vai ei?

Paljonko menisi liittymismaksuihin, vastaavan mestariin? Sisältääkö tämä 260te tarjous jo juuri teille mieluisat ratkaisut ja materiaalit? Pihan?

Itse varmaan uskaltaisin tolla 300te lähteä rakentamaan jos kokonaiskustannus olisi n. 250te. Silloin olisi varaa vielä 20% yllätyksiin.
Tarjoukset näyttävät olevan sen alle 300 000e kokonaiskustannuksineen.
Tuo summa sisälsi kaiken paitsi pihaa. Sen voimme tehdä itse sitten.
 
Toiset on tehneet talonsa superhalvalla ja toiset taas superkalliilla...

Meidän 2009 valmistunut täyskivitalo, kokonaispinta-ala 220m2, tontti 5000m2, maalämmöllä, maksoi kaiken kaikkiaan 250 000 euroa. Itsesuunniteltu, arkkitehdin puhtaaksipiirtämä. Toki paljon tehtiin itse, mutta oli meillä ulkopuolistakin maksettua työvoimaa. Hintaan sisältyi siis kaikki: maatyöt, räjäytykset, liittymät, sähköt, LVI, maalämpö, sisustus jne. Budjettia ei ylitetty mutta ei kyllä alitettukaan. Kaikki kilpailutettiin, minä kiersin kehä3:n isoissa liikkeissä lähes työkseni ja jonkin verran oli myös onnea ja tuttavankauppoja noissa materiaalihankinnoissa. Meillä on kivilattiat, laadukkaat materiaalit, kivitasot, laadukkaat kodinkoneet jne.

Hinnat on toki taas nousseet tuosta muutaman vuoden takaisesta, mutta ei meillä silti mennyt sitä 2000 euroa per neliö, muuten kakkosen tilalle voisi vaihtaa nelosen. Ja Etelä-Suomessa asutaan, etäisyyttä Helsinkiin vajaa 50 kilometriä.
 
Ohhoh
Toiset on tehneet talonsa superhalvalla ja toiset taas superkalliilla...

Meidän 2009 valmistunut täyskivitalo, kokonaispinta-ala 220m2, tontti 5000m2, maalämmöllä, maksoi kaiken kaikkiaan 250 000 euroa. Itsesuunniteltu, arkkitehdin puhtaaksipiirtämä. Toki paljon tehtiin itse, mutta oli meillä ulkopuolistakin maksettua työvoimaa. Hintaan sisältyi siis kaikki: maatyöt, räjäytykset, liittymät, sähköt, LVI, maalämpö, sisustus jne. Budjettia ei ylitetty mutta ei kyllä alitettukaan. Kaikki kilpailutettiin, minä kiersin kehä3:n isoissa liikkeissä lähes työkseni ja jonkin verran oli myös onnea ja tuttavankauppoja noissa materiaalihankinnoissa. Meillä on kivilattiat, laadukkaat materiaalit, kivitasot, laadukkaat kodinkoneet jne.

Hinnat on toki taas nousseet tuosta muutaman vuoden takaisesta, mutta ei meillä silti mennyt sitä 2000 euroa per neliö, muuten kakkosen tilalle voisi vaihtaa nelosen. Ja Etelä-Suomessa asutaan, etäisyyttä Helsinkiin vajaa 50 kilometriä.
Uskomattoman edullisesti olette talonne rakentaneet! Iso kivitalo ja iso tontti 250 tonnilla. Onnittelut.
 
"jur"
Onko ollut millaisia sähkölaskuja teillä?
Nyt voin vastata. :D Eli sekä joulukuussa että tammikuussa sähköä kulunut noin 1200 kWh per kk, sähkölasku ollut siis vähän alle 150 € per kk (olemme vielä Fortumin asiakkaita, halvempia sähkölaskuja tulisi jonkun muun firman asiakkaana, kilpailutamme maaliskuun alussa). Olemme tosi tyytyväisiä, sillä tuo summahan sisältää sekä lämmitys- että käyttösähkön siirtoineen ja tuossa puhutaan vielä kuukausista, joissa osana päiviä on ollut -20 astetta pakkasta. Näyttää siis siltä, että tuo Tulikivi Green W10 -systeemi todella on ollut hyvä valinta ainakin näin lyhyen ajan kokemuksella. Jos toimii jatkossa yhtä hyvin, niin mikäs tässä on asuessa. :D
 
Iskämiestä viduttaa, kun on laittanut kakssataatonnia kankkulan kaivoon, kun ei ole talojen todelliset kustannukset miehellä oikein hanskassa. Urakkaporukka on naureskellut koko matkan pankkiin!
En tiedä ketkä kaikki ovat nauraneet koko matkan pankkiin (oletettavasti minun lisäkseni joku muukin), mutta ei ainakaan urakkaporukka, kun sellaista ei tässä projektissa varsinaisesti ollut. Tai no, maaurakka (kilpailutettu) oli ja perustusporukka (tutun tuttu) osan aikaa. Harkkoja lapoin pääasiassa itse yhden palkatun ammattimiehen kanssa. Sisätöissä oli parissa vaiheessa pari tyyppiä töissä (joiden paskaa työn jälkeä jouduin sitten vielä itse fiksaamaan jälkikäteen). Sähköurakka (kilpailutettu) ja KVV-I -urakka (kilpailutettu) oli myös (tosin IV-kanavat asensin lopulta kaverin kanssa itse, kun "ammattilaiset" eristivät minun mielestäni vähän sinne päin).

Eikä vituta yhtään, talosta tuli täsmälleen sellainen kuin piti.
 
oispa meilläkin
[QUOTE="jur";28009640]Nyt voin vastata. :D Eli sekä joulukuussa että tammikuussa sähköä kulunut noin 1200 kWh per kk, sähkölasku ollut siis vähän alle 150 € per kk (olemme vielä Fortumin asiakkaita, halvempia sähkölaskuja tulisi jonkun muun firman asiakkaana, kilpailutamme maaliskuun alussa). Olemme tosi tyytyväisiä, sillä tuo summahan sisältää sekä lämmitys- että käyttösähkön siirtoineen ja tuossa puhutaan vielä kuukausista, joissa osana päiviä on ollut -20 astetta pakkasta. Näyttää siis siltä, että tuo Tulikivi Green W10 -systeemi todella on ollut hyvä valinta ainakin näin lyhyen ajan kokemuksella. Jos toimii jatkossa yhtä hyvin, niin mikäs tässä on asuessa. :D[/QUOTE]

Teillä on kyl tosi pienet sähkölaskut, yleensä ne on vielä ekana vuonna vähän isommat, kun kaikki säädöt ei välttämättä kohdallaan. Meillä pari vuotta vanha samankokoinen talo ja sähköä kulunut joulu- ja tammikuussa 2500 kWh. Siis kummassakin kuussa toi määrä. Varaava takka on ja sitä poltellaan muutaman kerran viikossa.
 

Yhteistyössä